Täysi-ikäinen kotona, vastuut, tuet, rahat jne, kaipaan neuvoja!
Vanhin poika asuu vielä kotona opiskelun vuoksi.
Nyt olen alkanut kohdata muutamia ongelmia.
Kotitöihihin täytyy patistella (on kyllä opetettu pienestä saakka korjaamaan omat jälkensä, ne hoitaa hyvin, mutta ns. yhteisiin juttuihin ei osallistu kun "ei ole mun sotkuja"!)
Mitään emme pyydä maksamaan, voi siis asua kotona (me maksamme asumisen, sähköt, vedet jne...)
Harvoin ostaa jotain ruokaa itselleen, syö siis yhteisestä kattilasta.
Nyt pyytää joululahjaksi kalliita juttuja :(
Jotenkin tuo asenne ärsyttää. Kuuluuko tuo ikään, että olettaa (?) vanhempien kustantavan kaiken samallatavalla kuin alaikäisenä? Asiasta on puhuttu, ei tunnu ymmärtävän!
Haki kelasta rahaa, mitään ei myönnetty, joten opintotuki ainut tulo. Miksi joku muu opiskelija saa asumis-, tai toimeentulotukea vaikka asuu kotona?
Tottakai huolehdimme ja voi asua kotona....
Neuvoja? Osallisuus ruokakustannuksiin? Vakuutukset? Liittymät? Bensat???
Maksaa opintotuesta ainoastaan henk.koht pienet ostokset. Opintomateriaalit ym maksamme me (kalliit kirjat ym).
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat vanhempiensa rahallista tukea silloin kun ovat nuoria. Jos vanhemmilla on tähän mahdollisuus kannattaa heidän mieluummin tukea lapsia silloin, eikä jättää perintönä eläkeikäisille lapselle joka on lainansa maksanut ja itsekin jo hyvän varallisuuden kerännyt. Ei siinä iässä enää tarvitse niitä.
Näin olen itsekkin ajatellut. Niitä perintöjä ei edes meiltä paljoa jää.
Mutta olen tukenut nyt kykymme mukaan nuoria alkuun. Turhaa niitä muutamaa tuhatta euroa on säilöä sinne asti, että kuuskymppisenä sitten ne perivät.
Ja ap.n kysymykseen. Meillä asui poika kotona, kun säästi omaan asuntoon. Osti omat ruokansa, maksoi autokulunsa yms ja muut kulunsa ja hoisi pyykkihuontonsa ja huoneensa. Eli piti omaa ralouttaan kodissamme. Pisti säästyneet vuokrarahat säästötilille ja osti sitten oman, kun sai tarpeeksi säästöön.
Joskus huomasi, että hänelle tuli sellainen- oken vielä lapsi kodissaan-fiilis ja yritti passauttaa itseään. Muistutumme, miksi asuu kotona vielä ja asia aina meni perille
Minusta on ihan kyllä inhimillistä ja normaalia, että täysi-ikäinen teini on, noh, teini. Saattaa yrittää luistaa kotitöistä eikä ihan ymmärrä rahan arvoa.
Vaikea sitä on siinä kohtaa opettaakaan. Kesätöistä palkka tulee nollaveroilla, ja kun asuu ilmaiseksi, niin raha riittää huveihin eri lailla kuin oikeasti aikuisilla. Työnteko voi siis aiheuttaa tuhlarin elkeitä, vaikka tarkoitus olisi päinvastainen. Toisaalta nuorelta ei viitsi periä ruokarahaakaan, ei tunnu reilulta.
Ihan hyviä niistä yleensä tulee, aikuistuvat aikanaan. Tosiaan kotitöiden kuuluminen kaikille on sellainen tärkeä opetettava asia. Ja se, että töiden tai opintojen lisäksi ihmisen täytyy huolehtia pyykeistä ja tiskeistä.