Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet pilkkaavat uskovia?

Vierailija
30.01.2014 |

Jos joku uhkailee helvetillä ja nostaa itsensä muiden yläpuolelle niin ymmärrän sellaisen ärsyttävän, mutta miksi tälläkin palstalla niin usein pilkataan ihan muuten vaan?

Jos joku uskoo Jumalaan, kohtelee toisia ystävällisesi ja tasa-arvoisesti miksi häntä pitäisi haukkua ja pilkata vaikka itse ei samoin uskoisikaan?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:32"]

Hassua miten ateistit pitävät uskovaisia tyhminä/hulluina,koska uskovat asioihin joihin ateistit eivät usko.

[/quote]

Se johtuu siitä, että uskovaiset uskovat asioita täysin perusteetta ja hylkäävät selkeän ajattelun.

[/quote]

Mutta MIKSI se on teille kiihkoateisteille niin suuri ongelma?

En ole uskovainen,mutta minun puolestani muut saavat aivan rauhassa uskoa Jumalaan,sinisiin yksisarvisiin,tonttuihin ja lentävään spagettihirviöön.Se ei vaikeuta elämääni mitenkään,eikä herätä vaistomaista tarvetta pilkata toista.

Mikä teidän ongelmanna oikesti on?

Vierailija
62/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:56"]

[/quote]

Laiska ja laadullisesti huono ajattelu on yhteiskunnallinen ja kulttuurinen ongelma. Uskonnollisuus on yhteiskunnallista kehitystä hidastava voima. Maailma menee parempaan suuntaan sitä mukaa, kun taikausko hälvenee, ja ihmiset alkavat ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja esimerkiksi planeettamme tulevaisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:59"]

[/quote]

Laiska ja laadullisesti huono ajattelu on yhteiskunnallinen ja kulttuurinen ongelma. Uskonnollisuus on yhteiskunnallista kehitystä hidastava voima. Maailma menee parempaan suuntaan sitä mukaa, kun taikausko hälvenee, ja ihmiset alkavat ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja esimerkiksi planeettamme tulevaisuudesta.

[/quote]

Olen itse uskova kristitty, koulutukseltani olen diplomi-insinööri. Lähes kolmannes uskovista ystävistäni on lääkäreitä ja toinen kolmannes diplomi-insinöörejä tai luonnontieteellisen alan maistereita.

Erityisesti lääketieteen ja tekniikan aloilla uskovat ovat mielestäni yliedustettuina. Esim. humanistis-yhteiskuntatieteellisillä aloilla on paljon enemmän ateisteja tai muuten maallistunutta porukkaa.

Tämän takia minua aina hämmästyttää se, että uskovia pidetään jotenkin tietämättöminä. Päivi Räsänen on tyypillisin pilkan kohde ja hänen kanssaan voi olla eri mieltä, jos haluaa. Silti on hyvä muistaa, että Räsänen on lääkäri sekä 6 laudaturin ylioppilas, joten hän aivan varmasti tietää mm. luonnontieteistä enemmän kuin keskiverto suomalainen.

Vierailija
64/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa uskovaisia enkä pilkkaa heitä kuten en pilkkaa ketään muutakaan. Uskon, että iso osa heistä on normaaleja perusfiksuja ihmisiä.

Uskovaiset (eivät pelkästään kristityt, vaan ihan mihin tahansa uskontoon kuuluvat) kuitenkin ärsyttävät silloin, kun he esimerkiksi mielipidekeskusteluissa eivät noudata omaa järkeään ja loogista ajatteluaan vaan ovat mieltä x, koska heidän uskonnollinen tekstinsä näin sanoo. En pidä vakavastiotettavana mielipiteenä sitä, että homous on väärin koska Raamatussa sanotaan niin. Uskovaisen tulisi ymmärtää, etteivät hänen uskontonsa tekstit ja sanoma ole yleismaailmallisia faktoja joita tulee sokeasti noudattaa ja yrittää vääntää muillekin. Maailma ei voi enää pyöriä epäluotettavien uskonasioiden ympärillä, yksilöt uskokoon mihin itse kukin tahtoo mutta valtion ja suurten linjojen kanssa asialla ei tulisi olla enää mitään tekemistä.

Myös monien uskovaisten ylimielinen asenne ärsyttää. Olen tavannut useita, joiden mielestä ei-uskovaiset ovat moraalittomia, julmia, empatiakyvyttömiä tai jollain muulla tavalla huonoja ihmisiä joiden ainoita arvoja elämässä ovat pintaliitoiset asiat kuten raha ja menestys.

Vierailija
65/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tää just. Pidän taikauskoa vaarallisena yhteiskunnalle ja ihmiskunnan kehitykselle.

Vierailija
66/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ketään pilkkaa. Tiedän työkaverini olevan uskovainen vain koska hänen elämäntapansa viittaa siihen, ihan samoin suhtaudun kuin muihinkin. Hän ei ole ikinä suoraan tuonut uskoaan esille eivätkä tuollaiset asiat minusta edes kuulu työpaikalle.

Mutta jos joku uusi tuttavuus oikein erikseen mainitsee olevansa uskossa, ja vielä oikein isoin kirjaimin puhuu Isästä ja Pojasta, se on kyllä minusta kiusallista ja saa suhtautumaan kuten kehen tahansa muuhunkin harvoissa elävään. En oikein vakavissani pysty ottamaan häntä ja tulee olo, että mielummin menen toiseen pöytään istumaan kahvitunnilla. En ilkeile tietenkään, mutta otan etäisyyttä ja toivon hiljaa mielessäni, ettei hän enää ottaisi näitä noloja mielikuvitushenkilöitään puheeksi tai ainakaan jakaisi mitään lappuja tai raamattupiirikutsuja, niin että voisin yrittää unohtaa ja suhtautua häneen kuin normaaleihin ihmisiin.

Se, että Jeesus on ollut todellinen henkilö, ei muuta kokemustani. Yhtä höyrähtänyt mielikuva mulle tulisi ihmisestä, jonka maailmankatsomuksessa on tosi korkealla sijalla vaikka jonkun yksittäisen faaraon elämän ja opetusten seuraaminen ja niiden siteeraaminen. En jaksaisi keskustella tällaisen faaraohullun kanssa sen enempää kuin uskovaisen, jos argumentteina mihin tahansa asiaan tulisi vaan lainausta jostain ikivanhasta papyrys kääröstä.

Rahan tai kiireen palvonta ei muuten ole mitenkään keskeisellä sijalla elämässäni. Vietän vaatimatonta, rauhallista, päihteetöntä ja irtosuhteetonta elämää ateismistani huolimatta.

Vierailija
67/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:53"]

Minusta on pelottavaa antaa sellaisen ihmisen esim. kasvattaa lapsia, joka uskoo joulupukin kaltaiseen satuhahmoon. Usko on sairautta, samoin kuin alkoholismi.

[/quote]

Jos uskova ihminen kasvattaa lapsensa rakastamaan lähimmäistä, puolustamaan huono-osaisten oikeuksia jne. niin mikä tälläisessä tilanteessa on se huono asia? Ihan vain periaatteesta hirveää?

[/quote]

Juuri tämän itserakkauden ja ylimielisyyden vuoksi uskovaisia inhotaan. Miten kuvittelen ateistien elävän ja kasvattavan lapsiaan?

[/quote]

Käsittääkseni en vihjannut, että ateistit eivät voisi kasvatta lapsiaan samoilla periaatteilla. En myöskään sanonut itse olevani uskovainen. Kaikkihan on kiinni yksilön persoonallisuudesta ja ajatusmaailmasta. Ylimielisyys ja itserakkaus eivät käsittääkseni ole sidonnaisia jumaluskoihin. Ahdasmielinen ja toisia tuomitseva ihminen on mikä on uskoi hän mihin tahansa tai ei mihinkään. 

Isovanhempani olivat uskovia. He olivat erittäin hyväsydämisiä ja ihania ihmisiä, jotka kyllä ymmärsivät ja suvaitsivat ihmisen erilaisia näkökantoja ja mielipiteitä. Vain ihmisten tunteista piittaamaton ihminen voisi pilkata heidän kaltaisiaan ihmisiä. Tai muitakaan sen puoleen...

Vierailija
68/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin pidän uskovia lähinnä vähän yksinkertaisina. Vähän sama kuin joku aikuinen kertoisi ihan tosissaan, että uskoo joulupukkiin. Ei se välttämättä ihmisestä sen huonompaa tee mutta aina vähän pääkopassa jotenkin pisteet laskee kun kuulee, että joku on uskovainen.

Sama juttu tosin kun kuulen jonkun hankkineen koiran riesakseen, typeriä valintoja molemmat enkä arvosta typeriä/hölmöjä ihmisiä. 

Vierailija
69/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 16:28"]

[/quote]

Tää just. Pidän taikauskoa vaarallisena yhteiskunnalle ja ihmiskunnan kehitykselle.

[/quote]

Tunnen erään erittäin uskovaisen kristityn, joka on myös erinomainen kirurgi. Ajattelepa, että tällainen "vaarallisen taikauskon" edustaja voi todellakin pelastaa sinun tai lapsesi (jos sinulla niitä on) hengen. Uskovat eivät ole mikään eristäytynyt lahko, joiden kanssa ei tarvitse olla tekemisissä, vaan monet ovat erittäin koulutettuja ja tekevät tärkeää työtä myös sinun hyväksesi.

Vierailija
70/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:41"]Se että uskovaisia pilkataan kertoo aikalailla tän länsimaisen kansan tilasta.

Hyväksyttyä on uskoa vain rahaan ja omaan egoonsa.

Suorastaan satanistista..

Ja ei, en kuulu kirkkoon.

[/quote]

Totta joka sana! Puistattaa miten sinisilmäisiä ihmiset on, mutta ei mitään moraalia..

Vierailija
71/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa uskovaisista on sellaisia, etteivät kailota uskoaan suureen ääneen. Joskus on ollut keskusteluja uskonnoista, niin joku seurueesta saattaa uskaltautua kertomaan vakaumuksestaan. Ette te ihmiset edes välttämättä tiedä tai tajua, ketkä teidän työkavereista on uskovaisia. Turha stereotypisoida ketään uskonnon perusteella.

Vierailija
72/83 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]

Itseänikin asia ärsyttää, vaikka olen ateisti. Kuulostaa niin typerältä ne raamatun vertaamiset satukirjaan yms.

[/quote]

No mikäs muukaan se on, kuin satukirja?

[/quote]

Raamatun tapahtumista ja henkilöistä on tieteellisiä todisteita, eikä koko kirja ole näin pelkkää fiktiota kuin sadut noin yleensä. Ikävää ettet itse ole vaivautunut ottamaan selvää.

[/quote]

Päähenkilöistä siis on tieteellisiä todisteita. Jumalasta, pyhästä hengestä, enkeleistä, arkkienkeleistä, paholaisesta, ?900-vuotiaasta Aatamista ja hänen pojistaan...

Vierailija
73/83 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:59"]

[/quote]

[/quote]

Olen itse uskova kristitty, koulutukseltani olen diplomi-insinööri. Lähes kolmannes uskovista ystävistäni on lääkäreitä ja toinen kolmannes diplomi-insinöörejä tai luonnontieteellisen alan maistereita.

Erityisesti lääketieteen ja tekniikan aloilla uskovat ovat mielestäni yliedustettuina. Esim. humanistis-yhteiskuntatieteellisillä aloilla on paljon enemmän ateisteja tai muuten maallistunutta porukkaa.

Tämän takia minua aina hämmästyttää se, että uskovia pidetään jotenkin tietämättöminä. Päivi Räsänen on tyypillisin pilkan kohde ja hänen kanssaan voi olla eri mieltä, jos haluaa. Silti on hyvä muistaa, että Räsänen on lääkäri sekä 6 laudaturin ylioppilas, joten hän aivan varmasti tietää mm. luonnontieteistä enemmän kuin keskiverto suomalainen.

[/quote]

Minunkin tuttavapiirissä uskovaiset ovat poikkeuksetta korkeakoulutettuja ja muutenkin erittäin kiinnostuneita kehittämään omaa ja muiden elämää paremmaksi. Tuntemani uskovaiset eivät juopottele vaan viettävät perhe-elämää ja harrastavat aktiivisesti kukin mitäkin. Toki olen höyrypäitäkin kohdannut, mutta se ei ole uskonnon syytä vaan henkilön oma "persoonallisuus". Höyrypäitähän löytyy myös uskovaisten ulkopuolelta.

Minun käsitykseni uskovaisista ei täytä muiden täällä mainitsevia argumentteja heidän typeryydestä, aivottomuudesta, tuomitsevaisuudesta jne. Päinvastoin, he ovat yleensä fiksua ja rehtiä sakkia, jotka ovat vieläpä enemmän elämässä kiinni kuin Pertti Perusjätkä jolla ei ole sen kummoisia uskomuksia mihinkään.

Nämä siis omia kokemuksia uskovaisista.

Vierailija
74/83 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon varjolla rikotaan mm.perustuslakia tai siis uskokoon ken mitä haluaa, tapoja on monia

Vierailija
75/83 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtauduin itse aiemmin äärimmäisen kunnioittavasti kaikkiin uskontoihin ja niihin uskoviin ihmisiin, mutta perätessäni kaikkien perustuslakiinkin kirjattua vapautta uskoa mihin kukin haluaa tai olla uskomatta ja vapaa uskonnoista, sain uskovilta jatkuvasti valitusta milloin mistäkin, uskon pakotusta kaikille kouluissa ym. sekä usein suoranaista haukkumista, olen alkanut sanomaan suoraan, että ovat höperöitä satukirjojen ja -olentojen palvojia. Joku raja sentään ja uskovilla on tässä itsetutkiskelun paikka. Uskohan on yksityiselämään kuuluva asia, mutta nämä yrittävät pakottaa sitä kaikille, koska joskus on tehty niin. Maailman ja ihmisten muuttumisesta eivät ymmärrä hölkäsenpöläystä eivätkä hyväksy sitä vaan samaa pitäisi toistaa vuosisadasta toiseen.

Vierailija
76/83 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:47"]

pähkähullua ja perusteltua

[/quote]

Siis perusteetonta.

Pilkkaaminen on sosiaalisen kontrollin muoto. Typeriä uskomuksia pilkataan, jotta ihmiset lakkaisivat uskomasta niihin. Uskonnollinen ajattelu on yhteiskunnallisesti haitallista, joten pilkkaan on poikkeuksellisen hyvät syyt.

Minkä takia se on yhteiskunnallisesti haitallista? Tiedän kyllä, että noin ajateltiin kun kommunistivaltioita ja Neuvostoliittoa perustettiin, mutta että joku on vielä 2025 yhtä ahdasmielinen?

Vierailija
77/83 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[/quote]

[/quote]

Ja HÖPÖ HÖPÖ! Taikausko pitää ihmisen kaidalla tiellä ja osaa olla nöyrä isojen asioiden edessä. TÄMÄ on juuri nykyajan ongelma, kun minäminäminä ja somesomesome kaikki ovat vaan itseään täynnä ja luulevat olevansa kuin jumalia itse! Mieti sitä.

Vierailija
78/83 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä nk. vaihtotaloutta.

Vierailija
79/83 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ilmiö  päiväkodeissa, kouluissa, työelämässä... yksinkertaisimpia pilkataan. Ja itserakkaita inhotaan.

Vierailija
80/83 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan ihmisten kusipäisyyden suuri kulmakivi on se, että ihminen ei usko jumalaan, vaan uskoo itse olevansa joku jumala! Nykyajan itsekeskeisyys ja minä minä minä kulttuuri oksettaa. Samoin ylitsepursuava tiedon tulva ja kaiken maailman tik-tok-snäp-töks-naps-höps joka hemmetin tuutista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme