Perhetaustani ongelma parisuhteissa
Olen 20-vuotias nainen, perhetaustani on rikkinäinen. Olen teini-iästä saakka asunut isovanhemmillani, sillä en voinut sietää isäpuoltani jonka kanssa äiti on edelleen yhdessä. Isäni asuu toisella paikkakunnalla ja hän tukee rahallisesti, mutta ei juurikaan vietä aikaa kanssani, sillä hänen uusi vaimonsa ei pidä siitä. Minulla on paljon ystäviä ja nyt oma asunto ja opiskelupaikka yliopistossa. Kuitenkin parisuhteita minulla on ollut samanikäisten kanssa kuin itse. Olen huomannut sen, että minun perhetaustani on ollut suhteissani toiselle osapuolelle ongelma. Toinen osapuoli on usein hävennyt asiaa ja minut on myös jätetty sen takia koska perheeni on niin rikkinäinen ja kumppani haluaa jonkun jolla on ollut hyvä yhtenäinen perhe. En käsitä, en itse voi vaikuttaa omiin vanhempieni tekemisiin enkä heidän valintoihinsa. Miksi tämä on suuri turn off?
Kommentit (142)
Tunnen ap:ta kohtaan sympatiaa. Olen melkein 10 vuotta vanhempi, mutta ihan samanlaisia kokemuksia on itsellänikin tullut vastaan. Olen kasvanut ilman isää yksinhuoltajaäidin kasvattamana. Isää tai isän sukua en tunne, koska he eivät halua olla tekemisissä. Minulla on hyvin läheiset välit äitini, veljeni ja hänen puolisonsa sekä äidin puolen suvun kanssa, lisäksi on hyviä ystäviä ja kavereita.
Vuosien varrella on tullut vastaan ties minkälaisia treffikumppaneita, joille rikkinäinen perhetausta on ollut iso miinus, vaikka miehellä itselläänkään ei välttämättä ole ollut ehjää perhettä. Tätä tapahtuu vielä nykyäänkin, treffikumppanit ovat olleet kolmekymppisiä.
Joku kommentoi, ettei saisi avautua asiasta. En esimerkiksi itse ole mitenkään avautunut, mutta totta kai omat taustat tulevat puheeksi, kun miehet ovat kysyneet perhetaustasta. Yllättävän moni mies on jopa tivannut, minkälainen perhetaustani on. Olen vastannut mahdollisimman neutraalisti, kuinka asia on, mutta en ole mitenkään hakenut draamaa tai sääliä. Olen myös käsitellyt asiaa terapiassa.
Olen saanut aivan samanlaisia vastauksia kuin ap, että arvomaailmat ja perhetausta ovat niin erilaiset, ettei suhteesta voi tulla mitään. En varmasti ymmärrä, miten toiselle perhe, suku ja vaikkapa yhdessä vietetty joulu ovat tärkeitä. Olen oikeasti miettinyt, miten niin arvomaailmassa on eroja? Jos joku mies viettää joulunsa perheen ja suvun kanssa, ja minä tätini luona maalaistalossa, jonne kokoontuu koko äidin puolen suku, niin eikö sekin ole yhtä lailla sukujoulun viettämistä ja kertoo siitä, että minulle perhe ja suku ovat tärkeitä?
Ap:lle paljon tsemppiä tilanteeseen! Toivottavasti aika tee tehtävänsä ja ajatusten kypsyessä ikäisesi miehet eivät enää säikähdä taustaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen osaa näistä ap:lle tulleista kommenteista. Vaikka olisi kuinka etuoikeutettu tai tulisi mistä taustoista hyvänsä, niin kyllä jokaisella on oikeus onneen ja parisuhteeseen.
Tietysti on oikeus. Ap:lla on väärä käsitys siitä, että hankala lapsuus ja nuoruus estäisi hyvän parisuhteen. Ei estä.
Menneisyys olisi hyvä käydä läpi, ettei tiedostamatta valitse huonoja ja itsetuntoa lyttääviä miehiä, koska luulee olevansa jollain tavalla huono. Se on tässä suurin uhka. Jos ei arvosta itseään, kelpuuttaa ehkä tiedostamatta vääränlaisia, tuhoisia ihmissuhteita eikä osaa asettaa rajoja.
Kiitos sinulle viestistäsi. Jäin miettimään, mistä tietää että ihmissuhde on tuhoisa eikä hyväksi itselle? Millaiset rajat on hyvä asettaa suhteessa? Olisiko jotain hälytysmerkkejä? Tähän jos joku osaisi vastata, niin siitä olisi hyötyä varmasti tosi monelle täällä palstalla.
Ap
Tuhoisa ihmissuhde on sellainen, jossa kumppani syyllistää tai mitätöi. Muita merkkejä on toisen nolaaminen, kiinnostuksen kohteiden pilkkaaminen, vanhoista ystävistä eristäminen jne. Myös mitättömistä asioista suuttuminen ja se, että joutuu olemaan jatkuvasti jotenkin varuillaan, on huono merkki.
Jos uudessa seurustelukumppanissa on tällaisia piirteitä, on syytä ottaa jalat alle ja sanoa heipat.
Mikäli toistuvasti etsiytyy tällaiseen suhteeseen, voi miettiä, onko syynä itsearvostuksen puute. Kun ei arvosta itseään, ihastuu sellaiseen ihmiseen, joka ei arvosta sinua, koska kuvittelet ettei sinua kuulukaan arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti et sovi , siihen perheeseen /sukuun ! Älä jatka roikkumista ,siitä seuraa vain kyyneliä ja lopullinen romahdus.Pysyttele vertaistesi areenalla.
Jotkut hakevat tosiaan kumppania joka sopii heidän Sukuunsa, toiveisiin tai statukseen, eivät pelkästään välittämisen kannalta. En ole ap mutta piti vastata, kun tuo sukuasia tuli esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti et sovi , siihen perheeseen /sukuun ! Älä jatka roikkumista ,siitä seuraa vain kyyneliä ja lopullinen romahdus.Pysyttele vertaistesi areenalla.
Jotkut hakevat tosiaan kumppania joka sopii heidän Sukuunsa, toiveisiin tai statukseen, eivät pelkästään välittämisen kannalta. En ole ap mutta piti vastata, kun tuo sukuasia tuli esille.
Ap sukuineenko ei ole tarpeeksi hieno amiskundeille? Alan ymmärtää siinä tapauksessa, miksi syntyvyys laskee ja sinkkuus yleistyy.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ehkä jonkun perinteisen ja arvostetun alan opiskelija? Nätti ja mukava ja sosiaalinen? Varakaskin ja fiksu? Vaimomatskua hyvien perheiden kunnollisille pojille mutta et sitten kuitenkaan kun tausta selviää. Vaaditaan täydellistä taustaa, mukavia appivanhempia?
Tämä on ainut järkevä selitys asialle ja nuo miehet eivät itse välitä perhetaustastasi, mutta heidän vanhempansa välittävät ja kyselevät siitä pojalta herkeämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ehkä jonkun perinteisen ja arvostetun alan opiskelija? Nätti ja mukava ja sosiaalinen? Varakaskin ja fiksu? Vaimomatskua hyvien perheiden kunnollisille pojille mutta et sitten kuitenkaan kun tausta selviää. Vaaditaan täydellistä taustaa, mukavia appivanhempia?
Prikulleen näin. Ap
Tämähän alkoi avautua, ja nyt ymmärrän sinua paljon paremmin! Täällä av:lla katsos 99% on ihan vaan tavallisista lähiöistä lähtöisin ja kesti hetki hiffata sinun taustaasi, joten siksi porukka on ihan äimän käkenä että miksi tausta on ongelma :)
Avarra sinäkin maailmaasi ja muuta hetkeksi jonnekin aivan normi lähiöön vaikkapa Vantaalle. Toki jatkat hyvät opintosi normaalisti, mutta ala harrastamaan ja hengailemaan omalla asuinalueellasi ja tulet huomaamaan miten helppoa on olla ihan tavallisten ihmisten parissa, eikä taustallasi ole mitään merkitystä.
Jos asuntosi on ihan virallisesti laitettu sinun nimiisi (eli isäsi maksoi mutta sinä omistat), niin voit laittaa keneltäkään kysymättä asunnon vuokralle siksi aikaa kun asut toisaalla. Tuo omistusasia sinun tulee itse selvittää esimerkiksi veroilmoituksesta, näkyykö siellä omaisuus-kohdassa asuntoa vai ei.
Kiitos vinkistä täytyy pistää korvantaakse :)
ApEikös ap juuri kertonut seurustelleen amispohjausen kanssa? Ei tartte erikseen etsiä tavallisia ihmisiä kun niitä on jo.
Niin amispohjainen voi olla myös varakkaasta perheestä, mutta on käynyt vain amiksen.
Kyllä, ja yliopistossa voi opiskella myös niitä Jakomäestä rikkinäisestä perheestä tulleita. Siksi herää ajatus, että ap jotenkin viehättyy ja vetää siten myös puoleensa ns.erittäin hyvien perheiden poikia, jotka sitten ei hyväksykään ap:n taustaa.
Vähän samaan tyyliin kuin lapsena juoppo isän hakkaamaksi joutunut jostakin syystä pariutuu aina niiden juoppojen hakkaajien kanssa. Siis ihan tutkittu juttu, niissä miehissä on jotain ”tuttuuden tunnetta” joka sitten altistaa ihastumiselle.
Tässä onkin vaikeempi probleema. Miten ap voisi viehättyä ja ihastua ihan tavallise lähtökohdat omaavaan tavis-poikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi minun kaverini, pitäisin häntä hyväosaisena. Ei ole tavallista saada noin nuorena lahjaksi satojen tuhansien arvoista asuntoa. Eroperhe taas on niin monella, ettei se kiinnitä huomiota. Nykyään on vielä monenlaisia uusperhesotkujakin. Vähän vanhemmassa polvessa on sitten hirveitä perintöriitoja, joissa osallisina vainajan lapset, eksät, nyksät ja ties ketkä.
Niin eroperhe on monella. Kuitenkin se että ei asu kummankaan luona. Se tekee tästä ongelman
ApMun noin 20v opiskelijatutut ei asu vanhemmillaan, enemmän ongelma on se, jos asuu.
Ongelmaksi muodostuu se, että kumppani haluaisi lähteä käymään lapsuuden kodissani. No mitä tähän voin vastata.
ApJoo no nämä todellakin on jotain etuoikeutettujen sukujen vesoja. Sille normaalille nuorelle miehelle jonka toivottavasti joskus tulevaisuudessa tapaat voit sanoa että vanhemmat on eronnut kun olit kovin nuori vielä ja mielellään otat hänet mukaan kun näet isää tai äitiä seuraavaksi. Jos siis kyseinen henkilö edes on siinä vaiheessa jonkun jonka haluat perheellesi esitellä, sekin on SINULTA iso päätös. Nuo edelliset on ollut jotain opportunisteja jotka on heti halunnut ”vanhempia” tapaamaan eli katsomaan millaiset tilukset ja sosiaaliset kiipimismahdollisuudet.
Sulla on kuitenkin isältäsi saaman varallisuuden ansiosta ja isovanhempien kasvatuksen vuoksi jo niin turvattu tulevaisuus ja järkevä pää että kunhan pidät aina omat varat omina (avioehto yms) niin voit valita mukavan miehen, sun ei tartte valita kiipijäpiireistä.
Mun edelliset poikaystävät on ollu amispohjaisia ja yksi taisi olla lukion käynyt. Koitan enemmänkin valita normaaleja kuin snobeja
Ap
Ok eli siinä meni väärin mistä tulevat mutta siinä oikein että ovat siis olleet jo nyt noita aiemmin mainittuja kiipijätyyppejä, jotka sun varallisuuden havaittuaan silmät kiiluen miettivät että nyt on löytynyt kultakaivos.
Suosittelen myös terapiaa ja mitä tahansa itsetuntemusta ja itsearvostusta lisäävää ja omien rajojen tiukkaa pitämistä. Mikään mikä ei tunnu susta hyvältä kannattaa kyseenalaistaa. Sulla on haava noiden lapsuuden kokemusten takia ja se tekee sen että epäilet vissiin vähän kaikessa itseäsi ja olet oiva kohde opportunisteille sen vuoksi. Narsisteja, persoonallisuushäiriöisiä yms voi oppia bongaamaan esimerkiksi lukemalla niistä, täälläkin on monia hyviä keskusteluja siitä miten suhde lähtee aluksi etenemään ja missä ehkä voi tunnistaa. Mutta tärkeintä on että arvostat itseäsi niin paljon että et tee mitään mikä sinusta tuntuu pahalta, et siedä loukkauksia, et avaa uusille tuttavuuksille kaikkea itsestäsi heti etkä koe velvollisuudeksi kertoa heti varallisuudestasi, sen alkuperästä, vanhoista suhteista, perheen yksityiskohdista yms.
Ja ennenkaikkea, älä _yritä_ valita erilaisista taustoista tulevia tms, valitse sellainen josta tykkäät ja joka tykkää sinusta.
Ap, kerro enemmän miesten taustoista joita tapailit. Se auttaisi ymmärtämään. Ydinperheistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prikulleen näin. Ap
Tämähän alkoi avautua, ja nyt ymmärrän sinua paljon paremmin! Täällä av:lla katsos 99% on ihan vaan tavallisista lähiöistä lähtöisin ja kesti hetki hiffata sinun taustaasi, joten siksi porukka on ihan äimän käkenä että miksi tausta on ongelma :)
Avarra sinäkin maailmaasi ja muuta hetkeksi jonnekin aivan normi lähiöön vaikkapa Vantaalle. Toki jatkat hyvät opintosi normaalisti, mutta ala harrastamaan ja hengailemaan omalla asuinalueellasi ja tulet huomaamaan miten helppoa on olla ihan tavallisten ihmisten parissa, eikä taustallasi ole mitään merkitystä.
Jos asuntosi on ihan virallisesti laitettu sinun nimiisi (eli isäsi maksoi mutta sinä omistat), niin voit laittaa keneltäkään kysymättä asunnon vuokralle siksi aikaa kun asut toisaalla. Tuo omistusasia sinun tulee itse selvittää esimerkiksi veroilmoituksesta, näkyykö siellä omaisuus-kohdassa asuntoa vai ei.
Kiitos vinkistä täytyy pistää korvantaakse :)
ApEikös ap juuri kertonut seurustelleen amispohjausen kanssa? Ei tartte erikseen etsiä tavallisia ihmisiä kun niitä on jo.
Niin amispohjainen voi olla myös varakkaasta perheestä, mutta on käynyt vain amiksen.
Kyllä, ja yliopistossa voi opiskella myös niitä Jakomäestä rikkinäisestä perheestä tulleita. Siksi herää ajatus, että ap jotenkin viehättyy ja vetää siten myös puoleensa ns.erittäin hyvien perheiden poikia, jotka sitten ei hyväksykään ap:n taustaa.
Vähän samaan tyyliin kuin lapsena juoppo isän hakkaamaksi joutunut jostakin syystä pariutuu aina niiden juoppojen hakkaajien kanssa. Siis ihan tutkittu juttu, niissä miehissä on jotain ”tuttuuden tunnetta” joka sitten altistaa ihastumiselle.
Tässä onkin vaikeempi probleema. Miten ap voisi viehättyä ja ihastua ihan tavallise lähtökohdat omaavaan tavis-poikaan?
Oletko edes lukenut ketjua???
Ap keroo seurustelleensa pääasiassa amiksen käyneiden tavallisten poikien kanssa. Mistä lähtien eliitti on käynyt ammattikoulun lukion sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäilyttävältä kuulostaa, että et tule toimeen isäpuolesi etkä äitipuolesi kanssa etkä ole tekemisissä vanhempiesi kanssa. Jos vanhempien tai näiden puolien elämänhallinnassa ei ole vikaa, niin silloin itse vaikutat sopeutumattomalta. Se se on hirveä turn-off.
Ikävä kyllä lapset ovat usein viattomia aikuisten suhdedynamiikkaan, jossa nyksän lapsia usein pidetään muistona siitä, että nyksällä on ollu suhde jonkun muun kanssa. Puolisot ottavat sitten etäisyyttä lapsiinsa tai yrittävät toimia nykyisen puolison ja lapsen välillä ottamatta puolia. Sekin on lapsen kannalta aivan hirveä kokemus! On ihan kauheaa syyllistää sitä, jota on kohdeltu huonosti!
Ap, olen varma, että löydät vielä hyvän puolison. Parhaassa tapaukesssa kumppanillasi on mukava perhe ja pääset sitä kautta lämpimään perhekuvioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sukuineenko ei ole tarpeeksi hieno amiskundeille? Alan ymmärtää siinä tapauksessa, miksi syntyvyys laskee ja sinkkuus yleistyy.
Jep. Nuo tyypit haluaa osaksi jotain paikallista Kardashianin klaania ja oman tasoisia vältetään kuin ruttoa. Tervetuloa nykypäivään, tältä siellä näyttää!
Tää on varmaan provo tai ainakin fantasiaa osittain, mutta onhan se totta että pahimmat elättäjää etsivät lompakkoloisijamiehet tulevat vaatimattomasta taustasta ja ovat matalasti koulutettuja/pienituloisia, jos edes työelämässä ovat. Siinä ihan tavallinen kt-kämppä, auto, hyväosaiset vanhemmat (tuleva perintö) ja pienehkökin määrä omia sijoituksia tekevät naisesta heidän silmissä rikkaan perijättären, jonka kautta pääsee parempiin piireihin ja käsiksi rahaan. Varokaa näitä.
Höpö, höpö, taidat satuilla. Vähän falskilta tuo esittämäsi problematiikka kuullostaa. Taustaerot eivät tuossa iässä tunnu. Avioliitossa erilaiset lähtökohdat ja tavat voivat koitua erottavaksi tekijäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ap on hyvä. Mutta pintaliitomiehen kannalta varmaan monikaan nainen ei käy. Amiskin voi haluta samanlaisen naisen kuin insinöörikin. Eri asia onko iän myötä arvot erilaiset.
Miehelläni on poika joka etsii vaimoa itselleen. Oikeasti toivotaan että tytöllä olisi tasapainoinen tausta ja mukava perhe. Uusiokuviot ja rikkinäiset perheet ei ole mikään plussa kun itsekin näitä jo ollaan. Valitettavasti näin.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni on poika joka etsii vaimoa itselleen. Oikeasti toivotaan että tytöllä olisi tasapainoinen tausta ja mukava perhe. Uusiokuviot ja rikkinäiset perheet ei ole mikään plussa kun itsekin näitä jo ollaan. Valitettavasti näin.
Tämä on kuin alkoholisti vaatisi muilta raittiutta.
Sanoisin, että tutustu ihmisiin, ja siihen, kuinka he suhtautuvat erilaisista taustoista tuleviin ihmisiin. Kuinka tärkeänä hän pitää omaa taustaansa? Älä edes harkitse suhdetta ihmisen kanssa, joka perustaa oman itsetuntonsa vanhempiensa ja/tai sukunsa sosioekonomiseen asemaan. Ihminen, joka halveksii esim. yh- tai sateenkaariperheessä kasvaneita ei todennäköisesti pysty hyväksymään sinunkaan taustaasi
Et ole ainut, jolla on rikkinäinen tai muuten jollain tavalla "epätyypillinen" perhetausta. Suhde voi onnistua sellaisenkin kanssa, jonka oma tausta on ns. normaali, mikäli hänellä ei ole liikaa "itsestäänselvyyksiä" ajatusmaailmassaan.
Omasta kokemuksesta se tausta on ollut ongelmana vain silloin, kun toistaa jotain kotonta opittua huonoa käyttäytymismallia. Mutta virheistään aina oppii. Tasan yhden kerran on tullut eteen mies, joka ei vaan voinut käsittää että kaikilla ei ole sitä pullantuoksuista ydinperhettä. "Unohteli" aina taustani ja ihmetteli joulunkin jälkeen että miten sä et nähnyt sitä ja sitä sukulaista jouluna, yhteen ongelmaani paasasi että soita äidillesi, se tietää miten toimia... en tiedä oliko kyseinen henkilö tyhmä vai tekikö tuota tahallaan.
Ja silti ne kaikki normaalit on halunneet sun lapsuudenkotiin käymään? Entä jos etsisit välillä snobeja, niitä ei kiinnosta mummosi.