Miten hitossa noi äly/kosketuspuhelimet ei kestä vuottakaan ehjänä?!
Uskomatonta, että joka vuosi saa ostaa uudet puhelimet koko porukalle. Vanhat kunnon näppäinpuhelimet kesti sekä akultaan että tekniikaltaan viitisen vuottakin ilman mitään ongelmia.
Ja tiedän, niistä tehdään tarkoituksella heikkokestoisia että niitä jatkuvasti myytäisiin, mutta eikö tämä ketuta ketään muuta kun minua?!
Kommentit (46)
21, se on tuurista kiinni. Missä asennossa iskee lattiaan, jos tippuu. Itselläni meni edellinen työkännykkä (Nokia E7) rikki, kun putosi huonosti kulma edellä lattiaan, ei edes mitenkään vauhdilla tai korkealta. Et voi oikeasti tehdä yhden kännykän ja hyvän tuurin perusteella kattavia johtopäätöksiä muiden puhelimenkäytöstä.
19
Minä en ainakaan elä missään tyhjiössä, jossa on aina huoneenlämpöistä ja kuivaa. Siksi puhelimenkin pitää kestää, ja harva älypuhelin kestää!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 15:11"]
Te ette vaan osaa käyttää niitä oikein. Esim. pakkasessa ei suositella käytettävän, myöskään kosteasta ei tykkää = eli ei kannata edes märälle korvalle laittaa luuria, saatika että lenkin ajaksi survaisisi sen rintsikoihin. Minä ainakin kohtelen iphoneani yhtä huolella kuin läppäriäni - vai veisitkö sinä tietokoneen ulos pakkaseen tai sateeseen? Ei varmana kestäisi.
[/quote]
Kyllä iphone vähän lelulta tuntuu, kun se ei kestä kylmää juurikaan. hyytyy siis tai akku rupeaa tyhjenemään. Muuten olen kyllä tyytyväinen, ja olen samaa mieltä että se on jo lähempänä tietokonetta kuin peruspuhelinta, niin ei voi mielin määrin viskellä ja antaa vauvan imeskellä sitä luuria. :D
Toisilla vaan tuntuu kaikki hajoavan käytössä. Tunnen tälläisiä ihmisiä ja se on ihan sama miten laadukas tuote on heidän käsissään, niin äkkiä se hajoaa. .
Samsungilla on kestäviäkin älykännyköitä, xcover. Kestää pudottelua ja vettä.
Ei minkään puhelimen komponentteja ole tehty kestämään pakkasessa puhumista. Vain erikoismallit on suunniteltu niin, että niitä voi käyttää ulkona kosteallakaan säällä. Pakkasenkestävästä puhelimesta en ole kuullut, tuskin niitä valmistetaan edes. Mun ikivanhassa ja kestävyydeltään vitsaillussakin nokian 5110-halossakin oli suosituslämpötila käytölle käyttöohjeissa (puhelin toimisi vieläkin, mutta siihen sopivia liittymiä ei ole ollut enää vuosiin markkinoilla). Siis toki ne voivat tuurilla kestää, mutta ei niitä ole tarkoitettu silti sellaiseen käyttöön eikä voi syyttää valmistusvirhettä, jos puhelin menee rikki ennen aikojaan kun sitä on käyttänyt pakkasessa tai sateessa. Jos tarvitsee soitella ulkoa paljon, handsfree pipon alle ja puhelin povitaskuun lämpimään.
Mulla on ollut samsungin puhelin nyt vuoden, ostin käytettynä, edellisellä käyttäjällä oli muutaman vuoden. Naarmuilla tuo on, koska en ole suojannut sitä mitenkään, mutta mitään muuta vikaa siinä ei ole. Kaikki aiemmat puhelimet ovat kestäneet minulla myös vuosia, viimeisin liki 10 vuotta (ennenkuin joutui koiran hampaisiin). Joillain taas kaikki tavarat tuntuvat hajoavan heti.
En muuten ostaisi uutta älypuhelinta ainakaan pariin vuoteen teinille, joka omansa rikkoo, ellen omin silmin olisi nähnyt että puhelin rikkoutui ihan itsestään käyttäjän mitenkään myötävaikuttamatta asiaan. Sellaista hölmöilyä näen lasten ja teinien puhelimilleen tekevän (meillä töissä viettää paljon lapsia ja nuoria aikaansa).
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:08"]
Toisilla vaan tuntuu kaikki hajoavan käytössä. Tunnen tälläisiä ihmisiä ja se on ihan sama miten laadukas tuote on heidän käsissään, niin äkkiä se hajoaa. .
[/quote]
niinno... Ette osa tunnu nyt kuitenkaan ymmärtävän aloituksen pointtia. Se oli, että älykapulat kestävät HUONOMMIN samanlaista käyttöä kuin tavisluurit.
Eli samalla ihmisellä, samanlaisessa käytössä toiset kestävät, toiset hajoavat nopeasti.
Ja tuo on kumminkin täysin tutkittu juttu, että kosketusnäytölliset kuluttavat enemmän akkua ja hajoavat herkemmin. Siksi niitä ei tietenkään kannata hankkiakaan, jos ei älypuhelimen ominaisuuksia tarvitse. Jos taas nettiyhteys on tärkeä kännykässä, kannattaa älypuhelin hankkia. Simple as that...
21
Samsung Trend on jo vuoden pyörinyt taskuissa, rintsikoissa, mettäreissussa, Suomen pakkastalvessa ja vaikka missä.
No ihan yhtä hyvin mulla on kestänyt älypuhelin käyttöä kuin muutkin puhelimet aiemmin, eli hyvin. En elä missään tyhjiössä tai ole erityisen varovainen, normaalin huolellinen vaan.
Ei tietenkään laitteessa, jossa on iso näyttö valaistuna koko ajan (jos puhelimella siis pelaa tai surffaa netissä) voi normaalikokoinen akku mitenkään kestää viikkoa lataamatta. Se ei ole materiaalien heikkoutta - akkuteknologia nyt tällä hetkellä vaan ei ole kehittynyt vielä tuon pidemmälle.
Tosin jos käytän vanhaa samsungiani, jonka akku ei todellakaan ollut edes käytettynä ostettaessa enää huipputerässä, vain siihen mihin aiemmin käytin peruspuhelintani eli puhumiseen sen puolisen tuntia päivässä ilman mitään ylimääräistä näytön katselua tai näpräämistä (netti pois päältä, taustakuva näytöllä mustana jne.) niin kyllä siinä hyvin kestää monta päivää akku. Ei mun käytetyissä näppäinpuhelimissakaan pari vuotta vanhat akut kestäneet sen paremmin, kyllä niitäkin piti useamman kerran viikossa ladata.
Jos olisin pelannut tuntikausia jotain matopeliä, niinkuin nyt saatan älypuhelimella surffata netissä, niin ihan varmasti mun nokia 5110 akkukin olisi lopahtanut jo päivässä.
Lumia 710 on pian ollut käytössä 2 vuotta ja toimii täysin moitteettomasti. Kymmenisen kertaa tipahtanut lattialle, mutta näyttö on pysynyt ehjänä. Akku kestää vuorokauden. Pakkaskelillä jumittaa, mutta niin tekee kyllä vanhemmatkin puhelimet.
Aiemmin oli käytössä joku Nokian ensimmäisiä kosketusnäyttömalleja, akku kestää siinä helposti yli viikon. Siinäkään ei ole oikeastaan mitään vikaa, olisi voinut ihan hyvin pitää sitä vieläkin ykköspuhelimena.
Kolmantena puhelimena mulla on liittymän kanssa oleva nokia 2310, ollut käytössä vuodesta 2007. Täysin pettämätön peli! Akku kestää heittämällä pari viikkoa.Ei jätä pulaan ikinä! Yleensä pidän tuota mukana varsinkin ulkomailla. Älypuhelimen kanssa saa jatkuvasti pelätä akun keston suhteen ja netinkin vuoksi. Tulee aika hemmetin kalliiksi, jos puhelin iteseen yhdistää mobiiliverkkoon, kokemusta on! :D
Niin siis en puhunut nyt siitä että niitä puhelimia heitellään tai ne tippuvat. Vaan ihan siitä, että se näyttö ei enää ota kosketuksia vastaan, sovellukset takkuaa, puhelin sammuilee itsestään ja kaikkea muuta kivaa, mikä ei johdu käyttäjän käsittelystä.
Meilläkin on suojakalvot ja -pussit, mutta niin ne vaan vuoden sisällä alkaa reistailemaan. Kyllä mä ainakin oletan että jos vaikka 150 euroa maksaa puhelimesta, niin sillä tekee vielä vuoden päästäkin jotain muuta kuin pitää koristeena.
IPhoneneista mulla ei ole mitään hajua, ne on puhelimiksi liian kalliita meille.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:14"]
Samsung Trend on jo vuoden pyörinyt taskuissa, rintsikoissa, mettäreissussa, Suomen pakkastalvessa ja vaikka missä.
[/quote]
Ja mulla samainen puhelin oli jo rikki kun ostin sen. Ei pelannut yksi näppäin ja kosketusnäytössä ei toiminut alakulma ollenkaan.
Te ette vaan osaa käyttää niitä oikein. Esim. pakkasessa ei suositella käytettävän, myöskään kosteasta ei tykkää = eli ei kannata edes märälle korvalle laittaa luuria, saatika että lenkin ajaksi survaisisi sen rintsikoihin. Minä ainakin kohtelen iphoneani yhtä huolella kuin läppäriäni - vai veisitkö sinä tietokoneen ulos pakkaseen tai sateeseen? Ei varmana kestäisi.
[/quote] Siis jos lähdet ulos pakkasella, niin et ota puhelinta mukaan vai et lähde ulos ollenkaan? Minun se on vaan ulos mentävä. Ainako sitten normi puhelimen ottaisin ulos kunnon pakkasilla, korttia vaihtaisin koko ajan.
No jaa, meillä on ollut miehen kanssa Lumia 800:t käytössä maaliskuusta 2012. Ei niissä ole mitään vikaa(ehkä vähän vanhanaikaisia, mutta muuten)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 15:03"]
Mun iphone on kestänyt hyvässä kunnossa jo pari vuotta. Ei naarmuja tms. Taitaa olla käyttäjästä kiinni.
[/quote]
Normaali puhelin kestää 5-10 vuoteen helposti. Jopa akku.
Mulla vanhoja kosketusnäytöllisiä puhelimia 3, kaikki yli 2 vuotta vanhoja. Siirtyneet lasten käyttöön sitä mukaa kun olen vaihtanut uuden ja edelleen ovat ehjiä. Tablet täytti kesällä kolme vuotta ja ehjänä on, vaikka sitä on käytetty paljon. Vikoja noissa on ollut tasan yksi, yhdestä puhelimesta petti latausliitin, joka vaihdettiin takuuseen.
Joten hiukan ihmettelen, että miten te niitä puhlimianne käytätte ja kohtelette jos ne hajoaa noin vaan? Ei niitä ole tarkoitettu heiteltäväksi. Jos niitä pitää hyvin, laittaa suojakuoren ja suojakalvon niin ei niitä rikki saa noin vaan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:08"]
Samsungilla on kestäviäkin älykännyköitä, xcover. Kestää pudottelua ja vettä.
[/quote]
Herra Lars Magnus Ericsonilla (nyk. Sony Ericsson) oli "työkalupuhelimia" jo 1990-luvulla!!!
Mulla kesti Samsungin kosketusnäyttöpuhelin kolme vuotta ja on edelleen täysin ehjä ja toimiva. Alkoi vaan kyllästyttämään vanhanaikainen luuri joten ostin paremman älypuhelimen tilalle. En tiedä miten Lumia kestää pudottelua mutta edellinen kosketusnäyttö ei mennyt miksikään vaikka mämmikourana pudotin sen ties kuinka monta kertaa. Mutta ei näitä uudempia ole kai tehty kestämään montaa vuotta, ajatellaan että ihmiset haluavat uudempaa tekniikkaa vuoden välein.
Mua ainakin syö ihan urakalla. Vihdoin ostin keväällä elämäni ekan älypuhelimen ja se on nyt toista kertaa takuuhuollossa. Ensimmäinen vika oli mekaaninen, nyt kaatuilee 10 kertaa päivässä, kiihtyvää tahtia. Softat on päivitetty ja kaikki, mutta kaatuilu vaan jatkuu. Sen lisäksi näyttö tietysti hajosi omia aikojaan. Varmaan joku kolaus tullut ja taskussa vaan yhtäkkiä oli hajonnut. 10 minuuttia aiemmin oli ok ja sitten laitin vetskaritaskuun kävelyllä. Hetken päästä kaivoin uudelleen esille ja näyttö oli säröillä.Ei todellakaan voinut osua kävellessä suojatiellä mihinkään. Tätä en siis laske niihin takuujuttuihin vaan tietty maksoin sen itse.
Miehen älykännykkä kesti kyllä vuoden ennen kuin yhtäkkiä pimeni. Mieskin on nätti puhelimen käyttäjä ja edellinen luuri kesti 6 (!) vuotta, on edelleen ehjänä tuolla ja koska vaan käyttöön otettavissa. Jopa alkuperäinen akku jaksaa edelleen. Aika vaan ajanut sen toiminnallisuuksien ohi.
Mulla on ollut monta puhelinta ennen tätä älykännyä ja jokainen on toimintakunnossa edelleen. Takuuta ei ole koskaan tarvittu. Kele.
[/quote]
Ihanaa miten puhelimen kestämättömyys(=surkeista osista koottu hutera pilipalilaite ) saadaan käännettyä käyttäjän hyveellisyydeksi (= taitavuus, huolellisuus, tarkkuus). Samaa perustelua voidaan käyttää myös raiskaustapauksissa. Et jos et olis tollanen minihameessa kulkeva lutka, niin sua ei oltais raiskattu. Mua ei raiskata koska mä olen niin fiksu, tarkka, taitava.