Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä palautti hänelle ostamani lahjan - loukkaannuinko turhaan?

Vierailija
26.10.2020 |

Annoin ystävälleni merkkipäivälahjaksi oman yritykseni tuotteen, joka oli varta vasten hänelle kustomoitu erikoispainatus. Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille. Siksi ajattelin että sporttisen ja trendikkään ystäväni valikoimiin tämä istuisi mainosti ja suunnittelin siihen hiukan ekstraa vielä että lahja olisi yksilöllinen.

Ystävä katseli lahjaani pitkin hampain ja sovitti sitä päälleen selvästi vaivautuneena, minusta se näytti tosi hyvälle ja sopivalle, ja olin iloinen että koko osui niin kohdilleen. Mutta ystävä otti sen pois päältään ja sanoi, että ei tämä ehkä ole ollenkaan hänen tyylinen, pitäisi olla siitä ja tästä kohdasta enemmän tiukempaa, avonaisempaa, semmosta ja tämmöstä ja että hän ehkä nyt mielummin heti antaa tämän takaisin kun jos se ei ole juuri sopiva niin ei sitä tule pidettyä.

Kyseessä oli siis tuote, joka oli hänelle lahjaksi suunniteltu.

Olenko ihan väärässä ja yliherkkä kun tästä tuli itselle paha mieli? Keräsin vähin äänin lahjani takaisin lahjakassiin, näyttelin että ookoo ei tunnu missään, olo oli häpeän ja nolostumisen vällmaasrosta enkä kyllä koskaan enää aio viedä tälle ihmiselle mitään lahjaksi.

Kommentit (496)

Vierailija
61/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hänelle kustomoitu" ja "yksilöllinen", mutta kuitenkin joku muu osti sen mielihyvin? Ei tainnut olla sitten kovin henkilökohtainen.

Vierailija
62/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjasta kiitetään vaikkei olisikaan aivan omaan makuun. Eihän sitä sitten tarvitse pitää. Oliko niin että ap antoi lahjan ja oli innoissaan että lahjansaaja heti sovittaisi lahjaa. Ehkä siitä tuli se, että lahjansaaja sovitettuaan kertoi, ettei ole aivan hänen tyyliään. Olisi kuitenkin pitänyt kiitellä kun toinet nähnyt niin paljon vaivaa. Olisi alun perin tullut kiittää lahjasta ja sovittaa itse myöhemmin. Kuitenkin melko epäkohtelias lahjan vastaanottaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hänelle kustomoitu" ja "yksilöllinen", mutta kuitenkin joku muu osti sen mielihyvin? Ei tainnut olla sitten kovin henkilökohtainen.

Yksilöllinen voi olla vaikka kaverin lempiväriä, jota ei muuten olisi valikoimissa. Tuskin siitä nyt luki mitään "IHANALLE SIRPA-KULTSILLE KUSTOMOITU IHANUUSLAHJA PUSI PUSI".

Vierailija
64/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prinsessan vaatettaminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli ei ongelmaa, että nämä kyseiset tuotteet yritykselläni ns. viedään käsistä joten laitoin tämän tuotteen takaisin myyntiin ja se myytiin heti. Eli ei ollut mikään mauton vitsituote vaan tyylikäs ja käytännöllinen. En ymmärrä kyllä miksi lahja pitää palauttaa, vielä kyseisillä saatesanoilla.

Itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut lahjan vastaan kovasti kiitellen ja omassa rauhassakin sitten sovitellut tuotteen ja päättänyt tarvittavat jatkotoimenpiteet - en ikimaailmassa olisi kehdannut palauttaa lahjan antajalle tuotetta takaisin!

Ihmetyttää kyllä suuresti, jotenkin kurja fiilis jäi.

Ap

Onko ystävä prinsessahenkinen? Toitko ilmi nähneesi vaivaa? Olisiko ystävä itse tehnyt vastaavaa sinulle? Jospa ystäväsi kiusaantui kokiessaan, että visualisoit, millaisesta hän pitää kysymättä häneltä, samalla kun "omit" häntä säätelemällä pukeutumista lahjalla.

Kökköä ystävältä, mutta saattoiko kokea esineellistämistä?

"Esineellistämistä", voi v*ttu. Nykyään tehdään kaikesta niin vaikeaa :D

Vierailija
65/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksilöllinen voi olla vaikka kaverin lempiväriä, jota ei muuten olisi valikoimissa. Tuskin siitä nyt luki mitään "IHANALLE SIRPA-KULTSILLE KUSTOMOITU IHANUUSLAHJA PUSI PUSI".

No olipa yksilöllinen sitten.

Vierailija
66/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ystävääsi. Esim. nykyään muodissa olevat ja suositut mukavat ja laadukkaat trikoovaatteet, joissa on graafisia ja retrokuoseja eivät ole yhtään mun juttu.

Ymmärrän että ne ovat suosittuja ja voivat istuakin hyvin, ovat kotimaisia ja arvokkaita, mutta en tykkää yhtään.

Jos saisin jonkun omppuja ja pupujusseja täynnä olevan tunikan, niin.. tuskin tulisi pidettyä! Vaikka olisikin arvokas ja haluttu.

En varmaan kehtaisi palauttaa, ja kiittelisin vuolaasti, mutta kaapin perälle se jäisi.

Vierailija
67/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa yksilöllinen sitten.

No en minä tiedä, minä en ole ap. Tarkoitin vain, että tuote voi olla kustomoitu olematta kuitenkaan sellainen, ettei se kenellekään muulle kelpaa. Se voi vain yksinkertaisesti olla erilainen kuin mitä muuten on valikoimissa.

Vierailija
68/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän ystävääsi. Esim. nykyään muodissa olevat ja suositut mukavat ja laadukkaat trikoovaatteet, joissa on graafisia ja retrokuoseja eivät ole yhtään mun juttu.

Ymmärrän että ne ovat suosittuja ja voivat istuakin hyvin, ovat kotimaisia ja arvokkaita, mutta en tykkää yhtään.

Jos saisin jonkun omppuja ja pupujusseja täynnä olevan tunikan, niin.. tuskin tulisi pidettyä! Vaikka olisikin arvokas ja haluttu.

En varmaan kehtaisi palauttaa, ja kiittelisin vuolaasti, mutta kaapin perälle se jäisi.

No pointti kai tuossa on, että kiittäisit etkä kehtaisi palauttaa. Jokainen meistä on varmasti joskus saanut lahjan, joka ei ole omaan makuun. Kohtelias ihminen ei silti nolaa lahjan antajaa.

Vierailija
69/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa on epäkohteliasta palauttaa lahja sen antajalle. Toisaalta, jos annat yrityksestäsi käsin lahjoja ei se ihan hirveän henkilökohtainen ja mietitty lahja ole sinulta ystävälle. Siinä voi syntyä vähän nihkeä olo, miten tavara on äkkiä haettu varastosta ja tungettu nättiin pussiin. Olkootkin tuotteesi kuinka haluttuja tahansa en minäkään välttämättä haluaisi ystävän putiikista yhtään mitään lahjaksi. 

Sellainen vanhan kansan viisas neuvo on toimiva, että pidetään ystävät ystävinä ja liiketoiminta liiketoimintana. Jos niitä sekoittaa syntyy juuri kuvailemasi kaltaisia nihkeitä tilanteita.  Tai toisinpäin sinulta edellytetään alennuksia tai erityistä palvelua, joita et haluaisi antaa. Sinun on kuitenkin pystyttävä vetämään rajat ja aloita se tästä kokemuksesta äläkä enää lahjoittele yrityksestäsi mitään. 

Vierailija
70/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia kommentteja läpi. Mä itse olisin ollut lahjan antajana tyytyväinen ystävän rehellisyydestä.

Mietihän, jos ystäväsi olisi valehdellut että onpa ihana, sä olisit tehnyt isolla vaivalla seuraavallakin kerralla samantyylisen vaatteen ja sitä seuraavalla kerralla jne. Ei hyvä toikaan, kumminkaan puolin.

Vierailija
71/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hirveetä käytöstä kaverilta! Vaikkei tykkäisi niin kyllä pitää osata ottaa lahja vastaan ilman vinkua! Inhottava.

Vierailija
72/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkia kommentteja läpi. Mä itse olisin ollut lahjan antajana tyytyväinen ystävän rehellisyydestä.

Mietihän, jos ystäväsi olisi valehdellut että onpa ihana, sä olisit tehnyt isolla vaivalla seuraavallakin kerralla samantyylisen vaatteen ja sitä seuraavalla kerralla jne. Ei hyvä toikaan, kumminkaan puolin.

Minä taas järkyttyisin jos yksikään ystävistäni nyrpistelisi lahjalleni ja palauttaisi sen. Aivan kauheaa käytöstä,

Vierailija
73/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hintainen tuo lahja oli? Kotimainen vaate ja vielä kustomoituna kuulostaa kalliilta.

Vierailija
74/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko vaatteessa painettuna firman logo? Jos oli, niin en ihmettele yhtään että hän ei siitä pitänyt.

Ja muutenkaan kaikki eivät pidä jostain lököhupparesita joissa on printtiä. Itse en osta ainuttakaan vaatetta jossa lukee brändin logo.

Ne painatukset olivat taatusti todella typerät, joten en ihmettele jos kaverisi ei tykännyt. Jos olisit antanut sen vaatteen hänelle "nudena" eli ilman mitään kustomoitua erikoispainatusta, se olisi voinutkin kelvata. Hän olisi sittn itse saanut painattaa siihen jotain jos olisi halunnut, mutta satavarmasti ei olisi halunnut.

Lahjan saajakin pääsi paikalle? :D

Mietin juuri ihan samaa. Tämä vastaus voisi olla lahjan saajan näppikseltä ihan täysin. Tajusin nimittäin juuri lahjaa antaessani, että ystäväni tyyli on todellakin muuttunut. Ei pelkästään pukeutumisessa vaan ylipäätään käyttäytymisessä kaikin tavoin. Se ihana ystävä joka minulla vuosia sitten oli, olisi ottanut lahjan avosydämin vastaan, ollut ilahtunut muistamisesta ja pitänyt vaikka kotiasuna päällään jos ei muuta. Tyyli on todellakin nykyään toinen, ei pelkästään tämä tapaus vaan muutama muu vastaava on todellakin saanut omat silmät avautumaan monelle asialle tämän kaverin suhteen.

Ap

Miksi ystäväsi olisi pitänyt käyttää edes kotonaan vaatetta, josta ei pidä? En minä ainakaan pitäisi ja, jos oikeasti olisi läheinen ystävä, voisin sen myös hänelle sanoa. Ystävällisesti tietysti ja olisin arvostanut elettä, että hän olisi halunnut minua lahjalla muistaa.

Vierailija
75/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun silmissä tyylikäs voi olla jollekin toiselle kauhistus.  Vaatteet , korut, taide..kovin riskialtis alue antaa lahjaksi. Mutta kuten jo todettua, vaikka hevosenpään saisi, kuulu hymyillä ja kiittää. Ja polttaa se pää takapihalla salassa.

Vierailija
76/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan Sinulla ja ystävättärelläsi erilainen maku? Sinun kannattaa seurata tarkemmin hänen pukeutumistaan ja keskustella hänen kanssaan vaatteista. Jos et ole enää hänen kanssaan, niin edellä oleva sopii noudatettavaksi uusissakin suhteissasi.

Vierailija
77/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo verbi otsikossa "hänelle ostamani lahjan". Ethän sinä sitä ostanut kun kyse on kerran oman, omistamasi yrityksen tuotteesta!

Yrittäjät eivät osta omia tuotteitaan, eivät vaikka tuote menisikin lahjaksi toiselle henkilölle.

Vierailija
78/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille."

Tällaista vaatetta ei olekkaan. Vaikka vaate istuisi päälle, niin se ei tarkoita, että se näyttäisi hyvältä. Eri vartalotyypeille on tarkoituksella eri pukeutumisneuvot, koska sama malli ei pue kaikkia. Esim. jos ystäväsi on rintava niin tusinatunikat saavat hänet näyttämään lihavammalta kuin onkaan.

Vierailija
79/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin kerran siskolle lahjaksi puseron joka oli väriltään (yksivärinen sininen) ja malliltaan just hälle sopiva. Hän oli valitellut leveää yläkroppaansa ja mielestäni juuri sen tyyppinen dekolteen peittävä ja olkapäät paljastava vaate kavensi hänen harteitaan ja rintakehää, siis antoi sen vaikutelman.

Näin puseroa vain kerran hänen yllään, kun hän sai sen lahjaksi. En koskaan myöhemmin, enkä siitä kysynyt mutta tiesin ettei se miellyttänyt. Tajusin myöhemmin että me näemme itsemme ja toisemme eri tavoin.

Sisko jatkoi itsepintaisesti pukeutumista avarakaulaisiin pikkuhihaisiin yläosiin jotka levensivät hänen olemustaan. Minun näkemykseni ei ollut sama kuin hänen.

Vierailija
80/496 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli ei ongelmaa, että nämä kyseiset tuotteet yritykselläni ns. viedään käsistä joten laitoin tämän tuotteen takaisin myyntiin ja se myytiin heti. Eli ei ollut mikään mauton vitsituote vaan tyylikäs ja käytännöllinen. En ymmärrä kyllä miksi lahja pitää palauttaa, vielä kyseisillä saatesanoilla.

Itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut lahjan vastaan kovasti kiitellen ja omassa rauhassakin sitten sovitellut tuotteen ja päättänyt tarvittavat jatkotoimenpiteet - en ikimaailmassa olisi kehdannut palauttaa lahjan antajalle tuotetta takaisin!

Ihmetyttää kyllä suuresti, jotenkin kurja fiilis jäi.

Ap

Ihmisten maku vaihtelee. Se, että kaikki muut tykkäävät, ei tarkoita, että juuri se yksilö, jolle annat lahjan, tykkää. Kuten edellä jo sanottu, hyviin tapoihin olisi kuulunut, että ystäväsi olisi kiittänyt lahjasta, ja sitten myöhemmin joko vähin äänin lahjoittanut eteenpäin tai vaan jättänyt käyttämättä. MUTTA, kuten myös jo edellä sanottu, jos et ole 100 % varma, että aikuinen ihminen tykkää saman tyylisistä vaatteista kuin sinä ja jos hän ei ole varta vasten ihan itse, spontaanisti jostain vaatteesta sanonut, että tykkää ja sellaisen haluaisi, niin älä anna toiselle kysymättä vaatetta lahjaksi. Todennäköisyys sille, että makunne eivät osu yksiin ja antamasi vatteen malli, materiaali tai kuosi, tai vaikka kaikki kolme, eivät ole lahjan saajan makuun, on todella suuri. Ystäväsi käyttäytyi moukkamaisesti, mutta ehkä sinäkin tästä opit sen, että yllätysvaatelahja ei ole aikuisella hyvä ratkaisu, vaikka kuinka olisi ajatusta sen takana.

Minä olen saanut pari vaatelahjaa ystävältä, joka on vaatealalla itse töissä suunnittelijana. Hänellä on aidosti todella hyvä silmä sille mikä pukee ketäkin ja miten vaatteilla luodaan erilaisia mielikuvia.

Mutta kun meidän tyylimme hänen kanssaan ovat ihan erilaisia! Sain hihattoman kauniin mustan paidan sellaisella putoustyyppisellä kauluksella, mikä sen nimi nyt oikeasti onkaan. Hän toi sen minulle tuliaisiksi sanoen, että voin käyttää sitä juhlavimmissa tilaisuuksissa.

Sääli vain että a) en käytä hihattomia paitoja, en ole ikinä käyttänyt b) helman pituus sai mahani pömpöttämään ja c) minulla ei ole juhlallisia tilaisuuksia mihin osallistuisin. Ystäväpiirini on pieni, lapseton, suurin osa on sinkkuja, osa on ehtinyt jo naimisiin ennen tapaamistamme, parit naimisiin menneet ihmiset eivät ole halunneet juhlia. En ole suvun kanssa tekemisissä, joten sieltäkään ei tule valmistujaisia, syntymiä, kuolemia, häitä, kihloja tai rippijuhlia. Olen joutunut juhlatamineisiin 40-vuotisen elämäni aikana vain 7 kertaa.

Yritin pitää paitaa. Tosissaan yritin. Mutta aina, kun vedin sen päälleni, näytin aivan hirveälle enkä viihtynyt siinä. Pidin paitaa monta vuotta syyllisyyttä potien kaapissa.

Toisen kerran hän osti minulle jakkutakin erikoisemmalla printillä, koska se oli hänen mielestään hauska ja leikkisä. En ole pitänyt sitäkään kertaakaan, koska minulla ei ole edustavalle jakulle tarvetta työelämässä ainakaan tällä hetkellä eikä se printti ole yhtään minun tyylinen. Vähän kuin hassutteleva vähän hipahtava takki vähäeläisen, mustasta pitävän enemmän rock-punk-tyypin niskassa.

Toinen ystävä neuloi minulle aivan käsittämättömän upean villahuivin. Mutta, en käytä sellaisia. Se on liian iso, liian kuuma ja aivan väärän värinen, koska hän neuloi sellaisen, jonka hän itse haluaisi. En raaski antaa sitä pois, koska se on tehty vaivalla ja rakkaudella. Tuolla se kaapissa pölyttyy, jos koiperhoset eivät ehdi siihen ensin. Minulle on joskus neulottu myös villapipo tekijän itsensä väreissä (harmaa sinisillä ja vihreillä pisteillä) siitäkin huolimatta, että en villapipoja käytä.

Vaatteista turvallisinta lienee ystäville ostaa sukkia. Tai kysyä suoraan, että mitä haluat, mistä pidät? Oma suosikkivaatelahjani on ehdottomasti neulotut villasukat. Ne voivat olla ihan mitä väriä tahansa eikä koonkaan tartte olla niin justiinsa, kunhan menevät jalkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan