Täysi-ikäinen kotona, vastuut, tuet, rahat jne, kaipaan neuvoja!
Vanhin poika asuu vielä kotona opiskelun vuoksi.
Nyt olen alkanut kohdata muutamia ongelmia.
Kotitöihihin täytyy patistella (on kyllä opetettu pienestä saakka korjaamaan omat jälkensä, ne hoitaa hyvin, mutta ns. yhteisiin juttuihin ei osallistu kun "ei ole mun sotkuja"!)
Mitään emme pyydä maksamaan, voi siis asua kotona (me maksamme asumisen, sähköt, vedet jne...)
Harvoin ostaa jotain ruokaa itselleen, syö siis yhteisestä kattilasta.
Nyt pyytää joululahjaksi kalliita juttuja :(
Jotenkin tuo asenne ärsyttää. Kuuluuko tuo ikään, että olettaa (?) vanhempien kustantavan kaiken samallatavalla kuin alaikäisenä? Asiasta on puhuttu, ei tunnu ymmärtävän!
Haki kelasta rahaa, mitään ei myönnetty, joten opintotuki ainut tulo. Miksi joku muu opiskelija saa asumis-, tai toimeentulotukea vaikka asuu kotona?
Tottakai huolehdimme ja voi asua kotona....
Neuvoja? Osallisuus ruokakustannuksiin? Vakuutukset? Liittymät? Bensat???
Maksaa opintotuesta ainoastaan henk.koht pienet ostokset. Opintomateriaalit ym maksamme me (kalliit kirjat ym).
Kommentit (62)
Se tulisi selvittää pojalle mitä täysi-ikäisyys tuo tullessaan. Mielestäni tulisi osallistua menoihin ihan jo sen takia, että oppisi jotain. Liittymät tietenkin maksaa itse. Asumistukea ei saa, jos kotona asuu. Voi hakea lainaa, jos ei pärjää muuten. Opintomateriaalit saisi maksaa myös itse. Opintotuki on näihin tarkoitettu, kuten myös elämiseen muutoin.
Ei kukaan kotona asuva ooiskelija saa muita tukia kuin opintorahan ja lainaa.
Etsii asunnon itselleen, problem solved.
Opiskelija on oikeutettu opintotukeen ja yleiseen asumistukeen. Asumistukea ei saa, jos asuu vanhempien luona.
Keskustelkaa uudestaan ja tehkää selvät pelisäännöt: jotku selkeästi määritellyt kotityöt pojan hoidettavaksi eli ei voi vedota, ettei tajunnu tms. Talvella vaikka lumityöt hyvä homma, lisäksi sisältä joku selkeä juttu (imurointi, tiskit tms).
Opintotuella kyllä pystyy maksamaan oman puhelinliittymän niiden omien menojen lisäksi.
Sama tilanne, pelkän opintorahan saa. Ei sillä alle 100€ paljon juhlita joten maksan kaikki muut kulut, auton, bensat, koulukirjat, läppärit, puhelimet, vakutukset ym.
Ei jaksa pingottaa, kyllä se yhteiskunnan rattaana kerkiää vielä olemaan pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne, pelkän opintorahan saa. Ei sillä alle 100€ paljon juhlita joten maksan kaikki muut kulut, auton, bensat, koulukirjat, läppärit, puhelimet, vakutukset ym.
Ei jaksa pingottaa, kyllä se yhteiskunnan rattaana kerkiää vielä olemaan pitkän aikaa.
Lisätään vielä että ainut vaatimus on että koulut käydään mahdollisimman hyvin ja siihen panostaa. Tuo jos muuttuu niin tilanne ihan eri.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija on oikeutettu opintotukeen ja yleiseen asumistukeen. Asumistukea ei saa, jos asuu vanhempien luona.
Keskustelkaa uudestaan ja tehkää selvät pelisäännöt: jotku selkeästi määritellyt kotityöt pojan hoidettavaksi eli ei voi vedota, ettei tajunnu tms. Talvella vaikka lumityöt hyvä homma, lisäksi sisältä joku selkeä juttu (imurointi, tiskit tms).
Opintotuella kyllä pystyy maksamaan oman puhelinliittymän niiden omien menojen lisäksi.[/quote
Tuosta opintotuesta vielä: tehkää ihan laskema, että mihin tuo opintotuki pitää riittää. Eli tarkka opintotuen määrä miinustettuna pakollisilla menoilla (puhelinliittymä, bensat, perus koulutarvikkeet) ja jäljelle jäävän summan voi käyttää haluamallaan tavalla. Ensi alkuun siirtätte puhelinliittymän pojan nimiin, jotta huolehtii sen itse. Kalliimpiin koulukirjoihin tuo opintotuki ei taida riittää eli olette reiluja, jos maksatte ne kirjat.
Jos nuoremmat sisarukset saavat kalliita joululahjoja eikä heitä velvoiteta maksamaan kuluistaan niin asetat vanhimman eri asemaan lapsena vaatiessasi enemmän ja se voi aiheuttaa elinikäistä katkeruutta. Ei kai lapsi ole eri liitosta kuin nuoremmat?
Meillä on ollut periaate että kotona asuvalle maksetaan kuin alaikäiselle ja kotoa muutetaan heti kuin mahdollista. Se selkiyttää tilannetta ja saa lapsen aikuistumaan itsekseen ilman turhia riitelyjä. Täysi-iköisen kotona asuminen vain pitkittää teini-ikää.
Onneksi olkoon, olet kasvattanut mammanpojan. Jos vastaus yhteisiin hommiin on "ei oo mun sotkuja", niin mene samalle tasolle, ja kiellä syömästä yhteisestä kattilasta/pannusta, sillä "ei oo sun ruokia". Sama oppikirjojen ja muiden suhteen "ei ne oo mun oppikirjoja/vaatteita/pyykkejä yms"
Et kertonut, asutteko te vuokralla vai omistusasunnossa ja mikä vanhempien taloudellinen tilanne on. Kaikki nuo vaikuttaa kotona asuvan opiskelijan tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuoremmat sisarukset saavat kalliita joululahjoja eikä heitä velvoiteta maksamaan kuluistaan niin asetat vanhimman eri asemaan lapsena vaatiessasi enemmän ja se voi aiheuttaa elinikäistä katkeruutta. Ei kai lapsi ole eri liitosta kuin nuoremmat?
Meillä on ollut periaate että kotona asuvalle maksetaan kuin alaikäiselle ja kotoa muutetaan heti kuin mahdollista. Se selkiyttää tilannetta ja saa lapsen aikuistumaan itsekseen ilman turhia riitelyjä. Täysi-iköisen kotona asuminen vain pitkittää teini-ikää.
En ymmärrä ensimmäistä lausettasi? Eihän tuo mene yhtään samaan laatikkoon!
Pienemmät sisarukset ovat kouluikäisiä, samalla viivalla kaikki lapset!
Päinvastoin pienemmät saa paljon vähemmän suhteessa vanhimpaan poikaan!
Itse kiristämme vyötä että rahat riittää, siksi tämä alkanut kaivertamaan. Eikö riitä, että kaikki on maksettu, vielä pitäisi kalliit lahjat saada?!
Äitinsä maksaa pienistä tuloista puhelimen ja bensat. Ehdotin, että ottaa omiin nimiinsä liittymän, ei ole vielä tapahtunut.
ap
Meillä 19v asuu kotona ja asuminen ja ruoka ilmaista. Luurin liittymän ja sairausvakkarin maksamme. Hän itse maksaa oman autonsa kulut, vaatteet ja viihteen. Oli kesätöissä ja on nytkin parin viikon keikka. Menee tammikuussa armeijaan. Opiskelupaikkaa ei vielä ole. Kotitöitä ei tarvitse paljoa tehdä kun minulla on aikaa niitä tehdä. Toki pitää oman huoneensa järjestyksessä. Muuten riittää kun laittaa pyykit pyykkin, tiskit koneeseen ja roskat roskiin...ettei siis tee lisää sotkua.
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut, asutteko te vuokralla vai omistusasunnossa ja mikä vanhempien taloudellinen tilanne on. Kaikki nuo vaikuttaa kotona asuvan opiskelijan tukiin.
Asumme vuokralla, emme ole mitenkään varakkaita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos täysi-ikäinen asuu kotona, niin kyllä häneltä voi jo odottaa osallistumista kodin asioihin (mikä ei tarkoita rahaa). Kuten aloittaja kirjoittikin aloituksessaan, lapsen asenne on se mikä kaihertaa, ei osallistuminen kuluihin. Vanhemmat tekee ruuat, siivoaa, maksaa kaikki kulut, ja mitä tekee aikuinen lapsi: on vailla kalliita joululahjoja. Oletettavasti vieläpä jotain "hupijuttuja". Itse vanhempana ostaisin lahjaksi tuossa vaiheessa vain tarpeellista eli tulevaan omaan asuntoon astioita, lakanoita yms.
Ja kyllä opintotukea saavalta nuorelta voi velvoittaa, että maksaa omia pakollisia kulujaan tuosta opintotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ensimmäistä lausettasi? Eihän tuo mene yhtään samaan laatikkoon!
Pienemmät sisarukset ovat kouluikäisiä, samalla viivalla kaikki lapset!
Päinvastoin pienemmät saa paljon vähemmän suhteessa vanhimpaan poikaan!
Itse kiristämme vyötä että rahat riittää, siksi tämä alkanut kaivertamaan. Eikö riitä, että kaikki on maksettu, vielä pitäisi kalliit lahjat saada?!
Äitinsä maksaa pienistä tuloista puhelimen ja bensat. Ehdotin, että ottaa omiin nimiinsä liittymän, ei ole vielä tapahtunut.
ap
Jotenkin arvasin, että lapsi on eri liitosta kuin muut lapset. Silloin hän ihan varmasti kokee olonsa syrjityksi ja tekstin sävystä päätellen häneen onkin tympäännytty.
Koettakaa lähestyä asioita myönteisen kautta. Vastaan hangoittelu voi johtua ihan siitäkin että kokee itsensä ylimääräiseksi ja on jo pitkään kokenut. Toivottavasti olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 19v asuu kotona ja asuminen ja ruoka ilmaista. Luurin liittymän ja sairausvakkarin maksamme. Hän itse maksaa oman autonsa kulut, vaatteet ja viihteen. Oli kesätöissä ja on nytkin parin viikon keikka. Menee tammikuussa armeijaan. Opiskelupaikkaa ei vielä ole. Kotitöitä ei tarvitse paljoa tehdä kun minulla on aikaa niitä tehdä. Toki pitää oman huoneensa järjestyksessä. Muuten riittää kun laittaa pyykit pyykkin, tiskit koneeseen ja roskat roskiin...ettei siis tee lisää sotkua.
Olisi kyllä enemmän kuin hyvä, että nuori osallistuisi kotitöihin, jotta omassa asunnossa ei tule ihan yllätyksenä se tekemisen määrä. Itse muutin nuorena yhteen miehen kanssa, jonka ei ollut ikinä tarvinnut kotona tehdä kotitöitä. Oli ihan kamalaa aikaa, kun piti taistella jatkuvasti siitä, että saa toisen tekemään jotain :D Oma-alotteisestihan toinen ei osannut tehdä yhtään mitään. Erottiinkin sitten aika pian, kun en jaksanut olla "äitinä" toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos täysi-ikäinen asuu kotona, niin kyllä häneltä voi jo odottaa osallistumista kodin asioihin (mikä ei tarkoita rahaa). Kuten aloittaja kirjoittikin aloituksessaan, lapsen asenne on se mikä kaihertaa, ei osallistuminen kuluihin. Vanhemmat tekee ruuat, siivoaa, maksaa kaikki kulut, ja mitä tekee aikuinen lapsi: on vailla kalliita joululahjoja. Oletettavasti vieläpä jotain "hupijuttuja". Itse vanhempana ostaisin lahjaksi tuossa vaiheessa vain tarpeellista eli tulevaan omaan asuntoon astioita, lakanoita yms.
Ja kyllä opintotukea saavalta nuorelta voi velvoittaa, että maksaa omia pakollisia kulujaan tuosta opintotuesta.
Kiitos! Luit ajatukseni.
Tuntuu, että poika käyttää hyväkseen äitinsä hyväntahtoisuutta?
Opintotuki noin 220e, josta ei mene kuin parikymppiä materiaaleihin.
Isovanhemmat antoivat perintönä hieman rahaa, niitä ei ole käyttänyt mihinkään. (ja ihan hyvä, että säästääkin tulevaan)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joku täällä ehdotti budjetin laatimista. Se on parhaita ideoita tässä ketjussa. Se myös voi parhaimmillaan katkaista sukupolvelta toiselle jatkuvan varattomuuden kehän. Poika oppii järjestämään raha-asiansa niin, että rahat riittävät ja tulevaisuus tulee turvatuksi yms. Tähän asiaan kannattaisi paneutua - oikeasti.
Toinen äärimmäisen hyvä ohje joltain oli vastaaminen niin kuin toinen: niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Nämä herättävät poikaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi etsiä pojalle asunto ja auttaa oman rahan ja elämän alkuun. Miksi riidellä ja mahdollisesti pilata suhde lopullisesti.
Mitään kalliita juttuja ei todellakaan tarvitse ostaa joululahjaksi.