Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä palautti hänelle ostamani lahjan - loukkaannuinko turhaan?

Vierailija
26.10.2020 |

Annoin ystävälleni merkkipäivälahjaksi oman yritykseni tuotteen, joka oli varta vasten hänelle kustomoitu erikoispainatus. Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille. Siksi ajattelin että sporttisen ja trendikkään ystäväni valikoimiin tämä istuisi mainosti ja suunnittelin siihen hiukan ekstraa vielä että lahja olisi yksilöllinen.

Ystävä katseli lahjaani pitkin hampain ja sovitti sitä päälleen selvästi vaivautuneena, minusta se näytti tosi hyvälle ja sopivalle, ja olin iloinen että koko osui niin kohdilleen. Mutta ystävä otti sen pois päältään ja sanoi, että ei tämä ehkä ole ollenkaan hänen tyylinen, pitäisi olla siitä ja tästä kohdasta enemmän tiukempaa, avonaisempaa, semmosta ja tämmöstä ja että hän ehkä nyt mielummin heti antaa tämän takaisin kun jos se ei ole juuri sopiva niin ei sitä tule pidettyä.

Kyseessä oli siis tuote, joka oli hänelle lahjaksi suunniteltu.

Olenko ihan väärässä ja yliherkkä kun tästä tuli itselle paha mieli? Keräsin vähin äänin lahjani takaisin lahjakassiin, näyttelin että ookoo ei tunnu missään, olo oli häpeän ja nolostumisen vällmaasrosta enkä kyllä koskaan enää aio viedä tälle ihmiselle mitään lahjaksi.

Kommentit (496)

Vierailija
121/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi on idiootti.

Vierailija
122/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisia ystäviä, joille on ilo antaa lahjoja ja sellaisia joille ei. Tosi tylsä tuo sinun tapaus. En ehkä antaisi hänelle enää ikinä mitään ihmeellisempää lahjaa. Kaunis kukkakimppu saisi riittää. Jos ei huoli sitäkään, niin sen voi laittaa omaan maljakkoon.

Itselläni on muutama ystävä, jotka luettelevat hyvin tarkkaan lahjatoiveensa ja olettavat että niitä myös saavat. Heiltä jos pyytää tai jopa jos itse kysyvät, mitä haluaisin tai mitä lapset toivovat niin saattaa tulla silti ihan mitä vaan. Yleensä jotain tilpehööriä. Kaikki on meillä otettu ilolla vastaan silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä jotain passiivis-aggressiivisuutta takana, jos lahjan palauttaa tuolla tavoin. Jokin asia menee tunteisiin.

Vierailija
124/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en haluaisi vaatetta lahjaksi, koska on hyvin harvoja vaatekappaleita joita tykkään pitää, ja en usko että kukaan osaisi valita juuri sellaisia. Olisin itsekin palauttanut, mutta kohteliaasti.

Jos teeskentelee iloista ja laittaa lahjan salassa kiertoon tai roskiin, niin kaveri saattaa antaa jatkossa lisää vastaavia lahjoja, ja syntyy kierre jossa saa olla jatkuvasti laittamassa tavaraa roskikseen.

Lahjaksi ei kannata antaa mitään, mikä vaatii jonkun ihmisen henkilökohtaisen maun tunnistamista.

Vierailija
125/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä jotain passiivis-aggressiivisuutta takana, jos lahjan palauttaa tuolla tavoin. Jokin asia menee tunteisiin.

Millai? Jos valmistan vaikka essuja ja kaverin lahjaessuun kirjailen sen nimen niin onko se nyt jotenkin passiivisaggressiivista?

Ap voisi kyllä kertoa mistä lahjasta nyt on ihan tarkkaan kyse. Jos siinä isolla lukee firman mainos niin se on kyllä omituinen lahja.

Vierailija
126/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että ap loukkaantui.

Mutta, en ymmärrä ollenkaan sitä että niin paljon annetaan lahjaksi sitä mistä itse tykkää.

Niin kuin selvästi ap rakastaa omia tuotteitaan, totta kai, ymmärrettävää. Mutta olisi pitänyt ottaa selvää etukäteen tykkääkö se ystävä.

Ei ole vaikea ottaa selvää mistä se lahjan saaja pitää, voi vaikka kysy.

Eikö pontti ole kuitenkin ilahduttaa häntä, ei itseä?

Vierailija
127/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en haluaisi vaatetta lahjaksi, koska on hyvin harvoja vaatekappaleita joita tykkään pitää, ja en usko että kukaan osaisi valita juuri sellaisia. Olisin itsekin palauttanut, mutta kohteliaasti.

Jos teeskentelee iloista ja laittaa lahjan salassa kiertoon tai roskiin, niin kaveri saattaa antaa jatkossa lisää vastaavia lahjoja, ja syntyy kierre jossa saa olla jatkuvasti laittamassa tavaraa roskikseen.

Lahjaksi ei kannata antaa mitään, mikä vaatii jonkun ihmisen henkilökohtaisen maun tunnistamista.

Miten ihmeessä "kohteliaasti palautat" toisen sulle nimenomaan räätälöidyn lahjan?

Vierailija
128/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millai? Jos valmistan vaikka essuja ja kaverin lahjaessuun kirjailen sen nimen niin onko se nyt jotenkin passiivisaggressiivista?

Ap voisi kyllä kertoa mistä lahjasta nyt on ihan tarkkaan kyse. Jos siinä isolla lukee firman mainos niin se on kyllä omituinen lahja.

Anteeksi, luin kommenttisi väärin!

Kyllä, on nimenomaan passiivis-agressiivista palautta lahja tällä tavoin!

Vierailija
129/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivis-agressiivisuus voi kertoa myös turhautumisesta ja pettymyksestä.

Esim. mun äitini ostelee kaikilla lahjaksi isoja tavaroita jotka ovat hänen mielestään iiiiiihania.

Ei tajua että vaikka hän niitä rakastaa, niin muut ei.

Kun puhe ei menyt perille että älä tuo tavaraa, niin aloin antaa sitä takaisin.

Lahja annetaan siksi että lahjan saaja ilahtuu siitä, ei siksi että antaja voi sitä sitten ihailla.

Vierailija
130/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä "kohteliaasti palautat" toisen sulle nimenomaan räätälöidyn lahjan?

"Oi, kuinka hieno, olet nähnyt tosi paljon vaivaa. Voi ei mutta tiedätkö mun on pakko olla nyt rehellinen ja sanoa että mulla ei tule pidettyä tätä. Tämä ei vain ole minun tyyliseni. En halua loukata, olet nähnyt vaivaa ja haluaisin että tämä menisi jollekulle jolla se tulisi varmasti käyttöön!"

Tätä en tietenkään sanoisi muiden kuullen vaan kahden kesken. Kyllähän tuostakin voi loukkaantua, mutta kyllä myös on ikävää asettaa ihmisiä kiusallisiin tilanteisiin antamalla vaatteita lahjaksi. Rehellisyys helpottaa asioita, eipä ainakaan tilanne toistu.

Vierailija
131/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. mun äitini ostelee kaikilla lahjaksi isoja tavaroita jotka ovat hänen mielestään iiiiiihania.

Lahja annetaan siksi että lahjan saaja ilahtuu siitä, ei siksi että antaja voi sitä sitten ihailla.

Et ole passiivis-aggressiivinen jos olet jo suoraan kieltänyt tuomasta mitään kamaa ja tehnyt selväksi että et ota enempää esineitä vastaan. 

Passiivis-aggressiivista olisi ojentaa toisen sulle nimenomaan tekemä lahja ihmeellisten tekosyiden, tai loukkaavien syiden, perusteella takaisin viisi minuuttia sen jälkeen kun sen sait. Ihan ufoa käytöstä.

Vierailija
132/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oi, kuinka hieno, olet nähnyt tosi paljon vaivaa. Voi ei mutta tiedätkö mun on pakko olla nyt rehellinen ja sanoa että mulla ei tule pidettyä tätä. Tämä ei vain ole minun tyyliseni. En halua loukata, olet nähnyt vaivaa ja haluaisin että tämä menisi jollekulle jolla se tulisi varmasti käyttöön!"

Tätä en tietenkään sanoisi muiden kuullen vaan kahden kesken. Kyllähän tuostakin voi loukkaantua, mutta kyllä myös on ikävää asettaa ihmisiä kiusallisiin tilanteisiin antamalla vaatteita lahjaksi. Rehellisyys helpottaa asioita, eipä ainakaan tilanne toistu.

Ei tämä ole mielestäni yhtään kohteliasta vaan täysin alentuvaa, jos se on vaikka nimikoitu sulle. Ja vaikka se olisi vain joku perusteepaita niin kiittäisin vain ja lahjoittaisin kohta eteenpäin.

Vierailija
133/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kade sun firmasi menestyksestä ja se vaate suorastaan poltti sen päällä.

