Mistä apu ilmavaivoihin?
Jonkinlaisesta ärtyneestä suolesta olen kärsinyt jo lähes kymmenen vuotta. Lääkärissä olen käynyt eikä mitään apua ongelmaan löydy. Kotona ilmavaivat ei toki haittaa niin paljon, mutta töissä ja muissa sosiaalisissa tilanteissa on hankalaa, koska ilmoja ei voi päästää ulos. Mahassa kiertää pahasti (ja äänekkäästi!) ja maha on älyttömän turvonnut. Vaikea keskittyä mihinkään, kun maha päästää ihme ääniä ja mahan turpoaminen haittaa istumista.
Olen kokeillut apteekin ilmavaivalääkettä, mutta se ei ole auttanut (ainakaan tarpeeksi). Allergiat yms. testattu. Miten te muut olette päässeet eroon tästä vaivasta tai miten saatte oireet helpommiksi? Miten esimerkiksi toimitte töissä ja muissa sosiaalisissa tilanteissa, joissa vatsan turpoaminen aiheuttaa jopa kipua ja vaikeuksia istua paikallaan eikä ole mahdollista päästää ilmoja ulos?
Vinkkejä kehiin! Olen niin kyllästynyt tähän. Vuosikausia olen vältellyt sosiaalisia tilanteita. Minulla on masennusta vaivani vuoksi. Olen pitkän työttömyyden jälkeen saanut töitä, mutta mieleni tekee lopettaa, koska istumistyön vuoksi vaivani ovat paheentuneet. En kuitenkaan haluaisi taas työttömäksi. Lääkärit eivät vaivaani pysty parantamaan eikä heitä näytä kiinnostavan edes oireeni. Mistä siis apu?
Kommentit (10)
Xylitoli purkan suurin sivuvaikutus on juuri mahavaivat, siksi sita ei esim.USAssa hehkuteta ollenkaan. Kaupasta kylla saa jos haluaa mutta ei mainosteta minaan ainoana autuaaksitekevana hammashoitona! Harjaa hampaita, kayta hammaslankaa ja kay saannollisesti hammaslaakarissa.
Ruokavaliohan se on usein koko jutun juuri. Vaatii pitkäjänteisyyttä ja lujaa tahtoa selvittää, mitkä ruoat eivät sovi ja miten kannattaisi vatsan hyvinvoinnin vuoksi elää. Itse suosin vhh-ruokavaliota ja pätkäpaastoa: paastopäivinä oloni on aina superupea ja maha äänetön!
Maito tai viljat taitaa olla yleisimmät syyt ilmavaivoille. Itse olen maidottomalla ruokavaliolla muusta syystä, ja ilmavaivat ei oo maidottomalla vaivanneet. Heti jos otan pari juustoleipää tai käyn pitojuhlissa (missä otan kaikkea), niin ilmavaivat alkavat vaivata muutaman tunnin sisällä.
Mulla auttaa Imodium hyvin. Muuta keinoa en ole keksinyt. Ja olen huomannut, että makeat leivonnaiset pistävät mahan sekaisin, varsinkin pulla. Nyt ostin Imodium plussaa, siinä on se loperamidi ja dimetikoni yhdessä jotenka pitäisi auttaa sekä ripuliin että pieretykseen. Ikävä vaiva tämä on. Oletko lukenut FODMAP-ruokavaliosta? Joitakin se auttaa.
Viljaton ja sokeriton ruokavalio auttoi minulla vuosien vatsavaivojen jälkeen.
Olen harkinnut hiivatonta ruokavaliota ja myös kotimaisten viljojen pois jättämistä ruokavaliosta. Tuossa FODMAP-ruokavaliossa monet hedelmät ovat kiellettyjä, mikä on melko ongelmallista. Mistä saan kaikki vitamiinit ellen syö tarpeeksi hedelmiä? Omena aiheuttaa minulle monesti vaivoja, joten niitä en syö. Purkkaa en voi ruokavaliosta pois jättää, koska minun hampaani reikiintyvät helposti. Onkohan purkalle mitään vaihtoehtoa?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 20:56"]
Olen harkinnut hiivatonta ruokavaliota ja myös kotimaisten viljojen pois jättämistä ruokavaliosta. Tuossa FODMAP-ruokavaliossa monet hedelmät ovat kiellettyjä, mikä on melko ongelmallista. Mistä saan kaikki vitamiinit ellen syö tarpeeksi hedelmiä? Omena aiheuttaa minulle monesti vaivoja, joten niitä en syö. Purkkaa en voi ruokavaliosta pois jättää, koska minun hampaani reikiintyvät helposti. Onkohan purkalle mitään vaihtoehtoa?
[/quote
]xylitol purkka on yksi pahimmista. Pidä mukana hammasharjaa ja tahnaa
jätä pois kaikki maitotuotteet, leivonnaiset, keksit tms makeat hötöiset tuotteet
älä syö perunaa
syö koko jyvä riisiä esimerkiksi
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 20:56"]
[/quote
]xylitol purkka on yksi pahimmista. Pidä mukana hammasharjaa ja tahnaa
jätä pois kaikki maitotuotteet, leivonnaiset, keksit tms makeat hötöiset tuotteet
älä syö perunaa
syö koko jyvä riisiä esimerkiksi
[/quote]
unohtui: ruisleipä pois, samoin kaikki leikkelemakkarat
Yksi on opettella pieremään hiljaa suhnuja, sellaista pientä sihinää ei kukaan työpaikalla huomaa. Kannikasta kiinni ja avartaa niin suolikaasu päästyy yleensä äänettömästi.
Onko kukaan kokeillut omenaviinietikkaa? Hampaille huonoksi, mutta saattaisi toimia.