Ystävä palautti hänelle ostamani lahjan - loukkaannuinko turhaan?
Annoin ystävälleni merkkipäivälahjaksi oman yritykseni tuotteen, joka oli varta vasten hänelle kustomoitu erikoispainatus. Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille. Siksi ajattelin että sporttisen ja trendikkään ystäväni valikoimiin tämä istuisi mainosti ja suunnittelin siihen hiukan ekstraa vielä että lahja olisi yksilöllinen.
Ystävä katseli lahjaani pitkin hampain ja sovitti sitä päälleen selvästi vaivautuneena, minusta se näytti tosi hyvälle ja sopivalle, ja olin iloinen että koko osui niin kohdilleen. Mutta ystävä otti sen pois päältään ja sanoi, että ei tämä ehkä ole ollenkaan hänen tyylinen, pitäisi olla siitä ja tästä kohdasta enemmän tiukempaa, avonaisempaa, semmosta ja tämmöstä ja että hän ehkä nyt mielummin heti antaa tämän takaisin kun jos se ei ole juuri sopiva niin ei sitä tule pidettyä.
Kyseessä oli siis tuote, joka oli hänelle lahjaksi suunniteltu.
Olenko ihan väärässä ja yliherkkä kun tästä tuli itselle paha mieli? Keräsin vähin äänin lahjani takaisin lahjakassiin, näyttelin että ookoo ei tunnu missään, olo oli häpeän ja nolostumisen vällmaasrosta enkä kyllä koskaan enää aio viedä tälle ihmiselle mitään lahjaksi.
Kommentit (496)
Miksi jakelet lahjoja ap?
Minullakin on yritys, mutta en todellakaan jakele tuotteitani lahjoina ympäriinsä, vaan myyn ne maksaville asiakkaille, jotka haluavat juuri sellaisen tuotteen. En myöskään pakota ketään tykkäämään yrityksestäni ja jopa mainostamaan sitä.
Inhoan myös yli kaiken tilannetta, jossa minun katsotaan olevan vastavuoroinen antamaan toiselle lahjoja, jos hän on omin luvin päättänyt antaa minulle jotain lahjaksi. Siitä tulee ikävä kierre, johon en halua osallistua millään tavoin. Niinpä olen saattanut kieltäytyä lahjasta jota en tarvitse ja josta en pidä. Kieltäydyn mielummin kohteliaasti, kun selittelen myöhemmin miksi en käytä sitä.
En siis todellakaan pahoittaisi mieltäni, vaan ajattelisin, että ystävä on reilu kieltäytyessään turhasta itselleen sopimattomasta tuotteesta. Sinun omat fiiliksesi ovat vain sinun ja ne eivät kuulu asiaan tai ystävyyteen millään tavoin.
Aika vaikea tilanne sekä sulle, että ystävälle. Selvästi ainaki sulla on eri käsitys ystäväsi tyylistä, kuin hänellä itsellään. Onko kyseessä yksi näistä loputtomista tunikoita valmistavista "hauskan" nimisistä yrityksistä? Ne on vähän sitä tyykkä tai ei tykkä- osastoa. Se että toiset vie käsistä ei tarkoita sitä että kaikki haluaa yhden.
Eikö se ole parempi että ystävä antaa vaatteen takaisin kuin että hautaisi sen vaatekaapin perälle? Joka tapauksessa loukkaantuisit viimeistään siinä vaiheessa kun et koskaan tätä vaatekappaletta näe ystäväsi päällä tai ystäväsi joutuisi velvollosuudesta pukeutumaan johonkin mistä ei päällään pidä.
Ikäväähän tuo on mutta toisaalta rehellistä. Jos ei edes kiittänyt ja pahoitellut niin sitten kyllä aika törkeää.
Haluatko ap siis vastauksia, jossa tätä kaveria haukutaan ikäväksi, typeräksi ja nipottavaksi ihmiseksi ja sinut nostetaan ihanaksi upeaksi ja ajattelevista ihmiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea tilanne sekä sulle, että ystävälle. Selvästi ainaki sulla on eri käsitys ystäväsi tyylistä, kuin hänellä itsellään. Onko kyseessä yksi näistä loputtomista tunikoita valmistavista "hauskan" nimisistä yrityksistä? Ne on vähän sitä tyykkä tai ei tykkä- osastoa. Se että toiset vie käsistä ei tarkoita sitä että kaikki haluaa yhden.
Eikö se ole parempi että ystävä antaa vaatteen takaisin kuin että hautaisi sen vaatekaapin perälle? Joka tapauksessa loukkaantuisit viimeistään siinä vaiheessa kun et koskaan tätä vaatekappaletta näe ystäväsi päällä tai ystäväsi joutuisi velvollosuudesta pukeutumaan johonkin mistä ei päällään pidä.
Ikäväähän tuo on mutta toisaalta rehellistä. Jos ei edes kiittänyt ja pahoitellut niin sitten kyllä aika törkeää.
Sama tuli mieleen. Itse en laittaisi mitää piipaata (vai mikä diipadaapaa se nyt olikaan), tinttarallaa tai virkkukoukkusta ylleni mistään hinnasta. Virkkukoukkusessa on kivoja juttuja, jotka yksittäisinä menee -laukku, hiirimatto, tyynyliina jne, mutta päälleni en niitä kammottavia mammaliinikolttuja laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tuli mieleen. Itse en laittaisi mitää piipaata (vai mikä diipadaapaa se nyt olikaan), tinttarallaa tai virkkukoukkusta ylleni mistään hinnasta. Virkkukoukkusessa on kivoja juttuja, jotka yksittäisinä menee -laukku, hiirimatto, tyynyliina jne, mutta päälleni en niitä kammottavia mammaliinikolttuja laittaisi.
Tämä.
Ehkä ap:n ja hänen tinttarallaamekkojen ystävien mielestä mekkoset ovat tosi ihania ja tämä tuote olisi ap:n mielestä ollut ystävän päällä tosi siisti, mutta jos ystävä ei siitä pidä, niin hän ei pidä ja sillä siisti. Ystävä arvostaa ap:n ystävyyttä ja saattaa peukuttaa vaikka fb:ssa ap:n firman mainoksia, mutta se ei tarkoita, että hän laittaisi moisia mekkosia ikinä päälleen. Ystävä ei halua tehdä tilanteesta entistäkin ikävämpää ottamalla mekkosen itselleen, joten hän sanoi että kiitos, mutta ei kiitos. Kiitos ihanasta ajatuksesta, mutta tämä ei ole minun tyylisen, joten myy se ihmiselle, joka oikeasti arvostaa sitä.
Ystävä oli suoraselkäinen ja fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Oliko vaatteessa painettuna firman logo? Jos oli, niin en ihmettele yhtään että hän ei siitä pitänyt.
Ja muutenkaan kaikki eivät pidä jostain lököhupparesita joissa on printtiä. Itse en osta ainuttakaan vaatetta jossa lukee brändin logo.
Ne painatukset olivat taatusti todella typerät, joten en ihmettele jos kaverisi ei tykännyt. Jos olisit antanut sen vaatteen hänelle "nudena" eli ilman mitään kustomoitua erikoispainatusta, se olisi voinutkin kelvata. Hän olisi sittn itse saanut painattaa siihen jotain jos olisi halunnut, mutta satavarmasti ei olisi halunnut.
Lahjan saajakin pääsi paikalle? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vaatteessa painettuna firman logo? Jos oli, niin en ihmettele yhtään että hän ei siitä pitänyt.
Ja muutenkaan kaikki eivät pidä jostain lököhupparesita joissa on printtiä. Itse en osta ainuttakaan vaatetta jossa lukee brändin logo.
Ne painatukset olivat taatusti todella typerät, joten en ihmettele jos kaverisi ei tykännyt. Jos olisit antanut sen vaatteen hänelle "nudena" eli ilman mitään kustomoitua erikoispainatusta, se olisi voinutkin kelvata. Hän olisi sittn itse saanut painattaa siihen jotain jos olisi halunnut, mutta satavarmasti ei olisi halunnut.
Lahjan saajakin pääsi paikalle? :D
Mietin juuri ihan samaa. Tämä vastaus voisi olla lahjan saajan näppikseltä ihan täysin. Tajusin nimittäin juuri lahjaa antaessani, että ystäväni tyyli on todellakin muuttunut. Ei pelkästään pukeutumisessa vaan ylipäätään käyttäytymisessä kaikin tavoin. Se ihana ystävä joka minulla vuosia sitten oli, olisi ottanut lahjan avosydämin vastaan, ollut ilahtunut muistamisesta ja pitänyt vaikka kotiasuna päällään jos ei muuta. Tyyli on todellakin nykyään toinen, ei pelkästään tämä tapaus vaan muutama muu vastaava on todellakin saanut omat silmät avautumaan monelle asialle tämän kaverin suhteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, on olemassa joku sanonta, että lahjan vastaanottaminen on taitolaji. Itse pidän ystäväsi käytöstä tökerönä ja sinulla on oikeus loukkaantua. Hänellä ei ole selvästikään sivistyksen taso kovin korkea. Sivistynyt ihminen ei koskaan tekisi kuten hän.
No joo, tämä on totta. Lahjahevosen suuhun ei katsota. Mutta aikuiselle ihmiselle ei anneta vaatelahjoja, ellei tämä ole juuri toivonut sitä (esim. isoäiti toivonut uutta aamutakkia tms.). Pukeutuminen on varsinkin nykyään korostetusti niin henkilökohtainen asia, että vaatelahjan antaminen rikkoo sopivuuden ja hyvän käytöksen rajan. Siinä tullaan liian iholle. Varsinkin jos ap on kytännyt vaatteen sovitusta (ap:n mielestä ollut "hyvän näköinen"), niin siinä on kyllä tosiaankin luotu kiusallinen tilanne, josta lahjan saaja on yrittänyt (tökerösti toki) pyristellä pois, ehkäpä vielä hieman vetänyt arvostelun yli, jotta ap tajuaa tulevaisuudessa olla antamatta hänelle vaatteita.
Jotenkin vastaajilta menee nyt ohi, että vaikka lahjan antajalla menisi arviot täysin metsään ja antaisi jotain mikä ei vastaa saajan makua yhtään, on todellakin älyttömän huonoa käytöstä NOLATA lahjan antaja.
Sen voi omassa mielessään verhota vaikka minkälaiseksi palvelukseksi lahjan antajalle, ettei ota tältä vastaan jotain arvokasta mikä ei menisi kuitenkaan käyttöön, mutta siinä hetkessä se on kuitenkin totaalinen nolaus. Vaikka sen sanoisi kuinka kauniisti (eikä ap:n kertomuksen perusteella ollut näinkään), se on kuitenkin "Yök, en tykkää tästä yhtään. Vie se pois." Parhaimmillaan vielä muiden ihmisten ympäröimänä.
Jokainen meistä tekee joskus lahjojen suhteen virhearvion. Jokainen meistä on saanut jotain mikä ei miellytä yhtään. Useimmat meistä ovat jo lapsina tottuneet, että niistä mummon rumanvärisistä villasukistakin kiitetään kauniisti.
Lahjan tarkoitus on totta kai tehdä saajalle hyvä mieli. Jos näin ei käy, ei ratkaisu kuitenkaan ole tehdä antajalle kostoksi pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on olemassa joku sanonta, että lahjan vastaanottaminen on taitolaji. Itse pidän ystäväsi käytöstä tökerönä ja sinulla on oikeus loukkaantua. Hänellä ei ole selvästikään sivistyksen taso kovin korkea. Sivistynyt ihminen ei koskaan tekisi kuten hän.
No joo, tämä on totta. Lahjahevosen suuhun ei katsota. Mutta aikuiselle ihmiselle ei anneta vaatelahjoja, ellei tämä ole juuri toivonut sitä (esim. isoäiti toivonut uutta aamutakkia tms.). Pukeutuminen on varsinkin nykyään korostetusti niin henkilökohtainen asia, että vaatelahjan antaminen rikkoo sopivuuden ja hyvän käytöksen rajan. Siinä tullaan liian iholle. Varsinkin jos ap on kytännyt vaatteen sovitusta (ap:n mielestä ollut "hyvän näköinen"), niin siinä on kyllä tosiaankin luotu kiusallinen tilanne, josta lahjan saaja on yrittänyt (tökerösti toki) pyristellä pois, ehkäpä vielä hieman vetänyt arvostelun yli, jotta ap tajuaa tulevaisuudessa olla antamatta hänelle vaatteita.
Toivottavasti ap tajuaa olla antamatta hänelle mitään lahjoja.
Mikä tämä uusi sääntö nyt on, ettei vaatelahjoja ole soveliasta antaa? Ei ainakaan ulkomaisten kaverien kanssa ole koskaan tällaista ollut, olen saanut brittiystävältä neulepuseron, saksalaiselta kaverilta kaulahuivin, viime jouluna sain amerikkalaiselta kaverilta Star Wars -pyjaman, jne. Ihan sama riski kaikissa lahjoissa on, joko ne miellyttävät tai sitten ei. Tuntuu tosi oudolta herkkänahkaisuudelta, että vaatelahja olisi liian "henkilökohtainen". Mitä hittoa, oikeesti? :D
Hyvässä kaverisuhteessa olisi vastaanottava osapuoli edes pehmentänyt asiaa. Mielestäni rehellinen voi olla, mutta on monia tapoja ilmaista asia. Ja joskus jos antaja tietää ettei välttämättä osu nappiin, niin pohjustetaan lahjan antamista. esim sanomalla: jos et pidä, niin voin ottaa takaisin. Tällöin kumpikaan ei joudu vaikeaan tilanteeseen. Lahjan saaja voi mainita ettei ole omaa tyyliä, ja ehkä jopa kysäistä että haittaako jos ei tule kauheasti pidettyä, tms.
Mutta lahjaa ei tule palauttaa jos ei antaja ole siitä erikseen maininnut. Silloin koltun voi unohtaa kaapin pohjalle tai lahjoittaa eteenpäin.
Kuinka monta vaatekappaletta tai muuten ulkonäköön vaikuttavaa lahjaa (vaikka hiuskoristeet tai meikit) olet ap aiemmin antanut samalle henkilölle?
Mun mielestä sun kaveri käyttäytyi tökerösti. Ei mulla muuta.
diy.kama on harvoin hieno muiden kuin tekijän mielestä.
Mutta tämä provosi on vielä surkeampi.
Jos tämä on totta, niin törkeä ystävä ja loukkaannuit aiheesta.
Jotenkin en kuitenkaan usko että kenenkään ystävä olisi noin tökerö...
Vierailija kirjoitti:
Eli siis oliko lahjan tarkoitus saada sinut hyvälle mielelle vai...? Minusta tää on niin nurinkurista. Saan lahjan jota inhoan saman tien, mutta minun pitää esittää tykkääväni siitä ettei lahjan antaja pahastu. No okei okei noin toiminkin. Mutta sit onkin vähän hankalampaa kun jälkikäteen ihmetellään että lahja ei ole näkyvillä kotona/et käytä saamaasi vaatetta/jotain. Juu en todellakaan pidä kotonani hirveitä hökötyksiä esillä tai päälläni kammottavia vaatteita ihan vaan sen takia ettei antajalle tule paha mieli. Mutta niin. Kohteliasiuuttani mutisen jotain ympäripyöreää, vaikka tässä mietinkin, että MIKSI näin täytyy toimia?
No siis oikeasti lahjaetikettiin (ainakin mun mielestä) kuuluu myös se, että jälkikäteen ei kysellä, että miksi lahja ei ole käytössä tai ehdotella, että laittaisit sen mun hankkiman lahjan tohon tai mitään vastaavaa. Se on noloa käytöstä lahjan antajalta.
Eli: lahjan vastaanottaja kiittää kauniisti lahjasta, vaikka ei oikeasti tykkäisi. Sitten pistää sen vaikka kiertoon, kun antaja ei ole asiaa todistamassa. Antaja vastavuoroisesti ei enää myöhemmin kysele lahjan perään, vaikka harmittaisi, että lahja ei näy käytössä.
Jos on jotain tiettyjä juttuja, joita ei halua lahjaksi tai ei halua lahjoja ollenkaan, niin toki siitä voi ystävällisesti sanoa jossain sopivassa välissä. Asiaa ei tarvitse kailottaa siinä lahjaa annettaessa muiden vieraiden edessä tai esittää syyllistäen ja nenää nyrpistellen. Vastaavasti lahjan antaja voi ottaa kohteliaasta vinkistä vaarin tekemättä asiasta sen isompaa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näkemykseni mukaan ystävä saattaa haluta osoittaa käytöksellään myös että arvostaa lahjan antajaa.
Itse ainakin vetäisin vaikka 3 kokoa liian ison vaatteen päälleni, voihan niitä vaatteita pitää niin monissa eri tilanteissa eri tavoilla.
Ap
Mä en vedä mitään 3 kokoa liian isoja vaatteita päälleni, vaikka istuisin koko päivän kotona käsi sipsipurkissa ja Netflix pyörimässä. Mä en vaan halua käyttää vaatteita, jotka eivät ole minulle mieleisiä.
Ystäväsi oli kyllä hiukan epäkohtelias enkä ihmettele, että loukkaannuit hänen käytöksestään. Hänen puoleltaan tuon olisi voinut hoitaa paljon paremminkin.
Tyyli on niin yksilöllinen asia että vaatelahjan antaminen on jo vastoin etikettiä. Olet pistänyt ystäväsi hankalaan tilanteeseen. Sinuna unohtaisin vaan koko jutun nyt, mekko meni kaupaksi niin homma ok.