Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maskien ompelu myyntiin esim.Marimekko-kankaista laitonta

Vierailija
27.10.2020 |

Olen nyt useamman kerran nähnyt esim. Facebookissa kun ihmiset myy ompelemiaan maskeja, joita ovat siis tehneet ihan kasapäin ja nimenomaan myyntitarkoituksessa. Usein näissä on esim. Marimekko-kuosi ja porukka on myyjälle kommentoinut, että tuohan on tosiaan laitonta käyttää noita kuoseja myyntitarkoituksessa. Yleensä tuntuu menevän kuuroille korville tämä valistus.

Äsken taas huomasin tuttuni kauppaavan Marimekko-kuosisia ompelemiaan maskeja. Mihin tällaisesta toiminnasta voi ilmoittaa, kun ei nuo ihmiset itse usko jos heille asiasta sanoo?

Kommentit (441)

Vierailija
61/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vängätään vastaan selvää asiaa, joka käy esiin tuolta Marimekon sivuilta. Voihan vide, kuinka tyhmiä ihmisiä maa päällään kantaa.

Marimekko voi väittää sivuillaan ihan mitä haluaa, mutta ei voi määrätä mitä sen kankailla tehdään. Niistä saa ommella vaikka kuukautissuojia kunhan ei myy niitä Marimekko nimellä.

Mutta kaikki tunnistaa Marimekon kuosin Marimekoksi ja katsoo "että jaaha, tällaisiä on Marimekko alkanut valmistamaan" vaikka missään ei lukisi sanallakaan sanaa Marimekko ja tuote ei olisi Marimekon valmistama.

Jos tuntee Marimekon kuoseja, huomaa todennäköisesti myös, onko tuotteessa Marimekon logo vai ei. Jos ei tunne, niin tuskin sitä tuotetta Marimekkona ostaisikaan.

Vierailija
62/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Marimekon kankaasta ei saa ommella myyntiin, niin sehän tarkoittaisi ettei mistään muustakaan kankaasta saa ommella myyntiin. Ainahan joku on sen kankaan suunnitellut, ja ei Marimekolla voi olla erityisoikeuksia asiassa.

Minun nähdäkseni raja menee siinä, ettei itse tehtyä tuotetta saa markkinoida Marimekon tuotteena.

No ei tarkoita. Sama immateriaalioikeudellinen suoja on esimerkiksi ainakin Finlaysonin kankailla, mutta ei se koske jokaista maailman kangasta. Älkää levittäkö väärää tietoa.

Miksi immateriaalioikeudellinen suoja koskisi vain isoja kangasmerkkejä? Eikö sen pitäisi sitten koskea kaikkia kankaita, joissa on tunnistettava kuvio? Millä tavoin Marimekon kuosit eroavat siitä random kankaasta, jonka ostan Eurokankaasta? Jokuhan on myös sen suunnitellut ja valmistanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä teistä tuntuisi, jos suunnittelette kankaan ja brändin josta tuleekin koko Suomen tuntema ja jotkut rahastavat sillä käyttäen hyödyksi brändin tunnettavuutta ja käärivät rahat itselleen?

Ei ole Marimekkokaan ihan hirveän paljon kuosien suunnittelijoiden tunteita tainnut miettiä. Varsinkin takavuosina kopioitiin varsin surutta kansantaidetta.

Mitä taas rahojen käärimiseen tulee, niin aina parempi että suomalainen ompelee kuin että kiinalainen ompelee. Ompelija harvoin työllään kauheita rahoja käärii.

Vierailija
64/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vängätään vastaan selvää asiaa, joka käy esiin tuolta Marimekon sivuilta. Voihan vide, kuinka tyhmiä ihmisiä maa päällään kantaa.

Marimekko voi väittää sivuillaan ihan mitä haluaa, mutta ei voi määrätä mitä sen kankailla tehdään. Niistä saa ommella vaikka kuukautissuojia kunhan ei myy niitä Marimekko nimellä.

Mutta kaikki tunnistaa Marimekon kuosin Marimekoksi ja katsoo "että jaaha, tällaisiä on Marimekko alkanut valmistamaan" vaikka missään ei lukisi sanallakaan sanaa Marimekko ja tuote ei olisi Marimekon valmistama.

Pikkasen suuret luulot brändistä. En tunnista Marimekon kankaista kuin sen ruman kukkakuosin, joka tosin on kopioitu ulkomaisen valokuvataiteilija teoksesta, ja senkin vain koska Marimekko uhkaili oikeudella rumien sukkien neulojia.

Vierailija
65/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on ja koskee muidenkin yritysten logoja.

Marimekko-kangas ei vaan taida olla yrityksen logo...

Vierailija
66/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Marimekon kankaasta ei saa ommella myyntiin, niin sehän tarkoittaisi ettei mistään muustakaan kankaasta saa ommella myyntiin. Ainahan joku on sen kankaan suunnitellut, ja ei Marimekolla voi olla erityisoikeuksia asiassa.

Minun nähdäkseni raja menee siinä, ettei itse tehtyä tuotetta saa markkinoida Marimekon tuotteena.

No ei tarkoita. Sama immateriaalioikeudellinen suoja on esimerkiksi ainakin Finlaysonin kankailla, mutta ei se koske jokaista maailman kangasta. Älkää levittäkö väärää tietoa.

Miksi immateriaalioikeudellinen suoja koskisi vain isoja kangasmerkkejä? Eikö sen pitäisi sitten koskea kaikkia kankaita, joissa on tunnistettava kuvio? Millä tavoin Marimekon kuosit eroavat siitä random kankaasta, jonka ostan Eurokankaasta? Jokuhan on myös sen suunnitellut ja valmistanut.

Immateriaalinen suoja on yläkäsite, sen alla tekijänoikeus, patentti, tavaramerkki tai mitä niitä onkaan. 

Vierailija
67/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Immateriaalinen suoja on yläkäsite, sen alla tekijänoikeus, patentti, tavaramerkki tai mitä niitä onkaan. 

Ja nyt odotetaan vielä sitä selitystä, että mitä oikeutta rikkoo kankaan ompeleminen ja vaatteen myyminen, jos kyse ei ole sarjatuotannosta eikä tuotetta väitetä toisen valmistajan tekemäksi.

Vierailija
68/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon sivulla kielletään heidän kankaiden käyttö kaupalliseen tarkoitukseen tai hengityssuojiksi.

Vierailija
69/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkasen suuret luulot brändistä. En tunnista Marimekon kankaista kuin sen ruman kukkakuosin, joka tosin on kopioitu ulkomaisen valokuvataiteilija teoksesta, ja senkin vain koska Marimekko uhkaili oikeudella rumien sukkien neulojia.

Eikö ne villasukat voisi mennä parodian piikkiin?

Vierailija
70/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sitten varmaankin älykkönä voit kertoa, että pitääkö kangas kutoa itse, jos haluaa myydä jotain kaupallisiin tarkoituksiin, vai onko eri firmoille eri säännöt.

Eihän se voi niinkään mennä, että firma itse päättää mitä sen kankaista saa laillisesti tehdä, ja ilmoittaa vain asian nettisivuillaan.

Kyllä voi. Voi päättää sen, että saa käyttää kaupalliseen toimintaan, jos haluaa. Mutta tunnettu merkki sitä todella harvoin tekee. Jos haluaa käyttää Marimekkoa kaupalliseen tuotteeseen, siihen on kysyttävää lupa.

Vierailija
71/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa kirjoitti:

Marimekon sivulla kielletään heidän kankaiden käyttö kaupalliseen tarkoitukseen tai hengityssuojiksi.

Toki kielletään, koska niitä ei ole hengityssuojiksi suunniteltu. Näin olleen Marimekko ei ole vastuussa, jos niistä irtoaa vaikka jotain myrkkyjä.

Mutta tällainen ”kielto” on eri asia kuin se että olisi laitonta ommella hengityssuoja.

Vierailija
72/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä teistä tuntuisi, jos suunnittelette kankaan ja brändin josta tuleekin koko Suomen tuntema ja jotkut rahastavat sillä käyttäen hyödyksi brändin tunnettavuutta ja käärivät rahat itselleen?

Oikeastaan marimekko kukka design on minun taidettani. Piirsin marimekko kukan, kun olin 5-vuotias. Marimekko alkoi käyttämään tätä minun designia vasta myöhemmin, eikä kysynyt edes lupaa. Hävytöntä!

Vierailija
73/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin alkaa valmistamaan myyntitarkoituksessa hameita, niin mistä voisin ostaa niihin kankaita? Onko se tosiaan niin, etten voi ostaa kangaskaupasta erää kangasta ja tehdä siitä hameita, vaan minun pitäisi ottaa yhteyttä kankaan suunnittelijaan ja sopia hänen kanssaan kankaan käyttämisestä?

Vierailija
74/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laitonta jos harrastuksenomaisesti valmistaa ja myy, eikä hyödytä vaahdota joka asiasta mitä näkee.

On laitonta. Käy Marimekon sivuilla lukemassa asiasta.

Vierailija
75/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta maskin mallikin/kaava voi olla tekijänoikeussuojan alainen. Kaavalehtien kaavoissakin lukee, että saako vai ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.

Vierailija
76/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaisin alkaa valmistamaan myyntitarkoituksessa hameita, niin mistä voisin ostaa niihin kankaita? Onko se tosiaan niin, etten voi ostaa kangaskaupasta erää kangasta ja tehdä siitä hameita, vaan minun pitäisi ottaa yhteyttä kankaan suunnittelijaan ja sopia hänen kanssaan kankaan käyttämisestä?

Et saa myydä, etkä saa lupaa ainakaan laajamittaisemmin. Kaverille ompelu ja myynti on ok.

Vierailija
77/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tunnista kuin sen kukkakuosin, mutta siitä juuri puhuinkin.

Vierailija
78/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sitten varmaankin älykkönä voit kertoa, että pitääkö kangas kutoa itse, jos haluaa myydä jotain kaupallisiin tarkoituksiin, vai onko eri firmoille eri säännöt.

Eihän se voi niinkään mennä, että firma itse päättää mitä sen kankaista saa laillisesti tehdä, ja ilmoittaa vain asian nettisivuillaan.

Kyllä voi. Voi päättää sen, että saa käyttää kaupalliseen toimintaan, jos haluaa. Mutta tunnettu merkki sitä todella harvoin tekee. Jos haluaa käyttää Marimekkoa kaupalliseen tuotteeseen, siihen on kysyttävää lupa.

Nyt onkin enää vain määriteltävä kaupallinen tuote.

Jos olen elinkeinonharjoittaja, ostan kirpputorilta Marimekon verhon ja ompelen siitä mittatilauksena mekon asiakkaalle, kyseessä on kaupallinen tuote. Mutta vaikea kuvitella, että Marimekko itsekään näkisi tuota valvonnan alaisena toimintana.

Maskeja ommellaan usein jäännöspaloista, joten jos pienimuotoiseen maskien ompeluun tarvitaan lupa, niin varmaan sitten tilkkupeittoihinkin?

Vierailija
79/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaatekaupat toimivat? Valmistavatko kankaan itse vai käyttävätkö valmiita kankaita?

Vierailija
80/441 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit varmistaa kangaskaupasta/valmistajalta, varsinkin jos on kuosillinen kangas. Riippuu varmaan tuotannon määrästäkin.