Ystävä palautti hänelle ostamani lahjan - loukkaannuinko turhaan?
Annoin ystävälleni merkkipäivälahjaksi oman yritykseni tuotteen, joka oli varta vasten hänelle kustomoitu erikoispainatus. Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille. Siksi ajattelin että sporttisen ja trendikkään ystäväni valikoimiin tämä istuisi mainosti ja suunnittelin siihen hiukan ekstraa vielä että lahja olisi yksilöllinen.
Ystävä katseli lahjaani pitkin hampain ja sovitti sitä päälleen selvästi vaivautuneena, minusta se näytti tosi hyvälle ja sopivalle, ja olin iloinen että koko osui niin kohdilleen. Mutta ystävä otti sen pois päältään ja sanoi, että ei tämä ehkä ole ollenkaan hänen tyylinen, pitäisi olla siitä ja tästä kohdasta enemmän tiukempaa, avonaisempaa, semmosta ja tämmöstä ja että hän ehkä nyt mielummin heti antaa tämän takaisin kun jos se ei ole juuri sopiva niin ei sitä tule pidettyä.
Kyseessä oli siis tuote, joka oli hänelle lahjaksi suunniteltu.
Olenko ihan väärässä ja yliherkkä kun tästä tuli itselle paha mieli? Keräsin vähin äänin lahjani takaisin lahjakassiin, näyttelin että ookoo ei tunnu missään, olo oli häpeän ja nolostumisen vällmaasrosta enkä kyllä koskaan enää aio viedä tälle ihmiselle mitään lahjaksi.
Kommentit (496)
Moni varmasti tykkää mallistostasi, mutta kaikkihan me ei tykätä samoista asioista silti.
Vaikka kökösti kaveri teki, niin samalla reilusti. Ei sekään olisi ollut sua kohtaan reilua, että olisi hyväksynyt lahjan ja sitten haudannut sen vaatekaappiinsa pohjalle käyttämättänä.
Nyt sait asian uudelleen myyntiin ja sait rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletat että tiedät muiden puolesta mitä he haluavat lahjaksi? Eikö kannattaisi aina kysyä etukäteen mistä henkilö pitää tarkasti. Sitten kumpikin on onnellinen, kun tulee oikea lahja. Aika harva pitää siitä, että toinen tunkee väkisin jotain lahjaksi (omien kiinnostusten perusteella, eikä toisen kiinnostusten) ja odottaa toisen olevan ilahtunut. Eri asia tietenkin ne jotka eivät ole mihinkään tyytyväisiä, siihenkin on joku syy miksi, esim. toinen näyttää valta-asemaa/rahaa lahjalla ja toisella ei ole varaa antaa takaisin lahjaa tms.
Tämä on jännä ajatus. Ennen lahjojen idea oli se yllätys. Tarkoitus oli tietysti ilahduttaa, että "väkisin tunkea lahjaksi" jotain mistä toinen ei edes tykkää.
Se on aika uusi ajatus, että pitää sopia tarkkaan lahjan saajan kanssa, ettei tule hutiostoksia. Tai että pitää antaa mieluiten vaikka kuoressa rahaa, niin vastaanottaja voi itse ostaa lahjansa. Parempi jättää koko lahjaruljanssi väliin siinä tapauksessa.
Itse olen sen verran lapsellinen, että haluan joko yllättyä lahjasta tai en mitään. Haluan jotain, mistä lahjan antaja ajattelisi minun ilahtuvan. Ne absoluuttisesti oman makuni mukaiset tuotteet voin kyllä itsekin omalla rahallani ostaa.
Ennen ei ollut nykyistä tavarapaljoutta, puhumattakaan krääsän tilaamisen helppoutta. Ennen jouduit menemään fyysisesti kauppaan jos halusit ostaa jotain. Nyt riittää pari klikkausta jostain kiinakrääsäkaupasta. Lahjojen anto on kokenut inflaation.
Niin ja kun sitä turhaa tavaraa koittaa välttää, niin sitten muut väkisin sitä lahjaksi tyrkyttää. Kiitos, ei mitään tavaraa lahjaksi!
Mistä tämä minimalismi nyt tuli mukaan keskusteluun? Jos ap:n kaveri ei olisi halunnut mitään lahjaa, hän olisi varmaan ilmoittanut niin etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä
Tämä aloitus on totta, en tiedä miksi useampi on arvellut ettei olisi.
Minut itseni on opetettu myös lapsesta saakka kotona siihen, että lahja otetaan vastaan ilman lisäkommentteja, eli siinä kohtaa sanotaan vain kiitos paljon ja hymyillään. Tätä konseptia koko lapsuuden itse soveltaneena olen kasvanut myös aikuisena samanlaiseksi. Minusta nimenomaan se menee niin, että lahjan saaja ei kommentoi ikävästi eikä lahjan antaja myöskään jatkossa perään kysele.
Kyse on vähän karkaistusti tilanteesta, jossa toinen sanoo toiselle: olen ajatellut sinua, olet minulle tärkeä. Johon toinen vastaa, ei paljon kiinnosta, unohda koko homma. Lahjan antaja todellakin antaa siinä sen oman ajatuksensa ja hyvää tarkoittavan eleen toiselle. Minusta sen torjuminen on törkeää, tykkäsi sitten lahjasta tai ei niin se pohdinnan paikka on myöhemmin.
Eli edelleen tärkeämpää olet sinä ja sinun tapasi ajatella. Olen se joka tuolla päivemmällä tästä jotain mainitsinkin. Viestisi on silkkaa uhriutumista. Äh, väsyttävää...
Ystävälläsi voi olla asiasta toisenlainen näkemys ja se ei välttämättä ole yhtään sen enempää oikein tai väärin kuin sinunkaan tapasi. Sinä et nyt vaan pysty näkemään oman tapasi ulkopuolelle.
Kaverisi ajatteli, että haluat käyttää häntä oman tuotteesi ilmaisena mainoksena.
Kerrotko mikä tuote oli kyseessä.
Jos ystäväsi on sporttinen ja halusi tiukempaa ja paljastavampaa tyyliä, ja viemäsi vaate oli monelle kropalle istuva muhkurat anteeksiantava äititunika, se ei vaan ollut ystäväsi tyylinen.
Hän uskalsi olla sinulle täysin rehellinen, ei teeskennellyt mitään, sanonut valkoisia valheita ja sullonut lahjaasi vaatekaapin perälle. Olisi ehkä voinut olla hienotunteisempi, koska olit nähnyt aikaa ja vaivaa lahjaan ja ajatus oli tosi ihana ja olisi voinut edes siitä kiittää. Olisin itsekin pahoittanut mieleni. Eli tökeröä käytöstä kyllä, mutta ainakin rehellistä ja aitoa.
Makuasioista ei voi kiistellä, ystäväsi tuskin halusi loukata sinua tai dissata vaatteitasi. Se ei vain ollut hänen juttunsa.
Ehkäpä teillä on vain erilainen vaatemaku? Ei kannata pohtia asiaa enempää, ystäväsi ei vain tykännyt vaatteesta, pitää varmasti silti sinusta. Ehkä hän olisi voinut käyttäytyä paremmin, mutta nykyään ostetaan niin paljon turhaa, että toisaalta hyvä, että sanoi suoraan.
Hankala tilanne. Tuossa ei ole oikeaa tapaa toimia. Teki niin tai näin, niin menee väärin. Itselleni voisi hyvin sattua vastaavanlainen tilanne. Jos kyseessä olisi joku halppisvaate, niin voisin ottaa sen hymyillen vastaan. Kalliimpi vaate olisi hankala. Omalla kohdalkani syynä voisi olla vaatteen materiaali. Väärän materiaalin vuoksi en pystyisi käyttämään vaatetta ollenkaan. Mielestäni olisi väärin salata, etten pysty käyttämään vaatetta ja siksi on parempi palauttaa se.
Olihan tuo aika tökeröä antaa lahja saman tien takaisin. Viestittää että tekeleesi on surkea ja ei kelpaa minulle, oli motiivi sitten kuinka järkevä ja käytännöllinen hyvänsä. Joskus vaan on parempi laittaa toisen tunteet käytännöllisyyden edelle, ystävyyden nimessä, ja otaa lahja vastaan. Voihan sen myöhemmin kierrättää. Ymmärrän tunteesi, itsekin olisin varmaan halunnut vaipua maan alle jos kaveri nyrpistelee ja sitten antaa koko paketin takaisin. Siihen loppuisi lahjominen minun puoleltani, miksi haaskata aikaa ja rahaa jos lahjat aiheuttavat saajalleen vain pahaa mieltä.
Vaatteiden antaminen lahjaksi aikuisille on kuitenkin riskialtista, itse en sitä suosittele. Jokaisella on oma maku, vaikutti se erilainen vaate muitten mielestä kuinka kauniilta ja sopivalta hyvänsä. Tulevaisuudessa ostaisin tuolle kaverille todella vaan jonkun tusinatavaran, kahvipaketin tai suklaarasian, tehkööt sillä mitä haluaa. Osta varmuuden vuoksi sellaista mistä itse tykkäät, jos vaikka palauttaa senkin heti takaisin :)
Eihän tässä ole kuin pari vaihtoehtoa, joko "ystäväsi" on kateellinen yrityksesi menestyksestä, eikä halua mitään siitä muistuttavaa ylleen, tai vaihtoehto b, ei vaan halua mainostaa ketään tai mitään, etenkin jos tuote-ideasi ei istu hänen maailmankuvaansa.
Itsellä vähän samanlainen tilanne siinä mielessä, että ystävät ja tutut kutsuvat esim. facebookissa tykkäilemään firmoistaan, mutta jos tuote on kaukana omasta maailmankuvasta, niin en todellakaan tykkäile ja muutenkaan en tykkäile kaupallisista tuotteista, ellei todella ole joku erityinen merkitys ko. lafkalla. En siis halua mainostaa tai olla minkään yrityksen välillinen mainstaulu, oli se yritys mikä tahansa tai vaikka sukulaisen pulju.
Silti lahjan saaja oli tahditon. Lahja tulisi aina ottaa vastaan ja vaikka sitten laittaa kierrätykseen, jos sitä ei halua. Itse en ap:nä ehkä olisi missään tekemisissä lahjan saajan kanssa, kuvastaa hänen näkemystään ap:stä henkilönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä
Minut itseni on opetettu myös lapsesta saakka kotona siihen, että lahja otetaan vastaan ilman lisäkommentteja, eli siinä kohtaa sanotaan vain kiitos paljon ja hymyillään. Tätä konseptia koko lapsuuden itse soveltaneena olen kasvanut myös aikuisena samanlaiseksi. Minusta nimenomaan se menee niin, että lahjan saaja ei kommentoi ikävästi eikä lahjan antaja myöskään jatkossa perään kysele.
Kyse on vähän karkaistusti tilanteesta, jossa toinen sanoo toiselle: olen ajatellut sinua, olet minulle tärkeä. Johon toinen vastaa, ei paljon kiinnosta, unohda koko homma. Lahjan antaja todellakin antaa siinä sen oman ajatuksensa ja hyvää tarkoittavan eleen toiselle. Minusta sen torjuminen on törkeää, tykkäsi sitten lahjasta tai ei niin se pohdinnan paikka on myöhemmin.
Eli edelleen tärkeämpää olet sinä ja sinun tapasi ajatella. Olen se joka tuolla päivemmällä tästä jotain mainitsinkin. Viestisi on silkkaa uhriutumista. Äh, väsyttävää...
Ystävälläsi voi olla asiasta toisenlainen näkemys ja se ei välttämättä ole yhtään sen enempää oikein tai väärin kuin sinunkaan tapasi. Sinä et nyt vaan pysty näkemään oman tapasi ulkopuolelle.
Vastaanottajalla voi olla lahjasta minkälainen näkemys tahansa, voi nähdä sen vaikka korkeintaan tiskirätiksi kelpaavana - se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että tuollainen käytös lahjan antajaa kohtaan on töykeää.
Olettaen, että koko juttu ei ole pelkkä provo. Mutta onhan tuollaisia ihmisiä oikeastikin.
-ap
Muuten, tästä lähtien voit ostaa kaverille lahjaksi vaikkapa hyväntekeväisyyslahjoituksia. Kaveri saa ainoastaan kortin jossa ilmoitetaan että olet lahjoittanut hänen nimissään X euroa hyväntekeväisyyskohteeseen Y, tai ostanut vaikkapa vuohen.
Eipä ole mitään palautettavaa tai nurkissa pyörivää roinaa ja sen oikean lahjan saaja - se keräys tai perhe joka sen vuohen saa - varmasti arvostaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä
Vastaanottajalla voi olla lahjasta minkälainen näkemys tahansa, voi nähdä sen vaikka korkeintaan tiskirätiksi kelpaavana - se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että tuollainen käytös lahjan antajaa kohtaan on töykeää.
Olettaen, että koko juttu ei ole pelkkä provo. Mutta onhan tuollaisia ihmisiä oikeastikin.
-ap
Huoh, siis -ei ap :D
Vierailija kirjoitti:
Sikäli ei ongelmaa, että nämä kyseiset tuotteet yritykselläni ns. viedään käsistä joten laitoin tämän tuotteen takaisin myyntiin ja se myytiin heti. Eli ei ollut mikään mauton vitsituote vaan tyylikäs ja käytännöllinen. En ymmärrä kyllä miksi lahja pitää palauttaa, vielä kyseisillä saatesanoilla.
Itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut lahjan vastaan kovasti kiitellen ja omassa rauhassakin sitten sovitellut tuotteen ja päättänyt tarvittavat jatkotoimenpiteet - en ikimaailmassa olisi kehdannut palauttaa lahjan antajalle tuotetta takaisin!
Ihmetyttää kyllä suuresti, jotenkin kurja fiilis jäi.
Ap
Mikä tuote myy heti? Eikä kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kuin pari vaihtoehtoa, joko "ystäväsi" on kateellinen yrityksesi menestyksestä, eikä halua mitään siitä muistuttavaa ylleen, tai vaihtoehto b, ei vaan halua mainostaa ketään tai mitään, etenkin jos tuote-ideasi ei istu hänen maailmankuvaansa.
Itsellä vähän samanlainen tilanne siinä mielessä, että ystävät ja tutut kutsuvat esim. facebookissa tykkäilemään firmoistaan, mutta jos tuote on kaukana omasta maailmankuvasta, niin en todellakaan tykkäile ja muutenkaan en tykkäile kaupallisista tuotteista, ellei todella ole joku erityinen merkitys ko. lafkalla. En siis halua mainostaa tai olla minkään yrityksen välillinen mainstaulu, oli se yritys mikä tahansa tai vaikka sukulaisen pulju.
Silti lahjan saaja oli tahditon. Lahja tulisi aina ottaa vastaan ja vaikka sitten laittaa kierrätykseen, jos sitä ei halua. Itse en ap:nä ehkä olisi missään tekemisissä lahjan saajan kanssa, kuvastaa hänen näkemystään ap:stä henkilönä.
Ohis, mutta se että ystävä pyytää sinua tykkäämään firmastaan Facebookissa ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi olla Facebookissa mikään "mainostaulu" kyseiselle firmalle. Kyse on vain siitä, että ne ensimmäiset X tykkäystä, seuraajaa, arvostelua tms. (on se sitten 10, 100 tai 1000) on aina vaikein saada, jos kyseessä on uusi firma tai tuote. Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä ja todennäköisemmin seuraavat jotain millä on 10000 seuraajaa kuin jotain millä on seuraajia vain 5. Siksi alussa jokainen seuraaja on arvokas.
Totta kai jokainen saa itse päättää, haluaako tukea ystäviään vai ei. Mutta olen nähnyt tuttavapiirissä sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät ikinä tykkää muiden ihmisten jutuista "ihan periaatteesta", mutta vaativat kyllä tykkäyksiä omiinsa, sitten kun ovat esim. yrityksen perustaneet ja tajunneet, että niille tykkäyksillehän on oikeasti tarvetta. Melko tekopyhää.
No ihan tökerö kaverisi.
Kyllä jokainen on joskus saanut lahjaksi jotain mitä ei halua käyttää, ei sitä silti ojenneta takaisin.
Minusta ystäväsi käytös on tylyä. Jos lahja ei sovi, sen voi vaikka antaa eteenpäin. Minulle tuli myös kateus mieleen, kenties menestyksesi haittaa häntä. Jokin aika sitten yksi tuttavani palautti samalla kertaa muutaman antamani lahjan, kun ei ole käyttöä. Silloin, kun ne annoin, kiitteli niistä vuolaasti ja ilahduin, että lahja miellytti. Nyt tuntui aika karulta, olisi laittanut vaikka SPR:n konttiin nekin kamat.
Onpa täällä moukkamaista väkeä, ei voi muuta sanoa.
Minusta sinä kuulostat ihanalta ystävältä! Olisipa minulla kaltaisesi ystävä. Tuli tosi paha mieli puolestasi!
Ymmärrän, miksi sinua harmittaa. Ois hyvä vaan ottaa lahja vastaan, vaikkei siitä pidä. Eihän sitä vaatetta/lahjaa ole pakko käyttää. Se voi silti olla kiva muisto.
Mutta rehellisesti sanottuna vaatelahjat on vaikeita saada nappiin. Uskon sua kun sanot, että vaatteesi ovat suosittuja, mutta ehkä ne eivät vaan ole ystäväsi tyyliä?
Ihminen voi arvostaa jotain lookkia ilman että haluaa niitä vaatetyyliinsä. Esim joku voi pitää keltaisesta, muttei siedä keltaisia vaatteita. Joku voi kokea että 50-luku on tyylikästä, muttei silti halua pitää 50-luvun mekkoa tai 50-luvun sisustusta.
Aatteleppa vaikka jotain keskiajan haarniskaa tai puvuntakkia - molempia voi pitää hienona ja kehua, mutta ei välttämättä ole itselle halua sellaista.
Esim. mä tykkäisin lukea fantasiakirjallisuutta, mutta en haluais mitään keskiaikateemamekkoa häihin.
Vähän jännä esimerkki mutta ihan vain siksi sanoin nämä, että ehkä se auttaa hahmottamaan miksi joku kaveri voi vaikka kehua sun yrityksen paitoja tyylikkäiksi tai useimmat ihmiset tilata niitä, mutta se ei tarkoita että sillä kaverilla on sama maku kuin sulla.
Joka tapauksessa harmi että kaverisi palautti sen. Itse en olisi kehdannut. Ja olen saanut esim sellaisia vaatteita lahjaksi lähes-anopilta, jotka ei ollu mun juttu eikä edes oikeaa kokoa. :D