Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummit kirkkoon kuulumattomalle?

Vierailija
09.02.2014 |

Emme aio kastaa lasta kirkkoon, joten mietin, että kannattaako kummejakaan lapselle nimetä? Miten muut ovat toimineet kastamattomien lasten kohdalla? Ja jos kummit on valittu, niin mitä tarkoitusta varten, kun eivät toimi "kristillisinä kasvattajina"?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:33"]

Rakkaat ihmiset Jeesus ei puhu mitään lasten kastamisesta, vielä vähemmän kummeista!!!! Lukekaapa sitä,Raamattua vaihteeksi luterilaiset!

[/quote]

»Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."»
(Matteus 28:18–20)

mee ny v /__\

[/quote]

Kyllä, AIKUISIA hän tällä tarkoitti ja itsekin aikuisia kastoi. Missä kohtaa tarkalleen ottaen puhutaan siis pakollisista kahdesta kummista jos saan kysyä, lapsille vieläpä?

Vierailija
42/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:36"]

En sekottais kummeja kastamattomuuteen. Keksi vaikka joku muu nimitys.

[/quote]Niitä voi nimittää miten haluaa. Meidän lapselle on nimetty Jeesus, Jumala ja Pyhähenki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:00"]

Kastamattomien kummit on kauhean falskia. Se on kuin pelaisi kahdessa joukkueessa. Kauheeta kattoa kun ihmiset tekevät itsensä naurun alaiseksi kipuillessaan irti kulttuuriperinnöstä, johon kristillisyys on liittynyt.

[/quote]

Ei mulla ole mitään ongelmaa kulttuuriperintöni kanssa, mutta koska en usko jumalaan tai kristinuskon sanomaan, en myöskään halua kastaa lapsiani. Eikö sinusta tavan vuoksi ilman vakaumusta kastaminen tai kummiksi lähteminen ole sitten falskia tai naurettavaa? 

Vierailija
44/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:01"]

[

Vielä pitää lisätä, että olen ateisti ja erosin kirkosta (puhtaasti vakaumuksellisista syistä, en minkään Räsäsen puheiden tai kirkollisveron takia). Jos minua olisi pyydetty kummiksi ennen kirkosta eroa, olisin kertonut uskonnoista neutraaliin sävyyn ja kertonut Raamatun tarinoista yleissivistyksen takia.

[/quote]

Tää ei nyt ihan kuulosta uskottavalta.

Vierailija
45/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tajunnut kummejen olemassaoloa. Itse meidän lapsille valittiin sellaiset kummit, että no oli ihan jo muutenkin meidän perhettä, mukana lapsen elämässä jos niin halusivat.

Mun sisko ja sen mies. En missään tapauksessa haluaisi velvoittaa jotakin olemaan lapselle kummi ja sitten kun asiat muuttuu, vieraannutaan/muutetaan tjms. alkaisi asia kummeja haittaamaan.

Lahjoja tai lapsenlikkana oloa en kummeilta kaipaa.

Vierailija
46/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:00"]

Kastamattomien kummit on kauhean falskia. Se on kuin pelaisi kahdessa joukkueessa. Kauheeta kattoa kun ihmiset tekevät itsensä naurun alaiseksi kipuillessaan irti kulttuuriperinnöstä, johon kristillisyys on liittynyt.

[/quote]Joo yhtä naurettavaa kuin että mies ja naienen asuisi yhdessä ilman papin aamenta.

Jos joku on naurettavaa niin tuo että uskontoon aivopestyt eivät näe asioita joihin rituaalit heidän uskonnossaankin perustuvat.

Vierailija
47/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu, Sananlaskut,

22:6 Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea.

Vierailija
48/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaat ihmiset Jeesus ei puhu mitään lasten kastamisesta, vielä vähemmän kummeista!!!! Lukekaapa sitä,Raamattua vaihteeksi luterilaiset!

[/quote]

»Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."»

mee ny v /__\

[/quote]

Kyllä, AIKUISIA hän tällä tarkoitti ja itsekin aikuisia kastoi. Missä kohtaa tarkalleen ottaen puhutaan siis pakollisista kahdesta kummista jos saan kysyä, lapsille vieläpä?

[/quote]

Mistä tiedät, että tarkoitti VAIN aikuisia vai onko se sinun tulkintasi? OpetusLAPSISTA puhutaan kyllä.

Vierailija
49/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuulu kirkkoon, ei kummeja tarvita, ellet nimen omaan halua nimetä henkilöitä huolehtimaan lapsesi kristillisestä kasvatuksesta. Kummi roolina on maallistunut, harvemmat kummit huolehtivat perus tehtävästään taikka vanhemmat haluaa kummin, mutta eivät anna kummin huolehtia perustehtävästään.

Ateismi on myös uskonto muiden joukossa, siinä uskotaan että ei ole Jumalaa taikka mitään suurempaa. Nimeomaan uskotaan, kun ei ole pitäviä todisteita että ei olisi olemassa Jumalaa ....

Vierailija
50/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:17"]

[/quote]

mee ny v /__\

[/quote]

[/quote]

Mistä tiedät, että tarkoitti VAIN aikuisia vai onko se sinun tulkintasi? OpetusLAPSISTA puhutaan kyllä.

[/quote]

Anteeksi, kun tuppaudun teidän uskonnolliseen keskusteluun, mutta kyllä mulla on ainakin Raamatun pohjalta sellainen kuva, että opetuslapset (12 kpl) olivat ihan aikuisia. Heitä kutsutaan myös apostoleiksi. Suomen kielessä opetuslapsi-sanassa on tuo lapsi, mutta ei esim. englannissa (disciple).

Vierailija
51/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit opettavat:

SANANLASKUT 1

1. Salomon, Daavidin pojan, Israelin kuninkaan, sananlaskut, 
2. viisauden ja kurin oppimiseksi, ymmärryksen sanojen ymmärtämiseksi, 
3. taitoa tuovan kurin, vanhurskauden, oikeuden ja vilpittömyyden saamiseksi, 
4. mielevyyden antamiseksi yksinkertaisille, tiedon ja taidollisuuden nuorille. 
5. Viisas kuulkoon ja saakoon oppia lisää, ja ymmärtäväinen hankkikoon elämänohjetta 
6. ymmärtääkseen sananlaskuja ja vertauksia, viisasten sanoja ja heidän ongelmiansa. 
7. Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin. 
8. Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta, 
9. sillä ne ovat ihana seppele sinun päähäsi ja käädyt sinun kaulaasi. 
10. Poikani, jos synnintekijät sinua viekoittelevat, älä suostu. 
11. Jos he sanovat: "Lähde mukaamme! Väijykäämme verta, vaanikaamme viatonta syyttömästi; 
12. nielaiskaamme niinkuin tuonela heidät elävältä, ehyeltään, niinkuin hautaan vaipuvaiset; 
13. me saamme kaikenlaista kallista tavaraa, täytämme talomme saaliilla; 
14. heitä arpasi meidän kanssamme, yhteinen kukkaro olkoon meillä kaikilla" - 
15. älä lähde, poikani, samalle tielle kuin he, pidätä jalkasi heidän poluiltansa. 
16. Sillä heidän jalkansa juoksevat pahuuteen, kiiruhtavat vuodattamaan verta. 
17. Sillä verkko on viritetty kaikille siivekkäille, niin että ne sen näkevät. - Mutta turhaan: 
18. omaa vertansa he väijyvät, vaanivat omaa henkeänsä. 
19. Näin käy jokaiselle väärän voiton pyytäjälle: se ottaa haltijaltaan hengen. 
20. Viisaus huutaa kadulla, antaa äänensä kuulua toreilla; 
21. meluisten katujen kulmissa se kutsuu, porttien ovilta kaupungissa sanansa sanoo: 
22. Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa? 
23. Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne. 
24. Kun minä kutsuin ja te estelitte, kun ojensin kättäni eikä kenkään kuunnellut, 
25. vaan te vieroksuitte kaikkia minun neuvojani, ette suostuneet minun nuhteisiini, 
26. niin minäkin nauran teidän hädällenne, pilkkaan, kun tulee se, mitä te kauhistutte; 
27. kun myrskynä tulee se, mitä te kauhistutte, kun hätänne saapuu tuulispäänä, kun päällenne tulee vaiva ja ahdistus. 
28. Silloin he minua kutsuvat, mutta minä en vastaa, etsivät minua, mutta eivät löydä. 
29. Koska he vihasivat tietoa, eivät valinneet osaksensa Herran pelkoa 
30. eivätkä suostuneet minun neuvooni, vaan katsoivat kaiken minun nuhteluni halvaksi, 
31. saavat he syödä oman vaelluksensa hedelmiä ja saavat kyllänsä omista hankkeistaan. 
32. Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa. 
33. Mutta joka minua kuulee, saa asua turvassa ja olla rauhassa onnettomuuden kauhuilta.

Vierailija
52/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:22"]

Jos ei kuulu kirkkoon, ei kummeja tarvita, ellet nimen omaan halua nimetä henkilöitä huolehtimaan lapsesi kristillisestä kasvatuksesta. Kummi roolina on maallistunut, harvemmat kummit huolehtivat perus tehtävästään taikka vanhemmat haluaa kummin, mutta eivät anna kummin huolehtia perustehtävästään.

Ateismi on myös uskonto muiden joukossa, siinä uskotaan että ei ole Jumalaa taikka mitään suurempaa. Nimeomaan uskotaan, kun ei ole pitäviä todisteita että ei olisi olemassa Jumalaa ....

[/quote]

Miksi sun pitää määrittää toisten tarpeet? Uskontoon ei kuulu pelkästään usko johonkin asiaan, siihen liittyy myös se, että on jotain opinkappaleita, rituaaleja, yhteisö jne. Ateismiin näitä ei kuulu.

Vierailija
53/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut, onko kukaan ottanut kantaa ns. vapaisiin suuntiin, joissa ei välttämättä ole lapsikastetta, vaikkapa helluntailaisuus. Vanhemmat ovat uskovaisia, vaikkeivät kirkkoon kuulukaan. Lapsiakaan ei kasteta, vaan on aikuiskaste. Lapset käsittääkseni kyllä siunataan vauvoina. En ole koskaan tullut kysyneeksi, onko heidän lapsillaan kummeja, vaikka suvussakin heitä on. Sattuuko täällä olemaan ketään, joka voisi valaista asiaa?

Vierailija
54/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:17"]

[/quote]

mee ny v /__\

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi, kun tuppaudun teidän uskonnolliseen keskusteluun, mutta kyllä mulla on ainakin Raamatun pohjalta sellainen kuva, että opetuslapset (12 kpl) olivat ihan aikuisia. Heitä kutsutaan myös apostoleiksi. Suomen kielessä opetuslapsi-sanassa on tuo lapsi, mutta ei esim. englannissa (disciple).

[/quote]

12? Tossahan sanotaan: "ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni." Olisiko parempi suomennos, että tehkää kaikki kansat minun apostoleiksi?

Mites sitten ku oisit ollu jeesuksen aikana tekemässä käännytystyötä ja menny pakanakylään ni olisitko kastanut vain aikuiset ja sanonu lapsille, että jumala ei halua seurakuntaansa kuin yli 18-vuotiaita?

Vierailija
55/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. :-)

Me mietittiin myös asiaa ja päädyttiin ottamaan siviilikummit jotka toimivat lapsen aikuisina "ystävinä" ja sellaisena perheen ulkopuolisena aikuisena jolle voi uskoutua jos jokin asia ei ole mieluisa vanhemmille kertoa. Heille tehtäväksi on annettu tukea lasta kasvussa ja opastaa ystävälliseksi, rohkeaksi ja sydämelliseksi ihmiseksi. Lapsi saa sitten valita uskonsa kun on riittävän vanha siitä päättämään ja punnitsemaan vaihtoehtonsa. :-) Kummiperinne ei edes ole alunperin kristittyjen joten samapa tuo siinä mielessä. Kutsuttakoon nyt kummeiksi paremman sanan puutteessa. Tärkeintä että lapsella on paljon rakastavia ihmisiä ympärillä ja uskoahan meillä on vaikka ei kirkkoon kuuluta. :-)

Tämä nyt on meidän tapa ja sallittakoon kaikille omansa kunhan ei tuputeta lapsille mitään tai tuomita muita (ettei teitä tuomittaisi jne) :-)

Vierailija
56/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OpetusLAPSET olivat tosiaan kaikki Jeesuksen itsensä valitsemia aikuisia miehiä, eli naisilla ja lapsilla ei ollut mitään asiaa oppimaan mestarilta itseltään.

Kummi tarkoitti alkuseurakunnassa nimenomaan aikuista ihmistä, joka ohjasi sinua seurakunnan tavoille sen jälkeen kun olit löytänyt kristillisen kutsumuksen ja kastautunut.

Näin opetettiin Raamattuseminaarissa jossa keskusteltiin myös paljon käännösvirheistä joita aikojen saatossa on tullut. Tämä opetusLAPSI vain yhtenä esimerkkinä.

Toinen mieleeni jäänyt oli "joka vitsaa säästää, se kunniatta (vai kuritta? Anteeksi Raamattuni on tuolla muuttolaatikossa niin en voi tarkistaa) kuolee". Tässä tarkoitettiin alunperin vitsan sijasta paimenen sauvaa jolla hän siis kaitsee lampaita, ei lyö niitä. Suomessa tämä lause ymmärrettiin niin että lapsia täytyy kurittaa fyysisesti. Surullista.

Mutta pointtini: en näe mitään syytä lapsikasteelle tai sille että lapsella olisi kummi. Jumala kutsuu kyllä omiaan aikuisena, kasteen haluavat osaavat kyllä etsiytyä seurakuntaan ja pyytää kasteen.

Siunausta itse kullekin toivottelee täällä yksi omalla tavallaan uskova joka ei mihinkään seurakuntaan kuulu, eihän kuulunut Jeesuskaan. Ja juon kyllä viiniäkin silloin tällöin.

Vierailija
57/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistin elinkaari: Nimiäiset, Panolupajaiset, naimajaiset, monttujaiset.

Vierailija
58/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:35"]

OpetusLAPSET olivat tosiaan kaikki Jeesuksen itsensä valitsemia aikuisia miehiä, eli naisilla ja lapsilla ei ollut mitään asiaa oppimaan mestarilta itseltään.

[/quote]

Selitätkö vielä tämän kohdan: " Ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni?"

Voisiko olla niin Jeesus halusi kaikki hänet seuraajikseen ikään tai sukupuoleen katsomatta?

Vierailija
59/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:28"]

En huomannut, onko kukaan ottanut kantaa ns. vapaisiin suuntiin, joissa ei välttämättä ole lapsikastetta, vaikkapa helluntailaisuus. Vanhemmat ovat uskovaisia, vaikkeivät kirkkoon kuulukaan. Lapsiakaan ei kasteta, vaan on aikuiskaste. Lapset käsittääkseni kyllä siunataan vauvoina. En ole koskaan tullut kysyneeksi, onko heidän lapsillaan kummeja, vaikka suvussakin heitä on. Sattuuko täällä olemaan ketään, joka voisi valaista asiaa?

[/quote]

Minä voin entisenä "sisäpiiriläisenä" valaista asiaa ;)

Monilla vapailla suuntauksilla kuten mainitsemasi hellarit ei ole lapsikastetta. Kaste suoritetaan vasta kun ihminen itse valaistuu, saa kutsumuksen, miksi vaan haluat sitä kutsua. Olen kuullut eri seurakunnissa olevan eri ikärajoja, en osaa ottaa niihin sen kummempaa kantaa. Itse pitäisin hyvänä 18v.

Ja perusteet tosiaan käsittääkseni on se, ettei alkuperäisellä kielellä Raamatussa puhuta lapsikasteesta mitään. Suomennoshan sekoilee huolella useammassakin kohtaa.

Vaikka kastautuisi hellariksi tmv. ei siis samalla liity kirkon jäseneksi. Mieheni, hellari on ikäänkuin siunattu lapsena ja yksi uskova nainen halusi hänelle ryhtyä kummiksi. Omilla lapsillani ei ole kummeja, jokainen saa tykönään asian mietiskellä oman mielen mukaan. Uskossa ei ole PAKKO olla yhtään mitään. Sinänsä hämmentää tuo luterilaisten tuskainen kummiPAKKO.

Ja sinä joka ihmettelit kastettaisiko kylällinen pakanoita rajaten kaikki alle 18v.t pois: kyllä, näin itse tekisin ja pitäisin oikeana. Aikuisistakin kastaisin vain ne jotka itse haluaa kasteelle. Uskoa saa kuka tahansa ilman kastettakin.

Kastamalla ei taivaaseen pääse, vaan uskomalla.

Vierailija
60/63 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapselle kummit. Tuttu kaveripariskunta, jotka on kiva kutsua juhliin mukaan, ja pitää enemmän yhteyttä muutenkin. Sitten kun lapsi kasvaa, niin he voivat vaikka enemmän viettää lapsen kanssa aikaa ilman meitäkin. Emme siis ole lasta kastaneet, ja kummeiksi heitä kutsumme, sillä se on suomen kieleen vakiintunut sana. Ja on ollut kyllä tosi kivaa, kun ei tarvitse miettiä kummeja valitessa mitään kirkkoon kuulumisia. Voi valita juuri ne, jotka haluaa.

Jos joku ei tätä hyväksy, niin olkoon hyväksymättä. Ei mitään väliä! Lapselle kummit ovat positiivinen lisä elämään, ja kummitkin tykkäävät erityisasemastaan. :)