Vierailija
134/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään ap:n "yksilöllinen, ystävälle kustomoitu" tuote ei sitten lopulta sitä oikein ollutkaan, kun "se meni kaupaksi heti" jollekulle muulle.

Vierailija
135/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mielestäni yhtään kohteliasta vaan täysin alentuvaa, jos se on vaikka nimikoitu sulle. Ja vaikka se olisi vain joku perusteepaita niin kiittäisin vain ja lahjoittaisin kohta eteenpäin.

Ja kohta kaveri ronttaa sinulle lisää vaivalla valmistamaansa tavaraa, jota sinä taas salaa laitat pois. Eli kaveri näkee turhaa vaivaa, ja sinä annat hänen nähdä turhaa vaivaa. Reilua?

Vierailija
136/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli ei ongelmaa, että nämä kyseiset tuotteet yritykselläni ns. viedään käsistä joten laitoin tämän tuotteen takaisin myyntiin ja se myytiin heti. Eli ei ollut mikään mauton vitsituote vaan tyylikäs ja käytännöllinen. En ymmärrä kyllä miksi lahja pitää palauttaa, vielä kyseisillä saatesanoilla.

Itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut lahjan vastaan kovasti kiitellen ja omassa rauhassakin sitten sovitellut tuotteen ja päättänyt tarvittavat jatkotoimenpiteet - en ikimaailmassa olisi kehdannut palauttaa lahjan antajalle tuotetta takaisin!

Ihmetyttää kyllä suuresti, jotenkin kurja fiilis jäi.

Ap

Minulla tulee ensimmäiseksi mieleen kateus. Onko ystävä niin kateellinen menestyksestäsi, ettei vain voi myöntää lahjan olleen hieno? Pistämällä päälleen sinun hittituotteen, myöntäisi sinun olevan etevä työssäsi ja hän itse jäisi sen vaatteen varjoon.

Vierailija
137/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole passiivis-aggressiivinen jos olet jo suoraan kieltänyt tuomasta mitään kamaa ja tehnyt selväksi että et ota enempää esineitä vastaan. 

Passiivis-aggressiivista olisi ojentaa toisen sulle nimenomaan tekemä lahja ihmeellisten tekosyiden, tai loukkaavien syiden, perusteella takaisin viisi minuuttia sen jälkeen kun sen sait. Ihan ufoa käytöstä.

Ei varmaan pitäisi olla yllättynyt, että ufolta palstalta löytyy ufoa käytöstä, mutta aina se ufouden määrä jaksaa yllättää.

Vierailija
138/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä inhoan yllätyslahjojen antamista ja saamista.

Saan aina lahjaksi jotain rumaa ja käyttökelvotonta ja sitten minun pitää valehdella, että se on muka hieno, vaikka ahdistun siitä, että kotini on täynnä krääsää: tuoksukynttilöitä, maljakoita, huumorimukeja, posliinienkeleitä, tylsiä kirjoja, liian isoja vaatteita. En kehtaa heittää niitä roskiinkaan. Pahoitan mieleni tuollaisista turhista lahjoista ja stressaannun, kun minun pitäisi sitten ostaa vastalahja. Kiitollisuudenvelka ahdistaa. Parasta on kysyä suoraan, mitä toinen haluaisi lahjaksi. Miksi muka lahjan pitäisi olla yllätys tai sellainen? Tai sitten voi antaa esim.kukkakimpun (sen voi heittää pois kun kukat kuihtuvat) tai suklaarasian (kaikki tykkäävät suklaasta ja jos joku ei tykkää, sen voi syöttää vieraille tai lahjoittaa eteenpäin)

Vierailija
139/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kieltämättä suorasukaisempaa toimintaa mihin itse olisin kyennyt. Todennäköisesti olisin kiitellyt kovasti, koska ajatus on tärkein ja ilmaiseksi saa. En ole valmis pahoittamaan kenenkään mieltä vain lahjan takia. Ystäväsi vain sanoi suoraan ääneen sen mitä tuntee ja voisin epäilemättä itsekin tuntea samaa. Mutta en pystyisi olemaan noin epäkohtelias, vaikka ystävyyteen voi kuulua rehellisyys. Olen oppinut sen että lahjoja on hyvin vaikeaa ostaa. En itse halua ottaa vastaan muuta kuin käyttötavaraa, syömistä ja alkoholia sekä lahjakortteja. Sitä annan muillekin. Lahjakortti on varmin valinta yleensä.

Vierailija
140/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä moukkamaista väkeä, ei voi muuta sanoa.

No niin on, sinä hyvänä esimerkkinä, olet moukkien moukka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi