Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pysty lääkelaskutenttiin. Mietin jo, että lopetanko koulun.

Vierailija
10.02.2014 |

Olen vain yksinkertaisesti niin huono matematiikassa, etten pääse tenttiä läpi. Tablettilaskut ja yksikkömuunnokset onnistuu, mutta liuoslaskut eri variaatioineen ei onnistu. Joskus tuntuu etten osaa sijoittaa annetuja määriä taulukkoon niin, että saisin aloitettua  verrannon oikein. Joku vain napsahtaa ja aivot on lukossa. Mies heittelee kotona vieressä että ihan helppo, ihan helppo ja sanoo vastauksen. :( Nielen itkua.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkelaskut ovat iso osa lähihoitajien ja sairaanhoitajien työtä. Kummatkin hoitajaryhmät opettelevat samat lääkelaskut. Harjoitus tekee mestarin.

Vierailija
42/45 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tarvitsisi nyt jonkun sellaisen apua, joka osaa selittää asiat ymmärrettävästi. Moni matematiikkaa hyvin osaava on todella huono selittämään sitä muille. Itse tein aikanani ison laskuvihkon, johon kirjoitin kaikki mahdolliset laskutavat esimerkkeinä ja selitykset miksi piti tehdä tietyllä tavalla. Sen vihkon avulla pääsi muutama kaverikin kiinni ideaan ja läpi tentistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tavallinen lukion käynyt tallaaja ja nuo näkemäni lääkelaskut on lapsellisen helppoja. En tajua, miten olette peruskoulun läpäisseet, jos nuo on haastavia... ja vielä lukemisen/kertauksen jälkeen. Ei niissä tarvi mitään osata ulkoa, nehän tajuaa logiikallakin. Eikä yksikkömuunnoksissa ole sitäkään haastetta, jos sen systeemin on yläkouluiässä tajunnut fysiikan tunnilla.

Vierailija
44/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä ettei kukaan ole tyhmä vaikkei niitä osaisikaan.

Sanalliset tehtävät kun eivät ole kaikille yksinkertaisia tai helppoja.

Eikä se silti tarkoita etteikö osaisi laskea.

Kai se koe olisi helpompi jos saisi laskinta käyttää.

Yksi virhe jakolaskussa ja uusinta.

Vierailija
45/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:47"]

Olen osastoni lääkevastaava ja joudun opettamaan hoitajia lääkelaskuihin ja täytyy sanoa että osa nuorista tuntuu olevan tyhmiä. Suhteellisuuden taju puuttuu osalta täysin. Joku voi saada laskusta tulokseksi että jotain lääkekettä pitäisi laittaa potilaaseen 15000ml, eli 15 litraa eikä mikään kello soita että se ei voi olla mahdolista ja tuli ehkä tehtyä jakolaskun sijaan kertolasku. Eikä myöskään ymmärretä että milli on tuhannesosa ja kilo on tuhatkertainen. Tällaisella tyypillä voi kuitenkin olla matematiikassa M tai jopa L ylioppilaskirjoituksista.

M tai L...ei voi olla. Lääkevastaava heittelee nyt vähän omiaan...

Ei tuota ole vaikea uskoa. Yksi tuntemani dyskalkuliaa sairastava sai matematiikasta E:n. Itse sain M:n. Lyhyen matematiikan kokeissa on ainakin ennen ollut ihan ä-l-y-t-t-ö-m-ä-n helppoja laskuja, nykyään nuo samat jutut tulee jo aikaisemmin. Hämmästyin kun kutosluokkalaisella serkullani oli samoja juttuja matikassa, mitä meille tuli ennen joskus 8-9lk aikoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä