Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sellainen tutkimus on, jossa ei edes ole kyetty sulkemaan pois vanhempien älykkyyden vaikutusta? Ihan perusjuttuhan tuon pitäisi olla...

Nykyiset imetyssuositukset muuten perustuvat kansainvälisiin WHO:n suosituksiin, jotka alun perin otettiin käyttöön sen vuoksi, että hyväätarkoittava kehitysapu oli saanut kehitysmaiden äidit siirtymään korvikeruokintaan, jolloin likainen vesi surmasi suuria määriä vastasyntyneitä. Propagandaa on pidettävä yllä, jottei sama toistuisi, mutta länsimaiden lasten osalta on ihan herttaisen sama, mistä se ruoka tulee, koska se on joka tapauksessa puhdasta.

Vierailija
62/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, alapeukuttaja, mikä sinua niin harmittaa. Sekö, että esikoiseni oppi aakkoset aikaisin, sekö, että hän ei huudellut "tissiä" vai ihan vain se, että imetin häntä?

Helpottaako jos lisään, että hän oppi kävelemään vasta vuoden ja kahden kuukauden ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:06"]

Mikä se sellainen tutkimus on, jossa ei edes ole kyetty sulkemaan pois vanhempien älykkyyden vaikutusta? Ihan perusjuttuhan tuon pitäisi olla...

Nykyiset imetyssuositukset muuten perustuvat kansainvälisiin WHO:n suosituksiin, jotka alun perin otettiin käyttöön sen vuoksi, että hyväätarkoittava kehitysapu oli saanut kehitysmaiden äidit siirtymään korvikeruokintaan, jolloin likainen vesi surmasi suuria määriä vastasyntyneitä. Propagandaa on pidettävä yllä, jottei sama toistuisi, mutta länsimaiden lasten osalta on ihan herttaisen sama, mistä se ruoka tulee, koska se on joka tapauksessa puhdasta.

[/quote]

Onko sulla sitten esitettävänä parempaa tietoa siitä, että imetyksellä ei ole vaikutuksia älykkyyden kehitykseen? Muuten, KEHITYSAPU ei ole saanut kehitysmaiden äitejä siirtymään korvikkeisiin, vaan korvikefirmat, etupäässä Nestle.

Onko sulla mielipiteesi tueksi mitään faktatietoa siitä, että imetys ei olisi korvikeruokintaa edullisempaa lapselle?

Vierailija
64/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisesta älykkyydestä on kysymys? Tarkoitetaanko ÄO:ta, jota perinteisesti pidetään älykkyyden mittarina eli loogis-matemaattista älykkyyttä? Älykkyyttä on monia eri lajeja.

Vierailija
65/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:11"]

[/quote]

Onko sulla sitten esitettävänä parempaa tietoa siitä, että imetyksellä ei ole vaikutuksia älykkyyden kehitykseen? Muuten, KEHITYSAPU ei ole saanut kehitysmaiden äitejä siirtymään korvikkeisiin, vaan korvikefirmat, etupäässä Nestle.

Onko sulla mielipiteesi tueksi mitään faktatietoa siitä, että imetys ei olisi korvikeruokintaa edullisempaa lapselle?

[/quote]

Minulla on mielipiteeni ja se on sen verran vahva, että pitäisi riittää vakuuttamaan sinutkin.

Vierailija
66/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:14"]

[/quote]

[/quote]

Minulla on mielipiteeni ja se on sen verran vahva, että pitäisi riittää vakuuttamaan sinutkin.

[/quote]

Sori, mä luotan mieluummin tutkimustietoon kuin sinun mielipiteeseesi ;)

Vierailija
67/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:07"]Kerro, alapeukuttaja, mikä sinua niin harmittaa. Sekö, että esikoiseni oppi aakkoset aikaisin, sekö, että hän ei huudellut "tissiä" vai ihan vain se, että imetin häntä?

Helpottaako jos lisään, että hän oppi kävelemään vasta vuoden ja kahden kuukauden ikäisenä.

[/quote]

Mun lapsi oli kävellyt tuolloin jo puoli vuotta. En imettänyt

Vierailija
68/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:56"]

Kannattaa muuten lukaista tuon Uuden Suomen artikkelin eka kommentti. Asia on siinä ilmaistu hyvin, eli pitkään imettävät äidit ovat suurella todennäköisyydellä muutenkin parempia äitejä, kuin imetyksen kesken jättävät. 

[/quote] en oleimettänyt kun maitoa ei tullut kun hyvin vähän. Tottakai oon huono äiti, en ole tehny6t läksyjä lapsen kanssa koskaan, en ole lukenut satuja, vähän kannustanut ja lapsen ka ollut aina yli 9

Vierailija
69/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään imettäneet äidit, kertokaapa miten lapsesi koulussa menestyy? Tuon metodin mukaan todistus täynnä kymppejä mitä nyt pari ysiä. Vai ?

Vierailija
70/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, nyt mä ymmärrän. Kuuluu alapeukuttaa niille, jotka imettävät, ja yläpeukuttaa niille, jotka eivät. Mä olen vähän uusi täällä.

Vierailija
71/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan. Mä imetin vuoden josta 6kk täysimetystä. Yläasteikäinen tyttäreni on kielissä ja reaaliaineissa todella lahjakas. Hän on hieman laiska kuten minäkin, mutta ikäisekseen hyvin viisas nuori nainen.

Vierailija
72/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:29"]Ahaa, nyt mä ymmärrän. Kuuluu alapeukuttaa niille, jotka imettävät, ja yläpeukuttaa niille, jotka eivät. Mä olen vähän uusi täällä.

[/quote]

Oppia ikä kaikki

Vierailija
73/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:24"]

Pitkään imettäneet äidit, kertokaapa miten lapsesi koulussa menestyy? Tuon metodin mukaan todistus täynnä kymppejä mitä nyt pari ysiä. Vai ?

[/quote]

No mun lapsi on kaksi, joten en vielä osaa sanoa. Mutta tästä viestistäsi päättelen, ettet ehkä oikein ymmärtänyt tutkimuksen tulosta. Sen mukaan imettäminen lisää älykkyyttä (oli oikein mainittu, miten monta pistettä per kuukausi). Se ei tarkoita sitä, että imetetty lapsi on automaattisesti älykäs, tai älykkäämpi verrattuna pulloruokittuun lapseen. 

Vierailija
74/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan. En voinut imettää tytärtäni. Peruskoulun päättötodistus ka 9,7. Lukiosta näyttää saavan saman tason numeroita. Hyvin järkevä tyttö

Vierailija
75/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyllä. Imetys on ainoa oikea tapa. Imettämättömät ovat tyhmempiä kaikin tavoin aivan kuin heidän äitinsäkin ja varmaan koko suku samalla. 

Vierailija
76/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:36"]

Arka paikka on se että te luulette että pullovauvat on tyhmempiä noitten tutkimusten takia

[/quote]

Ei ne tutkimusten takia ole tyhmempiä :)

No, leikki leikkinä. Jos kuitenkin avaat vaikka sen avauksen ensimmäisen linkin, siitä pitäisi selvitä, että imetys lisää älykkyyttä. Se ei tarkoita sitä, että pulloruokittu lapsi olisi tyhmä tai että pitkään imetetty lapsi olisi automaattisesti älykäs. Ymmärrätkö?

[/quote]

Avauksen ensimmäinen linkki ei ole tutkimus. Linkitä tänne se tutkimus, jossa noin sanotaan.

Vierailija
77/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:37"]

Miksi se, että äiti pitelee pulloa eikä tissiään, vähentäisi saman äidin juttelua ja hellittelyä? Omituista.

[/quote]

No usein pulloruokinnan helppoutta perustellaan sillä, että myös muut kuin äiti voi sitä tehdä. Eli voisiko olla, että pulloruokkivat äidit olisivat keskimääräistä vähemmän vauvojensa kanssa? Miten se taas vaikuttaisi lapsen älykkyyteen, en tiedä, kiintymyssuhteen kautta? (mutua)

Vierailija
78/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:07"]

Kerro, alapeukuttaja, mikä sinua niin harmittaa. Sekö, että esikoiseni oppi aakkoset aikaisin, sekö, että hän ei huudellut "tissiä" vai ihan vain se, että imetin häntä?

[/quote]

En ole alapeukuttajasi, mutta lapsi, joka pyytää äidiltää jotain sanomalla "äiti, anna maitoa" ei kyllä ole minkäänlaista tapakasvatusta saanut.

Vierailija
79/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sori, mä luotan mieluummin tutkimustietoon kuin sinun mielipiteeseesi ;)

[/quote]

Niin, tuo tänne se tutkimus, joka aukottomasti todistaa, että imetys lisää lapsen älykkyyttä.

Vierailija
80/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:55"]

"Tapa, jolla rintaruokinta tekee lapsista älykkäämpiä, on Kramerin mukaan edelleen epäselvä. - Se voi johtua siitä, että kun imetys kestää, äiti on enemmän vauvansa kanssa, juttelee ja hellittelee vauvaansa enemmän, hän arvelee."

Aina oppii lisää.

[/quote]

Miksi se, että äiti pitelee pulloa eikä tissiään, vähentäisi saman äidin juttelua ja hellittelyä? Omituista.

[/quote]

Ihokontakti on myös tosi tärkeä, sitä imetyt saavat KESKIMÄÄRIN enemmän kuin pulloruokitut. Imetyksestä on vaikea puhua kun aina joku syyllistyy, asiallinen tieto on musta tärkeää. Ihan sama mulle kuka imettää ja kuka ei mutta sillä mitä oma lapsi on jossain iässä tehnyt tms. ei voi poistaa sitä, että imetysksestä on lapsille keskimäärin etua ja kansakunnalle tai maailmalle kansanterveydellistä hyötyä.

[/quote]

Mä en tajuu sun tekstii. Oon tyhmä. Ja mua on sentäs imetetty lähes 2-v.

[/quote]

Kenties se johtuu siitä, että kirjoitin epäselvästi ja se kenties siitä, että mua on imetty vain 10 kuukautta :)

Pyrin siihen, että lapseni välttyisivät tältä kohtalolta ja esikoista imetinkin neljä vuotta. Kuopus on vasta vauva, toivottavasti häntäkin saan imetettyä pidempään kuin 10 kuukautta :)

[/quote]

Yök! 4-vuotta??? MULLA ON 4-VUOTIAS JOKA ON KUIN MINITEINI. En voi kuvitella että toi iso poikani kävisi tissilläni. Siinä on kyllä äidin halut edellä. Meidän 4-vuotias lukee, käyttää tietokonetta, käy kavereilla yökylässä ja sun 4-vuotias imee tissejä??? Wtf?

[/quote]

No ei todella ollut äidin halut edellä, lapsi oli pettynyt kun imetys loppui nelivuotiaana. Mutta nuo luettelemasi asiat ei mitenkään sulje pois imettämistä. Meillä lapsi ei tosin vielä lue kuin vähän, tietokonetta kyllä käyttää mutta aika rajoitetusti kun sen käyttöä meillä rajataan. Enkä kyllä omaa 4,5 vuotiastani missään nimessä nimittäisi miniteiniksi.

On rasittavaa toista tämä moneen ketjuun mutta ihan tosi ihmisen lajinmukainen luonnollinen vieroittumisikä on 2-7 vuotta ei tämä Suomen 1-vuotta vanha lapsi. Se että lasta imetetään esim. yhden kerran vuorokaudessa ei suinkaan tarkoita, että häneen suhtauduttaisiin kuin vauvaan tai että tämä olisi lähtöisin äidin tarpeista. Yli vuoden jatkuvasta imetyksestä on hyötyä lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi