Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä palautti hänelle ostamani lahjan - loukkaannuinko turhaan?

Vierailija
26.10.2020 |

Annoin ystävälleni merkkipäivälahjaksi oman yritykseni tuotteen, joka oli varta vasten hänelle kustomoitu erikoispainatus. Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille. Siksi ajattelin että sporttisen ja trendikkään ystäväni valikoimiin tämä istuisi mainosti ja suunnittelin siihen hiukan ekstraa vielä että lahja olisi yksilöllinen.

Ystävä katseli lahjaani pitkin hampain ja sovitti sitä päälleen selvästi vaivautuneena, minusta se näytti tosi hyvälle ja sopivalle, ja olin iloinen että koko osui niin kohdilleen. Mutta ystävä otti sen pois päältään ja sanoi, että ei tämä ehkä ole ollenkaan hänen tyylinen, pitäisi olla siitä ja tästä kohdasta enemmän tiukempaa, avonaisempaa, semmosta ja tämmöstä ja että hän ehkä nyt mielummin heti antaa tämän takaisin kun jos se ei ole juuri sopiva niin ei sitä tule pidettyä.

Kyseessä oli siis tuote, joka oli hänelle lahjaksi suunniteltu.

Olenko ihan väärässä ja yliherkkä kun tästä tuli itselle paha mieli? Keräsin vähin äänin lahjani takaisin lahjakassiin, näyttelin että ookoo ei tunnu missään, olo oli häpeän ja nolostumisen vällmaasrosta enkä kyllä koskaan enää aio viedä tälle ihmiselle mitään lahjaksi.

Kommentit (496)

Vierailija
1/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna lahjoja. Ystäväsi haluavat olla ystäviäsi sinun takiasia, ei lahjusten takia.

Vierailija
2/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuosta paha mieli tulee :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koskaan antaa lahjaksi vaatteita aikuisille ihmisille. Toki kaverikin olisi voinut vain teeskennellä pitävänsä siitä. Se kuuluu lahjaetikettiin. Eli ihan ymmärrettävää, että loukkaannuit, mutta älä nyt kuitenkaan sano siitä mitään.

Vierailija
4/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli ei ongelmaa, että nämä kyseiset tuotteet yritykselläni ns. viedään käsistä joten laitoin tämän tuotteen takaisin myyntiin ja se myytiin heti. Eli ei ollut mikään mauton vitsituote vaan tyylikäs ja käytännöllinen. En ymmärrä kyllä miksi lahja pitää palauttaa, vielä kyseisillä saatesanoilla.

Itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut lahjan vastaan kovasti kiitellen ja omassa rauhassakin sitten sovitellut tuotteen ja päättänyt tarvittavat jatkotoimenpiteet - en ikimaailmassa olisi kehdannut palauttaa lahjan antajalle tuotetta takaisin!

Ihmetyttää kyllä suuresti, jotenkin kurja fiilis jäi.

Ap

Vierailija
5/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo YSTÄVÄ. ?

Vierailija
6/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä ei ymmärtänyt lahjaetikettiä, ei se ole sinun syysi

Vierailija
7/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää ottaa lahjoja vastaan, koska sitten pitäisi antaa vastalahja.

Ja olisin todellä hämmentynyt vaatelahjasta.

Vierailija
8/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko vaatteessa painettuna firman logo? Jos oli, niin en ihmettele yhtään että hän ei siitä pitänyt.

Ja muutenkaan kaikki eivät pidä jostain lököhupparesita joissa on printtiä. Itse en osta ainuttakaan vaatetta jossa lukee brändin logo.

Ne painatukset olivat taatusti todella typerät, joten en ihmettele jos kaverisi ei tykännyt. Jos olisit antanut sen vaatteen hänelle "nudena" eli ilman mitään kustomoitua erikoispainatusta, se olisi voinutkin kelvata. Hän olisi sittn itse saanut painattaa siihen jotain jos olisi halunnut, mutta satavarmasti ei olisi halunnut.

Vierailija
9/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ns. ystävä ajatteli, että saisit sen myyntiin ja hyötyisit siten enemmän? Itse kyllä OSTAN ystävieni tuotteita, oli ne juuri omanlaisia tai ei, koska haluan kannattaa toimintaa. 

Vierailija
10/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis oliko lahjan tarkoitus saada sinut hyvälle mielelle vai...? Minusta tää on niin nurinkurista. Saan lahjan jota inhoan saman tien, mutta minun pitää esittää tykkääväni siitä ettei lahjan antaja pahastu. No okei okei noin toiminkin. Mutta sit onkin vähän hankalampaa kun jälkikäteen ihmetellään että lahja ei ole näkyvillä kotona/et käytä saamaasi vaatetta/jotain. Juu en todellakaan pidä kotonani hirveitä hökötyksiä esillä tai päälläni kammottavia vaatteita ihan vaan sen takia ettei antajalle tule paha mieli. Mutta niin. Kohteliasiuuttani mutisen jotain ympäripyöreää, vaikka tässä mietinkin, että MIKSI näin täytyy toimia?

Vierailija
11/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koko ajan selität, että nämä tuotteet menee käsistä eli kelpaa muille? Nyt taitaa olla kysymys siitä, että koet ystäväsi torjuneen sinut henkilökohtaisesti, ei lahjaasi. Ja selittelet, että kelpaa muillekin. Vähän outo juttu.

Vierailija
12/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä näkemykseni mukaan ystävä saattaa haluta osoittaa käytöksellään myös että arvostaa lahjan antajaa.

Itse ainakin vetäisin vaikka 3 kokoa liian ison vaatteen päälleni, voihan niitä vaatteita pitää niin monissa eri tilanteissa eri tavoilla.

Ap

Vierailija
13/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia annan lahjaksi enää korkeintaan villasukkia, niitäkin vain läheisille ihmisille, joiden tiedän käyttävän niitä.

Minä osaan ommella ja neuloa mitä vain, ja minulta oltiin jatkuvasti pyytämässä ompelutöitä parinkymmenen vuoden ajan niin, että kymmenisen vuotta sitten aloin sanoa ei ihan jokaiseen pyyntöön sekä tutuille että tuntemattomille. Kävi nimittäin selväksi, että käsityötaidottomilla ihmisillä on oudot käsitykset siitä, miten paljon aikaa ja vaivaa korkealaatuisen ja räätälöidyn vaatekappaleen tekemiseen tarvitaan. Tästä seuraa se, että he eivät osaa edes arvostaa sitä.

Sinun lahjansaajasi ei selvästi ymmärtänyt, mitä halusit hänelle antaa. Hänenä olisin joka tapauksessa kiittänyt kauniisti, ottanut lahjan vastaan ja käyttänyt sitä ainakin yhden kerran vaikka kyläillessäni luonasi. Tiedän, millaisia tunteita sinulla on nyt ja pitkään tämän jälkeen. Niille ei kuitenkaan mitään voi, joten jos vielä tulee lahjan antamisen tarvetta, anna hänelle marketista ostettu kiva suklaarasia. Sitä ei tarvitse suunnitella ja räätälöidä ja saaja voi antaa sen eteenpäin, jollei maistu.

Vierailija
14/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ystävääsi: jos lahja on arvokas eikä siitä itse pidä, olisi jotenkin väärin pitää se ja haudata komeroon, kun lahjan antaja voisi sen myydäkin ja saada siitä rahaa. Toisaalta onhan tuo nolo tilanne ja ymmärrän myös sinua, kun loukkaannuit. 

Olen itse tosi "kranttu" pukeutuja ja löydän äärimmäisen harvoin sellaisia vaatteita, joita oikeasti haluan käyttää. Olen tosi tarkka vaatteen istuvuudesta ja leikkauksista, materiaaleista jne. Enpä usko, että kukaan osaisi ostaa minulle mitään muuta vaatekappaletta lahjaksi kuin ehkä sukat :-D. Olisi kyllä nolo tilanne, jos joku yrittäisi jotain ostaa. 

Vierailija
15/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö ole parempi että ystävä palautti lahjan ja sait myytyä sen muille, vs että hän olisi valehdellut että oi kun kiva ja sitten heittänyt/lahjoittanut pois?

Aikuiselle ihmiselle on hyvin hyvin haastavaa antaa lahjaksi vaatteita, kun jokaisella on se oma tyyli ja useimmilla ihan tarpeeksi vaatteita. Todella hakuammuntaa että lahja olisi juuri sen tyylin mukainen JA tarpeellinen.

Älä jatkossa anna tuotteitasi lahjaksi kuin pyydettäessä. Tuotteiden suosio tietyn asiakasryhman parissa ei tarkoita, että jokainen tykkää niistä. Itsekin voin nimetä vaikka kymmenen trendituotetta joita en haluaisi itse käyttää kertaakaan.

Vierailija
16/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä näkemykseni mukaan ystävä saattaa haluta osoittaa käytöksellään myös että arvostaa lahjan antajaa.

Itse ainakin vetäisin vaikka 3 kokoa liian ison vaatteen päälleni, voihan niitä vaatteita pitää niin monissa eri tilanteissa eri tavoilla.

Ap

Suurimmalla osalla aikuisista on jo ihan liikaakin vaatteita "eri tilanteisiin". Kukaan ei tarvitse esim sitä liian isoa tai väärän väristä tai epämukavaa tai jotenkin muuten sopimatonta vaatetta.

Vierailija
17/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on olemassa joku sanonta, että lahjan vastaanottaminen on taitolaji. Itse pidän ystäväsi käytöstä tökerönä ja sinulla on oikeus loukkaantua. Hänellä ei ole selvästikään sivistyksen taso kovin korkea. Sivistynyt ihminen ei koskaan tekisi kuten hän.

Vierailija
18/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ja tyly ystävä, ei köytöstapoja. Lahkahevosen suuhun ei pidä katsoa. Mun sisko on samanlainen, vien kylään mennessäni tuliaisen :Mitä sä mulle tämmösen toit?

Vierailija
19/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaannuit turhaan. Sinä pidät tuosta mekosta, hän ei. Lahja on lahja ei velvoite. Totta, hän olisi voinut asian kauniimmin ilmaista, mutta parempi on sanoa asia kuin valehdella ja teeskennellä. Jos et tiedä ystäväsi makua ja tyyliä tarkalleen, älä anna lahjaksi hänelle mitään vaatetta, korua tms. Lahjakortti on lahjana turvallisempi vaihtoehto.

Vierailija
20/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aiheutuu vaivaantuneisuutta, jos saan lahjan, jossa on selvästi näkyvillä lahjan antajan yrityksen logo. Toki tuotteen pakkauksessa ja käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeissa voi yrityksen tunnukset olla näkyvissä, mutta ei itse tuotteessa.

Ja mitä joku muu jo kirjoitti: Aikuiselle ei anneta vaatetta lahjaksi, ellei henkilö ole sitä nimenomaista vaatetta toivonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi