Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täysi-ikäinen kotona, vastuut, tuet, rahat jne, kaipaan neuvoja!

Vierailija
29.10.2020 |

Vanhin poika asuu vielä kotona opiskelun vuoksi.
Nyt olen alkanut kohdata muutamia ongelmia.

Kotitöihihin täytyy patistella (on kyllä opetettu pienestä saakka korjaamaan omat jälkensä, ne hoitaa hyvin, mutta ns. yhteisiin juttuihin ei osallistu kun "ei ole mun sotkuja"!)

Mitään emme pyydä maksamaan, voi siis asua kotona (me maksamme asumisen, sähköt, vedet jne...)

Harvoin ostaa jotain ruokaa itselleen, syö siis yhteisestä kattilasta.

Nyt pyytää joululahjaksi kalliita juttuja :(

Jotenkin tuo asenne ärsyttää. Kuuluuko tuo ikään, että olettaa (?) vanhempien kustantavan kaiken samallatavalla kuin alaikäisenä? Asiasta on puhuttu, ei tunnu ymmärtävän!

Haki kelasta rahaa, mitään ei myönnetty, joten opintotuki ainut tulo. Miksi joku muu opiskelija saa asumis-, tai toimeentulotukea vaikka asuu kotona?

Tottakai huolehdimme ja voi asua kotona....

Neuvoja? Osallisuus ruokakustannuksiin? Vakuutukset? Liittymät? Bensat???
Maksaa opintotuesta ainoastaan henk.koht pienet ostokset. Opintomateriaalit ym maksamme me (kalliit kirjat ym).

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ei poika käy töissä, niin tuosta 200 eurosta pitäisi maksaa bensat, vakuutukset ym. vai? Ehkä kohtuullista olisi puhelinlaskun maksaminen tuosta summasta. Olkaa onnellisia että saa opintotukea tuon verran. Kun opiskelija on avioparin yhteinen ja asuu kotona, ei saa yhtään opintotukea, eikä tietenkään lapsilisääkään enää kun on täysi-ikäinen. Mitä ihmeen tukia muut kotona asuvat täysi-ikäiset mielestäsi saavat? Eivät mitään. 

Eikö pojan isältä ole pyydetty jatkamaan elatusmaksua niin kauan kuin poika opiskelee?  

Ymmärrän hyvin että pojan äiti pitää hänen puoliaan, kun isäpuoli yrittää savustaa ulos jopa yhteisestä ruokapöydästä. 

Voi hyvääpäivää taas, ettekö te tyypit oikeasti lue näitä aloituksia ajatuksen kanssa? :D Aloittajan pointtihan oli siinä kunnioituksen puutteessa (ei rahassa) eli nuori voisi kotitöitä tekemällä osoittaa kunnioitusta sitä kohtaan, että saa asua kotona ilmaiseksi ja on turvallinen ympäristö missä opiskella. Vrt. joku toinen vanhempi heittäisi kotoa pois samantien kun täyttää sen 18v.

Ja edelleen: 200 euroa on iso raha, jos siitä ei tarvi maksaa mitään asumiseen liittyvää. Eli joku puhelinliittymän maksaminen itse (n. 20 e / kk) sekä omat bensat (riippuu ihan ajamisen määrästä) on enemmän ku järkevää. Nuorille pitää jo kotona opettaa, mikä on rahan arvo!

Vierailija
42/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai vanhempien luona asuva opiskelija saa 200 euroa kuussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku toinen vanhempi heittäisi pois kotoa opiskelevan täysi-ikäisen, tuskin sentään? Ei kuulosta kovin turvalliselta ympäristöltä jossa opiskella kun isäpuolta niin ärsyttää. Tietenkin on eri asia onko kyse vaikkapa 25 vuotiaasta vai sitten juuri 18 vuotiaasta, se on kumma kun se ei ole oma lapsi, niin se ärsyttää tekee se jotain taikka jättää tekemättä. 

Vierailija
44/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 19v asuu kotona ja asuminen ja ruoka ilmaista. Luurin liittymän ja sairausvakkarin maksamme. Hän itse maksaa oman autonsa kulut, vaatteet ja viihteen. Oli kesätöissä ja on nytkin parin viikon keikka. Menee tammikuussa armeijaan. Opiskelupaikkaa ei vielä ole. Kotitöitä ei tarvitse paljoa tehdä kun minulla on aikaa niitä tehdä. Toki pitää oman huoneensa järjestyksessä. Muuten riittää kun laittaa pyykit pyykkin, tiskit koneeseen ja roskat roskiin...ettei siis tee lisää sotkua.

Kotona makaavalla lapsella on auto? Ei hyvää päivää... 

Vierailija
45/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 19v asuu kotona ja asuminen ja ruoka ilmaista. Luurin liittymän ja sairausvakkarin maksamme. Hän itse maksaa oman autonsa kulut, vaatteet ja viihteen. Oli kesätöissä ja on nytkin parin viikon keikka. Menee tammikuussa armeijaan. Opiskelupaikkaa ei vielä ole. Kotitöitä ei tarvitse paljoa tehdä kun minulla on aikaa niitä tehdä. Toki pitää oman huoneensa järjestyksessä. Muuten riittää kun laittaa pyykit pyykkin, tiskit koneeseen ja roskat roskiin...ettei siis tee lisää sotkua.

Auto jonka kulut hän itse maksaa, miksipä siis ei?

Vierailija
46/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voisin ottaa auton jos joku maksaa minulle asumisen, ruoan ja puhelinliittymän. Niin sitten ihan itse maksan auton kulut. 

Vierailija
47/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kunnioituksen puute ja yhteistyöhaluttomuus on se ongelma.

Mun lapset opiskelee eri paikkakunnalla, joten pakkomuuto oli. Pärjäävät opintotuillaan, kun viettävät siihen sopivaa elämää. Laitan joskus vähän ylimääräistä tilille tai maksan joskus vuokran tms. Mutta silloin kun ovat kotona käymässä, kunpikin tekee esim oma-aloitteisesti ruokaa kaikille, leipoo kaikille ja laittaa esim pyykit kuivumaan yms. Samoin autoa pyydetään nätisti lainaksi ja jos ei pysty maksamaan bensoja mitä ajaa, niin sitten korvaa just työllä. 

Vierailija
48/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ei ole edes lapsen vanhempi, asia ei kuulu hänelle. Lapsen vanhemmat päättävät oman lapsen elättämisestä, ei mikään äiti/isäpuoli.

Vierailija
49/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ei poika käy töissä, niin tuosta 200 eurosta pitäisi maksaa bensat, vakuutukset ym. vai? Ehkä kohtuullista olisi puhelinlaskun maksaminen tuosta summasta. Olkaa onnellisia että saa opintotukea tuon verran. Kun opiskelija on avioparin yhteinen ja asuu kotona, ei saa yhtään opintotukea, eikä tietenkään lapsilisääkään enää kun on täysi-ikäinen. Mitä ihmeen tukia muut kotona asuvat täysi-ikäiset mielestäsi saavat? Eivät mitään. 

Eikö pojan isältä ole pyydetty jatkamaan elatusmaksua niin kauan kuin poika opiskelee?  

Ymmärrän hyvin että pojan äiti pitää hänen puoliaan, kun isäpuoli yrittää savustaa ulos jopa yhteisestä ruokapöydästä. 

Voi hyvääpäivää taas, ettekö te tyypit oikeasti lue näitä aloituksia ajatuksen kanssa? :D Aloittajan pointtihan oli siinä kunnioituksen puutteessa (ei rahassa) eli nuori voisi kotitöitä tekemällä osoittaa kunnioitusta sitä kohtaan, että saa asua kotona ilmaiseksi ja on turvallinen ympäristö missä opiskella. Vrt. joku toinen vanhempi heittäisi kotoa pois samantien kun täyttää sen 18v.

Ja edelleen: 200 euroa on iso raha, jos siitä ei tarvi maksaa mitään asumiseen liittyvää. Eli joku puhelinliittymän maksaminen itse (n. 20 e / kk) sekä omat bensat (riippuu ihan ajamisen määrästä) on enemmän ku järkevää. Nuorille pitää jo kotona opettaa, mikä on rahan arvo!

Joo, muutamia kommentteja mennyt yli... Olen ihan samaa verta, en mikään isäPUOLI!

Yllä olevan kommentin lainasin, koska siitähän tässä on kyse.

Äitinsä hyvyyttä käyttää hyväkseen röyhkeästi.

ap

ps, minut potkittiin pois kotoa alaikäisenä, samaa en omalleni halua!

Vierailija
50/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voisin ottaa auton jos joku maksaa minulle asumisen, ruoan ja puhelinliittymän. Niin sitten ihan itse maksan auton kulut. 

Senkus hommaat jonkun maksamaan, yksinkertaista.

Vierailija
51/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai vanhempien luona asuva opiskelija saa 200 euroa kuussa?

Ei, jos asuu omien vanhenpiensa kanssa. Mutta jos vain toisen puolison lapsi, niin vain hänen tulot huomioidaan opintotuen hakemisessa, koska se toinenhan ei ole elatusvelvollinen. Näin ainakin oli ennen.

Aikamoinen porsaanreikä tuossa, koska toinen vanhempihan voi esim. maksaa elatusmaksuja, ja siltikään hänen tulojansa ei huomioida opintotukihakemuksessa, eikä myöskään sen uuden puolison. 

Vierailija
52/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, muutamia kommentteja mennyt yli... Olen ihan samaa verta, en mikään isäPUOLI!

Yllä olevan kommentin lainasin, koska siitähän tässä on kyse.

Äitinsä hyvyyttä käyttää hyväkseen röyhkeästi.

ap

ps, minut potkittiin pois kotoa alaikäisenä, samaa en omalleni halua!

Yhteinen lapsenne, ja silti saa noin paljon opintotukea, kerro minullekin miten se onnistuu?

Vierailija
53/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko oikeasti sitä mieltä että kun lapsi täyttää 18v, kaikki kulut olisi maksettava itse, kun kerta asuu kotona. Vaikka opiskelee? Pitäisikö yhtäkkiä lopettaa harrastuskulujen maksaminenkin kun täyttää 18 v vaikka mikään ei oikeasti muutu, lukio jatkuu, sekä harrastus. Olisiko se reilua? Harrastus on sen verran vaativa, ja treenejä viitenä päivänä viikossa, pitäisikö vaan sanoa että NYT on aika mennä kuule töihin, käyt koulua jos on sit rahaa. 

Vierailija
54/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme maksaneet opiskelevan nuoren kulut, täällä ei ole töitä iltaisin tai viikonloppuisin. Ainut edellytys on että hoitaa koulun. Oma huone pitää siivota ja pyydettäessä tehdä kotitöitä. Pyykit pesen samalla kuin muunkin perheen pyykit. Ruoka valmistuu samoissa kattiloissa kaikille. Antakaa myös armoa nuorille, ehtii sitä myöhemmin, opiskelu voi olla rankkaa.

Mitä jos sun nuori vastais tuohon kotitöiden tekemiseen, että en tee "kun ei oo mun sotkuja"?[/

Sittehän vastais, minä perustelisi miksi nyt tarvitaan hänen apuaan. Kannattaa myös miettiä miten pyytää ja mitä pyytää. Jos pyytää imuroimaan puolisisarusten huoneet niin vastaus voi olla eri kuin mikä tulisi pyyntöön imuroida eteinen.

Vierailija
55/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkus hommaat jonkun maksamaan, yksinkertaista.

Äitiiiiiii.....!!!!!

Vierailija
56/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko oikeasti sitä mieltä että kun lapsi täyttää 18v, kaikki kulut olisi maksettava itse, kun kerta asuu kotona. Vaikka opiskelee? Pitäisikö yhtäkkiä lopettaa harrastuskulujen maksaminenkin kun täyttää 18 v vaikka mikään ei oikeasti muutu, lukio jatkuu, sekä harrastus. Olisiko se reilua? Harrastus on sen verran vaativa, ja treenejä viitenä päivänä viikossa, pitäisikö vaan sanoa että NYT on aika mennä kuule töihin, käyt koulua jos on sit rahaa. [/quote

Ei tietenkään tuolla tavalla on/off. Luulen että ketjussa on kyse kolmannen asteen opiskelijasta, ei lukiolaisesta. Ja kyse on tämän opiskelijan asenteesta.

Vierailija
57/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme maksaneet opiskelevan nuoren kulut, täällä ei ole töitä iltaisin tai viikonloppuisin. Ainut edellytys on että hoitaa koulun. Oma huone pitää siivota ja pyydettäessä tehdä kotitöitä. Pyykit pesen samalla kuin muunkin perheen pyykit. Ruoka valmistuu samoissa kattiloissa kaikille. Antakaa myös armoa nuorille, ehtii sitä myöhemmin, opiskelu voi olla rankkaa.

Ymmärrän armon, mutta armollisempaa olisi saada lapsesta omatoiminen. Muuten tämä odottaa vielä pitkälle aikuisuuteen, että "ruoka valmistuu" itsestään ja pyykit se kuuluisa "joku" pesee "samalla". Siinä voi mennä ensimmäinen parisuhde lyttyyn, ellei reipastu ihmeellisesti ja osaa noita hommia kun asuu jonkun kanssa. 

Vierailija
58/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tarvitsevat vanhempiensa rahallista tukea silloin kun ovat nuoria. Jos vanhemmilla on tähän mahdollisuus kannattaa heidän mieluummin tukea lapsia silloin, eikä jättää perintönä eläkeikäisille lapselle joka on lainansa maksanut ja itsekin jo hyvän varallisuuden kerännyt. Ei siinä iässä enää tarvitse niitä.

Vierailija
59/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä sinun täytyy puhua asiasta järkevästi pojan äidin kanssa.

Lasket vaikka summan minkä käytätte pojan ylläpitoon kuukaudessa ja listaat mitä se sisältää. Erittelet sen mitä kotitöitä ym. velvollisuuksia poika tekee nyt ja eritysesti mihin ei halua osallistua vaikka kohtuullista olisi. Lasket myös teidän kuukausittaisessa käytössä olevan rahan ja näytät miten ison loven pojan ylläpitäminen siihen tekee. Tämä toimii perusteluna sille miksi pojalta voi ja täytyy vaatia enemmän osallistumista.

Kun olette (toivottavasti) päässeet asioista yhteisymmärrykseen, istutatte pojan yhteistuumin pöydän ääreen ja käytte samat asiat läpi hänen kanssaan.

Kerrotte, että koska asutte kaikki samassa kodissa, kuuluu myös kotityöt kaikille. Ja jos haluaa itse saada lahjoja yms. niin silloin täytyy osallistua myös muiden lahjoihin. Jos asenne on tuo ”ei kuulu mulle”, niin kerrotte mitä kaikkea maksatte ja teette hänen eteensä, vaikka ne asiat ei varsinaisesti ”kuulu teille”. Jos vetoaa siihen että koulu on hänen työtä, niin kerrotte että tekin teette töitä ja sen lisäksi joudutte hoitamaan kaiken muun jne. Voitte myös perustella miksi ei ole varaa kalliisiin lahjoihin, tai miksi ei ole kohtuullista edes vaatia niitä.

Kun teette päätökset äidin kanssa yhdessä ja esiinnytte yhtenä rintamana, ei poika pääse piiloutumaan äitinsä selän taakse.

Tämän jälkeen sovitte yhdessä pojan kanssa uudet ja kohtuulliset pelisäännöt ja toimintatavat jotka on voimassa siihen asti kunnes poika muuttaa omilleen.

Vierailija
60/62 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tarvitsevat vanhempiensa rahallista tukea silloin kun ovat nuoria. Jos vanhemmilla on tähän mahdollisuus kannattaa heidän mieluummin tukea lapsia silloin, eikä jättää perintönä eläkeikäisille lapselle joka on lainansa maksanut ja itsekin jo hyvän varallisuuden kerännyt. Ei siinä iässä enää tarvitse niitä.

Alusta olen samaa mieltä, tuki on tehokasta ja satasella saa paljon, kun nuorta aikuista tulee elämän alkuun.

Mutta kyllä nämä aikanaan sen perinnönkin tarvitsevat. Eläkekertymät ovat mitättömiä jo 1970-luvulla syntyneille, ja nuoremmilta ehditään leikata vielä useamman kerran. Eläkeiässä moni siis syö kynsiään.