Välilihan leikkaus ja synnytyspelko
Itse haluaisin lapsen, mutta synnystyspelko on aikamoinen. Eniten mietityttää välilihan leikkaus. Ovatko kaikki joille on tehty eppari, synnyttäneet puolimakaavassa tai makaavassa asennossa?
Kuinka hyvin kätilöt yleensä ottavat synnytystoiveet huomioon?
Kommentit (82)
Synnytyspelkoon voisin kertoa omakohtaisesti, että olin joutumassa sektioon muun perusairauden vuoksi ja olin jo henkisesti valmistellut itseni sektioon (tämä siis rv 16 asti). Kunnes tulikin päätös, että saan synnyttää alateitse, mutta ponnistusvaihe ei saa pitkittyä liikaa vaan tarvittaessa pitää auttaa imukupilla. Huh mikä tilanne sitten tulikin alkoi pelottaa synnytys ihan kaikilta osa-alueilta. Sitten hetken asiaa mietittyäni päätin itse, että selviän siitä. Aloin valmistaa mieltäni alatiesynnytykseen "henkisesti" ja luotin siihen, että selviän. En osaa sen kummemmin selittää mutta jätin murehtimisen pois. Oli tietysti jonkinlaista jännitystä mielessä, mutta en mielestäni enää kuitenkaan synnytyksen lähetessä pelännyt. Niin mikä sitten minkäkin vaikutus, mutta ensimmäinen synnytys meni kaiken kaikkiaan hyvin.
En jaksanut lukea koko viesti ketjua, mutta kannattaa lueskella netistä ohjeita välilihan venyttämisestä/hieronnasta ennen synnytystä. On olemassa ihan laitekin tähän tarkoitukseen. Itselläni pyynnöstä leikattiin ensimmäisestä ja toisessa ei tarvinnut leikata ollenkaan eikä tullut repeämiä. Mutta uskon välilihan hieronnalla ja venyttämisellä olleen vaikutusta ainakin toiseen synnytykseen. Ensimmäisessä aloitin liian myöhään koska en ollut kuullut moisesta, törmäsin muun keskustelun lomassa ohjeisiin liian myöhään
netissä.