Imetys lisää vauvan älykkyyttä:
Kommentit (85)
Voi kun nää tutkimustulokset näkyisivät ihan arkielämässä. Mutta minunkin perhetuttujen lapsista selkeästi fiksuin ja sosiaalisin on juuri se ketä ei imetetty..
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:55"]
"Tapa, jolla rintaruokinta tekee lapsista älykkäämpiä, on Kramerin mukaan edelleen epäselvä. - Se voi johtua siitä, että kun imetys kestää, äiti on enemmän vauvansa kanssa, juttelee ja hellittelee vauvaansa enemmän, hän arvelee."
Aina oppii lisää.
[/quote]
Miksi se, että äiti pitelee pulloa eikä tissiään, vähentäisi saman äidin juttelua ja hellittelyä? Omituista.
[/quote]
Ihokontakti on myös tosi tärkeä, sitä imetyt saavat KESKIMÄÄRIN enemmän kuin pulloruokitut. Imetyksestä on vaikea puhua kun aina joku syyllistyy, asiallinen tieto on musta tärkeää. Ihan sama mulle kuka imettää ja kuka ei mutta sillä mitä oma lapsi on jossain iässä tehnyt tms. ei voi poistaa sitä, että imetysksestä on lapsille keskimäärin etua ja kansakunnalle tai maailmalle kansanterveydellistä hyötyä.
[/quote]
Mä en tajuu sun tekstii. Oon tyhmä. Ja mua on sentäs imetetty lähes 2-v.
[/quote]
Kenties se johtuu siitä, että kirjoitin epäselvästi ja se kenties siitä, että mua on imetty vain 10 kuukautta :)
Pyrin siihen, että lapseni välttyisivät tältä kohtalolta ja esikoista imetinkin neljä vuotta. Kuopus on vasta vauva, toivottavasti häntäkin saan imetettyä pidempään kuin 10 kuukautta :)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:59"]On tää kumma kyllä.. itse en ole imettänyt, silti kaikki kolme lastani osaavat lähes kaikki asiat nopeammin kuin kavereitten lapset.. meillä on osattu kävellä 8kk, puhua 1v, lukea 4v.. kaikinpuolin ovat fiksuja:)
[/quote]
Mutta ajattelepa miten fiksuja he olisivat jos olisit imettänyt...?
[/quote]
Ei niiden tarvi olla yhtään enempää.. ne on jo niin paljon edellä muiden tississäroikkujia
Imetyksen epäonnistuminen on arka paikka. Sen huomaa tästäkin ketjusta.
Arka paikka on se että te luulette että pullovauvat on tyhmempiä noitten tutkimusten takia
Mikä älykkyys? Älykkyyttä on monenlaista ja
Ihmislapsi on geenien, ympäristön ja oman persoonan muovaama.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:36"]
Arka paikka on se että te luulette että pullovauvat on tyhmempiä noitten tutkimusten takia
[/quote]
Ei ne tutkimusten takia ole tyhmempiä :)
No, leikki leikkinä. Jos kuitenkin avaat vaikka sen avauksen ensimmäisen linkin, siitä pitäisi selvitä, että imetys lisää älykkyyttä. Se ei tarkoita sitä, että pulloruokittu lapsi olisi tyhmä tai että pitkään imetetty lapsi olisi automaattisesti älykäs. Ymmärrätkö?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:37"]
Mikä älykkyys? Älykkyyttä on monenlaista ja
Ihmislapsi on geenien, ympäristön ja oman persoonan muovaama.
[/quote]
Ja se imetys on yksi ympäristötekijä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:36"]
[/quote]
No, leikki leikkinä. Jos kuitenkin avaat vaikka sen avauksen ensimmäisen linkin, siitä pitäisi selvitä, että imetys lisää älykkyyttä. Se ei tarkoita sitä, että pulloruokittu lapsi olisi tyhmä tai että pitkään imetetty lapsi olisi automaattisesti älykäs. Ymmärrätkö?
[/quote]
Avasin ja luin sen kyllä. Turha tutkimus kuten se tutkimus että naisilla ei ehkä olekaan g-pistettä. No on
Olen pro imetys! Imetys laihduttaa äidin ja jos se nyt vielä tekee lapsesta viisaan, niin win win! Jännä, että maantiede vaikuttaa niin paljon sitten tähän, kun Ranskassa tai Italiassa esim. ei pahemmin imetetä. Eli nuo ovat aivan tuhoon tuomittuja tyhmine kansalaisineen.
Milloin on sitten hyvä lopettaa se imetys? Kun poika täyttää 40v? Äiti voi sitten rollaattoreineen saattaa poikansa nobel tilaisuuteen viimein, kun maitoa ei enää tule?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:36"]
[/quote]
[/quote]
Avasin ja luin sen kyllä. Turha tutkimus kuten se tutkimus että naisilla ei ehkä olekaan g-pistettä. No on
[/quote]
Perustelisitko vielä, miksi se on turha tutkimus!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:16"]
"Tapa, jolla rintaruokinta tekee lapsista älykkäämpiä, on Kramerin mukaan edelleen epäselvä. - Se voi johtua siitä, että kun imetys kestää, äiti on enemmän vauvansa kanssa, juttelee ja hellittelee vauvaansa enemmän, hän arvelee."
Aina oppii lisää.
[/quote]
Miksi se, että äiti pitelee pulloa eikä tissiään, vähentäisi saman äidin juttelua ja hellittelyä? Omituista.
[/quote]
Ihokontakti on myös tosi tärkeä, sitä imetyt saavat KESKIMÄÄRIN enemmän kuin pulloruokitut. Imetyksestä on vaikea puhua kun aina joku syyllistyy, asiallinen tieto on musta tärkeää. Ihan sama mulle kuka imettää ja kuka ei mutta sillä mitä oma lapsi on jossain iässä tehnyt tms. ei voi poistaa sitä, että imetysksestä on lapsille keskimäärin etua ja kansakunnalle tai maailmalle kansanterveydellistä hyötyä.
[/quote]
[/quote]
Kenties se johtuu siitä, että kirjoitin epäselvästi ja se kenties siitä, että mua on imetty vain 10 kuukautta :)
Pyrin siihen, että lapseni välttyisivät tältä kohtalolta ja esikoista imetinkin neljä vuotta. Kuopus on vasta vauva, toivottavasti häntäkin saan imetettyä pidempään kuin 10 kuukautta :)
[/quote]
Yök! 4-vuotta??? MULLA ON 4-VUOTIAS JOKA ON KUIN MINITEINI. En voi kuvitella että toi iso poikani kävisi tissilläni. Siinä on kyllä äidin halut edellä. Meidän 4-vuotias lukee, käyttää tietokonetta, käy kavereilla yökylässä ja sun 4-vuotias imee tissejä??? Wtf?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:25"]
Aina oppii lisää.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Yök! 4-vuotta??? MULLA ON 4-VUOTIAS JOKA ON KUIN MINITEINI. En voi kuvitella että toi iso poikani kävisi tissilläni. Siinä on kyllä äidin halut edellä. Meidän 4-vuotias lukee, käyttää tietokonetta, käy kavereilla yökylässä ja sun 4-vuotias imee tissejä??? Wtf?
[/quote]
Samaa mieltä. 4v on kyllä liian vanha:/
Mitä teidän pitkään imettäneiden 4-vuotiaat osaa. Vai osaako mitään kuin huutaa tissiä?
Tämän ketjun lukeminen epäilemättä tyhmentää äitiysloma-aivojani taas hiukkasen. Mutta onneksi vauva sylissä viisastuu tälläkin hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:52"]
Mitä teidän pitkään imettäneiden 4-vuotiaat osaa. Vai osaako mitään kuin huutaa tissiä?
[/quote]
Lopetin esikoisen imetyksen pakon edessä hänen ollessaan 1,5-vuotias, kun toinen lapsi oli tuloillaan. Lapsi tunnisti tuolloin kaikki kirjaimet. Nyt hän on vähän alle kolmevuotias, ja hahmolukee tuttuja sanoja sieltä täältä.
Tissiä lapsi ei koskaan huutanut, minusta se on ruma sana. Hän kyllä osasi sanoa "äiti, anna maitoa".
Noita tutkijoita ei ole selvästi imetetty
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:04"]
Noita tutkijoita ei ole selvästi imetetty
[/quote]
Niinpä. Luultavasti niiden äideillä on ollut kiire omien väikkäriensä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:25"]
Aina oppii lisää.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se on kyllä tosi hyvä, että 4-vuotias on miniteini. Kohta se jo notkuu ostarilla muiden miniteinien kanssa. Äitikin kuulostaa vähän miniteiniltä, joten eipä ihme, että lapsikin on semmoinen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:59"]On tää kumma kyllä.. itse en ole imettänyt, silti kaikki kolme lastani osaavat lähes kaikki asiat nopeammin kuin kavereitten lapset.. meillä on osattu kävellä 8kk, puhua 1v, lukea 4v.. kaikinpuolin ovat fiksuja:)
[/quote]
Mutta ajattelepa miten fiksuja he olisivat jos olisit imettänyt...?