Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutava lentely ympäri maailman on onneksi loppunut - toivottavasti pysyvästi!

Vierailija
23.10.2020 |

Toivotaan että kunnon korona kestää niin kauan esim. 10 vuotta, että saastuttavaihnisapinasuku saadaan oppimaan uudet käytösmallit.
Järjettömän lentely sinne sun tänne on kertakaikkiaan loputtava. Esim. kiinalaisten rahtaaminen Suomen Lappiin.

Kommentit (222)

Vierailija
61/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tajua, että lopulta kysymys on vapaudesta? Vapaudesta liikkua sinne minne itse haluaa. Se ollaan nyt viemässä meiltä ja te toopet ootte siitä iloisia.

Ei kukaan vie vapauttasi liikkua, sen kun hyppäät junaan / laivaan / pyörän selkään! Toki kestää enemmän aikaa mutta sellaista se on. Lentomatkustelu on syy koko pandemiaan kun Kiinaa ei laitettu kiinni ja turistit lennähteli paikasta toiseen tartuttaen tautia. Hyvä pallollekin että lentomatkailu vähenee kun toista palloa ei ole saatavilla ihan heti jos tämä brakaa. Maapallo on tärkeämpi kuin sinun halusi nähdä vaikka Patagonia omin silmin. Joo ja kyllä mekin matkustettiin usein ennen pandemiaa mutta en nyt jaksa pitää sitä minään elintärkeänä toimintana. Etsi muuta sisältöä elämääsi jos ahdistaa.

Olen yrittänyt etsiä. Olen puhunut asiasta matkustavien ystävieni kanssa ja yksi jos toinenkin on sanonut etsivänsä mutta toistaiseksi ei ole kukaan kertonut löytäneensä. Toivottavasti et väännä taas huonoa trollausta siitä, kuinka matkustelevilla ihmisillä on paha olla kotona, koska siitä ei ole kysymys. Kaltaiseni tavis viettää kuitenkin parhaanakin vuonna matkoilla alle 2 kk vuodesta. Mutta se on intohimo, joka minua on vienyt uusiin paikkoihin kohta 40 vuoden ajan, jos lapsuuden matkoja perheen kanssa ei lasketa, ja josta olen haaveillut lähes 50 vuoden ajan.

Ihan mielelläni kuulen ehdotuksia muuksi sisällöksi matkailun tilalle. Pelkään vain, että ne ovat tasoa "tee elämästä kotona mukavaa/viihtyisää/sellaista että haluat olla siellä" - se ei nimittäin ole uutta sisältöä eikä siitä saa intohimoa.

Jos joku aktiivinen matkailija on löytänyt muuta sisältöä, mikä aidosti korvaa matkustamisen halun, niin todellakin haluan kuulla!

En usko. Niin monta ketjuakin on kadonnut. Varmaan monelta muultakin. Ihmiset sullotaan niin pieniin asuntoihin, että ei edes citypotkuria voi hankkia, kun ei se minnekään mahdu! Aloita siitä:-D

https://www.apuvalinekauppa.fi/product/493/esla-citypotkuri-3600

Nonnii: pyöröovi tasaisen reitin/kentän laidalle ja maksu siitä kuten parkkihallissa! Minne?

Kotimainen valmiste tuo, mutta tarvii tasaisen reitin.

Vierailija
62/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on sanottava, että kyllä matkailu palaa vähintäänkin ennalleen heti kun se on mahdollista.

Niin tekee. Lisäksi yksityisautoilu tulee lisääntymään räjähdysmäisesti ja julkisen liikenteen, kimppakyytien yms. suosio romahtamaan. Ihmiset haluavat pysyä etäällä muista ihmisistä tartuntariskin vuoksi ja kaikki kynnelle kykenevät alkavat kulkemaan omalla autolla.

Me hommattiin miehen kanssa ajokortit koronan alkaessa. Valitsemassamme autokoulussa oli hirveä ruuhka ja nettisivuilla sanottiin, että saattaa joutua odottelemaan jopa kuukauden ennen kuin ajotunnit alkavat. Ei ilmeisesti olla ainoita, joille ajokorttien hankinta tuli ajankohtaiseksi koronan alkaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne kaikki jotka menettää työpaikkansa ja elinkeinonsa, monet alueet on melko riippuvaisia turismista.

Turismi on elinkeino, joka on tullut tilalle kun nykyinen talouskeskeinen maailma on syrjäyttänyt perinteiset elinkeinot. Monihan näistä on elänyt ennen luonnosta, joka on nykyään valjastettu turismin välineeksi, kun mm. paikalliset kalakannat on ensin romahdutettu. Kysypä saamelaisilta kumpaan he olivat tyytyväisempiä, poronhoitoon sellaisena kun se oli satojen vuosien ajan, vai tähän nykyiseen meininkiin kun saa tapella porojen määrästä ja laidunalueiden säilyttämisestä valtion ja paikallisten kanssa ja lähes kukaan ei pysty enää elämään pelkästään poronhoidolla, vaan on pakko sivubisneksenä ottaa myös turisteja farmeille.

Sama meininki monessä suomalaistenkin suosimassa lomakohteessa, luuletko ihan oikeasti että teet jonkun palveluksen paikallisille kun käytännössä tuet heitä sortavan systeemin jatkumoa? Karhunpalveluksen ehkä, sillä hekin ovat osa systeemiä koittaessaan sen ehdoilla selvitä. Luulisin silti, että myös esim. jamaikalaiset olisivat onnellisempia jos voisivat edelleen hankkia elantonsa kalastamalla sen sijaan että passaisivat rikkaita länsimaalaisia surkealla palkalla. 

Vierailija
64/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on sanottava, että kyllä matkailu palaa vähintäänkin ennalleen heti kun se on mahdollista.

Palaa JOS se on mahdollista, mihin en usko. Maailma ei palaa enää ennalleen.

Mikä on se "ennalleen"? Kehitys ei vielä koskaan ole mennyt takapakkia vaan se menee aina eteenpäin, joskus huonompaan ja joskus parempaan suuntaan. "Entiseen" ei ole vielä koskaan palattu. Korona kyllä muuttaa maailmaa pysyvästi

Vierailija
65/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tajua, että lopulta kysymys on vapaudesta? Vapaudesta liikkua sinne minne itse haluaa. Se ollaan nyt viemässä meiltä ja te toopet ootte siitä iloisia.

Ei kukaan vie vapauttasi liikkua, sen kun hyppäät junaan / laivaan / pyörän selkään! Toki kestää enemmän aikaa mutta sellaista se on. Lentomatkustelu on syy koko pandemiaan kun Kiinaa ei laitettu kiinni ja turistit lennähteli paikasta toiseen tartuttaen tautia. Hyvä pallollekin että lentomatkailu vähenee kun toista palloa ei ole saatavilla ihan heti jos tämä brakaa. Maapallo on tärkeämpi kuin sinun halusi nähdä vaikka Patagonia omin silmin. Joo ja kyllä mekin matkustettiin usein ennen pandemiaa mutta en nyt jaksa pitää sitä minään elintärkeänä toimintana. Etsi muuta sisältöä elämääsi jos ahdistaa.

Olen yrittänyt etsiä. Olen puhunut asiasta matkustavien ystävieni kanssa ja yksi jos toinenkin on sanonut etsivänsä mutta toistaiseksi ei ole kukaan kertonut löytäneensä. Toivottavasti et väännä taas huonoa trollausta siitä, kuinka matkustelevilla ihmisillä on paha olla kotona, koska siitä ei ole kysymys. Kaltaiseni tavis viettää kuitenkin parhaanakin vuonna matkoilla alle 2 kk vuodesta. Mutta se on intohimo, joka minua on vienyt uusiin paikkoihin kohta 40 vuoden ajan, jos lapsuuden matkoja perheen kanssa ei lasketa, ja josta olen haaveillut lähes 50 vuoden ajan.

Ihan mielelläni kuulen ehdotuksia muuksi sisällöksi matkailun tilalle. Pelkään vain, että ne ovat tasoa "tee elämästä kotona mukavaa/viihtyisää/sellaista että haluat olla siellä" - se ei nimittäin ole uutta sisältöä eikä siitä saa intohimoa.

Jos joku aktiivinen matkailija on löytänyt muuta sisältöä, mikä aidosti korvaa matkustamisen halun, niin todellakin haluan kuulla!

Ihmismielen tutkiminen.

Ei tulis mieleenkään! --puhu siis vain omastapuolestasi:-X

tuosta on hyvä alkaa:

http://www.arcturusastronomy.fi/index.php?page=taehdistae

Vierailija
66/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvin pessimistinen maapallon tulevaisuuden osalta.

Syyn selviää, kun lukee ihan vaikka tämän ketjun.

Ihminen on liian itsekäs ja käsittämättömän lyhytnäköinen.

Meillä on aikaa enää yhden tai korkeintaan kahden sukupolven verran.

Olet luultavasti jokseenkin oikeassa, ihminen ei muutu. Itse olen suuri luonnonvaratuhlari ja päästelijä enkä aio muuttua. Ykkösluokassa helvettiin.

Mutta olen VeLa, näin jo nuorena ettei tähän maailmaan kannata tehdä lisää kärsijöitä.

Vierailija
67/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Latviassa lentoyhtiö on lanseerannut kiertoajelut taivaalla.  Lähtö Riikasta, lentely ilmassa ja paluu Riikaan.  Onko turhempaa?

Ylläpitää lentäjien ammattitaitoa, mutta muuten turhaa ja tylsää.

Lentosimulaattorit on keksitty. 

Lentokoneilla pitää lentää aina välillä. Niitä ei voi vain seisottaa, jos haluaa pitää ne lentokuntoisina.

Vierailija
68/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palaa JOS se on mahdollista, mihin en usko. Maailma ei palaa enää ennalleen.

Mikä on se "ennalleen"? Kehitys ei vielä koskaan ole mennyt takapakkia vaan se menee aina eteenpäin, joskus huonompaan ja joskus parempaan suuntaan. "Entiseen" ei ole vielä koskaan palattu. Korona kyllä muuttaa maailmaa pysyvästi

Niin on tehnytkin jo!

Mut nyt mun täytyy mennä keräämään syttöjä muhien seasta!

Onneksi nuo planeetat kulkevat samaan suuntaan aina, eikä törmäile. Puhuvat kyllä allakassa "kohtaamisesta", en ymmärrä miksi, kun nkyvät vain sen radan toisella puolella kulkevan;-)

Vierailija
69/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Latviassa lentoyhtiö on lanseerannut kiertoajelut taivaalla.  Lähtö Riikasta, lentely ilmassa ja paluu Riikaan.  Onko turhempaa?

Ylläpitää lentäjien ammattitaitoa, mutta muuten turhaa ja tylsää.

Lentosimulaattorit on keksitty. 

Lentokoneilla pitää lentää aina välillä. Niitä ei voi vain seisottaa, jos haluaa pitää ne lentokuntoisina.

Niinpä niistä voikin tehdä hyviä elokuvateattereita, kuntosaleja yms. Kai niissä on vetokoukku kaikissa?

Vierailija
70/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvin pessimistinen maapallon tulevaisuuden osalta.

Syyn selviää, kun lukee ihan vaikka tämän ketjun.

Ihminen on liian itsekäs ja käsittämättömän lyhytnäköinen.

Meillä on aikaa enää yhden tai korkeintaan kahden sukupolven verran.

Olet luultavasti jokseenkin oikeassa, ihminen ei muutu. Itse olen suuri luonnonvaratuhlari ja päästelijä enkä aio muuttua. Ykkösluokassa helvettiin.

Mutta olen VeLa, näin jo nuorena ettei tähän maailmaan kannata tehdä lisää kärsijöitä.

Hyvä ettet tee lapsia ja siirrä tuota käsittämätöntä ajatteluasi heille, mutta toivottavasti nouset seuraavaan lentokoneeseen, joka tekee pakkolaskun ja pääset nopeasti sinne määränpäähäsi. Ykkösluokassa tietysti. 

Ihminen voi muuttua, se on vain halusta kiinni. Toiset eivät halua ja heistä on haittaa kaikille niille muille, jotka tosissaan yrittävät. 

Vierailija
71/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites ne kaikki jotka menettää työpaikkansa ja elinkeinonsa, monet alueet on melko riippuvaisia turismista.

Turismi on elinkeino, joka on tullut tilalle kun nykyinen talouskeskeinen maailma on syrjäyttänyt perinteiset elinkeinot. Monihan näistä on elänyt ennen luonnosta, joka on nykyään valjastettu turismin välineeksi, kun mm. paikalliset kalakannat on ensin romahdutettu. Kysypä saamelaisilta kumpaan he olivat tyytyväisempiä, poronhoitoon sellaisena kun se oli satojen vuosien ajan, vai tähän nykyiseen meininkiin kun saa tapella porojen määrästä ja laidunalueiden säilyttämisestä valtion ja paikallisten kanssa ja lähes kukaan ei pysty enää elämään pelkästään poronhoidolla, vaan on pakko sivubisneksenä ottaa myös turisteja farmeille.

Sama meininki monessä suomalaistenkin suosimassa lomakohteessa, luuletko ihan oikeasti että teet jonkun palveluksen paikallisille kun käytännössä tuet heitä sortavan systeemin jatkumoa? Karhunpalveluksen ehkä, sillä hekin ovat osa systeemiä koittaessaan sen ehdoilla selvitä. Luulisin silti, että myös esim. jamaikalaiset olisivat onnellisempia jos voisivat edelleen hankkia elantonsa kalastamalla sen sijaan että passaisivat rikkaita länsimaalaisia surkealla palkalla. 

Varmaan saamelaiset sitten muuttaisivat myös iloisina takaisin kotaan ilman sähköjä tai mitään muitakaan moderneja nykypäivän mukavuuksia? Ehkä ne saamelaiset olivat tyytyväisempiä siihen vanhanmalliseen poronhoitoon, mutta ei sitä nyt voida olettaa, että sillä samalla tavalla voidaan ylläpitää modernia elämäntyyliä.

Vähän sama kun me ajateltaisiin, että olisipas kiva, että kaikki vaatteet jouduttaisiin tekemään käsin, kun silloin ne oli parempi laatuisia ja se yksinäinen mummokin tienasi rahansa kutomalla, mutta sitten me kuitenkin odotettaisiin, että ne vaatteet on saman hintaisia kuin nykyään ja valikoima on yhtä laaja.

Vierailija
72/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että matkailu on monelle intohimo, minullekin oli. Kannustan etsimään kiinnostuksen kohteita lähempää. Mistä tykkäät, mitkä ovat vahvuutesi? Itse olen aloittanut kirjaprojektin (fiktiota) josta olen haaveillut jo pitkään mutten ole koskaan uskaltanut kokeilla. Netistä löytyy ohjeita, oppaita ja luentoja luovasta kirjoittamisesta vaikka kuinka, esimerkiksi Stephen Kingin suusta kuultuna. Mukava tehdä jotain uutta ja jännittävää! Intohimon voi löytää muualtakin kuin matkustelusta, se pitää vain etsiä ja voi olla hankalaakin kun ihminen niin harvoin muuttaa tapojaan. Luonto on hyvä inspiraation lähde, toisten auttaminen, remonttiprojekti, vanhojen huonekalujen kunnostaminen jne. Mielikuvitusta ja luovuutta kehiin! Itse ajattelen myös että jostain tärkeästä luopuminen on hyvää oppia ja henkistä kasvua: luopuminen on osa elämää mutta siitä selviää kun löytää keinot.

Vierailija
73/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei paheksu Raahen terästehdasta (tuottaa 12% kaikista Suomen päästöistä) tai Viron kivihiilivoimalaa (päästöt 1,5 kertaa Suomen autoilun päästöt), mutta lentämistä vastustetaan, toki Kiinassa valmistetuilla vehkeillä

Mitä tarkoitat ”Kiinassa valmistetuilla vehkeillä”? Esim Airbus tehtaat on Ranskassa, Boeingin Yhdysvalloissa, Embraer Brasiliassa....

Tarkoittanee sitä vehjettä, jolla nyt kirjoitat ja vastustat lentämistä.

Vierailija
74/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tekee. Lisäksi yksityisautoilu tulee lisääntymään räjähdysmäisesti ja julkisen liikenteen, kimppakyytien yms. suosio romahtamaan. Ihmiset haluavat pysyä etäällä muista ihmisistä tartuntariskin vuoksi ja kaikki kynnelle kykenevät alkavat kulkemaan omalla autolla.

Me hommattiin miehen kanssa ajokortit koronan alkaessa. Valitsemassamme autokoulussa oli hirveä ruuhka ja nettisivuilla sanottiin, että saattaa joutua odottelemaan jopa kuukauden ennen kuin ajotunnit alkavat. Ei ilmeisesti olla ainoita, joille ajokorttien hankinta tuli ajankohtaiseksi koronan alkaessa.

Mullakin kaveri joka oli vuosia ilman autoa osti nyt ettei tarvitse kulkea julkisissa.

Vierailija
75/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ärsyttää, kun en ole koskaan matkustellut ja ihmiset on ennen pyöritelleet silmiään, kun olen niin tylsä ja taantunut. Nyt on sitten niin trendikästä telttailla, kävellä pusikossa ja niin edelleen.

Mä olen aina tehnyt sitäkin, että lähden naapurikaupunkiin käymään ihan maisemanvaihdoksen varjolla! En ole kehdannut yleensä suoraan sanoa, että minusta on hauska vierailla viereisessä tylsässä suomalaisessa pikkukaupungissa, vaan olen kehittänyt jonkun pienen tekosyyn.

Vierailija
76/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan saamelaiset sitten muuttaisivat myös iloisina takaisin kotaan ilman sähköjä tai mitään muitakaan moderneja nykypäivän mukavuuksia? Ehkä ne saamelaiset olivat tyytyväisempiä siihen vanhanmalliseen poronhoitoon, mutta ei sitä nyt voida olettaa, että sillä samalla tavalla voidaan ylläpitää modernia elämäntyyliä.

Vähän sama kun me ajateltaisiin, että olisipas kiva, että kaikki vaatteet jouduttaisiin tekemään käsin, kun silloin ne oli parempi laatuisia ja se yksinäinen mummokin tienasi rahansa kutomalla, mutta sitten me kuitenkin odotettaisiin, että ne vaatteet on saman hintaisia kuin nykyään ja valikoima on yhtä laaja.

Oletko oikeasti niin tollo, että kuvittelet ettei nykyisellä teknologialla ole mahdollista ylläpitää mitään moderneja mukavuuksia, kuten sähköjä ilman että tuhotaan ihan koko maailma? Ei ne sillä turismilla tuota yhtään mitään muuta yhteiskunnan toimintaan kuin rahaa, ja raha on meidän itse kehittämä käsite joka ei liity niihin asioihin, millä yhteiskuntaa ja niitä mukavuuksia oikeasti pyöritetään. Saamelaisista olisi oikeasti enemmän yhteiskunnallista hyötyä, jos he voisivat keskittyä täysillä poronhoitoon ja ylläpitää yhteiskunnan huoltovarmuutta varmistamalla ruoantuotantoa muillekin, kuin itselleen. Turistit ovat oikeasti kulu yhteiskunnan resursseille (poislukien raha), sillä heidän tänne saapumisensa kuluttaa meidän ruokaamme ja luonnonvarojamme, sekä aikaa, jonka voisimme käyttää johonkin hyödyllisempään asiaan. 

Ei ole oikeasti mikään pakko valita fanattista joko-tai-elämää, että "joko elätte luolassa niinkuin tuhansia vuosia sitten tai sitten ette käytä mitään moderneja keksintöjä". 

Enkä ole itse saamelainen, mutta muuttaisin kyllä silti mieluummin kotaan pelkkien porojen kanssa kuin eläisin tällaisessa systeemissä, jos olisi nyt joku ihmeen pakko valita. Ja ennen kuin kukaan tulee sanomaan että muuta sitten, niin ei, en voi kun ei ole _rahaa_ ostaa maata ja poroja, niin järjetöntä kuin se onkin, että tuollainenkin elämäntyyli täytyy nykyään kyetä kustantamaan. 

Vierailija
77/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin kaveri joka oli vuosia ilman autoa osti nyt ettei tarvitse kulkea julkisissa.

Onkin tosi kannattavaa, että bussit ja junat tyhjillään niin vuorot vähenee ja kallistuu entisestään. Itse olen kyllä kulkenut junilla ja busseilla kuten ennenkin.

Vierailija
78/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyvät ralliauton rattiin ne, ei muutu mikään oikeastaan, kun ihmisillä on se vimma päästä lujaa. Miksi se sallitaan yhä?

Laitapa lista niistä asioista joita mielestäsi ei tarvi kieltää, toisin sanoen lista asioista jotka ovat sinulle tärkeitä.

Niitä on paljon, mutta ilmastonmuutoksesta kun puhutaan, t ä y t y i s i aloittaa tuosta!

Miksi täytyisi? Parempi aloittaa rahtiliikenteestä jolla kuskataan krääsää ympäri maailmaa. Palataan autourheiluun sitten kun krääsän kuskaus on loppunut.

Vierailija
79/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli jenkeissä lentoyhtiöiden kurssit mukavassa nousussa, kun Southwestern ilmoitti myyvänsä myös keskipaikat taas joulukuun alusta.

Vierailija
80/222 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyvät ralliauton rattiin ne, ei muutu mikään oikeastaan, kun ihmisillä on se vimma päästä lujaa. Miksi se sallitaan yhä?

Laitapa lista niistä asioista joita mielestäsi ei tarvi kieltää, toisin sanoen lista asioista jotka ovat sinulle tärkeitä.

Niitä on paljon, mutta ilmastonmuutoksesta kun puhutaan, t ä y t y i s i aloittaa tuosta!

Miksi täytyisi? Parempi aloittaa rahtiliikenteestä jolla kuskataan krääsää ympäri maailmaa. Palataan autourheiluun sitten kun krääsän kuskaus on loppunut.

Niin, ihmiset ei saa lentää mutta paskakrääsän tilaaminen Kiinasta on ihan ookoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi