Kaupan alalla: kuuluuko vaatteiden vaihto työaikaan?
Pomon mielestä vaatteet vaihdetaan työajan ulkopuolella, minun mielestä vaatteiden vaihto kuuluu työaikaan.Pomo valittanut jo kahdesti!!
Kumpi on oikeassa?
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 21:41"]
Tauoista on kyllä työsopimuslaissakin ja joka tes:ssä säädökset, niitä pitää noudattaa molemmin puolin.
Sen sijaan isompi ongelma on minusta tämä: allekirjoittaessaan työsopimuksen ap on sitoutunut tekemään työnantajan osoittamia työtehtäviä niin että työnantajan edustajalla on direktio-oikeus. Se tarkoittaa että jos esimies kertoo työpaikan säännöt, työntekijän on niitä noudatettava eikä nillitettävä joka asiasta vastaan.
Ehkä elämä opettaa kun lopulta saat potkut.
[/quote]
Kommentoin tuolla jo aiemmin ap:llä olevan hyviä pointteja ja kyseenalaistamisen olevan ihan hyvä juttu. Joku sitten kommentoikin olevansa samoilla linjoilla, että aika lampaita olette te muut. Tässä lainauksessa aika hyvä esimerkki lampaasta. Erityisesti tää kohta:
"Se tarkoittaa että jos esimies kertoo työpaikan säännöt, työntekijän on niitä noudatettava eikä nillitettävä joka asiasta vastaan."
Esim. omassa firmassani esimies/yrittäjä itse sanoi, että vaikka vuorot muuttus päivän varotusajalla niin työntekijän on siihen suostuttava. Sillä hän on pomo. Sä oisit varmaan tuohon suostunu? Soitin tietenkin liittoon (työaikana vielä, ajattelepa sitä) ja pyysin tarkempia faktoja siitä + muista pomon "se nyt vaan on näin"-mielipiteistä. Latelin sitten pomolle nämä faktat, hän oli perustanut väitteensä aiemmassa työpaikassa olleeseen TES:iin. Että jep jep, kannattaa vaan myydä itsensä ja tehdä just niinku pomo sanoo. Hyi meitä kyseenalaistajia.
Ainiin, oon saanu pomolta toistuvasti kehuja esim luonteestani - myös siitä itsepäisyydestä ja palkankorotuksenkin tämän episodin jälkeen. Varmaan työssä näkyy se, että käytän omia aivojani.
Tämä siis yleisesti kyseenalaistamisesta, vähän alkuperäisen aiheen ohi.
Itse työskentelen ravintola-alalla ja kyllä meillä lukee ihan työsopimuksessa että työajan alkaessa tulee olla omalla toimipisteessä työasussa. Meiltä myös edellytetään että pitkät hiukset on pidettävä kiinni. Kuinka moni toimistoduunari saa palkan siltä ajalta, kun kotonaan kiskoo jakkupukua niskaan? tai kuinka monelle heistä olisi tullut mieleenkään edes sitä ruveta vaatimaan? Kaupan alalla on monissa paikoissa tarkkaan määritelty työasu, jonka työnantaja hankkii ja myöskin huoltaa. Pitäisikö niiden jotka itse hankkivat työasunsa ja myöskin pesevät ne, ruveta vaatimaan palkkaa myös ajasta joka menee shoppailun tai pyykinpesuun? kyllä nyt saisi käyttää vähän maalaisjärkeä tässäkin asiassa. Mä en myönnä olevani mikään lammas työelämässä, mutta en mä kyllä jaksa ihan turhasta ruveta ruikuttamaan...
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 20:03"]
No ei millään pahalla (mutta ei hyvälläkään), mutta miten voi olla näin yksinkertaisia ihmisiä? Työaika kun alkaa, niin pitää olla työntekovalmiudessa. Ei silloin aleta vasta valmistautumaan työntekoon.
