Imetyksen lopettaminen haikeaa
Imetys on takunnut moneen kertaa, mutta hammasta purren on imetetty vaan. Viimeiset puolivuotta imetys on ollut oikein mukavaakin. Vuoden ikä alkaa olla käsillä ja ajatuksenani olisi pikkuhiljaa lopetella imetystä. Tuntuu jotenkin lyttömän haikealta ja melkein itkettää, kun mietin, että pitäisi alkaa lopetella. Muutenkin oon vaan muistellut tässä kauheesti esikoisen syntymää ja synnytystä ihan tippalinssissä ja katsellut miten iso siitä on vuodessa kasvanut. Niin ihanaa mutta niin haikeaa <3. Onko muilla ottanut koville vauvavuoden päätös ja erityisesti imetyksen lopetus?
Kommentit (71)
http://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/2014010717903076_rb.shtml
Tälläinenkin löyty, eli älä lopettele, jos homma vielä toimii :) Sulla ei tosiaan taida olla ympäristössä ketään pitkään imettävää, kyllä niitä löytyy. Voit vaikka liittyä esim. imetystukilistalle, siellä on tapaamisiakin.
AP kyselee vielä, että onko joku teistä pitkään imettäneistä ollut raskaana imettäessään? Vauvakuumetta pukkaa ja oon miettinyt että pitäisikö siitä syystä lopetella imetys, ettei tulisi mitään riskejä. Vai onko siinä edes riskejä..
Jännä juttu muuten tuossa imetyksen lopettamisessa oli se, että vajaa 2-vuotias lapseni unohti imuotteen hyvin nopeasti, tyyliin viikossa. Hän halusi maistaa (maitoa tuli vielä monta kuukautta lopettamisen jälkeen), mutta ei enää osannut imeä.
Toinen jännä, mutta erittäin ikävä juttu oli se, että kun lopetin imettämisen, mulle puhkes todella paha aurinkoihottuma. Voi tietenkin olla, että johtuu muustakin, mutta kun aurinkoihottuman pitäisi puhjeta alkukesästä, silloin, kun auringolle altistuu ensimmäisiä kertoja, mutta mulla se puhkesi, kun kesä oli jo kunnolla käynnissä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:47"]
Mullakin vauvavuosi lähenee loppuaan, mutta en ole ajatellut lopettaa imetystä ihan vielä. Imetys on mukava tapa olla yhdessä vauvan kanssa, ja siitä nauttii meille sekä vauva että äiti. Kyllä imetyksen loppuminen saa tuntua haikealta! Älä lopeta vielä, mikäli mahdollista, varsinkin kun kun nyt on ollut mukavaa.
[/quote]
Jotenkin nyt jo tuntuu siltä että kaikki ihmettelee miksi imetän tätä 11kk ikäistäni. Neuvolan sijaisterkkerikin oikeen hämmenty kun sanoin, että imetän vielä. Kysy oikeen että tuleeko sulta todella vielä riittävästi maitoa. Vähän yllätyin, kun oletin et tää olis hyvä juttu, että olen imettänyt. Ja toki itse tiedän että onkin. Ja aion vil ainakin muutaman kuukauden jatkaa imetystä lehmänmaidon rinnalla, sitten kun aletaan sitä maistella. Onko teidän muiden pitkää imetystä kummasteltu lähipiirissä? Mä en tunne ketään muuta, joka ei olis antanut lapselleen korviketta. -ap
[/quote]
Minäkin mietin monesti mikä ihmetyksen aihe se on että maitoa tulee. Ja sitäkin jaksettiin ihmetellä että "kyllä se sullakin pian loppuu kun mukula puraisee". Yleensä hymähdin ja vaikenin kohteliaasti. Maitoa tuli eikä mukula käyttänyt minuun hampaitansa. :)
Munkin mielestä imetys oli kiva yhteinen juttu ja se oli myös sellainen mukava rauhoittumishetki.
Raskaudenaikainen imetys voi aiheuttaa supistelua, mutta tosi monet imettää raskausaikana, joten jos ei mitään oireita tule, voi ihan huoletta jatkaa - jos lapsi haluaa, nimittäin raskaus voi tehdä maitoon sivumaun, joka saa lapsen hylkäämään rinnan!
Tästä on olemassa ihan oikeaa tietoa, googlailemalla löytyy!
2
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:40"]
Jos vuotta vanhemmalle lapselle ei ole imetyksestä hyötyä, niin ei varmaan sitten lehmänmaidostakaan. Kaikkea sitä...
[/quote]
Tarkoittaa sitä, että sen lapsen pitäisi juoda lehmän-, ei äidinmaitoa. 10kk iästä aletaan jo totutella maitotuotteisiin, eikös?
En ymmärrä näitä "äitiys on imetystä, ja se luo lapselle turvallisen maailman"-mammoja. Ostakaa nokkamuki sille lapselle. Sairasta tuo puhuvan lapsen tissin lussutus.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:47"]
Mullakin vauvavuosi lähenee loppuaan, mutta en ole ajatellut lopettaa imetystä ihan vielä. Imetys on mukava tapa olla yhdessä vauvan kanssa, ja siitä nauttii meille sekä vauva että äiti. Kyllä imetyksen loppuminen saa tuntua haikealta! Älä lopeta vielä, mikäli mahdollista, varsinkin kun kun nyt on ollut mukavaa.
[/quote]
Jotenkin nyt jo tuntuu siltä että kaikki ihmettelee miksi imetän tätä 11kk ikäistäni. Neuvolan sijaisterkkerikin oikeen hämmenty kun sanoin, että imetän vielä. Kysy oikeen että tuleeko sulta todella vielä riittävästi maitoa. Vähän yllätyin, kun oletin et tää olis hyvä juttu, että olen imettänyt. Ja toki itse tiedän että onkin. Ja aion vil ainakin muutaman kuukauden jatkaa imetystä lehmänmaidon rinnalla, sitten kun aletaan sitä maistella. Onko teidän muiden pitkää imetystä kummasteltu lähipiirissä? Mä en tunne ketään muuta, joka ei olis antanut lapselleen korviketta. -ap
[/quote]
Minäkin mietin monesti mikä ihmetyksen aihe se on että maitoa tulee. Ja sitäkin jaksettiin ihmetellä että "kyllä se sullakin pian loppuu kun mukula puraisee". Yleensä hymähdin ja vaikenin kohteliaasti. Maitoa tuli eikä mukula käyttänyt minuun hampaitansa. :)
[/quote]
Mulla lapsi puri jokusen kerran, kun oli muutama hammas, mutta lopetti sen äkkiä, kun otin tissin pois. Siinä vaiheessa, kun hampaita oli suun täydeltä, ei purrut koskaan.
2
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:03"]AP kyselee vielä, että onko joku teistä pitkään imettäneistä ollut raskaana imettäessään? Vauvakuumetta pukkaa ja oon miettinyt että pitäisikö siitä syystä lopetella imetys, ettei tulisi mitään riskejä. Vai onko siinä edes riskejä..
[/quote]
Joillain raskaanaolevilla imetys saattaa aiheuttaa supistuksia, ja tuosta syystä joillain aiheuttaa km riskin. Mutta varotoimena imetystä ei tarvitse lopettaa vaan sitten jos ongelmia ilmenee.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juu mua harmitti jo se, että jouduin refluksitaudin vuoksi alottamaan kiinteitä 4kk iässä, vaikka maito olisi muuten riittänyt hyvin. Meillä on kokoajan kasvettu yläkäyrillä, ja siksi huvittaakin toi just voivottelu siitä, että riittääkö mulla muka maitoa. Yksi tuttu jopa sanoi, että pitäis lopetaa imetys, kun vauva vaikuttavaa olevan liian kiintynyt muhun, niin saisin vähän omaakin rauhaa. Niinpä niin. :) -ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:06"]
Jos vuotta vanhemmalle lapselle ei ole imetyksestä hyötyä, niin ei varmaan sitten lehmänmaidostakaan. Kaikkea sitä...
[/quote]
Tarkoittaa sitä, että sen lapsen pitäisi juoda lehmän-, ei äidinmaitoa. 10kk iästä aletaan jo totutella maitotuotteisiin, eikös?
En ymmärrä näitä "äitiys on imetystä, ja se luo lapselle turvallisen maailman"-mammoja. Ostakaa nokkamuki sille lapselle. Sairasta tuo puhuvan lapsen tissin lussutus.
[/quote]
Mutta miksi just lehmänmaitoa? Miksi toisen nisäkkään maito on parempaa kuin oman lajin maito? Voisitko etsiä jotain tietoa asiasta? Ja kertoa lisäksi, mitä sairasta siinä imetyksessä on?
Ei äitiys ole imetystä, imetys on osa äitiyttä. Mun lapsi muuten opetteli jo vauvana juomaan suoraan tavallisesta mukista, ei ole nokkamukeja tarvittu.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:06"]
[/quote]
[/quote]
Mutta miksi just lehmänmaitoa? Miksi toisen nisäkkään maito on parempaa kuin oman lajin maito? Voisitko etsiä jotain tietoa asiasta? Ja kertoa lisäksi, mitä sairasta siinä imetyksessä on?
Ei äitiys ole imetystä, imetys on osa äitiyttä. Mun lapsi muuten opetteli jo vauvana juomaan suoraan tavallisesta mukista, ei ole nokkamukeja tarvittu.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mulla lapsi puri jokusen kerran, kun oli muutama hammas, mutta lopetti sen äkkiä, kun otin tissin pois. Siinä vaiheessa, kun hampaita oli suun täydeltä, ei purrut koskaan.
2
[/quote]
Toi keskenmenon riski aikapaljon pelottaa, kun on keskenmenotaustaa mulla. Mut ehkä toisaalta saatan lykätä raskauden yritystä vaikkapa kesään siten että imetys saa kestää vaikkapa 1v4kk. Kun muutenkin saan stressata sitä keskenmenoa ihan rittävästi kuten koko viime raskauden ajan. Täytyy pohtia :). -ap
Näin jälkikäteen on monikin tuttavapiiristäni paljastanut, että imettivät 2-5 vuotiaiksi. Olen sanonut, että itsekin imetin 4-vuotiaaksi, vaikka jos lapsesta olisi ollut kiinni, niin ehkä imettäisin edelleenkin! Eräskin äiti katsoi minua tarkasti, kun kertoi imettäneensä "kauhistuttavat" 3 vuotta. Halusi varmaankin nähdä, että mitä mieltä oikeasti olen. Hän yllättyi, kun kerroin, että olen itse imettänyt jopa kauemmin kuin hän. Ei olisi arvannut minusta.
Pitkä imetys ei siis ole niin harvinaista kuin voisit luulla! Kunhan aikaa on kulunut, voit sinäkin kertoa imetyskokemuksistasi ilman ympäristön painolastia. Kerro imetyksestäsi myös yli 80-vuotiaille ja saat paljon ihastunutta vertaistukea:) Että nykyäiditkin osaavat imettää!
19.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:13"]
Näin jälkikäteen on monikin tuttavapiiristäni paljastanut, että imettivät 2-5 vuotiaiksi. Olen sanonut, että itsekin imetin 4-vuotiaaksi, vaikka jos lapsesta olisi ollut kiinni, niin ehkä imettäisin edelleenkin! Eräskin äiti katsoi minua tarkasti, kun kertoi imettäneensä "kauhistuttavat" 3 vuotta. Halusi varmaankin nähdä, että mitä mieltä oikeasti olen. Hän yllättyi, kun kerroin, että olen itse imettänyt jopa kauemmin kuin hän. Ei olisi arvannut minusta.
Pitkä imetys ei siis ole niin harvinaista kuin voisit luulla! Kunhan aikaa on kulunut, voit sinäkin kertoa imetyskokemuksistasi ilman ympäristön painolastia. Kerro imetyksestäsi myös yli 80-vuotiaille ja saat paljon ihastunutta vertaistukea:) Että nykyäiditkin osaavat imettää!
19.
[/quote]
Oma mummuni on kyllä ollut niin ylpeä siitä että olen imettänyt ja että se on onnistunut. Hän imetti kaikki lapsensa päälle 2 vuotiaiksi. Oma äitinikin imetti meidät vuoden ikään. Nämä ovatkin ainoat imettäjät jotka tunnen, mutta toisaalta ovat kyllä olleet hyvä esimerkki. Itse olen joutunut imettämään koko vuoden rintakumin avulla ja vaikka se aika pelaamiselta on tuntunutkin, niin onneksi oli tuollainen apuväline joka mahdollisti imetyksen! :) -ap
Olen imettänyt alkuraskaudet. Kolme viimeistä kuukautta ennen vauvan syntymää olen ollut imettämättä. Vanhempi lapsi on ehtinyt näin vieroittua eikä ole alkanut imemään uudestaan vauvan synnyttyäkään. Kuopusta imetin kauiten. Sinänsä harmi, että vanhemmat lapset saivat rintaa vain 1,5-2 vuotiaiksi. Niin onnellinen luonne tuolla kuopuksella. Jokapuolelta saan kuulla (eivät tiedä imetyksestä), että kuopus on turvallisesti äitiinsä kiintynyt, älykäs ja aina hyväntuulinen lapsi.
Imetys ei aiheuttanut raskaana ollessa supistelua. Tiedän, että jotkut ovat imettäneet koko raskauden ajankin. Olen nähnyt perhekerhossa, kun vauvan synnyttyä päälle kaksi vuotiaskin imi edelleen äitinsä rintaa.
19.
Meillä lapsi on 1 v 1 kk. Imetän häntä nyt enää vain aamuisin, koska hän ei muulloin osoita mitään kiinnostusta, menee vain menojaan! Tai sitten "leikkisästi" puree. Aamulla onnistuu hyvin.
Onko kellään imettäjällä vielä tässä vaiheessa liitoskipuja? Minulla on välillä ikäviäkin, ja terkkari sanoi että se johtuu imetyksestä. Hormonit eivät vielä ole entisellään. En aio kuitenkaan siitä syystä vielä lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:21"]
Olen imettänyt alkuraskaudet. Kolme viimeistä kuukautta ennen vauvan syntymää olen ollut imettämättä. Vanhempi lapsi on ehtinyt näin vieroittua eikä ole alkanut imemään uudestaan vauvan synnyttyäkään. Kuopusta imetin kauiten. Sinänsä harmi, että vanhemmat lapset saivat rintaa vain 1,5-2 vuotiaiksi. Niin onnellinen luonne tuolla kuopuksella. Jokapuolelta saan kuulla (eivät tiedä imetyksestä), että kuopus on turvallisesti äitiinsä kiintynyt, älykäs ja aina hyväntuulinen lapsi.
Imetys ei aiheuttanut raskaana ollessa supistelua. Tiedän, että jotkut ovat imettäneet koko raskauden ajankin. Olen nähnyt perhekerhossa, kun vauvan synnyttyä päälle kaksi vuotiaskin imi edelleen äitinsä rintaa.
19.
[/quote]
Se on jotenkin hauska, kun oikeasti ennen vauvan syntymää pidin jotenkin outona taaperoimetystä, mutta nyt kun se aika alkaa olla käsillä, se tuntuukin jotenkin niin kovin hyvältä ja luonnolliselta vaihtoehdolta. Niin se äitiys muuttaa näkemyksiä.
Tossa raskaus/imetys jutussa on myös se puoli että meillä meni toista vuotta raskautua tuon ekan kohdalla. Joten siksi ei halua lykätäkään yritystä imetyksen vuoksi. Ehkä uskalletaan alkaa yrittämään imetyksestä huolimatta. -ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:26"]
Meillä lapsi on 1 v 1 kk. Imetän häntä nyt enää vain aamuisin, koska hän ei muulloin osoita mitään kiinnostusta, menee vain menojaan! Tai sitten "leikkisästi" puree. Aamulla onnistuu hyvin.
Onko kellään imettäjällä vielä tässä vaiheessa liitoskipuja? Minulla on välillä ikäviäkin, ja terkkari sanoi että se johtuu imetyksestä. Hormonit eivät vielä ole entisellään. En aio kuitenkaan siitä syystä vielä lopettaa.
[/quote]
Liitoskivut mulla loppui 6kk kohdalla mutta nivelissä on kyllä löysyyttä. Lääkäri sanoi että juurikin imetyksestä se löysyyskin johtuu, ja helpottaa sitte ajan myötä (paitsi sitte jos tulee uus raskaus ja uus imetys jne.). Esim leuat lonksahtelee mulla paikaltaan :D.
No niin mullakin leuat lonksuu! Ja koko suku on nivelvaivaista, sieltä se mullekin hiipii.
terv. 37
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:47"]
[/quote]
[/quote]
Ohhoh, multa neuvolassa vain kysyttiin, että imetänkö vielä, ei sen kummempaa. Mun lähipiirissä taas ei ole juuri ketään, joka olisi antanut korviketta ja 2-vuotiaita ja vanhempia on imetetty paljonkin. Suurin osa on imettänyt vähintään sen vuoden, joten ei kukaan kummastellut (tai ainakaan ääneen...)! Mun lapsi ei itse asiassa koskaan edes maistanut korviketta, koska lypsin maitoa aina kun lähdin harrastuksiin.
2
[/quote]
Mukava kuulla että muitakin imettäjiä löytyy. Mulla on tässä lähipiirissä tullut sellanen olo, et oon joku harvinaisuus. Yks kaverikin just lopetti imetyksen lapsen ollessa 10pv, koska nännit sattuivat imettäessä. Musta jotenkin sääli, ettei saa/hae tollasessa tilanteessa rohkaisua ja vinkkejä, vaan sitten vaan lopettaa.. Toki kaikilla on oikeus omiin valintoihinsa.
Mullakaan ei ole lapsi korviketa maistanut eikä ole pullostakaan oikein suostunut juomaan, joten paikalla oon aina ollut sillon kun on maidon tarve. Kai se pulloonkin olis tottunut, jos olis ollut oikeesti tarve päästä harrastuksiin tms, mutta jotenkin itse olen ollut niin kiinni tuossa pienessä. Siksi varmaan tää vauvavuoden päätöskin tuntuu niin haikealta, kun on jotenkin ollut niin kiinni kokoajan ja se imetys on jotenkin ollut sellainen vauvan ja äidin yhteinen juttu. Et en kyl ihan vielä siitä päästä irti, jos lapsi ei pistä vastaan :) -ap