Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt ne tissiveikot täällä kelaa, että nyt tulee viisasta jengiä kun tissiä suuhun ja mahdollisimman pitkään. Ite oon 70-luvun lopun säännöillä imetetty ja appelsiinia ja banskua alettiin antamaan 2 kk iässä, silti peruskoulun lopussa keskiarvo yli 9 ja "pärstäkerroin aineista siivottu" keskiarvo reippaasti yli 9,5. Ehkä jos olisin tissä saanut sen vuoden mitä oma jälkikasvu nyt, niin olis varmaan keskiarvo ollu jossain 15 pinnassa... hohhoijaa...

Omega öljyjä ja kaloja syötätte niille lapsille niin hyvä tulee. Sipsejä ei tartte antaa yhtään kpl ennen 18 v ikää, esim. Hävetkää jos mäkkäri/hese kuitteja tulee enemmän kuin kerran kymmenessä vuodessa.

Vierailija
82/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:55"]

"Tapa, jolla rintaruokinta tekee lapsista älykkäämpiä, on Kramerin mukaan edelleen epäselvä. - Se voi johtua siitä, että kun imetys kestää, äiti on enemmän vauvansa kanssa, juttelee ja hellittelee vauvaansa enemmän, hän arvelee."

Aina oppii lisää.

[/quote]

Miksi se, että äiti pitelee pulloa eikä tissiään, vähentäisi saman äidin juttelua ja hellittelyä? Omituista.

[/quote]

Ihokontakti on myös tosi tärkeä, sitä imetyt saavat KESKIMÄÄRIN enemmän kuin pulloruokitut. Imetyksestä on vaikea puhua kun aina joku syyllistyy, asiallinen tieto on musta tärkeää. Ihan sama mulle kuka imettää ja kuka ei mutta sillä mitä oma lapsi on jossain iässä tehnyt tms. ei voi poistaa sitä, että imetysksestä on lapsille keskimäärin etua ja kansakunnalle tai maailmalle kansanterveydellistä hyötyä.

[/quote]

Mä en tajuu sun tekstii. Oon tyhmä. Ja mua on sentäs imetetty lähes 2-v.

[/quote]

Kenties se johtuu siitä, että kirjoitin epäselvästi ja se kenties siitä, että mua on imetty vain 10 kuukautta :)

Pyrin siihen, että lapseni välttyisivät tältä kohtalolta ja esikoista imetinkin neljä vuotta. Kuopus on vasta vauva, toivottavasti häntäkin saan imetettyä pidempään kuin 10 kuukautta :)

[/quote]

Yök! 4-vuotta??? MULLA ON 4-VUOTIAS JOKA ON KUIN MINITEINI. En voi kuvitella että toi iso poikani kävisi tissilläni. Siinä on kyllä äidin halut edellä. Meidän 4-vuotias lukee, käyttää tietokonetta, käy kavereilla yökylässä ja sun 4-vuotias imee tissejä??? Wtf?

[/quote]

No ei todella ollut äidin halut edellä, lapsi oli pettynyt kun imetys loppui nelivuotiaana. Mutta nuo luettelemasi asiat ei mitenkään sulje pois imettämistä. Meillä lapsi ei tosin vielä lue kuin vähän, tietokonetta kyllä käyttää mutta aika rajoitetusti kun sen käyttöä meillä rajataan. Enkä kyllä omaa 4,5 vuotiastani missään nimessä nimittäisi miniteiniksi.

On rasittavaa toista tämä moneen ketjuun mutta ihan tosi ihmisen lajinmukainen luonnollinen vieroittumisikä on 2-7 vuotta ei tämä Suomen 1-vuotta vanha lapsi. Se että lasta imetetään esim. yhden kerran vuorokaudessa ei suinkaan tarkoita, että häneen suhtauduttaisiin kuin vauvaan tai että tämä olisi lähtöisin äidin tarpeista. Yli vuoden jatkuvasta imetyksestä on hyötyä lapselle.

[/quote]

Ehkä mun 4-vuotiaani on sitten paljon kehittyneempi kuin sun koska hän muistuttaa taidoiltaan jo miniteiniä. 4-vuotiaani on 123cm pitkä, miten sellaista kehtaa imettää. Ainoa joka mun tissejäni on imenyt vauva-ajan jälkeen, on mun oma mies. Nyt mun tissit kuuluu aikuisten leikkeihin eikä lapsen janon sammuttamiseen tai äidin läheisyyden tarpeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka välillä oli fiilis, että olin kokoajan tissi lapsen suussa (siis ne maidonnostatuskaudet), niin kuitenkin tulin siihen tulokseen, että ehdin sen väitöskirjan tehdä hieman myöhemminkin (kunhan sinne asti pääsen opintielläni). Eli voi sitä tahtia hidastaa, jos antaa itselleen siihen luvan. Aika aikaansa kutakin.

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:55"]

"Tapa, jolla rintaruokinta tekee lapsista älykkäämpiä, on Kramerin mukaan edelleen epäselvä. - Se voi johtua siitä, että kun imetys kestää, äiti on enemmän vauvansa kanssa, juttelee ja hellittelee vauvaansa enemmän, hän arvelee."

Aina oppii lisää.

[/quote]

Miksi se, että äiti pitelee pulloa eikä tissiään, vähentäisi saman äidin juttelua ja hellittelyä? Omituista.

[/quote]

Eikös suurin osa lopeta imetyksen siksi, että se vie niin paljon aikaa. "Lapsi ei saa tarpeeksi maitoa, kun se jo tunnin päästä pyytää päästä tissille." Helpompaahan se on laittaa pulloon 2dl maitoa, jonka vauva juo viidessä minuutissa ja seuraava syöttö vasta kolmen tunnin kuluttua. Imettäessä saattaa mennä tunti per imetys tunnin välein.

Ihan selkeä erohan tuossa on.

[/quote]

Ja monethan alkaa antaa korviketta siinä vaiheessa, kun luulevat että "vauva ei saa maitoa, kun se iltaisin imee ja imee vain". Iltatankkaus on vauvalle ihan normaalia, meillä iltatankkaus kesti jopa 3 tuntia. Toisilla lisämaidon antaminen voi sitten johtaa imetyksen loppumiseen mm. siksi, kun imetystä ylläpitävää prolaktaania ei yöimetyksen aikana erity, maito voi ehtyä.

[/quote]

Toisilla on aikaa istua tissi suussa vauvan kanssa kun toinen äiti kirjoittaa väitöskirjaa ja laittaa lapsen pulloruokinnan jälkeen nukkumaan. Olisin mielummin ton jälkimmäisen lapsi;)

[/quote]

Vierailija
84/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea tutkimusta, ku fiilis siitä tuli. Ja herneitähän täällä vedellään välillä urakalla pilke silmäkulmassa, kiitos siitä. No jos äo nousee vaikka sen 4 pistettä imettämisellä, niin so what? Mitä se loppupeleissä tarkoittaa? Onhan niitä pulloruokittuja lapsia(kin?) (ainakin uskoisin), joilla äö on 120, mutta niin on niitä tissimaitoakin juoneilla. Eli jos lapsesi on jo syntymästään (ennen ekaa hörppyäkään muusta ku lapsivedestä) asti ollut fiksu tai tyhmä tai jotain siltä väliltä, niin miten se muuttaa muksua millä se kasvaa? Ei se 4 pistettä jossain äo:ssa varmaan missään väitöskirjassa niin räikeästi näy? Osa lapsista haluaa kasvaa tissimaidolla osa korvikkeella, jotkut pyhällä hengellä. Sen oon tiennyt, että nykymuksut ovat fiksumpia ku aiemmat versiot (siis noususuhdannetta on ollut havaittavissa), mut tää onkin mun oma mielipide ei mitään hienoa statistiikkaa luvassa.

Vierailija
85/85 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:52"]

Mitä teidän pitkään imettäneiden 4-vuotiaat osaa. Vai osaako mitään kuin huutaa tissiä?

[/quote]

Minä imetin 4,5 vuotta ja voin kertoa, ettei siinä loppuvaiheessa tissillä roikuttu yhtä mittaa vaan ne imetysvälit oli päivän tai muutamankin ja lopulta se loppui kokonaan.

Minun lapsi meni päiväkotiin 5-vuotiaana ja oli siellä kaksi vuotta ennen kouluunmenoa. Päiväkoti oli englanninkielinen (kuitenkin Suomessa) ja lapsi sai sieltä hyvän pohjan. Hänen kielitaitonsa jatkoi kehittymistään päiväkodin jälkeenkin, ja neljännen luokan jälkeisenä kesänä hän alkoi lukea kirjoja englanniksi, ensin Percy Jacksoneita ja sitten Harry Pottereita. Koulussa englanti alkoi vasta viidenneltä luokalta. 

Todistuksessa kaikki numerot on parhaita mahdollisia(ei kymppejä, koska koulussa käytetään eri asteikkoa) liikuntaa lukuunottamatta. Pianonsoitossa hän on edistynyt aivan älytöntä vauhtia, vaikka aloitti vasta syksyllä. Pesee kavereitten kaksi vuotta pianoa soittaneet lapset mennen tullen. Matematiikassa hän on luokkatasonsa paras.

Geenit hänellä on sellaiset, että äiti on erittäin älykäs ja isä vielä älykkäämpi. Sitä voi sitten miettiä, mikä osa on geeneillä ja mikä imetyksellä. Mutta kun imetys on ainoa keino lapsen saada niitä aivojen kehittymiselle tärkeitä rasvahappoja, niin miksi kukaan hullu ottaisi riskiä, että aivojen kehitys jää siitä geenien mahdollistamasta potentiaalista vajaaksi? Ei minusta ole mitään järkeä antaa tuossa kohtaa ylimääräistä tasoitusta toisille, elämässä kilpailu on muutenkin riittävän kovaa.

Ja mainittakoon vielä, että imetyksestä on jäänyt tosi ihanat ja lämpimät muistot sekä äidille että lapselle. Tuntuu älyttömän hienolta, kun on hoitanut jonkin asian kunnialla loppuun eikä ole jättänyt kesken. Ja se luontainen vierottumisprosessi sinällään oli hieno kokemus. En koskaan epäillyt, etteikö se imetys joskus loppuisi, mutta silti oli hienoa nähdä miten oma lapsi kasvoi siihen pisteeseen, että oli valmis ottamaan itsenäistymisessä seuraavan askeleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme