Miksi niin monet pilkkaavat uskovia?
Jos joku uhkailee helvetillä ja nostaa itsensä muiden yläpuolelle niin ymmärrän sellaisen ärsyttävän, mutta miksi tälläkin palstalla niin usein pilkataan ihan muuten vaan?
Jos joku uskoo Jumalaan, kohtelee toisia ystävällisesi ja tasa-arvoisesti miksi häntä pitäisi haukkua ja pilkata vaikka itse ei samoin uskoisikaan?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:18"]
Jos joku uhkailee helvetillä ja nostaa itsensä muiden yläpuolelle niin ymmärrän sellaisen ärsyttävän, mutta miksi tälläkin palstalla niin usein pilkataan ihan muuten vaan?
Jos joku uskoo Jumalaan, kohtelee toisia ystävällisesi ja tasa-arvoisesti miksi häntä pitäisi haukkua ja pilkata vaikka itse ei samoin uskoisikaan?
[/quote]
Pilkka on tuolloin minustakin useimmiten(!) kohdistettu hiukan väärin. Uskonto ansaitsee kaiken pilkan, mitä se osakseen saa, sillä kaikki uskonnot ovat naurettavia, siispä nauramme niille. On jo aika poistaa kuleksimasta tuo ihmiskunnan kehitystä jarruttava rutto.
Uskova ihminen sen sijaan ei ansaitse pilkkaa tai naureskelua osakseen uskonsa vuoksi, ellei hän käy esim. evankelioimaan, paasaamaan tai rajaamaan toisten elämäntapaa taikaukkokuviotelmillaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:32"]Samasta syystä kuin tonttuihin ja menninkäisiin uskovia aikuisia ihmisiä pilkataan.
[/quote] Juuri näin! Usko jumalaan ei eroa tippaakaan siitä, että uskoo vaikka siniseen yksisarviseen..
[/quote]
En minäkään usko sinun saavan hyvää tulevaisuutta tuolla asenteella, mutta en pidä silti sinua sekopäänä, vaikka itse niin uskoisitkin.
Kovimmissa pilkkaajissa saattaa olla sellaisia, jotka ovat juuri luopuneet uskosta. Heissä on perinteistä käännynnäisen intoa ja kiihkeyttä. Ronskeilla sanavalinnoilla he hakevat itselleenkin uuden "uskon" vahvistusta. Tämmöisen ikipakanan kuin minä ei tarvitse uhota, pilkata eikä valistaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:50"]
Uskova ihminen sen sijaan ei ansaitse pilkkaa tai naureskelua osakseen uskonsa vuoksi, ellei hän käy esim. evankelioimaan, paasaamaan tai rajaamaan toisten elämäntapaa taikaukkokuviotelmillaan.
[/quote]
Kummallista logiikkaa. Jos jollakulla on naurettavia uskomuksia, on vain luonnollista, että hänelle nauretaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:45"]
Mutta onko se sinulle jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia jos joku uskoo siniseen yksisarviseen? Tai siis selvästi on mutta miksi?
[/quote]
Miksi epäilet, että se olisi vaikea asia? Kyllä ihmiset ovat kautta historian uskoneet kaikenlaista pähkähullua ja perusteltua. Ei minun tarvitse muiden järjettömyydestä silti pitää. Ihminen, joka hylkää kirkkaan ja kriittisen ajattelun, tulee pilkatuksi, koska hän käyttäytyy typerästi.
[/quote]
No säkin käyttäydyt nyt melkoisen typerästi, mutta en mä nyt kyllä koe tarvetta alkaa sua pilkkaamaan.
Minusta on pelottavaa antaa sellaisen ihmisen esim. kasvattaa lapsia, joka uskoo joulupukin kaltaiseen satuhahmoon. Usko on sairautta, samoin kuin alkoholismi.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.
[/quote]
Ihanaa, järkevä ateisti!! Mä olen tullut siihen lopputulokseen, että ne joilla on tarvetta pilkata ja halveksia uskovia eivät itse kuitenkaan ole sinut oman uskonnottomuutensa kanssa. Jossain syvällä sisimmässä kalvaa epäilys siitä, onko jotain kuitenkin olemassa. Pelko siitä saa haukkumaan ja pilkkaamaan. Sama pätee aika moneen muuhunkin asiaan elämässä..
[/quote]
Jep. Tai koittaa pönkittää jotakin "virhettä" itsessään, kerta on tarve nostaa itseään korkeammalle korokkeelle noin henkilökohtaisen asian takia :D
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:51"]
[/quote]
Kummallista logiikkaa. Jos jollakulla on naurettavia uskomuksia, on vain luonnollista, että hänelle nauretaan.
[/quote]
Ihana asenne. Eikö rauhallinen asiasta keskustelu saisi aikaan parempia tuloksia? Luulisin, että on hyvin normaalia mennä lähinnä puolustuskannalle ja loukkaantua, jos joku pilkkaa tai nauraa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:56"]
Eikö rauhallinen asiasta keskustelu saisi aikaan parempia tuloksia?
[/quote]
Tervetuloa Internetiin. Sinulle on täällä paljon nähtävää ja opittavaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:53"]
Minusta on pelottavaa antaa sellaisen ihmisen esim. kasvattaa lapsia, joka uskoo joulupukin kaltaiseen satuhahmoon. Usko on sairautta, samoin kuin alkoholismi.
[/quote]
Jos uskova ihminen kasvattaa lapsensa rakastamaan lähimmäistä, puolustamaan huono-osaisten oikeuksia jne. niin mikä tälläisessä tilanteessa on se huono asia? Ihan vain periaatteesta hirveää?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.
[/quote]
Ihanaa, järkevä ateisti!! Mä olen tullut siihen lopputulokseen, että ne joilla on tarvetta pilkata ja halveksia uskovia eivät itse kuitenkaan ole sinut oman uskonnottomuutensa kanssa. Jossain syvällä sisimmässä kalvaa epäilys siitä, onko jotain kuitenkin olemassa. Pelko siitä saa haukkumaan ja pilkkaamaan. Sama pätee aika moneen muuhunkin asiaan elämässä..
[/quote]
Saahan sitä ateistin sielunmaailmaan analysoida niin paljon kuin haluaa. Uskovaisille naureskelu nyt vain on kivaa, siinä syyt miksi "pilkataan". Itseä repeilytti viimeksi eilen tämä "haureuspappi". Ja viime viikolla syntimittari. Parasta huumoria
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]
Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.
[/quote]
No mikäs muukaan se on, kuin satukirja?
[/quote]
Raamatun tapahtumista ja henkilöistä on tieteellisiä todisteita, eikä koko kirja ole näin pelkkää fiktiota kuin sadut noin yleensä. Ikävää ettet itse ole vaivautunut ottamaan selvää.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.
[/quote]
[/quote]
Joo, samaa mieltä olen että ihmiset suhtautuu kauheen nihkeesti mun uskooni siniseen yksisarviseen. Syvällä sisimmässään kuitenkin epäilevät että ehkä yksisarvinen on sittenkin totta ja pelko siitä saa haukkumaan ja pilkkaamaan. Toivon ja uskon että kuolinvuoteellaan vihdoin ottavat yksisarvisen sydämeensä!
Noo varmaan kokevat,että me uskovaiset olemme teennäisiä,emmekää elää sen mukaan mitä saarnataan yms...eikä osataan rakastaa lähimmäistä,ei sitten yhtään..sen lisäksi halutaan sekaia,rahaa,kauniita vaatteita,uusi auto...niin olemme TEKOPYHIA. Ei se mua haittaa että mua piltataan. Mulla pitää olla lähimmäisrakkauttaa enemmään,ystävällisyyttä enemmään,ja haluu seurata Jeesusta reilummiin,minä haluaisin rukoilla enemmään-koska totisesti uskon,eikä kukaan vie multa sen-vaikka kuoleman uhalla en kiellä Isää eikä Hänen poikansa,koska olin ollut kliinisessa kuolemassa ja tiedän mitä näin ja mitä koin ja miksi elämäni muuttui TÄYSIN tämän kokemukseni älkeen. Mä en jaksaa olla kiinnostunut maalisesta elämästä-raha,ja ruoka ja muuta...tarvitsen niukkasti jotta pärjään. Käyn töissä jos sitä saa,haluan elää hyvin,omatunnomukaan, koska tiedän että siellä kysytään. Ja jos te elätte ajattelemattomasti niin sielunne jouduu kärsimään tuskeissaan kuolemanne jälkeen,joten tehkää parannus,minä pyydän teitä,koska tiedän mitä puhun. Haluan että uskotte.
Uskonnollinen ajattelu on virheellistä ajattelua. Sellaista pilkataan samasta syystä kuin vaikkapa rasistista ajattelua.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]
Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.
[/quote]
No mikäs muukaan se on, kuin satukirja?
[/quote]
Toivottavasti et koskaan joudu kirjastoon tai kirjakauppaan töihin :)
Lähinnä sen vuoksi itse pidän uskovaisia hulluina, koska minusta on käsittämätöntä, että joku ihminen siis tavallinen ihminen, joka uskoo voi hyvin kevyesti tosta noin vaan tuomita sellaisen ihmisen, joka elää toisenlaista elämää.
Mikä antaa oikeuden olla joku jumalan tulkki muille ihmisille, sitä en ymmärrä enkä tule koskaan ymmärtämään. Miten uskovaiset voivat muka niin tarkasti tietää kuka täältä joutuu helvettiin ja ketä jumala oikeasti rakastaa, sehän on ihan naurettava ajatus. Minä en ole ateisti, mutta kyllä uskoavaiset ovat saaneet minun monesti miettimään uskonnon järkevyyttä, muka ollaan niin lähimmäista rakastavia ja ihania ihmisiä ja samalla tuomitaan jyrkästi ne, joita eivät nyt sitten satu omasta mielestään sita jumalan rakkautta raamatun mukaan ansaitsemaan. Mistä sinä uskovainen tiedät, että juuri sinä kaikessa ahdasmielisyydessäsi ansaitset olla jossain jumallisessa auringon paisteessa, vaikka olet ilkeä ja ahdamielinen ihminen? Ja älkää lyökö päähän sillä raamatulla vaan ajatelkaa itse.
Nettipalstoilla toki pilkataan kristittyjä, mutta pilkataanko myös livenä? Mielestäni ei juurikaan. Tämä selittyy sillä, että jostain syystä ateistit käyttävät paljon nettiä, ovat erittäin äänekkäitä ja pyrkivät levittämään sanomaansa. Ateisteilla on myös keskimäärin vähemmän lapsia ja vapaaehtoinen lapsettomuus on suositumpaa kuin muilla, joten heillä on aikaa surffailla netissä.
Suomessa noin 80% kuuluu johonkin kristilliseen yhdyskuntaan (suurin osa ev. lut.) ja vakaumuksellisia ateisteja on 5%. Maailmanlaajuisesti ateisteja on vain 2%. He siis ovat oikeassa elämässä pieni vähemmistö, mutta nettipalstoilla hekin pääsevät ääneen.
Täälläkin monessa ketjussa todennäköisesti kirjoittelee useita viestejä joku yksi tai kaksi ateistia.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:51"]
[/quote]
[/quote]Ei ole luonnollista nauraa toiselle. Kaikilla meillä voi olla hassuja tapoja, ajatuksia, pelkoja, uskomuksia jne mutta ei todellakaan ole LUONNOLLISTA, että muut ihmiset nauravat niitä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.
[/quote]