[/quote]
Ymmärrän tuon toisaalta, mutta mihin raja vedetään? Jos toimistotyölaisen tietokoneen käynnistymiseen menee tovi, juokseeko hän leimaamaan kellokortin vasta sitten, kun tietokone on käynnistynyt? Saako ulkovaatteet riisua omassa huoneessa kellokortin leimaamisen jälkeen (talvella niitä voi olla paljonkin), vai riisutaanko ne ensin, kiikutetaan kaappiin ja sitten vasta leimataan? Onko toimistotyöläisen valmistautumiseen käyttämä 5 minuuttia jotenkin oikeutetumpi kuin työasua käyttävän vaatteidenvaihtoon käyttämä 5 minuuttia?
[/quote]
Itse asiassa monessa paikassa se leimauslaite on vasta siellä työposteen luona, jonne mennään vasta, kun on ne ulkovaatteetkin riisuttu ja mahdolliset työvaatteet päälle laitettu.
Ja se on työnantajasta kiinni, mutta on niitä toimistojakin, joissa työajaksi lasketaan se aika, kun tekee töitä, ei pukeutumista.
Tietokone taas on työväline, joten se, miten pitkään sen aukeaminen kestää, menee työnantajan piikkiin aivan kuten kaupassa kassan avaaminen kuuluu työaikaan, koska se on työtehtävä, mutta vaatteet vaihdetaan omalla ajalla, koska se on työhön valmistautumista.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:36"]
Itse työskentelen ravintola-alalla ja kyllä meillä lukee ihan työsopimuksessa että työajan alkaessa tulee olla omalla toimipisteessä työasussa. Meiltä myös edellytetään että pitkät hiukset on pidettävä kiinni. Kuinka moni toimistoduunari saa palkan siltä ajalta, kun kotonaan kiskoo jakkupukua niskaan? tai kuinka monelle heistä olisi tullut mieleenkään edes sitä ruveta vaatimaan? Kaupan alalla on monissa paikoissa tarkkaan määritelty työasu, jonka työnantaja hankkii ja myöskin huoltaa. Pitäisikö niiden jotka itse hankkivat työasunsa ja myöskin pesevät ne, ruveta vaatimaan palkkaa myös ajasta joka menee shoppailun tai pyykinpesuun? kyllä nyt saisi käyttää vähän maalaisjärkeä tässäkin asiassa. Mä en myönnä olevani mikään lammas työelämässä, mutta en mä kyllä jaksa ihan turhasta ruveta ruikuttamaan...
[/quote]
Jakkupukua voi ihan hyvin käyttää työmatkalla, mutta en minä ainakaan kehtaisi liikkua työpaikan ulkopuolella missään marketin työasussa. Jos jakkupukua ei missään nimessä halua käyttää missään muualla kuin työpaikalla, en tiedä mikä estää vaihtamasta sitä päälle työpaikalla. Kyllä siellä yleensäkin kulutetaan aikaa myös muuhun kuin työtehtäviin, esimerkiksi kenkien vaihtoon ja kahvinkeittoon. Jos työssä vaaditaan, että vaatteiden pitää olla erityisen tasokkaita, kyllä sen pitää näkyä palkassakin. Tavalliselle toimistoduunarille varmaan kelpaavat tavalliset arkivaatteet. Jos kuvittelee että työssä tarvitaan kallista jakkupukua, kannattaa varmistaa asia työnantajalta ja tiedustella miten asia on huomioitu palkkauksessa.
Työvaatteiden vaihto ei kuulu työaikaan. Jos työaika alkaa kello 08.00, niin silloin ollaan omalla työpisteellä valmiina aloittamaan työt. Ja kun työaika päättyy vaikkapa kello 15.00, niin sitten voi työpisteeltä poistua vaihtamaan vaatteita. Ei ennen. Toki voi olla niinkin, että työnantaja on varannut työaikaa vaatteidenvaihdolle, mutta mikään itsestäänselvyys tämä ei ole. Lähtökohtaisesti vaatteet vaihdetaan omalla ajalla. Mä en nyt tähän hätään tästä mustaa valkoisella löydä, kun tästä ei nimenomaan ole mitään kirjausta TESseissä tai työlaissa. Mutta ei ole mututuntuma, vaan _satavarma_tieto_!! Jos jotakuta oikeasti tällainen itsestäänselvyys vielä epäilyttää, niin omaan luottariin tai ammattiliittoon voi olla toki yhteydessä.
Nimim. Ammattiliiton leivissä
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:53"]
Itse asiassa monessa paikassa se leimauslaite on vasta siellä työposteen luona, jonne mennään vasta, kun on ne ulkovaatteetkin riisuttu ja mahdolliset työvaatteet päälle laitettu.
Ja se on työnantajasta kiinni, mutta on niitä toimistojakin, joissa työajaksi lasketaan se aika, kun tekee töitä, ei pukeutumista.
Tietokone taas on työväline, joten se, miten pitkään sen aukeaminen kestää, menee työnantajan piikkiin aivan kuten kaupassa kassan avaaminen kuuluu työaikaan, koska se on työtehtävä, mutta vaatteet vaihdetaan omalla ajalla, koska se on työhön valmistautumista.
[/quote]
Ehkä noin, mutta minä olen nähnyt leimauslaitteita vain ovensuussa. Kokemusta on sekä valtion, kunnan että yksityisen puolen työpaikoista. Jännästi eräässä paikassa työvaateporukan edellytettiin leimaavan sisään vasta vaatteiden vaihdon jälkeen, mutta toimistoväki sai leimata jo ulko-ovella.
[/quote]
Me muuten saatiin kaupassa pesuraha, olikohan 10€/kk tai jotain sellaista. Sillä katettiin pesuaineisiin käytetty raha sekä myös aika.
Tuo oli monessa tessissä aloilla, joilla työvaatepakko, mutta monesta se on jo lähtenyt myös pois.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 19:18"]
Jos on kellokortti ulko-ovella niin miksipä ei :)
[/quote]
Niillä ei kaupoissa ole kellokortteja, käsittämätöntä...
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:54"]
[/quote]
Jakkupukua voi ihan hyvin käyttää työmatkalla, mutta en minä ainakaan kehtaisi liikkua työpaikan ulkopuolella missään marketin työasussa. Jos jakkupukua ei missään nimessä halua käyttää missään muualla kuin työpaikalla, en tiedä mikä estää vaihtamasta sitä päälle työpaikalla. Kyllä siellä yleensäkin kulutetaan aikaa myös muuhun kuin työtehtäviin, esimerkiksi kenkien vaihtoon ja kahvinkeittoon. Jos työssä vaaditaan, että vaatteiden pitää olla erityisen tasokkaita, kyllä sen pitää näkyä palkassakin. Tavalliselle toimistoduunarille varmaan kelpaavat tavalliset arkivaatteet. Jos kuvittelee että työssä tarvitaan kallista jakkupukua, kannattaa varmistaa asia työnantajalta ja tiedustella miten asia on huomioitu palkkauksessa.
[/quote]
Tuosta tuli mieleen, että ainakin siinä kaupassa, jossa olin töissä, oli suorastaan kielletty käyttämästä työpaikan ulkopuolella työvaatteita.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:53"]
[/quote]
Ehkä noin, mutta minä olen nähnyt leimauslaitteita vain ovensuussa. Kokemusta on sekä valtion, kunnan että yksityisen puolen työpaikoista. Jännästi eräässä paikassa työvaateporukan edellytettiin leimaavan sisään vasta vaatteiden vaihdon jälkeen, mutta toimistoväki sai leimata jo ulko-ovella.
[/quote]
Meillä on kellokortti ulkona. Se leimataan siinä. Sitten tullaan sisään, riisutaan ulkovaatteet, käydään vessassa, kampaillaan tukkaa, ym. Toimistoväkeen kai laajasti ajatellen kuulutaan.
Miettikääs nyt jos työaika loppuu 16.00 niin voisko siitä työpisteeltä/kassalta lähteä jo 15.15 sillä syyllä että "mun täytyy vaihtaa työvaatteet pois päältä". Ja talvella voi vedota siihen et on pitkikset, aluspaidat, goretexit yms. Vie pitkään kun hartaasti vaihtaa tamineita?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:13"]
Miettikääs nyt jos työaika loppuu 16.00 niin voisko siitä työpisteeltä/kassalta lähteä jo 15.15 sillä syyllä että "mun täytyy vaihtaa työvaatteet pois päältä". Ja talvella voi vedota siihen et on pitkikset, aluspaidat, goretexit yms. Vie pitkään kun hartaasti vaihtaa tamineita?
[/quote]
Koska on jo olemassa työpaikkoja, joissa maksetaan vaatteiden vaihtamisesta, niin ei kai siitä mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia ole tullut.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:09"]
vittu että teille pässeille on vaikea tarjota työtä, jos olisit minun alainen heittäsin sut helvettiin tuotannollisiin ja taloudellisiin kustannuksiin vedoten. Vituttaa tuollaiset nillittäjät, jos mielii työtä tehdä niin se tehdään työvaatteet päällä ja tasan silloin aloitetaan kun työvuoro alkaa. Olet tämän tiennyt kun olet työsopimuksen kirjoittanut.
[/quote]
Toivottavasti saataisiin säädettyä vaatteiden vaihtoaika työajaksi, niin tällaiset vittua viljelevät työnantajat joutuisivat maksamaan sen 10 minuuttia enemmän.
En enää ihmettele, kun yrittäjät eivät uskalla palkata ketään ja työnteon kustannukset työnantajalle kasvavat kasvamistaan. Monille tuntuu olevan tärkeintä päästä koko ajan vetämään jostain päästä itselleen vähän lisää.
Tulee mieleen eräs tunnettu tehdas, jossa työntekijät vuosien mittaan saivat "neuvotelluksi" jos jonkinlaista käytäntöä tai etuutta itselleen. Jos laitteita uusittiin ja työntekijän piti painaa punaista nappia kun se ennen oli ollut sininen, hänelle piti maksaa muutoslisää. Pekkasia ja vapaita sai melkein mistä tahansa. Kaikesta alettiin heti vääntää liiton miesten tuella.
Lopulta tehdas ajettiin alas ja kaikilta meni duunit.
Onko kaupan alalla eri säännöt kuin muissa töissä? Muuallahan pitää olla töissä, kun työaika alkaa. Jos työvuoro alkaa klo 9, edellisen työvuoro loppuu myös klo 9 ja hän lähtee kotiinsa kun työvuoronsa loppuu eikä silloin, kun seuraavan vuoron työntekijä on saanut valmistelunsa tehtyä.
Kyllä työntekijälle pitää palkka maksaa vaatteiden vaihtamisesta... Just!
Jos oletetaan että esim. kosmetiikkamyyjä meikkaa ja on huoliteltu, tehtävään palkataan SOPIVA henkilö, eli sellainen jolta tämä luonnistuu ilman erilliskorvausta. Jos et siihen pysty, et ole hommaan oikea ihminen.
Jos pitää vääntää koko ajan vastaan esimiehen ohjeista, ei sovi kyseiseen paikkaan. Pitää työllistää itse itsensä.
Laki asettaa rajat, joissa työnantajan on pysyttävä. Myös työntekijän on toimittava sääntöjen mukaan, vaikka individualisti kuinka kokisi itsensä lampaaksi. Isoissa yrityksissä kaikki on tarkkaan mietitty ja selvitetty, ei siellä kannata alkaa riitelemään tuollaisista. Kun jokainen haluaa vähän venyttää sieltä täältä itselleen mukavasti, pitää sääntöjen olla entistä tiukemmat ja ehdottomammat.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:27"]
Jos oletetaan että esim. kosmetiikkamyyjä meikkaa ja on huoliteltu, tehtävään palkataan SOPIVA henkilö, eli sellainen jolta tämä luonnistuu ilman erilliskorvausta. Jos et siihen pysty, et ole hommaan oikea ihminen.
[/quote]
Ymmärrän että kosmetiikkamyyjän tehtävään palkataan sellainen, joka näyttää jo valmiiksi siltä, että meikkaa omalla ajallaan. Voisiko se sitten mielestäsi olla peruste irtisanomiselle, jos henkilö ei enää meikkaisi töihin? Olisi kuitenkin "siisti ja huoliteltu" vaikkapa siinä mielessä kuin miehet yleensä ovat eli pesty ja kammattu. Voidaanko miehiltä ja naisilta edellyttää erilaisia siisteyden asteita? Jos mies toimii kosmetiikkamyyjänä, pitääkö hänen meikissään olla käytettynä samat tuotteet kuin naisilla (esimerkiksi rajaus, ripsiväri ja luomiväri)?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:27"]
[/quote]
Ymmärrän että kosmetiikkamyyjän tehtävään palkataan sellainen, joka näyttää jo valmiiksi siltä, että meikkaa omalla ajallaan. Voisiko se sitten mielestäsi olla peruste irtisanomiselle, jos henkilö ei enää meikkaisi töihin? Olisi kuitenkin "siisti ja huoliteltu" vaikkapa siinä mielessä kuin miehet yleensä ovat eli pesty ja kammattu. Voidaanko miehiltä ja naisilta edellyttää erilaisia siisteyden asteita? Jos mies toimii kosmetiikkamyyjänä, pitääkö hänen meikissään olla käytettynä samat tuotteet kuin naisilla (esimerkiksi rajaus, ripsiväri ja luomiväri)?
[/quote]
Miksi henkilö muuttaa käytöstään työpaikan linjan vastaiseksi, on tässä se olennainen kysymys. Jos on terveydelliset syyt, on hänellä olemassa peruste. Työnantajan pitää silloin miettiä, onko asia niin olennainen että on harkittava muita työtehtäviä. Jos sillä ei ole työnantajalle väliä, sitten ei ole. meikkiedustajalle voi olla.
Jos miehillä kuuluisi jossain hommassa olla meikkiä, on otettava asia huomioon hakiessaan kyseistä työtä. Ellei ole siihen valmis, joku muu työ sopii henkilölle paremmin.
Oletetaan että haet työtä topless-tarjoilijana. Tiedät mihin olet hakeutumassa ja mitä työnantaja voi kohtuudella odottaa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:47"]
Jos miehillä kuuluisi jossain hommassa olla meikkiä, on otettava asia huomioon hakiessa kyseistä työtä. Ellei ole siihen valmis, joku muu työ sopii henkilölle paremmin.
[/quote]
Jos puhutaan vaikkapa tavaratalon kosmetiikkamyyjästä (olen nähnyt tässä työssä myös miehiä), kuuluuko mielestäsi työntekijöitä kohdella samalla tavalla ja edellyttää sekä miehiltä että naisilta samantyylistä meikkiä? Mitkä työt ovat sellaisia, joissa edellytetään meikkiä ja miten siitä yleensä sovitaan työsopimuksessa? Voiko meikkiä edellyttää, jos siitä ei ole kirjaimellisesti sovittu? Koskeeko meikkiedellytys silloin vain naisia? Oletan, että mies- ja naiskosmetiikkamyyjillä on samanlaiset työsopimukset. Saa korjata jos olen väärässä.
Mutta muistakaa, että kassalippaan haku/kassalle vienti on sitten jo työaikaa. Eli vaatteet vaihdetaan omalla ajalla, mutta jos lipas pitää tonkia kassakaapista ja viedä kassalle niin työaikaa se on.