Tuloerot järkyttää
Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että tuloerot repeää käsiin. Tuttavapariskunnalla (lääkäri + väitellyt insinööri) on varaa matkustella, sisustaa ja ajella uudella autolla. Meillä riittää rahat hädintuskin lainanlyhennyksiin, koska työt on niin pätkittäisiä. Syö jo vähän ystävyyttäkin, kun ei ole varaa lähteä "käymään yhdessä viinilasilla" puhumattakaan, että tekisi jotakin yhteisiä matkoja tms.
En välittänyt nuorempana juuri työasioista, kävin huonosti työllistävän amk-koulutuksen ja menin rakastumaan sydämelliseen mutta hieman yksinkertaiseen duunarimieheen, jonka kanssa arjen pyörittäminen ei ole aina ihan ruusuilla tanssimista, luottamuskin on aina välillä tiukassa kun mies toilailee pikku huppelissa. Hieman pahaa tekee kun ollaan lapsuudenkavereita, mutta eletään niin eri maailmoissa, toisella on kaikki, meillä ei oikein mitään.
Kommentit (152)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:25"]
Olikohan irtisanotuilla Nokian insinööreillä työvoimatoimiston jonossa vielä yhtä porvarillinen olo kuin viime eduskunta vaaleissa kun piirreltiin silkkipytyn kuvia äänestyslippuihin.
[/quote]
Ei. Tunnustan nöyränä virheeni ja äänestän jatkossa sitä oikeaa työväenpuoluetta eli Perussuomalaisia.
Toivon myös että tuloerot eivät kasvaisi ja että jokaisesta työstä maksettaisiin kunnoillinen palkka. Välillä kyllä ihmetyttää pariskunnat, jotka molemmat ovat kokopäivätyössä ja silti eletään kädestä suuhun. Olen itse pienipalkkainen ja maksan kaiken itse, lainat, vakuutukset, asumiskulut, autokulut, ruoat j.n.e sekä puolet lasten kuluista. Tukia en saa muuta kuin lapsilisät ja pk-seudulla asun. Silti on varaa matkustamiseen ym.
Kyllä sillä taloudenpidolla on merkitystä. Eï ne suuret tulot vaan pienet menot.Osa ei osaa käyttää rahaa,vaan pistetään menemään viimeistä senttiä myöten. Olen itse amk-tutkinnon suorittanut aikuisiällä, pärjäämme miehen kanssa suorastaan hyvin. Olemme hankkineet omakotitalon, lainarahalla,kaksi autoa,kesämökki perintönä. Miehellä parempi palkka teollisuudessa koneinsinöörinä. Ostamme mitä haluamme,matkustelemme väh, kerran vuodeessa. Ihmettelen,että osa ei pärjää, vaikka taatusti tulot ovat suuremmat.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:42"]Tuli tässä yhen tutun kanssa saunaillassa puhetta palkoista, niin hän sanoi, että tuon pariskunnan lääkärivaimolla liksa on jotain 7000 euroa kuussa, mutta mitä en ois ikinä uskonu niin se tohtori-insinööri saa kuulemma yli 10 000 euroa?? miten joku voi saada niin paljon liksaa? eihän tässä oo mitään järkeä, että meikä tekee rankkaa duunia (sh) ja sitten jää vaan pari tonnia kouraan. [/quote]
En lukenut koko ketjua, joten pahoittelut jos toistan jo sanottua. Ensinnäkin.. lääkäri luultavasti tekee päivystyksiä mistä saa luonnollisesti vuorolisät. Tohtori-insinööri on opiskellut vuosikausia (samoin kun lääkäri luultavasti jos on erikoistunut) lisäksi kuten varmaan on todettu monen kovapalkkaisen alan työajat ovat ihan muuta kun perusduunarin.
ja vielä viimeiseksi, onko reilu verrata sinun käteenjäävää ja muiden bruttotuloa, niin kun tuosta lukisin rivienvälistä. 10000 kuukausiliksasta menee tuhansia euroja veroihin.
Sinne vaan takasin koulun penkille. Lääkäriksi tai hammaslääkäriksi opiskelemaan niin eiköhän setilipussi sinullakin kasva.
[/quote]
Minusta silti kohtuuton toi tohtori-insinöörin palkka ja insinöörien yleensäkin. Eihän ne tee muuta kun juo kahvia päivät pitkät. Monissa ammateissa, esim. lh, sh ym., ihmiset saa tosissaan tehdä niska limassa töitä. Jos jollakin pitäisi olla parempi palkka niin meillä.
suomessa maksetaan sikavähän oikeasta työstä ,ja aivan liikaa kaiken maailman paperinpyöritelyistä ja yliopisto tutkinnoista
Mulla on ystävä, joka puolisoineen tienaa noin 2500€ enemmän kuin minä puolisoni kanssa (se opiskeleee).
Itse ystävyyteen tai ihmissuhteeseen tuloerot ei niinkään vaikuta, mutta ärsyttää se tuon tuosta sanoa ettei ole rahaa. Ei lähteä kesällä extempore matkalle ukrainaan, ei edes ruotsiin, ei juuri nyt hoploppiin tai kylpylään. Uimahalliin voitais mennä, mut siellä on "tylsää" ni ei viitsi lähteä.
Vaikuttaa siis usein asioihin joita tekisimme yhdessä. On kivaa käydä kylässä ja pyytää kylään, vaikka metsäretkelläkin (vaikka meillä onkin vain leipä,hedelmä+juoma ja heillä 6ruokalajin menu mukana) ja tehdä semmosia normaaleja juttuja. Paljon kuitenki rajoittaa menemisiä ja tekemisiä se, että toinen on tottunut tietynlaiseen ja meillä ei siihen ole varaa.
Hyvin toimeentuleva ei välttämättä ymmärrä mitä on kituuttaa pienillä rahoilla.
Tiedän ap:n tunteen, eräs ystäväpariskuntamme on jotenkin mun makuun vähän liian snobeja. Vaikka ovat muuten ihan kivoja ja hyviä ihmisiä, niin silti jotenkin tuntuu, että heidän elämänsä on aina niin "tasokasta" kaikin puolin, että tulee sellainen tunne, että ollaanko tarpeeksi hienoja ihmisiä heille. Täytyy skarpata, kun tulevat kylään, ettei roiku kurahousuja eteisessa jne. Vaikka tiedän, ettei ystävien kanssa niin pitäisi joutua ajattelemaan.
Toimin yrittäjänä ja toivon että voisin maksaa vähemmän työntekijöilleni, palkkakustannukset ovat liian kovia Suomessa :(
Miten kavi Neuvostoliitolle kun oli niin tasa-arvoista ja sosiaalista?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 02:35"]
Miten kavi Neuvostoliitolle kun oli niin tasa-arvoista ja sosiaalista?
[/quote]
Onneksi kukaan ei haluakaan Neuvostoliittoa, vaan tasa-arvoisen ja sosiaalisen yhteiskunnan jossa omalla yritteliäisyydellä ja eteenpäinpyrkimisellä, eli opiskelemalla pääsee köyhistäkin olosuhteista nousemaan vakituiseen työpaikkaan ja etenemään urallaan hyväpalkkaisiin töihin, sen sijaan että juuttuisi loppuelämäksi kortistoon, marketin hyllyntäyttäjäksi tai palkattomaksi harjoittelijaksi sillä aikaa kun huomattavasti vähemmällä yrittämisellä jotkut saa palkallisen vakipaikan.
Siten makaa kuten petaa. Tuttavasi ovat tehneet kovan työn päästäkseen taloudelliseen asemaansa, sinä olet opiskellut helpomman amk-tutkinnon ottamatta enempää selvää edes tulevaisuuden työmarkkinoista. Lukaiseppa itsesi lääkikseen ja valmistu tai tyydy osaasi.