Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen minua teititteli nainen, joka oli näöltä saman ikäinen tai vanhempi kuin minä

Vierailija
23.10.2020 |

Latasin varmaan aika spontaanin murhaavan katseen siihen suuntaan. Vilkaisin vielä ympärilleni vähän, että kenelle "meille" se puhuu.
Olen vasta vähän päälle 30, en mikään ikälopun näköinen ja hänellä oli itselläkin kasvoissa ihan selviä ikääntymismuutoksia otsassa. Että varmasti ei ollut 20v ja jos oli alle 30, niin aika huonosti säilyneeltä näytti! Eikö tuollaisessa tilanteessa olisi varmempi sinutella, vaikka maski tietysti peittää toisen kasvot otsaa lukuunottamatta? Eikä ollut kysymys asiakaspalvelutilanteesta.
Tuli kieltämättä oli, että ovatko otsaryppyni syvenneet merkittävästi viime aikoina, jos oman ikäinen tai vanhempi kokee parhaaksi teititellä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 71v  ja en tykkää, jos minua teititellään.  Haluan, että kaikki iästä riippumatta sinuttelevat minua.  Minusta teitittely kertoo, että haluan pitää etäisyyttä.  Koen teitittelyn vastenmielisenä ja jopa loukkaavana.  En ole mikään monikko.  Teitittely on turhaa teeskentelyä ja tekopyhyyttä, sekä epävarmaa omanarvontuntoa.

Miksi etäisyyden pitäminen olisi automaattisesti loukkaavaa? Haetko esim. asiakspalvelijoista itsellesi uusia kivoja frendejä?

Vierailija
42/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muaki teititteli jumppa-ohjaaja, ja olin jumppaajien nuorimmasta päästä 😁 eli siis muut jumppaajat oli ikäluokkaa 35-55v,itse 30v,ohjaaja ehk 35v. Muita sinutteli ja mua teititteli. Että tuskin ainakaan iästä sillon kyse 😁 koska en siis näytä miltään 56v tms todellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muaki teititteli jumppa-ohjaaja, ja olin jumppaajien nuorimmasta päästä 😁 eli siis muut jumppaajat oli ikäluokkaa 35-55v,itse 30v,ohjaaja ehk 35v. Muita sinutteli ja mua teititteli. Että tuskin ainakaan iästä sillon kyse 😁 koska en siis näytä miltään 56v tms todellakaan.

Aika jännä. Oliko muuten ystävällinen?

Vierailija
44/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan ystävällinen. Miten niin?

Vierailija
45/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 71v  ja en tykkää, jos minua teititellään.  Haluan, että kaikki iästä riippumatta sinuttelevat minua.  Minusta teitittely kertoo, että haluan pitää etäisyyttä.  Koen teitittelyn vastenmielisenä ja jopa loukkaavana.  En ole mikään monikko.  Teitittely on turhaa teeskentelyä ja tekopyhyyttä, sekä epävarmaa omanarvontuntoa.

Voi rouvaparka, kuulunette niin kutsuttuun valkoiseen roskaväkeen, koska ette ole selvillä siitäkään seikasta, ettei teittittelymuoto täydellisesti vastaa monikkomuotoa. Sen lisäksi, että tietämyksessänne teitttelykulttuurista on suurehkoja aukkoja, on kirjoituksestanne myös havaittavissa, että omassa omanarvontunnossanne on melkoisia haasteita, koska kärkkäästi projisoitte omaa heikkoa itsetuntoanne kohteliaammin käyttäytyviin kanssaihmisiinne.

Vierailija
46/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaha, itse asiakaspalvelijana teitittelen kaikkia aikuisia. Minusta se on kaunis ja arvostava tapa.

Ai samanikäisiäkin? Ap

Ehkä hänen mielestään näytit vanhemmalle kuin hän itse.  Olen huomannut että naiset yleensä arvioivat itsensä aina hiukan toista nuoremmaksi....Kumpikohan teistä oikeasti näyttää nuoremmalta.  ?? Se voi oikeasti olla tuo myyjä, sinä vain kuvittelit näyttäväsi nuoremmalta kuin toinen....)

Vierailija
47/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi etäisyyden pitäminen olisi automaattisesti loukkaavaa? Haetko esim. asiakspalvelijoista itsellesi uusia kivoja frendejä?

Teitittelijä voi näin osoittaa vaikkapa omaa ylemmyyttään. Ei halua "laskeutua" samalle tasolle alempiarvoiseksi karsomansa kanssa.!!

Vierailija
48/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan toiminut asiakaspalvelussa, ja vaikkei minua varsinaisesti opastettu niin jostain kumpusi se että asiakasta teititellään, oli minua vanhempi tai nuorempi. Jos ihan alaikäinen oli niin sitten jäi pois, mutta ei silloinkaan olisi kieli taipunut sanomaan että "mitäs sulle saisi olla" vaan jotenkin muuten kiertämällä koko teille/sinulle/sulle.

Ja senkin jälkeen olen automaattisesti teititellyt esim. itse asiakkaana: "Anteeksi, jäiköhän teidän lompakkonne tänne hyllylle", "Olittekohan te jonottamassa ennen minua", "hei anteeksi, putosikohan tämä teiltä", jne.

En tosiaan vedä hernettä nenään jos minulta kysytään että "mitähän teille saisi olla?", oli kysyjä minua vanhempi tai nuorempi.

Vierailija
49/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen " "työssä, ja teitittelen aina hankalaa omaista tai asiakasta.  Näin voi vaikkapa epäsuorasti ilmaista ettei pidä hänestä, ja pitää välimatkaa suotavana, välttyäkseen enemmiltä harmeilta ollen muodollisen asiallinen ja kohtelias.

Vierailija
50/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittelijä voi näin osoittaa vaikkapa omaa ylemmyyttään. Ei halua "laskeutua" samalle tasolle alempiarvoiseksi karsomansa kanssa.!!

Mistä lähtien se omaa ylemmyyttä on osoittanut? Ennemmin päinvastoin?

Vierailija
51/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely ei yleisesti oo mitään epäkohteliaisuutta, paitsi ehkä jos aspa on joku tosi huono itsetuntonen ihminen. Teitittelyhän on nimenomaan kohteliaisuuden osoitus, jota käytetään jos halutaan odottaa toiselle arvo. Mitä ihmeen vastauksia täällä on ihmiset vaan negailee.

Vierailija
52/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti perinteisesti Suomessa on ollut tapa, että alemman sosiaaliluokan ihmiset teitittelevät ylemmän sosiaaliluokan ihmisiä.

Vierailija
53/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapas käytöstapoja käsittelevät sivut esille ja katso, kuka on oikeassa. 

Vierailija
54/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa, että moni suomalainen kokee teitittelyn olevan vain vanhuksia varten. Esim. Ranskassa on aivan tavallista tetititellä , kaiken ikäisillä.

Ja englanninkielisissä kulttuureissa sinutellaan ainoastaan jumalaa. Ihmisiä teititellään aina.

Vierailija
55/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti perinteisesti Suomessa on ollut tapa, että alemman sosiaaliluokan ihmiset teitittelevät ylemmän sosiaaliluokan ihmisiä.

Teitittelyllä kyllä voidaan osoittaa muutakin kuin  vain kunnioitusta. Kuten sanottua,  voi teititellä  myös itseään huomattavasti nuorempia.

Näin osoittaa välimatkaa ja että tekee työnsä niin , että asiakas on tyytyväinen.  Moneen työhön sisältyy myös näitä vähemmän kivoja, joiden kanssa ei halua/voi  millään tasolla osoittaa tuttavallisuutta.  Koska siitäkin loukkaannutaan.

Katselkaa te mitä tietosanakirjoja hyvänsä.  Näin on ollut jo vanhastaan, ja edelleen on.

Vierailija
56/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa vaihtelee käytännöt esim ruotsissa ei teititellä. Suomessa teitittely on yleistynyt ja sitä tehdään nykyään parikymppisille ku viel 10 v sit teititeltiin vaan eläkeläisiä. Keskieuroopassa teitittellään tosi paljon ja hierarkisissa maissa. Itse en kannata hierarkiaa ja siks kiusaannun teitittelystä. Jos aspa saman ikäinen niin sillon voi olettaa että hän haluaa osottaa että arvostaa sinua. Itse esim aina mietin että näytän vissiin arvokkaalta, kauniilta ja rikkaalta.

Vierailija
57/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetin vain miettiä logiikkaa teitittelyn takana, jos ei teitittele kuitenkaan niitä vanhempia ihmisiä. Onko sinulla merkittävä yhteiskunnallinen asema, onko tohtorintutkinto, joka ohjaajalla tiedossa tai oletko julkkis? Se voisi tuossa erikoistilanteessa selittää asian. Muutenhan kuvio on hyvin epälooginen.

Vierailija
58/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sosiaaliluokkaan liity, vaan ikään ja asemaan jossain palvelutilanteessa.

Vierailija
59/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetin vain miettiä logiikkaa teitittelyn takana, jos ei teitittele kuitenkaan niitä vanhempia ihmisiä. Onko sinulla merkittävä yhteiskunnallinen asema, onko tohtorintutkinto, joka ohjaajalla tiedossa tai oletko julkkis? Se voisi tuossa erikoistilanteessa selittää asian. Muutenhan kuvio on hyvin epälooginen.

Jos vaikka sattuu tuntemaan entuudestaan ne sinutellut. 

Vierailija
60/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin käytöstapoihin ei kuulu osoittaa inhoaan toista ihmistä kohtaan. Tuollainen teitittelyn käyttäminen etäisyyden ottamiseen ikäviä ihmisiä kohtaan vaikuttaa hiekkalaatikkoikäisten touhulta. Tottahan tuo ihminen ymmärtää olevansa puhujan mielestä vastenmielinen, eli etäisyyden ottaminen muuttuu loukkaavaksi käytökseksi. Ilmeisesti kyseessä on lääkäri kun puhuu omaisista? Monella lääkärillä on ne ihmisten kohtaamistaidot ovat täysin hukassa, joten ei yllätä. Ihmissuhdetaitoja pitäisi opettaa lääkäreille. Niin tökeröihin tapauksiin on tullut törmättyä monta kertaa. Etenkin tilanteessa kun annetaan potilaalle tieto siitä, että mitään ei ole enää tehtävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi