Kummit kirkkoon kuulumattomalle?
Emme aio kastaa lasta kirkkoon, joten mietin, että kannattaako kummejakaan lapselle nimetä? Miten muut ovat toimineet kastamattomien lasten kohdalla? Ja jos kummit on valittu, niin mitä tarkoitusta varten, kun eivät toimi "kristillisinä kasvattajina"?
Kommentit (63)
En sekottais kummeja kastamattomuuteen. Keksi vaikka joku muu nimitys.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:36"]
En sekottais kummeja kastamattomuuteen. Keksi vaikka joku muu nimitys.
[/quote]
Kuten?
Mä oon kahden kastetun lapsen kummi, ja voin vannoa, että en ole osallistunut heidän kristilliseen kasvattamiseensa millään lailla, enkä kyllä tunne ketään muutakaan kummia, joka tätä kristillistä tehtäväänsä olisi toteuttanut - en siis sano, etteikö sellaisia kummeja voisi olla, mutta aika poikkeuksellista se on.
Meidän kastamattomalla lapsellamme on kummit, jotka tekevät niitä samoja asioita kuin kristillisen kasteen yhteydessä kummiksi tulleet: ottavat osaa lapsen elämään. Oikeastaan mua vähän kaduttaa, että valitsimme lapselle kummit, ei siksi, että valinta ei olisi osunut nappiin, vaan siksi, että nyt tälle toisellekin lapselle pitää valita kummi tai kummeja. Jos sanon totuuden, lapsella on kummit vain sen takia, että ystävälläni ei ole muita kummilapsia :D Ystäväpariskuntani olisi kyllä aivan yhtä paljon läsnä lapsen elämässä statuksestaan huolimatta.
Tee siis kuten parhaaksi näet!
Ateistit ovat niin surullisia, ilman arvoyhteisöä ja ihmisiä ympärillään. Nyt hädissään yrittävät teennäisesti keksiä jotain uskonnon tilalle.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:40"]
Ateistit ovat niin surullisia, ilman arvoyhteisöä ja ihmisiä ympärillään. Nyt hädissään yrittävät teennäisesti keksiä jotain uskonnon tilalle.
[/quote]
Ohhoh! Voisitko kertoa, miten mulla ei ole arvoja tai ihmisiä ympärilläni ja mitä olen yrittänyt keksiä uskonnon tilalle? Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:42"]
[/quote]
Ohhoh! Voisitko kertoa, miten mulla ei ole arvoja tai ihmisiä ympärilläni ja mitä olen yrittänyt keksiä uskonnon tilalle? Kiitos!
[/quote]
Kova hätähän sulla tuntuu olevan kun ei ole olemassa "ateistikummeja." Tälläkin hetkellä varmaan mietit, että mikä sellainen olisi nimeltään: pummi ei, mummi ei
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:49"]
[/quote]
[/quote]
Kova hätähän sulla tuntuu olevan kun ei ole olemassa "ateistikummeja." Tälläkin hetkellä varmaan mietit, että mikä sellainen olisi nimeltään: pummi ei, mummi ei
[/quote]
Missä se hätä sinusta näkyi? Itse en nyt yhtäkkiä sellaista kohtaa keksi. Vai tarkoititko sitä, että pitäisi keksiä tulevallekin lapselle kummit? Kummeja kyllä olisi tarjolla, mutta mä en vain näe niille erityistä tarvetta. Ja tosiaan, voit antaa esimerkkejä arvotyhjiöstä ym. elämässäni. Ihan rohkeasti vain!
Näkyykö muuten uskonnon autuus elämässäsi siinä, että ilkeilet keskustelupalstoilla?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Menepä nyt trollailemaan sinne omiesi keskuusteen.
Mistä päättelit, etten olisi uskossa?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:51"]
ei kastetta => ei kummeja => ei kummilahjoja
[/quote]
Mulla se syy, miksen oikeastaan haluaisi tälle seuraavalle lapselle kummeja, on se, etten halua lisää lahjoja. Niitä tulee muutenkin vähän liikaa.
En haluaisi lapselleni kummeja, koska koen, ettei heillä ole mitään roolia eikä lapsi jää mistään paitsi. Ainakin tältä näyttää lähipiirissäni (ihan kastettujen kohdalla).
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:55"]
En haluaisi lapselleni kummeja, koska koen, ettei heillä ole mitään roolia eikä lapsi jää mistään paitsi. Ainakin tältä näyttää lähipiirissäni (ihan kastettujen kohdalla).
[/quote]
Joo, samat fiilikset. Se, onko kummiudella mitään merkitystä, riippuu paljolti siitä, onko kummit ja lapsen perhe muutenkin paljon tekemisissä toistensa kanssa. Kummius on monelle ihan pakkopullaa.
Niin, ehkä lapselle kannattaa pyytää kummi siinä tapauksessa, että ajattelee myös kummin itsensä saavan tuosta kummiussuhteesta jotain.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Menepä nyt trollailemaan sinne omiesi keskuusteen.
Mistä päättelit, etten olisi uskossa?
[/quote]
Koska et toimi Jeesuksen sanojen mukaan? Vai kerrotko minulle seuraavaksi, että uskot omalla tavallasi ja kaikkia jeesuksen heittämiä läppiä ei tarvitsi ottaa niin todesta?
Voiko lapsen kastaa ilman kummeja? En just kaipaa niitä pakkopulla-lahja-automaatteja siihen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:15"]
Voiko lapsen kastaa ilman kummeja? En just kaipaa niitä pakkopulla-lahja-automaatteja siihen.
[/quote]
Pitää olla väh. kaksi kummia.
Kirkkoon kuulumatonta lasta ei kasteta eikä hänellä ole kummeja. Järjestä nimiäiset ja pyydä paikalle vaikka hammaskeijut.
En tykkää traditioiden sekoittamisesta. Lapsen syntymä on perheelle suuri ja juhlan arvoinen kuului perhe kirkkoon tai ei. Toivon kuitenkin, ettei nimiäisistä tehdä kasteen kaltaista juhlaa ilman uskonnollista sisältöä. Teillä on nyt mahdollisuus luoda omia perinteitä. Ellette halua lastanne siunattavan ja hänen puolestaan rukoiltavan, se on teidän valintanne.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:21"]
Kirkkoon kuulumatonta lasta ei kasteta eikä hänellä ole kummeja. Järjestä nimiäiset ja pyydä paikalle vaikka hammaskeijut.
En tykkää traditioiden sekoittamisesta. Lapsen syntymä on perheelle suuri ja juhlan arvoinen kuului perhe kirkkoon tai ei. Toivon kuitenkin, ettei nimiäisistä tehdä kasteen kaltaista juhlaa ilman uskonnollista sisältöä. Teillä on nyt mahdollisuus luoda omia perinteitä. Ellette halua lastanne siunattavan ja hänen puolestaan rukoiltavan, se on teidän valintanne.
[/quote]
Mutta ymmärräthän kuitenkin sen, että vaikka sua ärsyttäis kastamattomien lasten kummit, sillä ei ole mitään merkitystä, koska jokainen tekee omat valintansa itse?
Joo ei meidänkään lapsella kummeja ole. Läheiset auttavat, jos haluavat enkä halua kenellekään heistä sitä velvollisuudeksi.