Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko saksan kieli vaikeaa?

Vierailija
07.02.2014 |

Ajattelin aloittaa saksan opiskelun. Englantia ja ruotsia puhun sujuvasti. Miten vaikea kieli saksa on, mitkä ovat vaikeimmat asiat?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni esimerkiksi ranskaa helpompi todellakin. Loogista, kunhan jaksaa opetella säännöt. Osaan itse saksaa sujuvasti, kun olen siellä jonkin aikaa asunutkin ja tykkään kielestä.

Vierailija
2/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa ruotsia, niin saksa on helppo nakki. Vaikeinta on ehkä se maskuliini-feminiini-neutri-jako ja siihen liittyvät äänne-erot. Myös saksan r:n ääntäminen voi tuottaa vaikeuksia. Itse pidän tosi paljon noista saksalaisten tv-dekkarien kielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole, jopa minä wt osaan..ih commer ih commer nau.

Vierailija
4/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:14"]

ei ole, jopa minä wt osaan..ih commer ih commer nau.

[/quote]

nau?

Vierailija
5/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon mun mielestä muistuttaa ruotsia. Siis helppoudeltaan ja ehkä kieliopiltaankin.

Vierailija
6/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä olen aloittanut tässä kypsässä 40-vuoden iässä saksan opiskelun. Mielestäni on aika vaikea kieli. Säännöt ovat loogisia mutta kaikki lähtee siitä, että pitää muistaa sanojen suvut, der, das die. Kun akkusatiivi & datiivimuodot sitten riippuu niistä. Mutta uskon että pikku hiljaa oppi menee tällaiseen vanhaankin päähän.

Vierailija
7/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:15"]

nau?

[/quote]

nau = nyt suomensaksaksi

Vierailija
8/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:18"]

Aika paljon mun mielestä muistuttaa ruotsia. Siis helppoudeltaan ja ehkä kieliopiltaankin.

[/quote]

On kyllä ruotsia vaikeampaa. Itse osaan ruotsia aika hyvin ja opiskelen harrastuksena saksaa. Kielioppi on hankalampi ja juuri nuo jo mainitut suvut tuottavat vaikeuksia.

Vierailija
9/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ruotsia osaat hyvin, niin se on tosi hyvä pohjalle saksalle. Vaikein asia on tuon suku-jaon lisäksi mielestäni se, että saksata löytyy todella paljon poikkeuksia sääntöihin. 

Vierailija
10/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppisääntöjä on aika paljon. Ääntäminen ja puheen ymmärtäminen helpompaa kuin ruotsissa, koska sanat kirjoitetaan ja lausutaan melkein samalla tavalla. Ruotsissa taas pitää arvailla miten milloinkin ja ruotsin kielioppi on paljon yksinkertaisempi. Monenkin saksalaisen mielestä ruotsi on kuitenkin hankala kieli oppia ja joku muu ei. Ruotsin ja saksan samankaltaisuutta liioitellaan. Saksa on keskivaikea kieli, eli helpompi kuin venäjä mutta vaikeampi kuin esim.espanja tai ruotsi.

-Mies 28v-

Vierailija
11/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On saksa kyllä selvästi ruotsia vaikeampi kieli kieliopillisesti, koska melkein kaikki sanat taipuvat, mutta hyvä ruotsin ja englannin taito tekee kyllä saksan opiskelusta helpompaa. Luultavasti aika nopeasti oppisit ymmärtämään lukemaasi ja puhuttuakin, mutta kieliopin koukkujen opetteleminen vie varmasti jonkin verran aikaa. Toisaalta saksa on kaikkine sääntöineen hirveän täsmällinen ja looginen kieli, kun kielioppisääntö on opittu, voi luottaa siihen, että se pätee oikeastaan aina.

Vierailija
12/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:23"]

No jos ruotsia osaat hyvin, niin se on tosi hyvä pohjalle saksalle. Vaikein asia on tuon suku-jaon lisäksi mielestäni se, että saksata löytyy todella paljon poikkeuksia sääntöihin. 

[/quote]

Eipä löydy. Säännöt eivät vaan ole niin simppeleitä kuin ruotsissa. Jos luulee, että saksan kielessä on paljon poikkeuksia sääntöihin, ei kannata opiskella esimerkiksi ranskaa.

Vierailija
13/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin aika vaikea kieli englantiin ja ruotsiin verrattuna, vaikka omalla tavallaan hyvinkin looginen kieli. Mulla saksa oli yliopistossa sivuaineena ja tuolla tasolla sai kyllä tehdä aika paljon hommia kielen oppimisen eteen. Ja edelleenkin saksan kielen puhuminen on mulle melkoinen kauhistus, vaikka jossain opintojeni loppuvaiheessa osasin kieltä hyvin. Nyt kun en ole saksaa enää aktiivisesti tarvinut esimerkiksi työssäni, ei taitaisi luonnistua puhuminen lainkaan. 

Vierailija
14/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne säännöt osattava unissaankin... muuten ei ollenkaan opi, eli ei sovi mulle.

Vierailija
15/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:15"]

nau?

[/quote]

nau = nyt suomensaksaksi

[/quote]

Miksei jetst?

Vierailija
16/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla takana aineopinnot kielestä yliopistos. Sillä tasolla jo aika vaikeaa. Aina olen tosin saksasta tykännyt sen tietyn loogisuuden takia. Ääntäminen vaikeaa; ainakin minulle.

Vierailija
17/57 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut saksankielisessä maassa nyt 13 vuotta ja kyllä tässä kielessä omat kommervenkkinsä on, eli säännöistä on poikkeuksia riittämiin eikä logiikkaa aina ole....

Vierailija
18/57 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että uskaltaisiko kypsässä 45-vuoden iässä mennä alkeiskurssille? Te jotka osaatte saksaa,ootteko sanastoa kartuttaneet ulkoluvulla? Perinteisellä pänttäämisellä? Onko jotain hyvää ja tarpeeksi simppeliä sivustoa jossa voisi opiskella kurssin ohessa kielioppia?

Vierailija
19/57 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 02:36"]Olen miettinyt että uskaltaisiko kypsässä 45-vuoden iässä mennä alkeiskurssille? Te jotka osaatte saksaa,ootteko sanastoa kartuttaneet ulkoluvulla? Perinteisellä pänttäämisellä? Onko jotain hyvää ja tarpeeksi simppeliä sivustoa jossa voisi opiskella kurssin ohessa kielioppia?
[/quote]

Se on _kieli._ mitä pelättävää?¿

Vierailija
20/57 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa on hieman vaikeampaa kuin ruotsi, mutta ääntäminen on helppoa, sillä siihen on selkeät säännöt, kuten suomessakin. Monimutkaisemmista kielioppisäännöistään huolimatta saksa on helpompi oppia kuin englanti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi