Imetyksen lopettaminen haikeaa
Imetys on takunnut moneen kertaa, mutta hammasta purren on imetetty vaan. Viimeiset puolivuotta imetys on ollut oikein mukavaakin. Vuoden ikä alkaa olla käsillä ja ajatuksenani olisi pikkuhiljaa lopetella imetystä. Tuntuu jotenkin lyttömän haikealta ja melkein itkettää, kun mietin, että pitäisi alkaa lopetella. Muutenkin oon vaan muistellut tässä kauheesti esikoisen syntymää ja synnytystä ihan tippalinssissä ja katsellut miten iso siitä on vuodessa kasvanut. Niin ihanaa mutta niin haikeaa <3. Onko muilla ottanut koville vauvavuoden päätös ja erityisesti imetyksen lopetus?
Kommentit (71)
Minulle tuli vain yhdet kuukautiset imetyksestä huolimatta ja heti sen jälkeen seuraavasta kierrosta tulin onneksi raskaaksi. Kuukautiset pysyivät siis poissa kauan. Käytin imettäessä kondomiehkäisyä. Kuukautisten tultua jätin kondomin pois ja heti tärppäsi:) En halunnut yllätysraskautta, koska halusin tietää tarkemmin vauvan kohtuiän esim ultratutkimusta ajatellen. Ikäeroa lapsilla 2-2,5 vuotta.
Tosiaan, ajatukset imetyksestäkin muuttuvat sitä mukaa kun vauvat, lapset kasvavat.
19.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:38"]
Minulla on 3 lasta ja olen imettänyt jokaista yli 2 vuotta. Yhteensä lähes 7v elämästäni. Kovin moni ei tätä edes tiedä, hirveästi en ole kavereille/tutuille kertonut. Neuvolassakin olen saanut ihmettelyä osakseni. Mutta ymmärrän tuon haikeuden tunteen, itse olen sen joka kerta käynyt läpi. Kestää hetken, mutta menee pian ohi. Mutta mitään syytä en näe miksi vuoden ikäisen imetys pitäisi lopettaa. Tuossa reilun kahden vuoden iässä lapsi on vieroittautunut itsestään. Imetyskerrat on harventuneet, samalla maidontulo vähentynyt ja lapsen kiinnostus imemiseen vähentynyt myös. Lopulta imetys on jäänyt lähes huomaamatta pois. Ilman mitään itkuja ja vieroituksia, luonnollisesti.
[/quote]
Luulen että itsekin helpommalla pääsen kun en kerro. Ei tarvi sitten selitellä noille kavereille. Aion itse olla vielä kotona kunnes lapsi täyttää 2v (tietty kauemmin jos nyt tuun raskaaksi) niin tuli sellanen mieleen, että onkohaan paljon sellasia jotka imettää esim iltasin viel päiväkodissa olevia lapsiaan? Riittääkö maito muuten jos imettää vaan 1-2krt vuorokaudessa vai alkaako se hiipua, tietääkö joku?
Minäkin tarvitsin rintakumia esikoisen kanssa, mutta pääsin siitä jossakin vaiheessa eroon. Aivan mahdollista, että seuraava imetyksesi onnistuu ilman kumiakin tai sitten aivan alussa tarvitset sitä kumia. Esikoisellani oli niin huono imuote kireähkön kielijänteen vuoksi ja nänninikin olivat matalat, joten ilman kumia en olisi voinut imettää.
19.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:42"]
Minulle tuli vain yhdet kuukautiset imetyksestä huolimatta ja heti sen jälkeen seuraavasta kierrosta tulin onneksi raskaaksi. Kuukautiset pysyivät siis poissa kauan. Käytin imettäessä kondomiehkäisyä. Kuukautisten tultua jätin kondomin pois ja heti tärppäsi:) En halunnut yllätysraskautta, koska halusin tietää tarkemmin vauvan kohtuiän esim ultratutkimusta ajatellen. Ikäeroa lapsilla 2-2,5 vuotta.
Tosiaan, ajatukset imetyksestäkin muuttuvat sitä mukaa kun vauvat, lapset kasvavat.
19.
