Opettaja kyselee leirikoulurahojen perään
Me ei aiota maksaa kuukausittain kerättävää summaa luokan tilille, koska ko. lapsi ei halua mennä leirikouluun. Nyt opettaja laittaa viestiä että muistakaa maksaa kuukausittain summa tilille ja että he keillä on maksamatta syksyiset maksut, niin pikaisesti siirrettävä rahat tilille.
Ei kai tuo nyt mitenkään "pakollista" ole maksaa? Vaikka summa on suht pieni, niin en halua maksaa tyhjästä.
Kommentit (57)
Mikään rahankeruu ei ole pakollista. Jos lapsenne ei todella lähde leirikouluun viesti opelle että ette ko. syystä osallistu.
No ei ketään voida pakottaa maksamaan. Kannattaisiko kuitenkin kertoa opettajalle, että ette aio maksaa ja että lapsenne ei osallistu leirikouluun?
No olet kai ilmoittanut opettajalle että lapsi ei aio osallistua leirikouluun?
Aion laittaa viestiä, se on selvä. Aiemmin en laittanut koska en uskonut että tällaisia viestejä alkaa hänen taholta tulemaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 11:56"]
Aion laittaa viestiä, se on selvä. Aiemmin en laittanut koska en uskonut että tällaisia viestejä alkaa hänen taholta tulemaan. Ap
[/quote]
Oiskohan sillä ollut merkitystä jo siinä vaiheessa, kun järjestelyjä tuon leirikoulun suhteen ryhdyttiin tekemään? Että esim. kuinka monelle Nico-Jannicalle varataan paikka sieltä leirikoululta? Eli mitä tuo homma tulee maksamaan kaiken kaikkiaan?! Mistä tätä sakkia sikiää...
1. Maksamiseen ei ole mitään pakkoa vaikka jos kyseessä on peruskoulu kuten luultavasti on. Kaikilla on sama oikeus osallistua maksoi tai ei.
2. Leirikoulusta poisjäänti on siinä mielessä ongelmallista että leirikoulu on osa opetusta joten siitä täytyy erikseen pyytää vapautusta, joko omalta opettajalta (alle 3pv) tai rehtorilta jos koko viikon kestosta.
3. En ole varma onko koululla velvollisuus järjestää "opetusta" koululle tällaisissa tapauksissa mutta todennäköisesti lapsellesi joku paikka pitää osoittaa leirikoulun ajaksi jossa voi osallistua koulutyöskentelyyn.
No ei tarvii maksaa vaikka lähtiskin sinne leirikouluun.
Toki opettaja muistuttelee, jos rahoja ei kuulu, eikä hänellä ole tietoa siitä, ettei lapsesi osallistu. Eihän opettajakaan tällaisia pysty aavistamaan... Tietysti asiasta tulisi ilmoittaa.
No minkähän takia lapsi ei halua leirikouluun, yleensä se on ollut hieno porukkaa yhteen hitsaava kokemus kaikille..? Eikö oo tullut harjoiteltua yön yli poissaoloa kotoa? Olis korkea aika....
Meidän lapsen luokalta yksi ei tahtoisi lähte, syynä on todennäköisesti se, ettei saa kessutella vapaasti. (oikeasti, 6. luokkalainen polttaa tupakkaa vanhempien salliessa tämän..)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:01"]
No ei tarvii maksaa vaikka lähtiskin sinne leirikouluun.
[/quote]
Hiukka kaksipiippuinen juttu. jos ollaan sovittu, että lapset menevät vaikka laskettelemaan ja kerätään rahaa siihen ja kaikki ovat järjästelyyn suostuneet. Tai kukaan ei ainakaan ole vastustanut, muuta kuin viime metreillä.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:01"]
1. Maksamiseen ei ole mitään pakkoa vaikka jos kyseessä on peruskoulu kuten luultavasti on. Kaikilla on sama oikeus osallistua maksoi tai ei.
2. Leirikoulusta poisjäänti on siinä mielessä ongelmallista että leirikoulu on osa opetusta joten siitä täytyy erikseen pyytää vapautusta, joko omalta opettajalta (alle 3pv) tai rehtorilta jos koko viikon kestosta.
3. En ole varma onko koululla velvollisuus järjestää "opetusta" koululle tällaisissa tapauksissa mutta todennäköisesti lapsellesi joku paikka pitää osoittaa leirikoulun ajaksi jossa voi osallistua koulutyöskentelyyn.
[/quote]
Niissä tapauksissa, joita minä tiedän, leirikoulusta poisjäänyt oppilas on työskennellyt sen viikon rinnakkaisluokan kanssa.
4. Rahoitus
Koulun työaikana toteutettujen ja opetuksen järjestäjän vuotuiseen suunnitelmaan kirjattujen retkien ja teatterivierailujen tulee olla oppilaalle maksuttomia. Perustuslain 6 § sisältää säännökset yhdenvertaisuudesta ja kieltää ihmisten asettamisen eri asemaan ilman hyväksyttävää perustetta. Taloudellisesta asemasta riippumatta kaikilla lapsilla on oikeus perusopetuslaissa tarkoitettuun opetukseen. Opetussuunnitelmaan perustuvaan opetustoimintaa (retket, opintokäynnit, leirikoulut) voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien kohtuullisella rahankeruulla. Osallistumisen on oltava oppilaalle ja hänen huoltajilleen vapaaehtoista. Oppilaan osallistuminen keräystuotoilla rahoitettuun toimintaan tulee olla mahdollista keräykseen osallistumisesta riippumatta."
Eli ilmeisesti voi osallistua vaikkei osallistu varainkeruuseen.
itse kun olin leirikoulussa, niin ei meillä vanhemmat mitään tilisiirtoja tehneet. itse me rahat kasaan kerättiin.
itse kun olin leirikoulussa, niin ei meillä vanhemmat mitään tilisiirtoja tehneet. itse me rahat kasaan kerättiin.
Eli et ole ilmoittanut, että lapsesi ei lähde leirikouluun? Onko käynyt pienessä mielessäsikään, että muut maksavat nyt enemmän/vähemmän. Ja jos nyt muut ovat maksaneet kuukausittain summan x, niin se ei joko riitä, tai sitten ovat maksaneet liikaa. Onpa kiva muiden alkaa maksamaan lisää tai sitten opettaja/rahastonhoitaja palauttelee rahoja muille.
Lapseni luokalla muutama vanhempi ilmoitti ettei heillä ole varaa leirikouluun eikä mitään kiinnostusta pullan myyntiin. Ja muistivat kertoa muut vanhemmat saavat sitten maksaa heidän lastensa osallistumisen.
Opettaja ilmoitti naapuriluokalla on tilaa ja jos ei lähde leirikouluun, lapset siirtyvät ko viikoksi toiseen luokan oppilaiksi. aivan kamala murina aiheesta.
Leirikoulu ei edes maksa paljoa ja mä olen ihan mielellään myynyt arpoja juhlissa. Töissä kysyin meidän sihteeriltä onko ylimääräisiä tavaroita, kun työpaikalla logo vaihtui. Sain n 50 arpajaispalkintoa.
Sitten olin valvomassa koulun discoa ja rahastamassa kahvilassa.
Helpolla meillä ainakin rahaa tuli, kun koulu on mukana tukemassa että on yleensäkin tilanteita joissa voi rahaa kerätä.
Ilmoitat vaan että et maksa ja sillä hyvä.
Kyllä täytyy maksaa, jos reissuun lähtee.
Sen sijaan ap on varsin tyhmä: tottakai ope kyselee rahojen perään koska on käsityksessä että muksusi on lähdössä mukaan. Kuka idiootti ei ilmoita opelle jo ekaa leirikoulua koskevan viestin yhteydessä ettei muksu lähde mukaan??? Miten se ope voisi tietää ettei lähde mukaan jos et ole ilmoittanut?? Tällaiset vanhemmat saavat aina open silmissä hieman vajaan kuvan. Eka ope luulee ettei viitsi raha-asioita hoitaa. Sitten luulee ettei rahaa olekaa muutamaa hassua kymppiä tai satasta kun viime metreillä ilmoitetaan ettei oleaan tulossa mukaan.
saako kysyä miksi lapsi ei halua leirikouluun?
Nyt ymmärrän, mistä sikiää ne innokkaat mammat, jotka heti vanhempainillassa alkaa hössöttää : "voi, järjestetään meidän lapsille leirikoulu, se niin sosiaaaaaaalistaa ja meidän Nico-Petteri niin haaaaaaluaaa leikikouluun. Leipaistaan pikkuisen pullaa ja ope alkaa suunnitteleen reissua"
Aina sieltä se pari tehomammaa löytyy, jotka niiiiiiin haluaa minun Nico-Petterille elämyksiä koulussa.
Kun tätä ketjua lukee, niin täältähän ne mammat löytyy hyökkäävine vastauksineen.