Lapsen matikankoe. Miten ope voi miinustaa oikeasta vastauksesta?
Tehtävä oli: lautasella on 2 keksiä. Näitä 2 keksin lautasia on 6. Kuinka monta keksiä on yhteensä? Tee lasku ja laske.
Lapsi teki laskun 2*6=12
V: 12 keksiä
Ope oli vähentänyt 1/2 pistettä, koska lapsi ei ollut laskenut 6*2=12
Ilmeisesti kertoja ja kerrottava oli open mielestä väärinpäin. Oli sanonut lapsille, että ei ole sama asia, jos laskee 2*6???
Kaksi lasta selittää minulle, ettei saa, eikä voi laskea 2*6, koska ope on näin ohjeistanut 'väärin' laskeneita.
Tuolla puolella pisteellä ei ole niin mitään väliä, mutta onko opella todella oikeus opettaa matikkaa väärin? Lasku ja vastaus on oikein, tai sitten olen taantunut jo pahasti.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:47"]
[/quote]
Ai, täällä on ketju samasta aiheesta ennestään. Olen ihan pöllämystynyt opettajien
toiminnasta. Miksi he opettavat väärin?
Alakoulun opet eivät ole matikan opettajia, antakaa olla ja odottakaa yläkoulua. Alakoulun opet tarkistavat tarkastuskirjan avulla.
Lapsesi laski: 2 keksiä x 6, kun olisi pitänyt laskea 6 x 2 keksiä. Vastaus on toki sama, mutta menetelmä ei ihan oikea.
Miksi muuten vikiset täällä, olisit kysynyt opettajalta, miksi piti kertoa tietyssä järjestyksessä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:56"]
Lapsesi laski: 2 keksiä x 6, kun olisi pitänyt laskea 6 x 2 keksiä. Vastaus on toki sama, mutta menetelmä ei ihan oikea.
Miksi muuten vikiset täällä, olisit kysynyt opettajalta, miksi piti kertoa tietyssä järjestyksessä.
[/quote]
En ole ap, mutta nyt en tajua enää minäkään??
Mä olisin laskenut yhteenlaskulla
[/quote]
Opettaja olisi toiminut fiksusti, jos olisi kehunut lasta siitä, että laski omalla tavallaan. Itse sain aikoinani kehut tästä (en välttämättä edes syystä), ja muistan vieläkin, miten mukavalta tuntui. Tyhmä ope.
[/quote]
Jospa Sinä kerrot meille, mikä on oikea menetelmä? Minusta ap:n lapsen lasku ja vastaus on täysin oikein.
t. Matikanope
[/quote]
Höpsis. Et ilmeisesti osaa matematiikkaa. Kertolaskussa järjestyksellä ei ole mitään hitonkaan väliä. 2x6=6x2.
Ap, laita opettajalle palautetta, ystävällisesti. Kysy ensin, mistä pisteitä on vähennetty, ethän sinä oikeasti tiedä, mitä opettaja on ajatellut - lapsesi on ymmärtänyt ehkä väärin tuon syyn.
Ja jos opettaja horisee jotain tuollaista höppänää, laita ystävällinen vastaus.
Että "siitä on jo kauan, kun olet matematiikkaa lukenut, mutta ainakin sinulle on opetettu, että kertolaskussa ei ole väliä, onko 2x6 vai 6x2 - voisiko opettaja kertoa, jos tämä matematiikan perussääntö on ehkä muuttunut...?"
Minä veikkaan, että siinä on opettajalla sattunut vaan moka, huolimattomuusvirheitä tulee opettajillekin. Ja lapsesi on yrittänyt keksiä selitystä, ei opettaja nyt varmaan tuollaisia OIKEASTI luule...
Hausja provo! Ei noin tyhmää opettajaa ole olemassakaan!
Minä olisin myös laskenut vain nuo yhteen. Mutta koska kyseessä on oletettavasti kertolaskukoe, niin pitäisi laskea 6 x 2, että se laskutoimitus on myös muodollisesti oikein. Kokeen tehtävä on testata, onko lapsi oppinut miten muodostaa laskukaavat eikä pelkästään oikean tuloksen ilmoittaminen. Jos pelkkä tulos on merkitsevä, silloin ei tarvitse kirjoittaa itse laskukaavaa ollenkaan.
Lukekaa tuota toista ketjua jos ette usko, kyllä sellaisia opettajia on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:07"]
Hausja provo! Ei noin tyhmää opettajaa ole olemassakaan!
[/quote]
Niinhän sitä vois luulla... Mun lapsi laski kuvassa olevat pallurat, joita oli kahdessa ympyrässä saman verran, siten että 6+6=12. Olisi pitänyt laskea 6*2=12. Missään ei käsketty käyttämään kertolaskua. Nolla pistettä.
Ainakin meidän lapsen kirjassa on ohje, jonka mukaan kertolaskussa on kaksi lukua, kertoja (ensimmäinen luku) ja kerrottava (toinen luku). Kerrotava on se, mikä on kertomisen kohteena eli tässä tapauksessa ne keksit. Kertoja on se luku, joka ilmaisee, miten monta kertaa kerrottava kerrotaan.
Siksi opettaja on oikeassa. Keksit on kohde eli kerrottava, joten niiden lukumäärä on laskutoimituksessa vasta toisena.
Kummallista, ettei edes matematiikkaa työkseen opettaja tätä yksinkertaista sääntöä tiennyt.
Vanha vääntämisen aihe tosiaan, mutta ainakin meidän lasten opet ovat erityisesti sanoneet (Wilma-viesteissä + lapsille), että eka opetellaan tuo määrätty järjestys, sitten vasta se että järjestystä voi vaihtaa.
Eli tokalla piti laskea 6 kertaa 2 keksiä. Kolmannella luokalla oli ihan sama miten päin luvut olivat. Tokalla tuli miinusta, kolmannella ei (vaikka siis sama ope jatkoi).
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:09"]
Minä olisin myös laskenut vain nuo yhteen. Mutta koska kyseessä on oletettavasti kertolaskukoe, niin pitäisi laskea 6 x 2, että se laskutoimitus on myös muodollisesti oikein. Kokeen tehtävä on testata, onko lapsi oppinut miten muodostaa laskukaavat eikä pelkästään oikean tuloksen ilmoittaminen. Jos pelkkä tulos on merkitsevä, silloin ei tarvitse kirjoittaa itse laskukaavaa ollenkaan.
[/quote]
Luehan uudelleen. Ap:n lapsi ON merkinnyt laskun aivan oikein, 2x6=12.
En usko, että tuo laskujärjestys oli syy pisteiden vähentämiseen, ap:n kannattaisi kysyä asiaa. Eikä uskoa lapsen luulotteluja. Kyllä luokanopettajankin pitäisi tuon verran tajuta. Mutta huolimattomuusvirheitä sattuu tietysti opettajillekin.
11
Missään et tule koskaan joutumaan miettimään, missä järjestyksessä kerrot luvut. Joskus jokin järjestys on tavallaan selkeämpi (esim. yhdistetään eri kaavoja), mutta silloin luvut laittaa automaattisesti siihen selkeään järjestykseen. Vaikka ei laittaisikaan, sillä ei ole mitään merkitystä.
Ehkä on vaikea uskoa, mutta varsinkin matematiikassa on sellaisia, jotka tosiaan tarkistavat kirjan mukaan ja kaikki muu on väärin.
Luokanopettajakoulutukseen ei ehkä valita mielellään matemaattisesti lahjakkaita.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:07"]
[/quote]
Höpsis. Et ilmeisesti osaa matematiikkaa. Kertolaskussa järjestyksellä ei ole mitään hitonkaan väliä. 2x6=6x2.
Ap, laita opettajalle palautetta, ystävällisesti. Kysy ensin, mistä pisteitä on vähennetty, ethän sinä oikeasti tiedä, mitä opettaja on ajatellut - lapsesi on ymmärtänyt ehkä väärin tuon syyn.
Ja jos opettaja horisee jotain tuollaista höppänää, laita ystävällinen vastaus.
Että "siitä on jo kauan, kun olet matematiikkaa lukenut, mutta ainakin sinulle on opetettu, että kertolaskussa ei ole väliä, onko 2x6 vai 6x2 - voisiko opettaja kertoa, jos tämä matematiikan perussääntö on ehkä muuttunut...?"
Minä veikkaan, että siinä on opettajalla sattunut vaan moka, huolimattomuusvirheitä tulee opettajillekin. Ja lapsesi on yrittänyt keksiä selitystä, ei opettaja nyt varmaan tuollaisia OIKEASTI luule...
[/quote]
Eiköhän se opettaja tiedä, että kertolaskussakin on laskusääntönsä. Alusta alkaen pitää opettaa oikea järjestys, jotta ei myöhemmin havaita, että oppilas ei kykene oppimaan prosenttilaskuja koska ei tajua kertolaskun sääntöjä.
Jos sanotaan että kaksi keksiä sisältäviä lautasia on kuusi, kyllähän sitä vasemmalta oikealle lukeva ihminen jo ihan luonnostaan hahmottaa tuon että 2 keksiä * 6 lautasta, eikä toisin päin. Miksi tästä pitäisi tehdä lapsille ongelma, kun siihen ei mitään matemaattista syytä ole?
http://www.vauva.fi/keskustelu/3887622/ketju/opet_matikan_kokeessa_pisteita_pois_kun_kertolaskussa_luvut_vaarin_pain/