Pystyisitkö tekemään nykyiset työsi lyhyemmässä työajassa?
Työskentelen toimistohommissa ja useimpina päivinä olen saanut päivän työt tehtyä muutamassa tunnissa, mutta toimistolla pitää homehtua se kahdeksan tuntia... Tosi turhauttavaa. Totta kai joskus on kiireisiä aikoja, mutta ne ovat kuitenkin poikkeus, ei normi. Tuntuu tyhmältä surffata netissä tuntikausia töissä, mutta ei aina jaksa myöskään siivota toimistoa tai tehdä muiden töitä.
Kommentit (46)
Ei oikein pysty. Päivystän puhelinta 90% työajasta, eli olen tarvittaessa käytettävissä. En voi lopettaa töitä, vaikkei ketään soittaiskaan.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:10"]
en todellakaan pystyisi. Olen sosiaalitoimen johtaja keskisuuressa kaupungissa.
[/quote]
Hyvää työtä, sosiaalitoimi ja terveydenhuolto ovat aivan totaalisen perseelleen organisoituja suurimmassa osassa Suomea. Resursseja palaa vaikka kuinka, työntekijät valittavat työoloja ja asiakkaat valittavat huonoa hoitoa. Mitä voi toisaalta odottaa, kun nuo alat eivät houkuttele kunnollisia osaajia, joten jotkut third tier managerit sairaanhoitajataustalla sitten pistelevät menemään.
8 tunnin työpäivä on 100 vuotta vanha jäänne eikä sovi yhtään ajatustyöhön. Työnantajat, jotka käyttävät kellokorttia, saavat vastaavasti epämotivoituneita työntekijöitä, koska monet istuskelevat suurimman osan ajasta, saadakseen sen 8 tuntia täyteen, vaikka varsinaiset työt hoituvat paljon nopeammin / jossain muualla kuin virka-aikana työpaikalla, esimerkiksi ratkaiset ongelman illalla kotona mielessäsi.
Saku Tuominen sanoo Työkirjassa, että pitäisi siirtyä mittamaan lopputulosta, ei sitä aikaa, mutta menee ainakin vielä 10 vuotta, että johtoon saadaan uuden sukupolven ihmisiä, jotka eivät näe, että ihmiset livistävät, huijaavat ja luistavat heti, jossei heitä koko ajan vahdi.
Oi kun olisin johtaja!
edit: Saku Tuominen ei siis sano, että menee 10 vuotta, se on oma mielipiteeni, kirjassa vaan puhutaan tuosta lopputuloksen ja ajan mittaamisen erosta.
Pystyisin. Tai no, riippuu vähän ajankohdasta. Välillä asiakkaita on paljon, välillä vähän, jotkut vaativat pidempiä vastaanottoaikoja jne. Äitiysneuvolan th-kätilö olen ja jos työpäiväni lyhennettäisiin kuuteen tuntiin per päivä, ei jäisi niin paljon luppoaikaa. Rahallinen tilannekin on ok, joten 30h/vko kävisi minulle hyvin. Pomo vaan ei ole yhtä mieltä kanssani:-(
Joo, todellaki! Paitsi että munkin duuniin kuuluu sit sitä asiakaspalvelua, eli tietyllä aikavälillä vastaan asiakkaiden puheluihin, joten siks on istuttava toimistolla tasan kasista tasan viiteen. Mut muuten saisin kyllä hommani hoidettua abaut 1-5 tunnissa, vähän vuodenajasta riippuen. Tylsää yrittää kuluttaa aikaa. Meil on vielä avokonttori ja kaikenlainen ylimääränen surffailu, kännyköiden räpläily jne on kielletty eikä oikein meditoimaankaan kehtaa rueta, kun pitäis kuitenkin näyttää abaut skarpilta kokoaika :(
En pystyisi. Aina ei pysty ees tällä tuntimäärällä saamaan valmiiksi pakollisia hommia ja jostain joutuu tinkimään. Ylitöitä ei saa tehdä tai kun niitä ylityötunteja tulee, ne pidetään vapaana ja sillä siisti. Joskus vaan hiukan hankalaa löytää rakoa, jossa vois olla poissa ilman, että työpari on sit ihan pississä tai koko pulju kiinni (mikä asiakkaiden kannalta tietty huonoin mahdollinen vaihtoehto ja meidän toimintamme on lakisääteistä)
No en, oon bussikuski, töitä tehdään ihan aikataulun mukaan, ei voi edes yrittää nopeuttaa työtahtia, siitähän se huuto syntyis...!
Voisin. Just avauduin parin kaverin kanssa siitä, että ollaanko me jotain neroja vai onko työelämässä joku salaisuus, että kaikki teeskennellään kiireisiä...? Työkaverit on hyvässä lykyssä jatkuvasti iltoja ja en tajua, mihin heidän aikansa menee. Kerran yksi työkaveri joutui pitkälle sairaslomalle ja tein hänenkin työnsä sen 8 viikkoa. Sain menemään sekä omiini, että hänen duuneihinsa noin 4 tuntia/pv, riippuen päivästä. Edelleen oli idlausaikaa. Samainen työkaveri oli aina ihan tukossa töistään ja plussasaldo paukkui. Tulin siihen tulokseen, että ne ihmiset näyttelee tai on tyhmiä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 00:06"]
Voisin. Just avauduin parin kaverin kanssa siitä, että ollaanko me jotain neroja vai onko työelämässä joku salaisuus, että kaikki teeskennellään kiireisiä...? Työkaverit on hyvässä lykyssä jatkuvasti iltoja ja en tajua, mihin heidän aikansa menee. Kerran yksi työkaveri joutui pitkälle sairaslomalle ja tein hänenkin työnsä sen 8 viikkoa. Sain menemään sekä omiini, että hänen duuneihinsa noin 4 tuntia/pv, riippuen päivästä. Edelleen oli idlausaikaa. Samainen työkaveri oli aina ihan tukossa töistään ja plussasaldo paukkui. Tulin siihen tulokseen, että ne ihmiset näyttelee tai on tyhmiä.
[/quote]
Musta tuntuu, että hyvin moni näyttelee kiireistä. Ehkä ne pelkää, että ne loputkin työt viedään pois, tai sitten eivät halua lisää töitä, vaan haluavat pitää kiinni luppoajastaan. Mun työpaikalla se kiire tuntuu olevan joku mantra, mitä hoetaan koko ajan ja sitten jos mä sanon, että mulla ainakin on ollut tänään hiljainen päivä, niin pyöritellään päätä. Meillä saisi kyllä hyvin tehostettua töitä, jos esimiehet vaan tajuaisivat mihin joidenkin työaika menee.
En todellakaan ehtisi. Olen töissä kuntapuolella toimistotöissä. Töitä jää kokoajan seuraavaan päivään, asiakkaat ja yhteistyötahot painostaa kiirehtimään. Meitä on vaan liian vähän eikä ole rahaa palkata lisää.
Tein pitkään lasten takia kuuden tunnin työaikaa. Nyt siirryin kokopäivätyöaikaan ja surffaan netissä sen lisää tulleet pari tuntia. Työkavereille tulee jatkuvasti ylitöitä, vaikka työ on tasaisesti jaettu.
En todellakaan. Olen lastentarhanopettaja. Syön lasten kanssa, kahvitaukojakaan emme juuri pidä. Yksikin vilkas lapsi ryhmässä työllistää yhden ihmisen, samoin 10 kk vanha kiipeilijä. Lisäksi koitat saada kiinni atk-tukea, talonmiestä, keskuskeittiötä, esimiestä, vanhempaa, puheterapeuttia jne...
Riippuu aina kulloisestakin projektista / projekteista. Tällä hetkellä en käytä täyttä työaikaa projektin kimpussa (joudun odottelemaan muiden tekemisiä), mutta tilanne voi olla eri sitten ensi viikolla ja töitä voi olla enemmän kuin ehtii työaikana tekemään.
En pystyisi. Jo nyt menee välillä ylitöiksi. sh
En, koska minulla ei ole työaikaa. On kyllä tietyt tunnit, jolloin teen osan työstä, mutta siis vain osan. Muuhun menee, mitä menee. Kiirehtiä ei kannata, koska siitä laatu kärsii.
Ope
Olen lukio-opettaja, ja aika ei todellakaan riitä kursseilla kaiken tarvittavan opiskeluun.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 19:55"]
Työskentelen toimistohommissa ja useimpina päivinä olen saanut päivän työt tehtyä muutamassa tunnissa, mutta toimistolla pitää homehtua se kahdeksan tuntia... Tosi turhauttavaa. Totta kai joskus on kiireisiä aikoja, mutta ne ovat kuitenkin poikkeus, ei normi. Tuntuu tyhmältä surffata netissä tuntikausia töissä, mutta ei aina jaksa myöskään siivota toimistoa tai tehdä muiden töitä.
[/quote]
Enpä ihmettele joillakin aloilla näitä irtisanomisia. Taitavat olla ihan perusteltuja jos homma on noin tehotonta.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 21:52"]
Voin kertoa sinulle, miten yhden sähköpostin lähettämiseen saa kulumaan tunnin. Jos kyse on vaikkapa haastattelupyynnön lähettämisestä, sen voi tehdä yhdellä lauseella, jos ei halua käyttää siihen aikaa. Mutta jos haluaa tehdä työnsä kunnolla ja nopeuttaa työn seuraavia vaiheita, ennen Lähetä-napin painallusta on googlannut henkilön ja aiheen, pohtinut jutun näkökulman, jäsennellyt tekstin alustavasti ja kirjoittanut kysymyspatterin, jonka sitten kirjoittaa myös mukaan sähköpostiviestiin. Jos on hyvä tuuri, vastaukset kysymyksiin tulevat jo paluupostissa ja tekstisi on tuossa tuokiossa valmis, kun taas sinä, joka tyydyit yhteen lauseeseen, olet vielä aivan lähtökuopissa. Näin toimittajan työssä, mutta saattaa päteä muuallakin.
[/quote]
Sitten osa niistä haastateltavista ei kuitenkaan suostu haastatteluun ja olet tullut tuhranneeksi tunnin työaikaasi aivan turhaan. Kannattaisiko mieluummin lähettää vain lyhyt haastattelupyyntö ja perehtyä asiaan vasta saatuaan myönteisen vastauksen?
Ap:lle vastauksena kysymykseen, en kyllä pystyisi tekemään töitäni nopeammin. Olen valtiolla töissä ja työtaakkaa on lisätty vuosi vuodelta. En yleensä ehdi edes lounaalle asiakastapaamisien välissä. Vaikka lounastaukoa on periaatteessa puoli tuntia, asiakastapaamisiin on varattu liian lyhyet ajat ja jos aamupäivällä on kahdeksan asiakasta ja jokaisen asioiden hoitaminen kestää keskimäärin vähän yli sille varatun ajan, niin lounastauko meni sitten siinä. Joudun yleensä myös tekemään noin tunnin (palkattomia) ylitöitä työpäivän jälkeen saadakseni kaikki paperityöt hoidettua.