Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia tuntemasi toimeentulotuella elävät ihmiset ovat?

Vierailija
30.10.2020 |

Myönnän, että minusta toimeentulotuki on tietyissä tapauksissa liian suuri. Tähän vaikuttaa omat kokemukseni sen asiakkaista. Asia on kuitenkin varmasti monitahoisenpi, joten kuulisin mielelläni omaa ymmärrystäni laajentaakseni muidenkin ihmisten kokemuksia asiasta.

Itse asuin lapsuuteni pienellä paikkakunnalla, jossa oli paljon näitä vanhoilla tuunatuilla autoilla rällääviä, paljon alkoholia ja muitakin päihteitä käyttäviä vähän koulutettuja tai kouluttamattomia nuoria miehiä. Heillä oli tiivis kaveriyhteistö, jossa kaikki elivät samanlaista elämää.

Heille toimeentulotuki mahdollisti heidän näkökulmastaan täysin hyvän elämän, eikä kukaan kaivannut töitä. Pikku rötöksiä toki osa teki välillä. Kuitenkin sossu antoi rahaa paljon myös sen perustoimeentuloturvan lisäksi. Siellä maksatettiin pesukoneet yms. Törkeää oli esimerkiksi se, että he keräsivät kaikkien apteekkikuitit ja jokainen kävi näyttämässä samat kuitit sossussa, jolloin tuli helposti pari sataa euroa lisää perustoimeentulotuen päälle. Tulot olivat sitä luokkaa, että kun sossu maksoi myös asunnon, sähkön, veden, lääkärimenot ja lähes kaiken silmälaseja myöten, niin ei heidän koulutuksella olisi työssä käyvänä tienannut enempää.

Muistan vielä kun jotkut heistä harmittelivat, kun erehtyivät käymään ammattikoulun loppuun ja siksi käymään työkkärissä. Koulut kesken jättäneiden ei tarvinnut, ja he saivatkin enemmän rahaa sossusta jos tämä työkkärissä käynyt sai karenssin.

Mitähän pitäisi tehdä, ettei tuollainen yhteiskunnan turvaverkkojen hyväksikäyttö olisi mahdollista?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Olin 18 vuootta lastenhoitajana. sitten välilevy petti , kun en kehdannut jäädä saikulle sen oireillessa. Sain täyde palkan mitä lastenhoitaja voi saada, kun on ollut kaikki ikälisät. No se oli sen verran pieni, että halvasssa vuokra-asunnossa sain asumistukea.

Kun selkä petti  ja en voi tehdä työtä , saan myös tuota paljon parjattua toimeentulotukea 

Vierailija
2/30 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Olin 18 vuootta lastenhoitajana. sitten välilevy petti , kun en kehdannut jäädä saikulle sen oireillessa. Sain täyde palkan mitä lastenhoitaja voi saada, kun on ollut kaikki ikälisät. No se oli sen verran pieni, että halvasssa vuokra-asunnossa sain asumistukea.

Kun selkä petti  ja en voi tehdä työtä , saan myös tuota paljon parjattua toimeentulotukea 

Sinulle ehdottomasti soisin enemmänkin. Sinun kuuluisi päästä sairaseläkkeelle ja saada siitä tarpeeksi suuri korvaus.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista kaikkien näyttää samat kuitit? Kuitin lisäksi täytyy olla resepti liitettynä hakemukseen. Ja kyllä, pesukoneen hankintaan on mahdollista saada rahaa, jos talossa ei ole pyykkitupaa. Sitä ei ole toimeentulotuella eläessä oikein mahdollista ostaa muuten kuin osamaksulla.

Vierailija
4/30 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme mieheni kanssa toimeentulotukea hetken. Mies koulutettu, mutta työttömänä, minä kuntoutustuella terveydellisistä syistä. Myös lapsuudenperheeni sai tt-tukea joskus, kun äiti opiskeli ja isä vasta aloitteli töitä. Ihan tavallisia ihmisiä ollaan ja nyt esim. mieheni kanssa muutimme halvempaan asuntoon, jotta ei tarvitse toimeentulotukea enää hakea.

5/30 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumaan toimeentulotukeen hieman paremmin. Ensinnäkin perustoimeentulotuen myöntää nykyään Kela. Täydentävää mahdollisesti kotikunnan sosiaalitoimi, kunnan taloustilanteessa riippuen voi olla hyvinkin vaikeaa saada sitä kautta yhtään mitään. Mitään asuntoa ei makseta kokonaisuudessaan, lääkkeitä ei korvata kuitteja vastaan, reseptilääkkeet korvataan maksusitoumuksella, joka näkyy apteekin tietojärjestelmissä.  Vesilaskujakaan ei korvata kokonaan, siihen on aivan omat taulukkonsa, jotka eivät vastaa nykyihmisen hygieniatarpeita, joten aina jää jotain itse maksettavaksi. Huoh, on kyllä nyt niin paljon asiavirheitä aloittajan teksti täynnä. Kukaan ei elä leveästi pelkällä toimeentulotuella. Kokeile vapaasti. Provohan tuo koko aloitus selkeästi on. 

Vierailija
6/30 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvytön yh äiti jolla on usempi lapsi saa toimeentulotukea koska lasten 100 000 euroa vuodessa tienaava yrittäjä isä ei maksa elareita koska on tekeytynyt tulottomaksi.

Työmarkkinatukea saava työtön joka putoaa toimeentulotuella perussairaidesta aiheutuvien lääkekulujen takia.

Opiskelija jonka opinnot on pitkittyneet terapian ja mielenterveysongelmien takia ja jonka opintotukikuukaudet on loppunut. Saa kuntoutusrahaa tutkinnon loppuun opiskelemiseksi mutta raha on niin pieni että tippuu toimeentulotuelle jo vuokran suuruuden takia.

Vierailija
7/30 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni. Ei tosin ole vuosiin elänyt toimeentulotuella mutta silloin kun sai niin tilanne oli se että hän sain silloisen vaimonsa kanssa kesken opiskelujen lapsen. Tilanne oli toki väliaikainen ja nykyään hän on hyväpalkkaisessa työssä eikä ole saanut vuosikausiin toimeentulotukea. On ollut aina kova tekemään töitä ja korkeakoulututkinto.

Hyvä ystäväni oli useamman vuoden työttömänä ja sai toimeentulotukea. Nykyään vakityö. Ei tiennyt mitä haluaisi tehdä työkseen, kouluttautui aikoinaan väärälle alalle ja muutti opiskelujen jälkeen pois paikkakunnalta jossa työllistymismahdollisuudet eivät olleet kovin kummoiset.

Sitten tiedän myös niitä ihmisiä jotka ovat eläneet toimeentulotuella vuosikausia. On päihdeongelmaa, muuta elämänhallintaongelmaa ja mitään halua ei edes näytä olevan työelämään. Ihmisiä on moneen junaan.

Vierailija
8/30 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista kaikkien näyttää samat kuitit? Kuitin lisäksi täytyy olla resepti liitettynä hakemukseen. Ja kyllä, pesukoneen hankintaan on mahdollista saada rahaa, jos talossa ei ole pyykkitupaa. Sitä ei ole toimeentulotuella eläessä oikein mahdollista ostaa muuten kuin osamaksulla.

Nämä asiat ovat tapahtuneet jo ennen kuin toimeentulotuki siirtyi Kelalle. Hyvä jos porsaanreikiä on tukittu. Mutta kyllä he vain kierrättivät kuitit, eikä reseptejä kysytty.

9/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä asiat ovat tapahtuneet jo ennen kuin toimeentulotuki siirtyi Kelalle. Hyvä jos porsaanreikiä on tukittu. Mutta kyllä he vain kierrättivät kuitit, eikä reseptejä kysytty.

Ei pidä paikkaansa. Aikana, jolloin perustoimeentulotuen myöntäminen vielä kuului kunnille, reseptilääkkeet korvattiin tosiaan kuittia vastaan, mutta kyseisestä reseptilääkkeestä piti olla resepti toimitettuna sosiaalitoimistoon. 

10/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yli 30 vuotta sosiaalialalla töissä. Tuli burn out, tuli masennus ja jouduin jäämään pois töistä. Nyt oen varhennetulla osa-aikaisella vanhuuseläkkeellä ja saan myös pikkuisen toimeentulotukea. Ensi vuonna jään varsinaiselle vanhuuseläkkeelle. Sen jälkeen en saa toimeentulotukea, vaikka tulot eivät juurikaan nouse.

Vierailija
11/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Don't hate the player, hate the game.

Vierailija
12/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön yh-äiti saa muhkeat tuet, kun miehensä ei ole kämpässä kirjoilla.

Vierailija
13/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelee yliopistossa, ei käytä päihteitä.

Vierailija
14/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen tömännyt esimerkiksi tällaisiin:

Pientä eläkettä saaviin, jotka saavat toimeentulosta lisää lääkekulujensa vuoksi.

Syöpäsairaita

Omaishoitajia

Lukiolaisia, jotka ajettu pois kotoa

Pienituloisia lapsiperheitä

Pienituloisia yksin asuvia

Pienituloisia pariskuntia

Yksinhuoltajia, jotka käyvät töissä 40 h viikossa, ja silti saavat lisäksi toimeentulotukea

Vierailija
15/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bolivar kirjoitti:

Suosittelen tutustumaan toimeentulotukeen hieman paremmin. Ensinnäkin perustoimeentulotuen myöntää nykyään Kela. Täydentävää mahdollisesti kotikunnan sosiaalitoimi, kunnan taloustilanteessa riippuen voi olla hyvinkin vaikeaa saada sitä kautta yhtään mitään. Mitään asuntoa ei makseta kokonaisuudessaan, lääkkeitä ei korvata kuitteja vastaan, reseptilääkkeet korvataan maksusitoumuksella, joka näkyy apteekin tietojärjestelmissä.  Vesilaskujakaan ei korvata kokonaan, siihen on aivan omat taulukkonsa, jotka eivät vastaa nykyihmisen hygieniatarpeita, joten aina jää jotain itse maksettavaksi. Huoh, on kyllä nyt niin paljon asiavirheitä aloittajan teksti täynnä. Kukaan ei elä leveästi pelkällä toimeentulotuella. Kokeile vapaasti. Provohan tuo koko aloitus selkeästi on. 

Paitsi että jos on kokonaan toimeentulotuen varassa, ei mitään tuloja, säästöjä tai omaisuutta, niin kyllä vain vuokra korvataan kokonaan. Koska laki vaatii, että sen päälle pitää jäädä se reilu €500 käyttörahaa.

Kun vuokra maksetaan tt-tuesta, se on eri tuki kuin yleinen asuntotuki, mihin sekoitit sen.

Vierailija
16/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa leveämmin kuin minä ainakin. Monella on jopa aika huonot elintavat eli ovat tupakoitsijoita, tupakka on hiton kallista, ei minulla olisi varaa semmoiseen ainakin mutten ole tt-tuen varassa elävä.

Vierailija
17/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on tukia väärinkäyttäviä ihmisiä, ei voi olla peruste sille, että tukia pienentämällä kurjistetaan entisestään niiden asemaa, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tuet. Minä esimerkiksi tiedän tapauksen, jossa sairauden vuoksi työkyvytön henkilö olisi tarvinnut virtsanpidätysongelmiin vaippoja, mutta ei niitä saanut vaan joutui maksamaan ne kokonaan itse. Tämän seurauksena hänen piti alkaa käydä ruokajonoissa, koska tuet olivat niin pienet, että vaippojen ostaminen vei jo ruokarahoja.

Vierailija
18/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisko on elänyt vuosia toimeentulotuella. Keskeytti koulun kun tuli raskaaksi, lapsia kahden eri miehen kanssa, ei ammattia, ei työtä koko sinä aikana kun ollaan tunnettu. Täysin passiivinen, aloitteellisuutta ainoastaan tukien hakemisessa, kaikki muut paitsi hän itse ovat syyllisiä hänen tilanteeseensa, kaikki menee mitä tulee ja yleensä kaikkeen turhaan, maksattaa vanhemmillaan lasten talvivaatteet yms.

Varmasti joku muukin tuttu on saanut joskus hetkellisesti toimeentulotukea, mutta en tiedä kuka tai milloin.

Vierailija
19/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bolivar kirjoitti:

Ap puhuikin menneistä ajoista. Munkin piti viedä ekaa kertaa resepti vasta, kun silloinen virkailijani jäi kiinni virkarikoksesta, kun virkailija meni kimppaa yhden paikkakuntamme sossupummin kanssa.

Vierailija
20/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön yh-äiti saa muhkeat tuet, kun miehensä ei ole kämpässä kirjoilla.

Ja nämä on niitä pahimpia valittajia kun rahat ei riitä. Noista rahoista jää satoja euroja kuussa säästöönkin.