Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on elämänkatsomuksesi?

Vierailija
28.10.2020 |

Ja miksi olet valinnut juuri sen?
Tai miksi et ole miettinyt asiaa?
Mitä ajattelet sinulle tapahtuvan, kun elämäsi loppuu tässä maailmassa?

Mikä on elämänkatsomuksesi?

Vaihtoehdot

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ateisti vastaa kysymykseen mitä on tietoisuus, tai omatunto?

Ne ovat aivojen ominaisuuksia, toimintoja, prosesseja tms. Fyysisiä kuitenkin.

Tiede ei pysty selittämään mitä on tietoisuus.

Eiikös tietoisuus ole sitä että asioilla ja ilmiöilllä on omat ominaispiirteensä jotka ihminen oman ymmärryksensä kautta käsitttää.

Se onn sama taiteessakin että se taideteos esittää jotakin, ehkä haluaa viestittää jotakin jne.. mutta se yhteys taideteoksen ja kokijan välillle syntyyy sen taideteokksen sisällöstä ja kokijan elämästä ja aivoista.

Vierailija
62/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe, että elämän loppuminen on surullista, koska en koe olevani itse mitenkään erityisen tärkeä osa maailmankaikkeutta. Toki se on mulle surullista, etten voi elää ikuisesti, mutta maailmassa on tietty määrä energiaa ja sitten niistä soluista, jotka muodostivat joskus minut, tulee multaa ja ehkä joskus kasveja tai jotain muuta hienoa. Ei se ole mikään tragedia, ettei minkään olennon elämä ole ikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työkseni töissä tieteenalalla, joka selittää, mitä on tietoisuus.

Mahtavaa. Kerro se yhdellä lauseella.

Koska mikään, mitä ei voi selittää yhdellä lausella ei voi olla totta?

Kyllä lääketieteessä, neurotieteessä ja neuropsykologiassa on ihan selkeä tieteellinen käsitys siitä, mikä on tietoisuus.

Oli miten oli, tietoisuuden tai omatunnon selittäminen ei ole millään tavalla kytköksissä jumaltodistuksiin.

Selitä tietoisuus muutamalla lauseella.

Vierailija
64/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vapaa tahto valita oma elämänkatsomus. Sittenhän se selviää, kun elämä omalta kohdalta loppuu.

Vierailija
65/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pystyy melko hyvin, ei ehkä täydellisesti. Tiede myös korjaa omia käsityksiaan uusien havaintojen avulla.

Miksi tieto, joka perustuu jopa satojen vuosien aikana tehtyihin havaintoihin ja vertaisarvioituihin tutkimuksiin, olisi huonompi tapa havainnoida maailmaa kuin uskonnon tarjoama selitys?

Vierailija
66/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pystyy melko hyvin, ei ehkä täydellisesti. Tiede myös korjaa omia käsityksiaan uusien havaintojen avulla.

Miksi tieto, joka perustuu jopa satojen vuosien aikana tehtyihin havaintoihin ja vertaisarvioituihin tutkimuksiin, olisi huonompi tapa havainnoida maailmaa kuin uskonnon tarjoama selitys?

Miten tiede selittää tietoisuuden? Miten se todistetaan?

Vierailija
67/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanistinen. Eikä sillä ole mitään tekemistä saatananpalvonnan kanssa.

Erityisesti LaVeyn 1967 laatimat 11 sääntöä ovat magiaa lukuunottamatta elämänohjeitani.

Vierailija
68/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siis voit luottaa järkeesi, jos olet pelkkää fysiikkaa? Älykkäätkään ihmiset eivät jostain syystä ymmärrä, että fysikalismi on maailmankatsomuksena itsensä kumoava.

Vierailija
69/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti, jota suuresti viehättää buddhalaisuuden filosofia.

(Sekulaari buddhismin on aika yleistä.)

Uskon että ihmisissä itsessään on jumaluus - kyky äärimmäiseen hyvään ja äärimmäiseen pahaan. Me itse valitsemme, miten kohtaamme maailman ja toiset ihmiset, millaisen jäljen jätämme. Haluan toimia siten, että maailma on minun jäljiltäni ainakin ennallaan, ja jos mahdollista, hieman parempi paikka.

Kun kuolen, minua ei enää ole. Aine vain kiertää. Ei ole anteeksiantoa, ei ole palkintoa tai sovitusta. Minun on siksi käytettävä hyvin tämä ihmeellinen lottovoitto, ainutkertainen elämäni.

Vierailija
70/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi hämmentynyt. Miksi joku ajattelisi, että nämä käsitteet liittyvät jotenkin uskontoon?

Multa on kysytty: "miten pystyn erottamaan oikean väärästä, jos et usko?"

En tarvitse ulkopuolisia satuhahmoja kertomaan minulle, mikä on oikein ja mikä on väärin. Sitä varten minulla on aivot, joilla voi ajatella itse.

Uskotko objektiivisen moraalin olemassaoloon vai onko se, mitä pidät oikeana, vain mielipiteesi?

Vierailija
71/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin "en tiedä". En ole valinnut sitä, en vain ihan oikeasti tiedä, mitä uskoisin. Mikään uskonto ei ole antanut vastauksia kysymyksiini.

Kuoleman jälkeen palaan samaan tilaan, jossa olin ennen syntymääni eli minua ei vain enää ole.

Vierailija
72/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi hämmentynyt. Miksi joku ajattelisi, että nämä käsitteet liittyvät jotenkin uskontoon?

Multa on kysytty: "miten pystyn erottamaan oikean väärästä, jos et usko?"

En tarvitse ulkopuolisia satuhahmoja kertomaan minulle, mikä on oikein ja mikä on väärin. Sitä varten minulla on aivot, joilla voi ajatella itse.

Uskotko objektiivisen moraalin olemassaoloon vai onko se, mitä pidät oikeana, vain mielipiteesi?

Olen eri.

Tämäkin on teismistä erillinen kysymys. Polyteisti voi uskoa, että on eri jumalien edustamia moraalijärjestelmiä, ja kai periaatteessa monoteistikin voisi olla sitä mieltä, että Jumala on väärässä moraalikysymyksissä.

Ateisti voi olla moraalirealisti tai -relativisti. Esimerkiksi ateisti G.E. Moore uskoi, että ihmisillä on moraalinen aisti, jonka avulla voidaan havaita moraalisia tosiseikkoja. Hän oli siis moraalirealisti.

Vierailija
73/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ykseyteen. UNIverse

Vierailija
74/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääketieteessä, neurotieteessä ja neuropsykologiassa on ihan selkeä tieteellinen käsitys siitä, mikä on tietoisuus.

Oli miten oli, tietoisuuden tai omatunnon selittäminen ei ole millään tavalla kytköksissä jumaltodistuksiin.

Voin laittaa sulle parikymmentä oleellista viitettä ja kymmenen perusteoksen lähdeluettelon.

Vierailija
75/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin laittaa sulle parikymmentä oleellista viitettä ja kymmenen perusteoksen lähdeluettelon.

Niin. Uskonto voi antaa monimutkaisiin asioihin yhden tai parin lauseen totuuksia, mutta tiede ei toimi samoin.

Vierailija
76/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siis voit luottaa järkeesi, jos olet pelkkää fysiikkaa? Älykkäätkään ihmiset eivät jostain syystä ymmärrä, että fysikalismi on maailmankatsomuksena itsensä kumoava.

Sinä tunnut nyt olettavan, että järki tai pätevän päättelyn todistusvoima on peräisin jumalilta tai jostakin yliluonnollisesta. Ei kai ole mitään syytä olettaa niin. Fysikalistina luotan myös esimerkiksi tietokoneen suorittamiin laskutoimituksiin, vaikka tietokone on "pelkkää" fysiikkaa. Etkö sinä luota niihin?

Vierailija
77/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti olen, koska järkeni niin mulle sanoo. Kuoleman jälkeen minä lakkaan olemasta - kokonaan ja lopullisesti.

Entä jos universumi luokin sinut uudelleen jollekin toiselle planeetalle? Miksi tämä ei olisi mahdollista?

No siksi, kun mitään ruumiista erillistä minää ei ole olemassa, tietoisuuteni on aivoissa ja kun ne kuolevat häviää minuutenikin lopullisesti. Joten uudelleensyntymä on mahdoton.

Mihin perustuu ajatus, että sen syntyvän minän on oltava joku eri minä kuin sinä? Ei ole estettä sille, että eliöön syntyvä minä olisikin elänyt jo aiemmin toisen elämän jossain toisessa eliössä.

Mitä horiset? Mä kirjoitin tuossa oman mielipiteeni, että se ei ole mahdollista.

Kummastuttaa, miksi mielipiteesi on tuo, kun loogista estettä "vanhan" minän syntymiselle ei ole.

Vierailija
78/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon siihen että muut uskoo.Valitsepa kaikista maailman uskonnoista se oikea niin olet aikamoinen fakiiri.

Vierailija
79/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä oma tiivistelmäsi asiasta.

Vierailija
80/160 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on sitten New age. Uskon myös Jeesukseen, mutta en kristinuskoon sinänsä tai mihinkään uskontoon ylipäätään. Uskon että ihmisen tehtävä on kasvaa sielun tasolla, kohdella muita ja itseä mahdollisimman hyvin, elää vähemmän egon mukaan jne.

Uskon myös jälleensyntymään. Sieluja on erilaisia ns vauva sieluista vanhoihin sieluihin, olemme osa Jumalaa. Jeesuksen ja Buddhan opetukset ovat erittäin mielenkiintoisia ja niihin kannattaisi perehtyä ajatuksella.