Onko kamalaa jos säästän kummilapselle vain 10e kuussa
Lapsen vanhemmat ehdottivat säästötilin perustamidta lapselle. Minusta se on ihan htvä idea, mutta kauheasti minulla ei kyllä ole sinne varaa säästää. Sanoin tuon 10e kuussa niin vanhpien naama venähti, odottivat jotainusompaa summaa ilmeisesti. Syynttäreinä yms. voisin tietty enemmänkin laittaa. Olen 20-v opiskelija ja tulot 750e (kuussa..
Kommentit (48)
21 jatkaa vielä:
Sinäänsä en pidä tuota kummilapselle säästämistä huonona ideana jos on ylimääräistä rahaa, koska onhan se parhaimmillaan erinomainen tapa tukea nuoren opiskelujen aloitusta. Mutta, melko harva piehtaroi rahassa ja viimeistään jos on omia lapsia, joutuu myös sen kysymyksen eteen, että säästääkö ne ylimääräiset rahat omalle lapselle vai kummilapselle/lapsille.
Fiksu nuori toisaalta tuskin kaipaa mitään kymppitonnien rahastoa kummeilta, sen sijaan nuorelle voi saada mukavasti takuuvuokraa vastaavan summan kasaan ihan sillä, että pistää muutaman kympin jouluna ja synttärinä talteen.
Ehkä niiden vanhempien naama venähti siksi, että itse ehdotit kuukausittaista säästämistä? Yleensähän kummit laittaa tuollaiselle säästötililille esim. synttäri- ja joululahjarahan. Yksikään keskituloisista kavereistani ei "säästä" kummilapsen tilille. Lahjatkin on usein sitä 20 euron luokkaa.
Kerro ap vähän kummilapsen vanhemmista, millainen kolutus-, varallisuustaso, entä työllisyystilanne? Ikä? Lasten lkm? Kuulostaa rahvaanomaiselta.
No ei todellakaan ole pakko säästää!
Ja jos oikeasti vanhemmat nyrpeilivät ehdotuksellesi, niin kyllähän kympillä kuussakin kertyy reippaasti yli 2000e jos ajattelee, että nuori todennäköisesti muuttaa omaan pesään 18-19 -vuotiaana. Sekö muka mitätön pikkuraha? Tosin jos kehtaa rahaa ylipäätään kerjätä, niin ei kai se röyhkeys välttämättä siihen lopu...
Mutta se reilu paritonnia: Sillähän saa kustannettua ensimmäisen takuuvuokran ja siltikin saa todennäköisesti enemmän tai vähemmän reilu 1000e käytettäväksi muuhun. Sillähän saa vaikka mitä tarpeellista hankittua! Mun ensimmäisen kodin hankinnat (kun otin lapsuudenkodista mukaan sängyn, työpöydän, lipaston, itseostamani tv:n sekä ennalta keräämiäni astioita/tekstiilejä pienet kasat) olivat reilusti alle sen. Sillähän saa vaikka jo mitä, ei kai nyt kummin tehtävä ole koko ensiasuntoa kalustaa vaikka sekin kyllä tuolla rahalla voisi onnistua jos nyt esim edes sänky ja tietokone on valmiina ja suosisi pääosin kierrätettyä kalustetta ja suht edullista peruskodintavaraa.
Eli sikäli lapsen kannalta jos haluaa, niin kyllä se kymppi kuussakin on oikeasti iso apu omilleen muuton yhteydessä, voihan sitä esim synttäreinä/jouluna antaa pienen paketin ja pitää tuon kympin kuussa -tilin ihan salaisuutena ja tosiaan antaa esimerkiksi ylioppilas-/ammattiinvalmistujaislahjaksi/"tuparilahjaksi" ensimmäiseen kotiin muuttaessa. Veikkaan että KUKAAN nuori ei siinä tilanteessa nyrpistelisi yli 2000e rahalahjalle!
Kylläpä on Porvoosta kajahtanut tällä kertaa. Olisin luullut, että heti olisi kotikaupunki arvattu...
Siis ei kai vanhemmat oleta, että sinä olisit sitten ainoa joka sinne rahaa laittaa?
Siis ei kai vanhemmat oleta, että sinä olisit sitten ainoa joka sinne rahaa laittaa?
Tekee 120e vuodessa. Jos sen vaihtaa vaikkapa joululahjaan ja synttärilahjaan, niin tekee aika hulppeat paketit.
Voisit perustaa lapselle säästötilin, ja laittaa sinne vaikkapa 30e synttärinä ja 30e jouluna. Esimerkiksi. Jos haluat miellyttää lapsen vanhempia. Muista kertoa heille rehellisesti, että tulosi ovat varsin pienet, joten sinulla ei ole mahdollisuutta kymppiä suurempiin kuukausilahjoituksiin.
TAI voisit jättää säästötilin laittamatta, ja tarjota lapselle rahaakin arvokkaampaa: läheisyyttä ja muistoja. viedä lasta leikkipuistoon/pulkkamäkeen/sorsia syöttämään. Olla tärkeä luotettava aikuinen lapsen elämässä.
Tilin avaaminen lapselle on älyttömän hankalaa, jos sen tilin haluaa lapsen nimiin. Siihen pitää olla huoltajien suostumukset. Mieluummin siirrät rahaa sivuun omassa hallussasi olevalle tilille jos haluat. Parempi kuitenkin että unohdat koko homman.
Etenkin jos olet avannut lapselle oman tilin, voi olla noloja tilanteita edessä, jos olet ensin pitkään sinne laittanut rahaa, mutta sitten haluatkin jossain vaiheessa lopettaa rahan laittamisen tms. Kaikki nämä näkyvät kuitenkin tiliotteissa ja vanhemmat saavat niistä tiedon.
Onkohan sut valittu kummiksi koska vanhempasi ovat rikkaita...
Todella röyhkeitä vanhempia! Et sinä ole velvollinen heidän lapselleen säästää rahaa ja vieläpä opiskelijana. Pidäthan jatkossa puolesi, äläkä ala kenenkään lypsettäväksi!
Ap täällä taas, tällä kertaa koneella. Eli siis lapsen vanhemmat ovat ikäisiäni, kaverilleni eli lapsen äidille kummitäti oli säästänyt rahaa ajokorttia varten ja kai siitä muutama satanen käyttörahaakin jäi.. Haluaisivat nyt sitten saman toteuttaa minun kanssa. Lapsi on vasta 6kk joten äiti hoitaa sitä kotona ja isä töissä varastomiehenä. Kummatkin koulutukseltaan ylioppilaita kun sekin tuntui jotain kiinnostavan... mutta aion nyt kieltäytyä tästä.
Sanot vaan, ettei sulla ole varaa. En ole ikinä kuullut kenestäkään, jolle olisi säästetty/joka olisi omalle kummilapselleen säästänyt kuukausittain rahaa säästötilille. Tavallinen tapa on ostaa jouluksi ja synttäreiksi lahjat ja muuten olla jonkin verran kummilapseen yhteydessä, soitella, nähdä, viedä ehkä kaksistaan johonkin kivaan leikkipaikkaan joskus. Aivan törkeää minusta, että he kehtaavat vieläpä pyytää sinulta tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:19"]
Ei helvetti, mitä hyväksikäyttäjiä! Kummi muistaa synttäreinä ja jouluna - ei todellakaan säästä kuukausittain toisten lapselle..
[/quote]
Kummin ei tarvitse muistaa synttäreinä eikä joulunakaan.
säästän kympin jokaiselle lapselleni kuussa ja siitä tulee 20 vuodessa 4800 e
+ kesätyörahat jotka lapsi haluaa säästää ja kuukausirahan jos joskus haluaa pistää pankkiin mieluummin.
Ei todellakaan sun tarvi laittaa sellasta summaa kummilapselle!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:24"]
Sanoivat, että olisi kiva jos lapsellaolisi pesämuna muuttaessaan pois kotoa. Luulevat, että minulla on paljon ylimääräistä kun vanhempani ovat rikkaita vaikkeivat anna minulle latiakaan. ensimmäinen kummilapsi tämä joten en riedä käytännöistä.
[/quote]
Siellä porvoossa pitäisi ehdottamasti säästää kummilapselle vähintään 20 ekkereä/kk, ja jos rikkaat vanhukset niin enemmän.
Ap on nolo. Minä ryhdyin jakamaan mainoslehtiä ja annoin koko palkkani kummilapseni tilille. Hieman rankkaa se oli opiskelujen ja toisen osa-aikaisen työn ohessa, mutta mitäpä sitä ei tekisi pienen ihmisen puolesta. Nyt kummilapseni on jo täysi-ikäinen.
Minä laitan kummilapselleni 10e kuussa omasta halustani. ei ole kukaan valittanut.. T. 26v keskituloinen
Älä ala pakolla säästämään kummilapsellesi rahaa! Tee se, jos itse haluat, älä pakosta. Jos kummilapsen äidillesi on hänen kumminsa säästänyt rahaa, se on ollut hänen valinta. Sinä et ole se sama ihminen, sinä olet ihan eri ihminen. Tärkeintä on että annat kummilapsellesi sitä tärkeintä eli aikaa.
Minulla on 2 kummilasta. En säästä kummallekaan lapselle. Minulla on kolme lasta. Yksikään heidän kummeistaan ei säästä heille rahaa ja kummeja löytyy peräti 8 kappaletta. Ei olisi tullut ikinä mieleenkään pyytää.
Se rahan säästäminen on mielestäni vanhempien tehtävä. Ei kummien.
Huhhuh. Minulle taas kummilapseni vanhemmat ovat sanoneet ettei se haittaa jos minulla ei ole varaa lapselle lahjoja ostaa/ saavat olla ihan pieniäkin juttuja. (Olen 21-v. Opiskelija) En voisi kuvitellakaan tuommoista käytäntöä. Kummityttöni on kohta 7v.
Synttäri- ja joululahjan annan sekä aikaani silloin kun kykenen - asuvat toisella paikkakunnalla.