Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikoulusta valmistuminen 26vuotiaana? :(

Vierailija
03.03.2014 |

Olen nyt 23v nainen. Oon ajatellu hakevani yhteishaussa ammattikouluihin. Tiedän, ettö aikuisopistot olisivat mulle se parempi juttu jo iänkin puolesta ja uskon, että siellä on fiksumpaa porukkaa kuin amiksessa.

Aikuiskoulutuksiin kun hakee, on vaan siinä sellanen homma aina, että täytyy etsiä työssäoppimispaikka koska eniten ollaan työpaikalla hommia tekemässä ja välillä vain koulussa. Ja noiden työpaikkojen löytäminen on pirun hankalaa. Siksi olen ajatellut hakevani ennemmin ammattikouluun.

Mua vaan niin vaivaa kun valmistuisin vasta 26vuotiaana koska opinnot kestää 3vuotta. Monista aikuisopistoista valmistuis vähän yli vuodessa -2vuodessa..

Mulla kun ei ole vielä ammattia, mulle on aina ollut täysin epäselvää mitä haluaisin opiskella. Kahta alaa aikaisemmin olen käynyt, eikä ne olleet se mun juttu.

Onko täällä muita, jotka vanhempana opiskelee vielä ammattikoulussa? Onko tää ihan noloa..? :(

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis, minulla ei ole aiempaa koulutusta.. Ja aikuiskoulutukset kiinnostais kyllä enempi kun toi amis.. Oon mä hakenu moniin aikuispuolen aloille, mutta ajattelin että jos varalta hakis yhteishaussakin.

Ap

Vierailija
2/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin hain ammattikouluun nuorten puolella ja ikää valmistuessa (jos pääsee kouluun) on 24 vuotta. Että älä huoli, ei oo noloo :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat nyt sekoittaa ammatillisen aikuiskoulutuksen ja oppisopimuksen. Ei mulla muuta.

Vierailija
4/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa. Tiedän parikin henkilöä jotka ovat menneet ammattikouluun 23-vuotiaina ja pärjänneet hyvin. :)

Vierailija
5/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole noloa, hyvä vaan että sen koulutuksen hankkii :) 

Vierailija
6/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole noloa!

Vierailija
7/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jo ammatti hankittuna? Nimittäin enää ei voi hakea jos on jo yksi plakkarissa.

Vierailija
8/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kieltämättä noloa, itse olin 26-vuotiaana väitöskirjani parissa. En tajua, mihin olet aikasi haaskannut.

Vierailija
9/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 21 aloittaessani amiksen. Sitä ennen kävin lukion (elämäni hölmöin päätös, kirjoitin E:n paperit joilla en ole tehnyt mitään) ja suoritin vapaaehtoisen asepalveluksen. Intissä olin sotilaskuljettajana, sain tosiaan kipinän autohommiin, sieltä ammattikouluun 16-vuotiaiden poikien kaveriksi.

Ollessani amiksessa ekalla, oli kolmannella vuodella noin 25v nuorimies, jolla oli avovaimo ja ainakin yksi lapsi. Oletan että hänellä oli "hitusen" eri elämäntilanne kuin 18-vuotiailla rekkapenoilla, hienosti kuitenkin suoriutui työelämään vaikka valmistuikin huomattavasti myöhemmin kuin muut ikäisensä.

Tsemppiä ap, ikä on joissain tilanteissa vain numero ja koulutus on hieno asia :)

Vierailija
10/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä?? Minä valmistuin toiseen ammattiini 33 vuotiaana ja ajattelin hakea parin vuoden päästä taas amikseen :) vaikkei ole ensikertalainen niin saa niihin silti hakea. Ei vain ole siinä ensikertalaisten kiintiössä.

Vierailija
11/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä noloa on siinä että elämäntilanteita  ja -valintoja on erilaisia?  Jos joku pitäisi Sinua nolona siksi että haluat kouluttautua ammattiin, niin menkööt itseensä.

Vierailija
12/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen turun ammatti-instituutin aikuiskoulutuspuolella, ja kyllä he ettivät työpaikat harjoitteluun, eikä työharjoitteluissa pitkään olla. Toiseksi valmistuu 1.5vuodessa ja vuorten puolella 3v. Kannattaa miettiä kyllä! Ettet ole oppisopimusta sekoittanut? tai työkkärin hommia?

Vierailija
13/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:09"]Onko sulla jo ammatti hankittuna? Nimittäin enää ei voi hakea jos on jo yksi plakkarissa.

[/quote]

Älkää jauhako tätä samaa aina! Kyllä voi hakea. Tässä tietoa:

Uudistuksen toisessa vaiheessa tavoitteena on varata yhteishaun opiskelupaikat kokonaan ensimmäistä tutkintoon johtavaa opiskelupaikkaansa hakeville ja tarjota koulutusalaa vaihtaville sekä vastaavantasoisen tutkinnon suorittaneille joustavia tapoja hakeutua uuteen koulutukseen. Tällä hetkellä keskustelussa on kaksi vaihtoehtoa toisen vaiheen toteuttamiseksi: uudistus toteutetaan joko niin, että korkeakoulujen yhteishaku varataan pelkästään ensikertalaisille ja muille ryhmille järjestetään tästä erillisiä hakeutumismahdollisuuksia, tai niin, että myös muut kuin ensikertalaiset voivat hakea yhteishaussa, mutta korkeakoulut velvoitetaan varaamaan riittävä määrä paikkoja ensikertalaisille.

Vierailija
14/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vain on, että jos on jo käynyt ammattikoulun niin ei voi hakea enää uudestaan ammattikouluun :) Yhteishaku on muuttunut, kannattaa ottaa asiasta selvää! Mikäli haluat kouluun niin joudut menemään aikuispuolelle.

Vierailija
15/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:59"]Niin se vain on, että jos on jo käynyt ammattikoulun niin ei voi hakea enää uudestaan ammattikouluun :) Yhteishaku on muuttunut, kannattaa ottaa asiasta selvää! Mikäli haluat kouluun niin joudut menemään aikuispuolelle.

[/quote]

Eikä ole niin!! Lue nyt ylempi teksti! Et voi hakea ENSIkertalaisena, mutta voit hakea muussa valinnassa esim. Koulu voi laittaa 20 oppilaan kiintiön ensikertalaisille ja 10 ammattia vaihtaville.

Vierailija
16/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene AMK:iin

Vierailija
17/17 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi