Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita kenen mielestä 1700e/kk nettona on paljon palkkaa?

Vierailija
24.10.2020 |

Yksin asuvalle ainakin. Minut lasketaan pienipalkkaisten joukkoon, mutta minulle tämä on iso raha. Vuokran jälkeen jää 1100e käteen, ruoan ja muiden laskujen jälkeen n 700e. 700e mihin tahansa, usein laitan suurimman osan tuosta säästöön, kun en keksi käyttöä.

Kommentit (217)

Vierailija
161/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon missäpäin asuu ja kuinka monta henkeä tuolla rahalla elätetään.

1700e/kk riittää hyvin yksineläjälle pienellä paikkakunnalla. Yh+2 lasta pk-seudulla tekee tosi tiukkaa.

Itse saa 3050e brutto, yh-lapsilisän yhdestä, elatusmaksua 500e/kk. Asun pk-seudulla teini-ikäisen kanssa, omistusasunto josta lainaa 90.000 euroa. Pärjään hyvin, rahaa jää reilusti säästöön joka kk jos ei ole jotain erityisiä isoja menoja.

Meillä 4 hengen perhe elää 2000e nettotuloilla. Tulot on joskus olleet pienemmätkin.

Haluatko avata vähän kulurakennetta, paljon menee mihinkin?

Kuinka vanhoja lapset ovat?

Miten teillä on noin pienet tulot, onko vain toinen töissä vai ei kumpikaan?

Elättekö mielestänne laadukasta elämää? Miten lapset suhtautuvat vähätuloisuuteen?

Miksi emme eläisi laadukasta elämää?

Ei lapset edes tiedä meidän tuloja, on pleikkarit, puhelimet, pelit, mopot sun muut.

Lapset on 8v ja 13v.

Minä olen työtön ja puoliso yrittäjä.

Paljonko teillä menee asumiseen rahaa? Oletteko vuokralla vai omistuskämppä?

Millä rahalla pleikkarit, puhelimet pelit ja mopot on ostettu?

2000 euroa nettona neljälle henkilölle on nimittäin todella vähän. On todella vaikea uskoa että kaikkia noita olisi nykyisillä tuloilla hankittu, ellei jotain osamaksuhärveleitä ole sitten.

Meillä on oma maksettu talo.

Emme osta koskaan mitään osamaksulla.

Se että olen työtön ei tarkoita sitä että olisin aina ollut työtön.

On vähän hassua tulla tällaiseen ketjuun kehuskelemaan kuinka pienillä tuloilla tulee toimeen ja miten on taloa ja peliä ja vehjettä, jos ne talot ja pelit ja vehkeet on hankittu aiemmilla korkeammilla tuloilla.

Totta kai tulette paremmin toimeen jos asumiseen ei mene juurikaan rahaa ja omaisuutta on jo kerrytetty.

Mutta 2000 euron nettotuloilla ilman aiempaa omaisuutta ei nelihenkinen perhe juhli kyllä ainakaan PK-seudulla, missä vuokra/lainanlyhennys veisi leijonanosasn tuosta rahasta.

Vierailija
162/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu ihan menoista. Jos on pienet menot niin kyllä tuon saa riittämään. Itselläni ei riittäisi mihinkään, sillä oma puolikkaani asuntolainasta on jo 1500€ kuussa. Mun netto on 3350 kuussa ja sillä pärjään ja jää säästöön ja sijoituksiin ihan mukavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla yksinasuva tarvitsee vähemmän rahaa kuin perheellinen?

Nimenomaan yksinasuminen on yksi köyhyyden riskitekijä, ei perheellisyys.

Olen eri mutta sen yksinasuvan ei tarvitse huolehtia kuin itsestään. Ei ole elätettävänä lapsia. Lapset vie järkyttävän paljon rahaa. Toki lapseton työssäkäyvä pariskunta on parhaassa taloudellisessa asemassa.

Nuoret lapset eivät maksa hirveästi ensimmäisinä vuosinaan. Ruokaan ei mene paljon rahaa ja vaatteita saa halvalla käytettynä. Siihen vielä lapsilisät päälle.

Sitten vähän vanhempana ja teininä varsinkin kulut alkavat nousemaan kun tulee harrastuksia ja merkkivaatteita ja kännykkää ja viikkorahaa yms. 

Ruokaa on helpompi ja halvempi tehdä bulkkina isolle porukalle. Asumiskulut jaetaan. Kyllä se on parempi asua jonkun kanssa kuin yksin ihan taloudellisessa mielessä.

Vierailija
164/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1700e/kk riittää hyvin yksineläjälle pienellä paikkakunnalla. Yh+2 lasta pk-seudulla tekee tosi tiukkaa.

Itse saa 3050e brutto, yh-lapsilisän yhdestä, elatusmaksua 500e/kk. Asun pk-seudulla teini-ikäisen kanssa, omistusasunto josta lainaa 90.000 euroa. Pärjään hyvin, rahaa jää reilusti säästöön joka kk jos ei ole jotain erityisiä isoja menoja.

Miten paljon lapsen isä oikein tienaa kun maksaa noin paljon elatusmaksua vaikka sinulla on noin hyvä palkka ja saat vielä yh-lapsilisääkin lapsesta eikä asumiskulutkaan ole kovin suuret?

Vierailija
165/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis  mikä on kysymyksen tarkoitus? Monelle tuo olisi pieni nettopalkka (tai ainakin minulle - lapsettomalle dinkulle - olisi). Mutta jos kysyjä pystyy tällä elämään itselleen kohtuullista elämää, niin mitään ongelmaa ei ole.

Vierailija
166/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suuri palkka 1700e nettona.

Jos joku sillä pärjää, niin hyvä. Tavallisesta pienestä vuokra-asunnosta Etelä-Suomessa joutuu nykyään maksamaan noin 700e (600e on jo edullisempi, 800e on myös tavanomainen vuokran määrä, jos joku on löytänyt 500e, niin erittäin hyvä).

Lisäksi on puhelinlaskut, sähkölaskut, vesimaksut. Lisäksi matkakulut (bussi, juna, toisilla auto). Lisäksi päivittäistavarat ja ruoka. Joinakin kuukausina vaatteet, kengät (tarpeeseen). Harrastukset (hyvällä palkalla kuuluu voida myös harrastaa jotakin).

Yhden lapsen ja yhden vanhemman perheessä 1700e ei enää helposti riitäkään. Vuokra on jo 800-900e, mikäli lapsella on oma huone ja vanhempi ei joudu nukkumaan olohuoneessa. Lapsella on tarpeita ja mielellään jokin harrastus, sekä matkakuluja.

Palkka ei ole suuri, jos se juuri ja juuri riittää ja kuukauden lopussa tili on tyhjä.

Vierailija
167/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 hengen perhe elää 2000e nettotuloilla. Tulot on joskus olleet pienemmätkin.

Elättekö mielestänne laadukasta elämää? Miten lapset suhtautuvat vähätuloisuuteen?

Ei lapset edes tiedä meidän tuloja, on pleikkarit, puhelimet, pelit, mopot sun muut.

Lapset on 8v ja 13v.

2000 euroa nettona neljälle henkilölle on nimittäin todella vähän. On todella vaikea uskoa että kaikkia noita olisi nykyisillä tuloilla hankittu, ellei jotain osamaksuhärveleitä ole sitten.

On vähän hassua tulla tällaiseen ketjuun kehuskelemaan kuinka pienillä tuloilla tulee toimeen ja miten on taloa ja peliä ja vehjettä, jos ne talot ja pelit ja vehkeet on hankittu aiemmilla korkeammilla tuloilla.

Totta kai tulette paremmin toimeen jos asumiseen ei mene juurikaan rahaa ja omaisuutta on jo kerrytetty.

Mutta 2000 euron nettotuloilla ilman aiempaa omaisuutta ei nelihenkinen perhe juhli kyllä ainakaan PK-seudulla, missä vuokra/lainanlyhennys veisi leijonanosasn tuosta rahasta.

Eipä missään sanottu että saa kommentoida vain jos asuu pk-seudulla tai ei saa kommentoida jos on omaisuutta.

Enkä kyllä tiedä missä kehuin.

168/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sairaanhoitaja ja teen päivätyötä 80% työajalla ja tienaan nettona 1600€/kk. Työkokemusta 9v.

Vierailija
169/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen saa ensimmäistä kertaa töihin mennessään nettona 1700 euroa, eiköhän se ole suuren enemmistön mielestä hyvä raha. Sitten kun summa opitaan kuluttamaan autoihin, kesämökkeihin, ulkomaanmatkoihin ja muuhun, se voi alkaa tuntua pieneltä. Varsinkin jos palkasta tulee statuskysymys ja sitä vertaillaan muiden ansioihin.

Vierailija
170/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksineläjälle joo, mut ei kyl perheelliselle pk-seudulla.

No shit, Einstein?

Vierailija
171/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen saa ensimmäistä kertaa töihin mennessään nettona 1700 euroa, eiköhän se ole suuren enemmistön mielestä hyvä raha. Sitten kun summa opitaan kuluttamaan autoihin, kesämökkeihin, ulkomaanmatkoihin ja muuhun, se voi alkaa tuntua pieneltä. Varsinkin jos palkasta tulee statuskysymys ja sitä vertaillaan muiden ansioihin.

Ei 1700 euron nettopalkasta kyllä mitään kesämökkejä ostella ellei halua asua siellä vuoden ympäri.

En näkisi että se on statuskysymys tai vain sitä että vertailee itseään muihin. 1700 euroa ei vain yksinkertaisesti ole nykyään hyvä palkka millään mittarilla. Kasvaneiden korkojen ja inflaation myötä asuminen ja eläminen on yksinkertaisesti niin kallista että tuosta menee suurin osa pelkkiin välttämättömyyksiin. Eipä paljon jää säästöön tai harrastuksiin tai ylimääräiseen huvitteluun.

Vierailija
172/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nettona on ihan paljon palkkaa. Sillä elää hyvin.

Vierailija
173/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on 8v ja 13v.

Eipä missään sanottu että saa kommentoida vain jos asuu pk-seudulla tai ei saa kommentoida jos on omaisuutta.

Enkä kyllä tiedä missä kehuin.

Vastasit aiemmin viestiin missä joku avasi kulurakennettaan ja mainitsi asuntolainansa. Vastasit siihen vain että teidän tulot on 2000 ja hyvin tulette toimeen.

Siitä sai sen käsityksen, että teilläkin on asuntolainaa mutta tulette toimeen vielä pienemmillä tuloilla.

Vierailija
174/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma nettoni on 1450€ ja ulosotto vie siitä 400€. Meillä jää miehen kanssa (+1lapsi) noin 450€/kk ruokaan, bensaan, vaatehankintoihin ja kaikkeen muuhun. Laskut siis maksettu tuosta jo. Bensa vie noin 150€/kk koska minulla on pitkä työmatka. Mun lääkekulut ovat käytännössä 350€/kk, eli lääkekatto tulee täyteen helmikuussa, mutta jotta saan nuo lääkkeet ostettua, pitää säästää 50€/kk niitä varten.

Ei saada asumistukea, koska sitä saa vaan asuntolainan korkoihin. Korot ovat pienet ja meidän bruttotulot ylittää rajat. Toimeentulotuessa huomioidaan ulosotto menona, mutta sitä taas ei saada koska oma asunto, omistusmökki (osaomistus) ja pari autoa.

Myös esimerkiksi meidän päivähoitomaksu on korkeahko, koska ulosottoa ei huomioida menona.

No toivon mukaan olemme kolmen vuoden päästä vapaita ulosotosta ja muista veloista asuntolainaa lukuunottamatta. Tilanne helpottuu sitten.

Entä sitten. Yhteiskunnanko pitäisi maksaa teidän holtiton elämänne. Ihan oikein on että ette saa toimeentulotukea tai asumistukea. Mitäs ootte tuhlanneet palkkanne paljon etukäteen.

Sinun kaltaisten ilkimysten kanssa olen päättänyt äänestää ensimmäisen kerran elämässäni vasemmistoa. Ihan puistattaa, kun nyt olen vähän aikaa ollut täällä palstalla, ja mulle on valjennut millaisia ihmisiä ihan oikeasti on olemassa.

Vierailija
175/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma nettoni on 1450€ ja ulosotto vie siitä 400€. Meillä jää miehen kanssa (+1lapsi) noin 450€/kk ruokaan, bensaan, vaatehankintoihin ja kaikkeen muuhun. Laskut siis maksettu tuosta jo. Bensa vie noin 150€/kk koska minulla on pitkä työmatka. Mun lääkekulut ovat käytännössä 350€/kk, eli lääkekatto tulee täyteen helmikuussa, mutta jotta saan nuo lääkkeet ostettua, pitää säästää 50€/kk niitä varten.

Ei saada asumistukea, koska sitä saa vaan asuntolainan korkoihin. Korot ovat pienet ja meidän bruttotulot ylittää rajat. Toimeentulotuessa huomioidaan ulosotto menona, mutta sitä taas ei saada koska oma asunto, omistusmökki (osaomistus) ja pari autoa.

Myös esimerkiksi meidän päivähoitomaksu on korkeahko, koska ulosottoa ei huomioida menona.

No toivon mukaan olemme kolmen vuoden päästä vapaita ulosotosta ja muista veloista asuntolainaa lukuunottamatta. Tilanne helpottuu sitten.

Entä sitten. Yhteiskunnanko pitäisi maksaa teidän holtiton elämänne. Ihan oikein on että ette saa toimeentulotukea tai asumistukea. Mitäs ootte tuhlanneet palkkanne paljon etukäteen.

Sinun kaltaisten ilkimysten kanssa olen päättänyt äänestää ensimmäisen kerran elämässäni vasemmistoa. Ihan puistattaa, kun nyt olen vähän aikaa ollut täällä palstalla, ja mulle on valjennut millaisia ihmisiä ihan oikeasti on olemassa.

Mikä tuossa oli ilkeää? Mitä tuolle perheelle pitäisi sinun mielestä siis kustantaa yhteisistä varoista?

Heillä on omistusasunto, oma mökki ja kaksi autoa. Ulosottoonkin menee rahaa mikä kertoo että omasta taloudesta ei ole pidetty aiemmin huolta.

Minä käyn töissä ja maksan veroja. Ei ole ulosotossa mitään enkä liiemmin ole tukiakaan saanut. Silti minulla ei ole varaa edes yhteen autoon, saatikka mökkiin. Aivan naurettavaa.

Vierailija
176/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on netto 2200 ja ei kyllä riittäisi mihinkään nelihenkisessä perheessä. Onneksi mies saa käteen yli tuplasti tuon, hänellä netto 5300.

Vierailija
177/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huono palkka jos netto 1700 eur käteen. Näin me suomalaiset olemme opetettuja tällaiseen huonoon palkkatasoon, mikä täällä Suomessa vallitsee. Lampaat tyytyy vähään.

Vierailija
178/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksineläjälle riittää hyvin.

Minusta palkkaa pitäisi muutenkin maksaa mm. perhekoon mukaan ja esim. 2 lapsesta saisi isohkon korotuksen. Perheelliset tarvitsevat enemmän palkkaa kuin perheettömät.

perheellisethän juuri saavatkin kaikenlaisia tukia. jopa sakoista saa alennusta, jos on porsinut.

Kaikenlaisia tukia?

Mitähän ne mahtaa olla?

Me saadaan vaan lapsilisät. Minä työtön ja puoliso pienipalkkainen.

Kiinnostaisi minuakin mitä ihmeen tukia? Lapsilisät saa, ei muuta.

Ilmainen koulutus lapsille, ilmainen kouluruokailu, ilmaiset kirjat, erittäin voimakkaasti subventoitu päivähoito, äitiyslomat, pitkät hoitovapaat.

Vierailija
179/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa oli ilkeää? Mitä tuolle perheelle pitäisi sinun mielestä siis kustantaa yhteisistä varoista?

Heillä on omistusasunto, oma mökki ja kaksi autoa. Ulosottoonkin menee rahaa mikä kertoo että omasta taloudesta ei ole pidetty aiemmin huolta.

Minä käyn töissä ja maksan veroja. Ei ole ulosotossa mitään enkä liiemmin ole tukiakaan saanut. Silti minulla ei ole varaa edes yhteen autoon, saatikka mökkiin. Aivan naurettavaa.

SInä olet ainoa, joka puhuu, että yhteiskunnan pitäisi maksaa heille vielä jotain, ei kukaan muu.

Vierailija
180/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 1700 euron nettopalkasta kyllä mitään kesämökkejä ostella ellei halua asua siellä vuoden ympäri.

En näkisi että se on statuskysymys tai vain sitä että vertailee itseään muihin. 1700 euroa ei vain yksinkertaisesti ole nykyään hyvä palkka millään mittarilla. Kasvaneiden korkojen ja inflaation myötä asuminen ja eläminen on yksinkertaisesti niin kallista että tuosta menee suurin osa pelkkiin välttämättömyyksiin. Eipä paljon jää säästöön tai harrastuksiin tai ylimääräiseen huvitteluun.

Miettikääpä niitä eläkkeitä millä joskus on toimeentultava. Itsellä eläke kertymä noin 1300 e kk. Ei paljoa naurata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme