Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraskieliset tuotemerkit/nimet jotka kaikki lausuvat "suomalaisittain"

Vierailija
25.10.2020 |

Näistä aina irtoaa hupia amerikkalaisen kämppikseni kanssa. Esim. kerran en ymmärtänyt, mitä hän oikein puhui kun sanoi ostavansa "feeriä". Sitten välähti: Ai joo, fairya!
Mitä muita vastaavia teille tulee mieleen?

Kommentit (348)

Vierailija
201/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana tuli mieleen tietoturvayritys F-Secure. En ole kuullut kenenkään lausuvan sitä "ef sekjiur" vaan kyllä se on "äf sekure". En tiedä, miten firman omistajat/työntekijät sen itse lausuvat.

Yksi työntekijä lausuu sen juurikin suomalaisittain, vaikka muuten työkielenä on englanti. Äf sekure.

Vierailija
202/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helevtti on keksinyt lausua Lamborghinin "lamportsiini"?

Sä? Ekaa kertaa törmään tuollaiseen lausumiseen. Kyllä se on aina lamporgini ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukujuhlissa kuultua:

Kaksi miestä keskustelee elektroniikasta. Puheeksi tulee Pioneerin tuotteet ja laatu. Toinen maailmankansalainen lausuu paiönier ja toinen lausuu pioneeri. Tämä suomalaisittan lausuva ottaa jopa kädestä toista kiinni ja korjaa: "niin sehän on siis pio-nee-ri."

Toinen ei lähde inttämään vastaan, mutta aika lyhyeen se keskustelu sitten loppuu. Moni on hieman häpeän hämmentyneenä, että mitä just tapahtui.

Vierailija
204/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te välihuutelijat, johan tuolla ap:kin sanoi, että ei tässä ketjussa ollut suinkaan kyse siitä mikä tapa lausua on "oikein". Totta kai vieraskieliset sanat muuntuvat suomalaisten suuhun sopivammiksi eikä siinä ole mitään vikaa. Päin vastoin tuntuisi tosi höhlältä ääntää vaikka joku cocacola tai google englantilaisittain kun puhuu suomea. Mutta nämä "suomenkieliset" versiot ovat silti hauskoja, varsinkin kirjoitettuna. :) Itse jopa haikailen sellaista aikaa, kun esim autoille ja traktoreille todella annettiin persoonallisia suomenkielisiä nimiä, kuten Massikka ja Setori ja Rellu ja mitä näitä nyt on. Ehkä silloin vieraskielisiä tuotteita oli vielä sen verran vähän, että tämä oli mahdollista. Mutta eikö olisi vinkeää kun nykyisinkin "suomennettaisiin" enemmän sanoja. :)

Vierailija
205/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

After eight. Se on after eit eikä mikkään äftö eit.

Vierailija
206/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju sai mut tajuamaan miten iso osa käyttämistäni tuotemerkeistä on englanninkielisiä. Myös monilla suomalaisilla tuotteilla on ainakin vierasperäisen kuuloinen nimi. Varsinkin karkit ja sipsit. Miksiköhän sipsimakuna on niin usein esimerkiksi sourcream & onion? Ja Fazerin suklaapatukka on "caramel & sea salt"?

Vierailija
207/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään Pringlessejä, vaikka "englantilaisittain" tuo kai lausuttaisiin pikemminkin pringelssejä. Tai pringlejä. Hmm?

Vierailija
208/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

barbekue-mauste

Vierailija
209/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokakola

Muistan lapsuudestani kun erään kyläkaupan ikkunassa oli sellainen käsinkirjoitettu tarjousmainos, johon oli kirjoitettu leveällä, mustalla tussilla "Goga Gola".

Ja minä olen nähnyt pienen kyläkaupan ikkunassa tekstin 

"pläkkän & dekker"  😂  tuijotin sitä vaikka kuinka kauan ja mietin että miten tuo on enää mahdollista 

Vierailija
210/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renu/Rellu ja pösö. Ja se kolmas on sitikka.

Mut mikä kumma noissa urheilusarjoissa on logiikka:

NHL = änhooäl

NFL = änäfäl

NBA = enbiiei

Minä sanon kaikki ihan suomalaisittain eli änbeeaa.

Vierailija
211/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua viehättää hybridisanat, jotka ovat muuntuneet osittain suomalaisemmiksi. Kuten esimerkiksi iPad, josta monet käyttävät sanaa aipädi. Tuo i:n lisääminen loppuun tuntuisi muutenkin olevan meille tyypillistä, vieraista sanoita tulee heti jotenkin kotoisampia. Intternetti, netfliksi, feisbuukki.

Vierailija
212/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vöördi, ekseli, poverpointti, fasepuukki, heintsi, ketsuppi, erikeepperi, kolitsi, huuveri, praun, fairi jne.

Ei mitään vika näissä eikä muissakaan "suomalaisversioissa".

Meidän Ladaa kutsuttiin aikanaan Kurskiksi ja omat lempinimet on olleet muillakin autoilla. Mutta onhan Ladaa kutsuttu ainakin latukaksi, Volkswagenia volkkariksi ja Renaultia relluksi. Oma Fiatini oli fiiu. Onhan noita.

Vierailija
213/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokakola

Muistan lapsuudestani kun erään kyläkaupan ikkunassa oli sellainen käsinkirjoitettu tarjousmainos, johon oli kirjoitettu leveällä, mustalla tussilla "Goga Gola".

Ja minä olen nähnyt pienen kyläkaupan ikkunassa tekstin 

"pläkkän & dekker"  😂  tuijotin sitä vaikka kuinka kauan ja mietin että miten tuo on enää mahdollista 

:DDD Nyt meni kyllä vähän khoukakholaa sieraimiin!

Vierailija
214/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

source code=soossikoodi/saucecode

Vierailija
215/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidl lausutaan oikeasti "liidel", ei lidl.

Saksalaisbändi Accept on Assepti, ei "äksept".

Vierailija
216/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massey Ferguson

Vierailija
217/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remu suuttu joskus radiossa kun toimittaja sano harigeins. Hurrikanes seon eikä mikään muu!😀

Vierailija
218/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bändi Europe

Lausutaan ruotsalaisittain eurooppe.

Vierailija
219/348 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upsiideri