[/quote]
Mullakin on nyt vasta tullut 2 kuukautiset ja kun on pco, niin aika havoin niitä ylipäätään tulee. Siksi mietityttääkin et olis varmaan hyvä alkaa vähitellen yrittämään kun noi kierrotkin on niin sekavia, että ei tule sitten ihan mahdoton ikäero. Tietenkään sillekään ei mitään voi, mutta itse pitäisin ihanteellisena sellasta 2-3v ikäeroa. -ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:49"]
Minäkin tarvitsin rintakumia esikoisen kanssa, mutta pääsin siitä jossakin vaiheessa eroon. Aivan mahdollista, että seuraava imetyksesi onnistuu ilman kumiakin tai sitten aivan alussa tarvitset sitä kumia. Esikoisellani oli niin huono imuote kireähkön kielijänteen vuoksi ja nänninikin olivat matalat, joten ilman kumia en olisi voinut imettää.
19.
[/quote]
Mä olin ajatellut, että koitetaan päästä siitä eroon vauvan ollessa 3kk. Sillon sillä iski kuitenkin niin kovat refluksivaivat ja siitä johtuvat monen kuukauden rintaraivot, että päädyin siihen, että se rintakumi on pieni paha, jos vaan saa imetyksen jollain keinoin jatkumaan :). Mulla rinnanpäät tosi matalat ja vauvalla kireä kielenjänne.
Olen tuo vastaaja 41 ja kyllä olen imettänyt päiväkodissa olevia lapsia iltaisin. Maito ei lopu vaikka imetyskertoja olisi vain 1 päivässä, jopa hervemmin. Määrä toki hiljalleen vähenee, mutta tämän ikäisen kanssa se imetys ei enää niin olekaan ravitsemuksellisesti tärkeä asia vaan enempi tuttu ja turvallinen tapa. Mahtava tapa esim tankata läheisyyttä päiväkotipäivän jälkeen.
Mä olen lopettelemassa imetystä myös. Vauva nyt 7kk. Kyllähän se haikealtakin tuntuu, varsinkin kun minulla on viimeinen vauva tässä menossa. (4 on vauvoja ollut), mutta en halua jatkaa turhaa imetystä vain oman haikeuteni vuoksi. Ensimmäinen puolivuotta äidinmaidossa on vastustusaineita, mutta sen jälkeen se on vain maitoa. Minä en jaksa toimia lypsylehmänä enää. Vauvat on aina imetyksen lopetettua alkaneet olemaan kanssani mukavammin kontaktissa kun eivät keskity enää vain tisseihin. Parhaat palat tästäkin vauvasta menee koko ajan isille ja sisaruksille. Minäkin haluan omani niistä riemukkaista hymyistä ja juttelutuokioista.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:53"]
Olen tuo vastaaja 41 ja kyllä olen imettänyt päiväkodissa olevia lapsia iltaisin. Maito ei lopu vaikka imetyskertoja olisi vain 1 päivässä, jopa hervemmin. Määrä toki hiljalleen vähenee, mutta tämän ikäisen kanssa se imetys ei enää niin olekaan ravitsemuksellisesti tärkeä asia vaan enempi tuttu ja turvallinen tapa. Mahtava tapa esim tankata läheisyyttä päiväkotipäivän jälkeen.
[/quote]
Kuulostaa mukavalta yhteiseltä hetkeltä :)! Ja hienoa kuulla, että maito ei sillä tavalla vaan yhtäkkiä lopu vaikka harvoinkin imettäisin. -ap
Haluaisin kysyä, ihan rauhanomaisesti teiltä pitkään imettäviltä. Että tekeekö kukaan teistä sitä lapsen vuoksi vai onko syynä aina vain se oma halu imettää pitkään? Tarkoitan siis sitä, että onko joku imettänyt taaperoa puhtaasti vain siitä syystä, että lapsi on niin kiinni tississä? Vai onko syy lähes poikkeuksetta äidin omassa halussa olla tarpeellinen?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 00:00"]
Haluaisin kysyä, ihan rauhanomaisesti teiltä pitkään imettäviltä. Että tekeekö kukaan teistä sitä lapsen vuoksi vai onko syynä aina vain se oma halu imettää pitkään? Tarkoitan siis sitä, että onko joku imettänyt taaperoa puhtaasti vain siitä syystä, että lapsi on niin kiinni tississä? Vai onko syy lähes poikkeuksetta äidin omassa halussa olla tarpeellinen?
[/quote]
Olen AP ja mun lapsi tosiaan 1v. Hänestä osaan sanoa vaan sen verran että kyllä hän tissille hakeutuu ja haluaa varsinkin aina kun alkaa väsyttää tai on jotenkin kurja mieli. Hakee siitä lohtua ja hyvää oloa. Jonkin aikaa aion vielä ainakin imettää ihan siitäkin syystä että lasku lehmänmaitoon olisi hänelle pehmeä, eikä tissiä vaan vietäisi pois vaikka hän sitä selkeästi kaipaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:37"]Te jotka olette jatkaneet niin oletteko pitäneet esim ilta ja aamutissittelyt vai ihan pelkästään menneet äidinmaidolla? Oon miettinyt että pari kk pidän ainakin vielä aamuyön ja illan maidot, niin nukahtaa sitten paremmin. Eikä meidän vauva vielä nokkamukistakaan oikein kovin hyvin juo. Tietty voi olla, että alkaa juoda paremmin kun tissittely vähenee, niin hällä on sit oikeasti jano. -ap
[/quote]
Mulla oli samanlaisia ajatuksia, mutta kun imetystä hiljalleen lopeteltiin kävikin niin, että lapsi lopetti aamuyöllä syömisen. Ja seuraavalla viikolla ei kelvannut enää iltamaitokaan. Nyt tyttö 10kk nukahtaa itse omaan sänkyyn ja nukkuu koko yön!! Että haikeaa oli, mutta kyllä tämä tilanne on ihan mahtava aikaisempaan verrattuna! :)
Maitoa annan nokkamukista ja välillä pullosta. Nokkamukista menee vesi tosi hyvin, mutta maito takkuaa välillä, siksi myös pullosta.
Lapsen vuoksi imetin. Lapsi (kuopus) rauhoittui päiväkotipäivän jälkeen rinnalla. Tuntuihan se itsestäkin mukavalta. Lopulta halusin kyllä lopettaa ennen lasta, joten aloin puhumaan hänelle imetyksen loppumisesta. Vähän lasta suretti, mutta hyväksyi sen, että joskus jättää imemisen väliin. Imetykerrat harvenivat lopulta niin, että oli päiviä ilman, oli viikon ilman ja sen jälkeen hyvästeli rintoja silitellen ja muistellen. Haikeudella muistee vieläkin imetysaikoja. Tasapainoinen lapsi. Reipas ja rohkea.
19.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:37"]Te jotka olette jatkaneet niin oletteko pitäneet esim ilta ja aamutissittelyt vai ihan pelkästään menneet äidinmaidolla? Oon miettinyt että pari kk pidän ainakin vielä aamuyön ja illan maidot, niin nukahtaa sitten paremmin. Eikä meidän vauva vielä nokkamukistakaan oikein kovin hyvin juo. Tietty voi olla, että alkaa juoda paremmin kun tissittely vähenee, niin hällä on sit oikeasti jano. -ap
[/quote]
Mulla oli samanlaisia ajatuksia, mutta kun imetystä hiljalleen lopeteltiin kävikin niin, että lapsi lopetti aamuyöllä syömisen. Ja seuraavalla viikolla ei kelvannut enää iltamaitokaan. Nyt tyttö 10kk nukahtaa itse omaan sänkyyn ja nukkuu koko yön!! Että haikeaa oli, mutta kyllä tämä tilanne on ihan mahtava aikaisempaan verrattuna! :)
Maitoa annan nokkamukista ja välillä pullosta. Nokkamukista menee vesi tosi hyvin, mutta maito takkuaa välillä, siksi myös pullosta.
[/quote]
Toivon kyllä kans että tuo yösyönti jää pois sitten kun imetykset loppuu. Nytkin tuntuu jo, että välillä saan hänet aamuyöstä rauhoittumaan viereeni ilman maitoa ihan vaan halaamalla ja silittelemällä, vaikka hän tissiä kovasti raapii ja hierookin :). Ei hänellä siis silloin selkeästi nälkä ole, vaan läheisyyden kaipuu. Meillä ei ole pullosta lapsi juonut koskaan, niin siksi ajattelin etten sitä ala nyt enää 1v opettamaan, vaan siirrytään suoraan siihen mukiin. Hänellä ei kyllä mukistakaan kovin hyvin mene vesi vielä, mutta tosiaan ehkä sitten menee paremmin kun tissittelyt vähenee, niin on sitten oikeasti janokin. -ap
Meillä lapsi tuntuu sitä aamuisin haluavan. Muulloin touhuaa muuta, mutta aamulla herättyään haluaa viereeni ja syö pitkään ja hartaasti. On mustakin kiva siinä supatella ja pitää lasta lähellä, en kiistä. Onhan meillä joskus kiire jonnekin harrastukseen, mutta yritetään silti ehtiä.
Lapsi vieroittaa itsensä normaalisti 2-7 vuotiaana rinnalta, rintamaito muuttuu koko ajan vauvan tarpeen mukaiseksi, eikä siis ole mitään sokerilitkua missään vaiheessa. Jatkakaa ihmeessä jos siitä nautit! Neuvolassa harvoin ollaan imetysmyönteisiä pitempään imettäville vaikka jo ihan suosituksissa on että kahden vuoden ikään ainakin olisi hyvä saada maitoa. Etuja on lukemattomia molemmille! Eikä sitä tarvitse perustella kellekkään jos imettää ja joku ei ymmärrä tai väittää että ei ole hyväksi, vain äiti ja lapsi sen voi tietää mikä on heille se oikea aika vierottua , tsemppiä <3
Jätin yösyötöt pois noin 10 kk iässä. Ilalla söi ennen nukahtamista ja aamulla herättyään. Yösyöttöjen poisjättämisellä on suurin vaikutus, jos haluaa tulla pian uudelleen raskaaksi. Lapsen silittelyä ja pussilakana tiukasti rintojen ympärille ettei omatoiminen lapsi käy yöllä rinnalla. Tuon ikäiselle voi sanoa, että "nuku!"
19.
On ollut ihana saada näin positiivista tukea imetystä ajatellen! <3 Tähän saakka olen pitänyt itseäni vähän kummajaisena tämän imetyshaluni kanssa, mutta ihana kuulla että meitä on muitakin. Jotenkin vaan kun se oma lapsi nauraen tarttuu siihen tissiin ja rauhoittuu ja nautiskelee, niin on se sen arvoista. Nyt kuuntelemaan oman pikkuisen tuhinaa (ja sen isommankin :D) tuonne makkarin puolelle. Palaan huomenna lueskeleen vielä teiän juttuja! :) -ap
Ja se piti sanoa että se meiän "yösyöminen" tapahtuu tosiaan klo 7 aamulla ja sit torkutaan viel 1-2h :D. Eli lähinnä se on sellanen aamun tainnutusruokailu, et saadaan viel molemmat kölliä sängyssä. Mutta toivon mukaan päästään siitä tavasta vähitellen irti ja läheisyys riittää pikkuiselle. <3 Nyt ap unille :)!
http://kiintymysvanhemmuus.fi/pohdintoja/lapsenhoito/ravinto/taaperoimetys/ luepa niistä hyödyistä vaikka tuolta ja googlaile lisää, tulin niin hyvälle tuulelle tästä, että aiot sittenkin jatkaa kun haluat kerran jatkaa, jes! :)
Minulla on 3 lasta ja olen imettänyt jokaista yli 2 vuotta. Yhteensä lähes 7v elämästäni. Kovin moni ei tätä edes tiedä, hirveästi en ole kavereille/tutuille kertonut. Neuvolassakin olen saanut ihmettelyä osakseni. Mutta ymmärrän tuon haikeuden tunteen, itse olen sen joka kerta käynyt läpi. Kestää hetken, mutta menee pian ohi. Mutta mitään syytä en näe miksi vuoden ikäisen imetys pitäisi lopettaa. Tuossa reilun kahden vuoden iässä lapsi on vieroittautunut itsestään. Imetyskerrat on harventuneet, samalla maidontulo vähentynyt ja lapsen kiinnostus imemiseen vähentynyt myös. Lopulta imetys on jäänyt lähes huomaamatta pois. Ilman mitään itkuja ja vieroituksia, luonnollisesti.