Miksi niin monet pilkkaavat uskovia?
Jos joku uhkailee helvetillä ja nostaa itsensä muiden yläpuolelle niin ymmärrän sellaisen ärsyttävän, mutta miksi tälläkin palstalla niin usein pilkataan ihan muuten vaan?
Jos joku uskoo Jumalaan, kohtelee toisia ystävällisesi ja tasa-arvoisesti miksi häntä pitäisi haukkua ja pilkata vaikka itse ei samoin uskoisikaan?
Kommentit (83)
Olen uskonnoton, enkä koskaan pilkkaa toista ihmistä hänen uskonsa takia. Puutun näihin asioihin vain silloin, kun joku uskonsa varjolla tekee tai yrittää tehdä toisille pahaa. Esimerkiksi lapsien tai henkisesti epätasapainoisten ihmisten pelottelu helvetin tulella on mielestäni pahantekoa.
Itse olen lapsesta saakka ollut uskossa.Minulle on aivan sama,mitä täällä kirjoitetaan, kunhan purkavat pahaa oloa. Rukoilu auttaa myös toisten puolesta rukoileminen. Joka ainoa kerta, kun lähden autolla liikenteeseen,pyydän suojausta. Ei me aivan vähästä hätkähdetä. En ole itse mikään pyhimys. Ei,raadollinen ihminen.
Oikeasti uskovia pilkkaavia viestejä kirjoittavat uskovat itse. Kristityn maailmankuvaan kuuluu kuitenkin kokea itsensä vainon uhrina, vaikka nyt sattuisikin kuulumaan maailman dominanteimpaan uskontoon.
No onhan tämä viimeinenkin kohu osoitus siitä ettei silläkään kaverilla ole kaikki kohdillaan maailmankuvassa. Jos ihminen lähettää oikeasti tuollaisen viestin ja oikeasti tosiaan ajattelee noin niin ei ihme jos ihmiset ei hyväksy ja ota omakseen samaa ajatusmaailmaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:29"]
No onhan tämä viimeinenkin kohu osoitus siitä ettei silläkään kaverilla ole kaikki kohdillaan maailmankuvassa. Jos ihminen lähettää oikeasti tuollaisen viestin ja oikeasti tosiaan ajattelee noin niin ei ihme jos ihmiset ei hyväksy ja ota omakseen samaa ajatusmaailmaa.
[/quote]
Mistä viimeisimmästä kohusta puhut?
Kun avauduin miehelleni uskomuksistani, hän oli sitä mieltä, että olen psykoosissa. Nykyisin en juurikaan puhu niistä asioista.
Samasta syystä kuin tonttuihin ja menninkäisiin uskovia aikuisia ihmisiä pilkataan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:32"]
Samasta syystä kuin tonttuihin ja menninkäisiin uskovia aikuisia ihmisiä pilkataan.
[/quote]
No miksi sinä heitäkään pilkkaat? Vai pilkkaatko kaikkia, jotka ajattelevat/uskovat eri lailla kuin sinä?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:32"]Samasta syystä kuin tonttuihin ja menninkäisiin uskovia aikuisia ihmisiä pilkataan.
[/quote] Juuri näin! Usko jumalaan ei eroa tippaakaan siitä, että uskoo vaikka siniseen yksisarviseen..
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:32"]
[/quote]
Miksi pitäisi pilkata edes tonttuihin uskovaa? Jos ihmisen henkilökohtaisista uskomuksista ei ole haittaa kenellekään niin eikö se pilkkaaminen ole vain ilkeyttä? Eikö olisi vain hyvä juttu, jos joku saisi elämäänsä tarkoitusta ja sisältöä vaikka sitten uskomalla yksisarvisiin..? Voihan sitä ilmoittaa ettei itse usko sellaiseen tai kysellä miksi hän uskoo, mutta sen oman mielipiteen voi kuitenkin halutessaan esittää ystävällisesti ja toista kunnioittaen. Idiootiksi ja typeräksi haukkuminen ei ole kovinkaan rakentavaa.
Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:32"]Kun avauduin miehelleni uskomuksistani, hän oli sitä mieltä, että olen psykoosissa. Nykyisin en juurikaan puhu niistä asioista.
[/quote]
Miehesi on täysin oikeassa. Uskonto on joukkopsykoosia / joukkohypnoosia. Vetää pään paljon pahemmin sekaisin, kuin mikään päihde silloin kun "kolahtaa".
En ole tavannut vielä ketään siniseen yksisarviseen tai suohirviöön uskovaa, joka käännyttäisi muitakin uskomaan niihin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:32"]Samasta syystä kuin tonttuihin ja menninkäisiin uskovia aikuisia ihmisiä pilkataan.
[/quote] Juuri näin! Usko jumalaan ei eroa tippaakaan siitä, että uskoo vaikka siniseen yksisarviseen..
[/quote]
Mutta onko se sinulle jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia jos joku uskoo siniseen yksisarviseen? Tai siis selvästi on mutta miksi?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:45"]
Mutta onko se sinulle jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia jos joku uskoo siniseen yksisarviseen? Tai siis selvästi on mutta miksi?
[/quote]
Miksi epäilet, että se olisi vaikea asia? Kyllä ihmiset ovat kautta historian uskoneet kaikenlaista pähkähullua ja perusteltua. Ei minun tarvitse muiden järjettömyydestä silti pitää. Ihminen, joka hylkää kirkkaan ja kriittisen ajattelun, tulee pilkatuksi, koska hän käyttäytyy typerästi.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]
Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.
[/quote]
No mikäs muukaan se on, kuin satukirja?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:47"]
pähkähullua ja perusteltua
[/quote]
Siis perusteetonta.
Pilkkaaminen on sosiaalisen kontrollin muoto. Typeriä uskomuksia pilkataan, jotta ihmiset lakkaisivat uskomasta niihin. Uskonnollinen ajattelu on yhteiskunnallisesti haitallista, joten pilkkaan on poikkeuksellisen hyvät syyt.
Ihmisillä ei ole enää minkäänlaisia käytöstapoja. Kaikkea ja kaikkia haukutaan netissä anonyyminä.