Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen minua teititteli nainen, joka oli näöltä saman ikäinen tai vanhempi kuin minä

Vierailija
23.10.2020 |

Latasin varmaan aika spontaanin murhaavan katseen siihen suuntaan. Vilkaisin vielä ympärilleni vähän, että kenelle "meille" se puhuu.
Olen vasta vähän päälle 30, en mikään ikälopun näköinen ja hänellä oli itselläkin kasvoissa ihan selviä ikääntymismuutoksia otsassa. Että varmasti ei ollut 20v ja jos oli alle 30, niin aika huonosti säilyneeltä näytti! Eikö tuollaisessa tilanteessa olisi varmempi sinutella, vaikka maski tietysti peittää toisen kasvot otsaa lukuunottamatta? Eikä ollut kysymys asiakaspalvelutilanteesta.
Tuli kieltämättä oli, että ovatko otsaryppyni syvenneet merkittävästi viime aikoina, jos oman ikäinen tai vanhempi kokee parhaaksi teititellä.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 71v  ja en tykkää, jos minua teititellään.  Haluan, että kaikki iästä riippumatta sinuttelevat minua.  Minusta teitittely kertoo, että haluan pitää etäisyyttä.  Koen teitittelyn vastenmielisenä ja jopa loukkaavana.  En ole mikään monikko.  Teitittely on turhaa teeskentelyä ja tekopyhyyttä, sekä epävarmaa omanarvontuntoa.

Vierailija
22/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nimenomaan ON perinteisesti teititelty kaikkia tuntemattomia. 

Ja jopa tuttuja. Ei siitä niin kauan ole, kun lapset teitittelivät vanhempiaan. Oma mummoni esimerkiksi kuului tuohon sukupolveen; ei koskaan oppinut sinuttelemaan äitiään ja isäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa on teittelyssä? Mihin ovat kadonneet hyvät tavat?

Ei ole Suomessa perinteisesti ollut tapana teititellä kuin vanhoja ihmisiä. Ap

Etkö ole ikinä lukenut vanhoja suomalaisia romaaneja, tai edes nähnyt vanhoja leffoja? Todellakin kaikkia rippikoulun käyneitä teititeltiin.

Näin oli tosiaan tapana ennen toista maailmansotaa. Moni meistä muistaa nuo ajat niin hyvin! Ikävä kyllä näistä uusteitittelijöistä juuri kukaan ei osaa teitittelymuotoa vaan käyttää monikkoa. "Oletteko kokeilleet tätä tuotetta?"

Vierailija
24/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa, että moni suomalainen kokee teitittelyn olevan vain vanhuksia varten. Esim. Ranskassa on aivan tavallista tetititellä , kaiken ikäisillä.

Niin, mutta nyt ollaan Suomessa. Se ei ole suomalaista kulttuuria.

Vierailija
25/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaupassa töissä nuorena noin kymmenen vuotta sitten ja silloin monet 60-70-vuotiaat pahastuivat teitittelystä. Sanoivat suoraan, että pitää sinutella. Joten sanoisin, etteivät ainakaan enää suuret ikäluokat ole teititelleet kuin korkeintaan omaa 1800-luvulla syntynyttä isoäitiään. (Huom. suuret ikäluokat tarkoittavat 1945-1952 syntyneitä, kun sekin on nykyään epäselvää monille.)

Vierailija
26/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa, että moni suomalainen kokee teitittelyn olevan vain vanhuksia varten. Esim. Ranskassa on aivan tavallista tetititellä , kaiken ikäisillä.

Kuinka hyvin tunnet ranskalaista kulttuuria? Ei sielläkään enää parikymppiset toisia nuoria teititelleet joskus 2000-luvun alkupuolella, kun itse siellä asuin. Mummot toki voivat teititellä vaikka lemmikkejään.

Vierailija
27/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 71v  ja en tykkää, jos minua teititellään.  Haluan, että kaikki iästä riippumatta sinuttelevat minua.  Minusta teitittely kertoo, että haluan pitää etäisyyttä.  Koen teitittelyn vastenmielisenä ja jopa loukkaavana.  En ole mikään monikko.  Teitittely on turhaa teeskentelyä ja tekopyhyyttä, sekä epävarmaa omanarvontuntoa.

😂

Vierailija
28/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely oli yleinen käytäntö vielä pitkään toisen maailmansodan jälkeenkin.

Ruotsissa alettiin 1970-luvun mittaan siirtyä teitittelystä sinutteluun, ja sen jälkeen vähitellen Ruotsin mallia alettiin seurata myös Suomessa.

Olen itse vuoden 1978 ylioppilas ja muistan, että meidän koulussa yksi opettaja (nuori kuvismaikka) ilmoitti abivuotenani oppilaille, että häntä saa vastedes sinutella. Se oli kova juttu. Muita opettajia teititeltiin edelleen.

Sitten 1980-luvulla sinuttelu yleistyi meilläkin. Historiallisesti se on siis hyvin nuori ilmiö. Joten jos perinteiseen käytäntöön joku haluaa vedota, niin perinteinen käytäntö on ollut teitittely.

Vierailija
29/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on edelleenkin asiallista ja kohteliasta, ellei ole tehty sinunkauppoja (=sovittu sinuttelusta) tai muuten tunneta paremmin. Vieraita aikuisia ihmisiä on kohteliasta teititellä iästä riippumatta. Ja ihan suomalainen olen. Itse koen enemmänkin liian arkisena ja jopa epäkohteliaana sellaisen, jos jossain kaupassa sinutellaan. Ja ajattelin samoin ihan parikymppisenäkin.

T. N35

Vierailija
30/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa alettiin 1970-luvun mittaan siirtyä teitittelystä sinutteluun, ja sen jälkeen vähitellen Ruotsin mallia alettiin seurata myös Suomessa.

Olen itse vuoden 1978 ylioppilas ja muistan, että meidän koulussa yksi opettaja (nuori kuvismaikka) ilmoitti abivuotenani oppilaille, että häntä saa vastedes sinutella. Se oli kova juttu. Muita opettajia teititeltiin edelleen.

Sitten 1980-luvulla sinuttelu yleistyi meilläkin. Historiallisesti se on siis hyvin nuori ilmiö. Joten jos perinteiseen käytäntöön joku haluaa vedota, niin perinteinen käytäntö on ollut teitittely.

Sinuttelu liittyy vasemmistolaiseen tasapäistävään "toveriajatteluun" (aivan kaikki ovat samalla tasolla asemasta tai iästä huolimatta). Ruotsissa sinutellaan vielä Suomeakin enemmän ja itse pidän aitä hieman outona ja tökerönä. Sinänsä muut käytöstavat on Ruotsissa Suomea paremmin hallussa.

Vierailija
31/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kaupassa töissä nuorena noin kymmenen vuotta sitten ja silloin monet 60-70-vuotiaat pahastuivat teitittelystä. Sanoivat suoraan, että pitää sinutella. Joten sanoisin, etteivät ainakaan enää suuret ikäluokat ole teititelleet kuin korkeintaan omaa 1800-luvulla syntynyttä isoäitiään. (Huom. suuret ikäluokat tarkoittavat 1945-1952 syntyneitä, kun sekin on nykyään epäselvää monille.)

Suuret ikäluokat (=boomerit) ovat vasemmistohenkisen 60-luvun entisiä kapinallisia nuoria. 60-luvulla romutettiin suurin osa hienoista perinteistä. Nuoret ihmiset ovat keskimäärin paljon kohteliaampia ja fiksumpia (ja myös esim. raittiimpiakin) kuin kyseinen boomer-ikäluokka.

Vierailija
32/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on edelleenkin asiallista ja kohteliasta, ellei ole tehty sinunkauppoja (=sovittu sinuttelusta) tai muuten tunneta paremmin. Vieraita aikuisia ihmisiä on kohteliasta teititellä iästä riippumatta. Ja ihan suomalainen olen. Itse koen enemmänkin liian arkisena ja jopa epäkohteliaana sellaisen, jos jossain kaupassa sinutellaan. Ja ajattelin samoin ihan parikymppisenäkin.

T. N35

En ole tosielämässä koskaan nähnyt enkä kuullut kenenkään tekevän sinunkauppoja. Johtuu varmaan siitä, että mulla ei ole mitään yhteyksiä vanhusmaailmaan, jossa teitittelyä taitaa enemmän esiintyä. Alle eläkeikäisten teitittely on muutenkin outoa ja tuntuu jopa vähän kiusalliselta. Ei ole enää tätä päivää.

Vierailija
33/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän kaupungissa näin oli? Oliko joku eliittikoulu? Itse en koskaan kuullut kenenkään teitittelevän ketään maaseudulla 1980-luvulla arkipäivän tilanteissa. Vanhoja ihmisiä piti teititellä, mutta eivät hekään toisiaan teititelleet.

Vierailija
34/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat (=boomerit) ovat vasemmistohenkisen 60-luvun entisiä kapinallisia nuoria. 60-luvulla romutettiin suurin osa hienoista perinteistä. Nuoret ihmiset ovat keskimäärin paljon kohteliaampia ja fiksumpia (ja myös esim. raittiimpiakin) kuin kyseinen boomer-ikäluokka.

On vastenmielistä opportunismia kuvitella olevansa aiempia ikäluokkia parempi. Kukin luovii omassa ajassaan parhaansa mukaan. Luuletko, että olisit itse pärjännyt jotenkin paremmin sodan jälkeisissä ankeissa oloissa ja sodasta traumatisoituneiden vanhempien kanssa?

Vierailija
35/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sitten hiukan pystyt asettumaan meidän naisten asemaan, jotka saavat ei edes-lähellä-omaa-ikäluokkansa miehiltä kaikenlaisia ehdotuksia tytöttelyjä, teitittelyjä, ällöttäviä vanhojen miesten suuhun sopimattomia "kehuja", suoria ehdotuksia jne jne..

Mietippä hiukan miten arvoton olo siitä tulee, jos sinulla tuli ryppykriisi jo, kun vain-vähän-vanhempi nainen oli tuttavallinen.

Kuvittele siihen vaikka viisikymppinen nainen sinua lähestymään... nii-in ja nutse tiedät miltä meistä naisista tuntuu.

Vierailija
36/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vastenmielistä opportunismia kuvitella olevansa aiempia ikäluokkia parempi. Kukin luovii omassa ajassaan parhaansa mukaan. Luuletko, että olisit itse pärjännyt jotenkin paremmin sodan jälkeisissä ankeissa oloissa ja sodasta traumatisoituneiden vanhempien kanssa?

On suurilla ikäluokillakin vapaa tahto eli eivät he mitään ajopuita ole. Ihmettelen aina kypsässä keski-iässä olevien käytöstapoja sekä taipumusta alkoholin liikakäyttöön ja kiroiluun.

Olin viime kesänä retkellä Suomenlinnassa ja pahimpia kännääjiä ja örveltäjiä olivat 55+ ikäisten muuten hyvin keskiverron oloisten tätien ja setien porukat. Nuoremmat käyttäytyivät fiksummin. Ja 75+ ikäihmiset käyttäytyvät paljon fiksummin myös.

Vierailija
37/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt sitten hiukan pystyt asettumaan meidän naisten asemaan, jotka saavat ei edes-lähellä-omaa-ikäluokkansa miehiltä kaikenlaisia ehdotuksia tytöttelyjä, teitittelyjä, ällöttäviä vanhojen miesten suuhun sopimattomia "kehuja", suoria ehdotuksia jne jne..

Mietippä hiukan miten arvoton olo siitä tulee, jos sinulla tuli ryppykriisi jo, kun vain-vähän-vanhempi nainen oli tuttavallinen.

Kuvittele siihen vaikka viisikymppinen nainen sinua lähestymään... nii-in ja nutse tiedät miltä meistä naisista tuntuu.

Mitä vikaa on rypyissä?

Vierailija
38/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N35

En ole tosielämässä koskaan nähnyt enkä kuullut kenenkään tekevän sinunkauppoja. Johtuu varmaan siitä, että mulla ei ole mitään yhteyksiä vanhusmaailmaan, jossa teitittelyä taitaa enemmän esiintyä. Alle eläkeikäisten teitittely on muutenkin outoa ja tuntuu jopa vähän kiusalliselta. Ei ole enää tätä päivää.

No se tarkoittaa sitä, että jos jotain teititellään, niin se teititelty sanoo, että "kyllä minua saa sinutella". Sen jälkeen sinuttelu on ok. Kyllä aina välillä sellaista tapahtuu, kun teitittelee. Jos ei itse koskaan teitittele, niin eipä tilannetta sinunkaupoillekaan tule. Omasta mielestäni oikeastaan kaikkia ei-tuttuja aikuisikäisiä voisi teititellä.

Vierailija
39/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhaa setämiestä lämmittää kun sujljautteloo sellaista kisakireää +25 vuotiasta naista ja tuo ymmärtää teititellä

Vierailija
40/64 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teittittelen kohteliaisuuttani ja / tai pitääkseni keskustelukumppaniiin tiettyä välimatkaa. Teittittelyllä ilmaisen, ettei toinen ole minulle mikään läheinen tuttava ja hänen itsensäkin on syytä se muistaa. On toiminut yllättävän hyvin ainakin omanikäisten miespuolisten seuraantuppaantujien karkoittamisesssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä