Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä palautti hänelle ostamani lahjan - loukkaannuinko turhaan?

Vierailija
26.10.2020 |

Annoin ystävälleni merkkipäivälahjaksi oman yritykseni tuotteen, joka oli varta vasten hänelle kustomoitu erikoispainatus. Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille. Siksi ajattelin että sporttisen ja trendikkään ystäväni valikoimiin tämä istuisi mainosti ja suunnittelin siihen hiukan ekstraa vielä että lahja olisi yksilöllinen.

Ystävä katseli lahjaani pitkin hampain ja sovitti sitä päälleen selvästi vaivautuneena, minusta se näytti tosi hyvälle ja sopivalle, ja olin iloinen että koko osui niin kohdilleen. Mutta ystävä otti sen pois päältään ja sanoi, että ei tämä ehkä ole ollenkaan hänen tyylinen, pitäisi olla siitä ja tästä kohdasta enemmän tiukempaa, avonaisempaa, semmosta ja tämmöstä ja että hän ehkä nyt mielummin heti antaa tämän takaisin kun jos se ei ole juuri sopiva niin ei sitä tule pidettyä.

Kyseessä oli siis tuote, joka oli hänelle lahjaksi suunniteltu.

Olenko ihan väärässä ja yliherkkä kun tästä tuli itselle paha mieli? Keräsin vähin äänin lahjani takaisin lahjakassiin, näyttelin että ookoo ei tunnu missään, olo oli häpeän ja nolostumisen vällmaasrosta enkä kyllä koskaan enää aio viedä tälle ihmiselle mitään lahjaksi.

Kommentit (496)

Vierailija
481/496 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eri asia sinun makusi ja mieltymyksesi ja sitten jonkun toisen. Ja jos vielä annat rivien välissä ymmärtää, kuinka paljon työtä tehtiinkään, kuinka ehkäpä haluaisit vastalahjan jne. eli mitä kaikkea lahjastasi seuraakaan, kuten usein asianlaita on, en yhtään ihmettele. Jos asussa on vielä logo, hänenhän olisi siis pitänyt toimia mainoksenasi. Ei nyt ihan pyyteetön lahja.

Makuasiat ovat vaikeita, eli koskaan ei voi tietää, mistä toinen "tykkää". Sen takia juuri vaatelahjoja ei juurikaan anneta. Mikä tahansa, kangas, malli, muotolaskokset, väri ja värisävy, kuviointi, hihat ja niiden muoto, kaula-aukko, helman pituus, yleisvaikutelma, siis ihan mikä tahansa voi aiheuttaa sen, että tietää, ettei tätä vaatetta tule käytettyä. Ja sinähän jo myitkin sen, ei pitäisi olla mitään harmittelemista enää. Kaikki eivät pidä kaikenlaisista vaatteista ja sille ei nyt vain yksinkertaisesti voi mitään. Rohkea uskalsi sanoa sen ääneen, muutenhan vaate olisi pölyttynyt vaatehuoneen nurkassa vuosikausia.

Vierailija
482/496 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sanoiko aloittaja ylipäätään että siinä vaatteessa olisi jonkinlainen tuotelogo? Ei tainnut sanoa! Oli vain kustomoitu kaverille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/496 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä mieltä muut ovat, mutta kusipäinen tekohan tuo siltä "kaverilta" oli. 

Vierailija
484/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jotenkin tästä ketjusta tunne, että täällä on aika monia, jotka eivät itse saa ystäviltä lahjoja (vaikka niin halusivat), joten pitää sitten lytätä kun joku muu halunnut tehdä ekstra-töitä lahjan eteen. Siksi pitää heti olettaa Ap:sta pahinta: hän vain kiusaa muita lahjoilla tai että varmasti se lahjaksi annettu vaate oli joku ruma teltta, mainospaita logolla tai joku kopiovaate jota ei kukaan halua pitää yllään, Ap ei tunne ystäväänsä yhtään yms. Tämä siis silti, että missään kohtaa ei mainuttu, että kyseessä logopaita tai että ystävä ei halua lahjoja ja olisi niiden antamisen jotenkin kieltänyt. Varmasti jos lahja olisi ollut jokin muukin asia kuin vaate, tuollainen reaktio ja irvistely siinä lahjan antamis hetkellä omalta ystävältä muiden nähden olisi ollut järkyttävän ala-arvoista käytöstä missä tahansa.

Kuten joku jo sanoikin: "Jopa pieni lapsi oppii olemaan näyttämättä pettymystään, vaikka ei saa lahjaksi just sitä mitä on toivonut."

Vierailija
485/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatelahjat ovat riskaabeleja juttuja.

Sain kutovalta ystävältä itsetehdyn vaatteen, joka oli "just sun tyyppiä". HIrveä minusta. :( Pitkin hampain toki käytin.

Toinen analysoija on työkaveri, joka myös tietää minun tyyppini. Asia on vain niin, että hyvin pienet yksityiskohdat voivat ratkaista.

Kun löydän itse vaatteen, joka on just mun tyyppiä, tunnen sen kun näen sen. - Toinen ihminen vain tulkitsee, esim. jos näyttää siltä, että tykkään vaaleansinisestä, tosiasia on, että tykkäänkin turkoosiin taittavasta sävystä, joka sopii ihoni ja hiusteni väriin ja korostaa niitä parhaiten.

Se kaverin tulkinta esim. toisen lempiväristä voi mennä pahasti poskelleen.

Vierailija
486/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli jotenkin tästä ketjusta tunne, että täällä on aika monia, jotka eivät itse saa ystäviltä lahjoja (vaikka niin halusivat), joten pitää sitten lytätä kun joku muu halunnut tehdä ekstra-töitä lahjan eteen. Siksi pitää heti olettaa Ap:sta pahinta: hän vain kiusaa muita lahjoilla tai että varmasti se lahjaksi annettu vaate oli joku ruma teltta, mainospaita logolla tai joku kopiovaate jota ei kukaan halua pitää yllään, Ap ei tunne ystäväänsä yhtään yms. Tämä siis silti, että missään kohtaa ei mainuttu, että kyseessä logopaita tai että ystävä ei halua lahjoja ja olisi niiden antamisen jotenkin kieltänyt. Varmasti jos lahja olisi ollut jokin muukin asia kuin vaate, tuollainen reaktio ja irvistely siinä lahjan antamis hetkellä omalta ystävältä muiden nähden olisi ollut järkyttävän ala-arvoista käytöstä missä tahansa.

Kuten joku jo sanoikin: "Jopa pieni lapsi oppii olemaan näyttämättä pettymystään, vaikka ei saa l

Niinpä. Kai siksi ollu lauseita kuten "Harva ihminen ihan oikeasti piittaa muista niin paljon että ostaisi jonkun vaatteen vain osoittaakseen välittääkseen". Luulisi normaalin aikuisen ihmisen nyt ymmärtävän eron satunnaisen epäonnistuneen lahjan ja jatkuvan tavaran kasaantumisen/tyrkyttämisen välillä, ja eiköhän siitä voi itse jo kauan ennen lahjojen antamista avata suunsa jos pelkää että tavarat vie tilaa. Jos siitä tekee numeron lahjaa jo jaettaessa, se on erittäin lapsellista ja törkeää käytöstä aikuiselta.

Vierailija
487/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatelahjat ovat riskaabeleja juttuja.

Sain kutovalta ystävältä itsetehdyn vaatteen, joka oli "just sun tyyppiä". HIrveä minusta. :( Pitkin hampain toki käytin.

Toinen analysoija on työkaveri, joka myös tietää minun tyyppini. Asia on vain niin, että hyvin pienet yksityiskohdat voivat ratkaista.

Kun löydän itse vaatteen, joka on just mun tyyppiä, tunnen sen kun näen sen. - Toinen ihminen vain tulkitsee, esim. jos näyttää siltä, että tykkään vaaleansinisestä, tosiasia on, että tykkäänkin turkoosiin taittavasta sävystä, joka sopii ihoni ja hiusteni väriin ja korostaa niitä parhaiten.

Se kaverin tulkinta esim. toisen lempiväristä voi mennä pahasti poskelleen.

Varmasti menee vaatelahjat usein pieleen, mutta toisen nolaaminen ja kauhistelu ettei ole JUURI sitä mistä itse tykkää on aikuiselta mautonta.

Itse olen saannut koko ikäni vaatelahjoja muilta ja aina ottanut ne vastaan: koruja, käsineitä, mekkoja, paitoja yms. Vaikken itse 100% ostaisikaan juuri kyseisiä tuotteita, niitä on kiva saada ja kokeilla jotain erilaista. En kuole, vaikka lahjapaita olisi valkoinen haluamani mustan sijaan. Usein oon tykästynytkin johonkin vaatteeseen paljonkin, vaikka ensiajatus olikin että ei tää nyt ehkä mun tyylinen ole. :) 

Vierailija
488/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Luoja paratkoon, minä luulin, että semmoinen jää kaikilta lapsuuteen ja nuoruteen, että saadaan lahjaksi vaatteita! 😂 Mutta joku näemmä ostelee sellaisia vielä aikuisenakin ystävilleen.

Etkö muka oppinut nuorena, ettei toiset osaa ikinä ostaa mitään sopivaa?

Vierailija
489/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli ei ongelmaa, että nämä kyseiset tuotteet yritykselläni ns. viedään käsistä joten laitoin tämän tuotteen takaisin myyntiin ja se myytiin heti. Eli ei ollut mikään mauton vitsituote vaan tyylikäs ja käytännöllinen. En ymmärrä kyllä miksi lahja pitää palauttaa, vielä kyseisillä saatesanoilla.

Itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut lahjan vastaan kovasti kiitellen ja omassa rauhassakin sitten sovitellut tuotteen ja päättänyt tarvittavat jatkotoimenpiteet - en ikimaailmassa olisi kehdannut palauttaa lahjan antajalle tuotetta takaisin!

Ihmetyttää kyllä suuresti, jotenkin kurja fiilis jäi.

Ap

Kiitellä kovasti, niin saa sitten toisenkin kerran itselleen epämieluisan lahjan?

Vierailija
490/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet on niin osa omaa persoonallisuutta ja ystäväsi ilmaisi sen tällä tavalla.

Vierailija
491/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli ei ongelmaa, että nämä kyseiset tuotteet yritykselläni ns. viedään käsistä joten laitoin tämän tuotteen takaisin myyntiin ja se myytiin heti. Eli ei ollut mikään mauton vitsituote vaan tyylikäs ja käytännöllinen. En ymmärrä kyllä miksi lahja pitää palauttaa, vielä kyseisillä saatesanoilla.

Itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut lahjan vastaan kovasti kiitellen ja omassa rauhassakin sitten sovitellut tuotteen ja päättänyt tarvittavat jatkotoimenpiteet - en ikimaailmassa olisi kehdannut palauttaa lahjan antajalle tuotetta takaisin!

Ap

Kiitellä kovasti, niin saa sitten toisenkin kerran itselleen epämieluisan lahjan?

Eiköhän pointti ollut, että asian voi kyllä ilmaista ilman lahjan antajan nolaamista ja hirvittelyä siinä lahjaa antaessa muiden nähden. 

Vierailija
492/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eiköhän pointti ollut, että asian voi kyllä ilmaista ilman lahjan antajan nolaamista ja h

Toki asian olisi voinut hoitaa hienomminkin, mutta miksi pitää kiittelyteatteri, jos lahja ei ole mieluinen?

Vierailija
493/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea tilanne sekä sulle, että ystävälle. Selvästi ainaki sulla on eri käsitys ystäväsi tyylistä, kuin hänellä itsellään. Onko kyseessä yksi näistä loputtomista tunikoita valmistavista "hauskan" nimisistä yrityksistä? Ne on vähän sitä tyykkä tai ei tykkä- osastoa. Se että toiset vie käsistä ei tarkoita sitä että kaikki haluaa yhden.

Eikö se ole parempi että ystävä antaa vaatteen takaisin kuin että hautaisi sen vaatekaapin perälle? Joka tapauksessa loukkaantuisit viimeistään siinä vaiheessa kun et koskaan tätä vaatekappaletta näe ystäväsi päällä tai ystäväsi joutuisi velvollosuudesta pukeutumaan johonkin mistä ei päällään pidä. 

Ikäväähän tuo on mutta toisaalta rehellistä. Jos ei edes kiittänyt ja pahoitellut niin sitten kyllä aika törkeää. 

Sama tuli miele

Ei hemmetti tällä palstalla on uskomattoman taukkeja ihmisiä. Vai että on "suoraselkäistä ja fiksua" sanoa ystävälle, että en tykkää antamastasi lahjasta, ota se takaisin. :D :D :D

Vierailija
494/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en haluaisi vaatetta lahjaksi, koska on hyvin harvoja vaatekappaleita joita tykkään pitää, ja en usko että kukaan osaisi valita juuri sellaisia. Olisin itsekin palauttanut, mutta kohteliaasti.

Jos teeskentelee iloista ja laittaa lahjan salassa kiertoon tai roskiin, niin kaveri saattaa antaa jatkossa lisää vastaavia lahjoja, ja syntyy kierre jossa saa olla jatkuvasti laittamassa tavaraa roskikseen.

Lahjaksi ei kannata antaa mitään, mikä vaatii jonkun ihmisen henkilökohtaisen maun tunnistamista.

Miten ihmeessä "kohteliaasti palautat" toisen sulle nimenomaan räätälöidyn lahjan?

"Oi, kuinka hieno, olet nähnyt tosi paljon vaivaa. Voi ei mutta tiedätkö mun on pakko ol

"Ja kohta kaveri ronttaa sinulle lisää vaivalla valmistamaansa tavaraa, jota sinä taas salaa laitat pois. Eli kaveri näkee turhaa vaivaa, ja sinä annat hänen nähdä turhaa vaivaa. Reilua?"

No jos sinulla on joku kaveri, joka aina antaa sinulle epämieluisia lahjoja, eikö sellaisen kaverin kanssa kannata sopia, ettei osteta mitään lahjoja? Tai ainakaan tavaralahjoja. Eihän tuo ole nykyään mikään epätavallinen pyyntö, kun joka toinen ainakin kuvittelee olevansa minimalisti.

Vierailija
495/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on muutaman vuoden takaa, mutta huomasin että valtaosa näistä tahallaan väärinymmärtävistä ja AP:ta koko tilanteesta syyttävistä kommenteista mitä oudoimmin perustein saattoi olla samalta henkilöltä. Vähän liian monta kertaa eri kommenteissa toistu samat lauseet ja sanavalinnat (esim. tyyliin tuo "mainospaidoista ei kukaan tykkää", "lahjat vie multa niin paljon tilaa en haluu mitään ylimääräistä", "on itsekkyyttä antaa lahjoja muille en haluu mitään lahjoja" yms.). Toisaalta piikittely ja kaikista negatiivisimmat oletuksethan on tällä palstalla normi, varsinkin jos aloittaja kertoo että jostain asiasta tullut mielipahaa tai muuta kärsimystä ja haluaisi siihen tukea tai neuvoja.

Vierailija
496/496 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään aika moni asuu aika kaukana kirpputoreista yms. kun ajatuskin yhden lahjan mahdollisesta viemisestä aiheuttaa joissain ihmisissä näin suuria tunnekouhuja. :D En edes itse asu keskustassa päinkään, ja muutkin lähemmät kirpparit suht kaukana, mutta silti en mieti että olispa ylivoimaista käydä jossain välissä sitten kirpparilla tai antaa lahja jollekin joka siitä tykkää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi