Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?
Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?
Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?
Kommentit (472)
Kyllä amkkilaisille piisaa hommia.
Nollatuntisopimuksiahan noissa usein on ja rasvankäry jää tukkaan, mutta hommia piisaa, joskus joutuu jäämään seuraavallekin vuorolle.
Hirveetä tuhertamista paskakoodin kanssa, jumalauta onneksi on PERJANTAI!!
Vierailija kirjoitti:
Joo, on toki yli 40 v koodareita koska ei niitä entisiä potkita pois kun 40 täyttävät. Mutta erittäin harvoin palkataan uutena yli 40 v koodaria. Ainakaan meillä, olen töissä maan toiseksi suurimmalla it alan työllistäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, miksi ette palkkaa osaavaa kaveria jolla on kokemusta ja vielä 25 vuotta uraa jäljellä? En ole koskaan törmännyt tällaiseen vaikka tunnen valtavasti yli 40v ihmisiä it-alalla.
Vierailija kirjoitti:
En päätä rekrytoinnista itse, mutta epäilen että pääosin hintasyistä. Juniorit tulee halvalla ja ovat nälkäisiä oppimaan ja pärjäämään. Joten ottavat mieluummin 2500 e per kk junnun kuin 5000 e per kk seniorin, silti vaikka alussa seniorin osaaminen olisikin vahvempi. Junioreista pidetään vain ne parhaat, muut päätyy pois koeajalla tai yt:issä joita pyöritetään säännöllisesti, että ei-toivotuista työntekijöistä päästään kivutta eroon.
Junnut eivät ole oppineet pitämään rajoistaan kiinni ja ovat valmiita tekemään palkattomia töitä kyselemättä kompensoidaanko se muutoin kuin kiitoksin.
Vierailija kirjoitti:
Teen juuri tälläkin hetkellä peliprojektiani Unreal Engine 4:lla käyttäen C++. Kelpaakohan nää dokumentaatiot ja gitti näytteeksi työnhaussa?
Tuo pelkästään ei riitä, mutta sitä tekemääsi koodia katsomalla saattaa olla isokin plussa. Työelämässä koodin pitää olla ymmärrettävää, helposti ylläpidettävää ja dokumentoitua.
Ja jos se koodisi ei ole mitään noista, niin se saattaa olla jopa negatiivinen meriitti.
Vierailija kirjoitti:
Koodareita ei tarvita, koska intialaiset tekevät paljon parempaa jälkeä kuin suomalaiset töhöt.
Intialaisille koodareille on paikkansa, mutta niissä on sellainen ongelma, että ne eivät uskalla/kehtaa sanoa pomolle, jos annettu työtehtävä on typerä. Ne vaan kyseenalaistamatta tekee mitä sanotaan, vaikka tietävät jo alusta saakka, että niiltä pyydetyn mukainen asia on huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodareita ei tarvita, koska intialaiset tekevät paljon parempaa jälkeä kuin suomalaiset töhöt.
Intialaisille koodareille on paikkansa, mutta niissä on sellainen ongelma, että ne eivät uskalla/kehtaa sanoa pomolle, jos annettu työtehtävä on typerä. Ne vaan kyseenalaistamatta tekee mitä sanotaan, vaikka tietävät jo alusta saakka, että niiltä pyydetyn mukainen asia on huono.
Intialaisten tilalle onkin noista syistä tullut euroopan halvemmista maista tekijöitä. Esim. puolalaisia, venäläisiä, portugalilaisia. Ja varsinkin nuo itäeurooppalaiset on pelottavan hyviä. Heillä on yleensä akateeminen koulutus ja valtava menestymisen nälkä. Meilläkin näyttää versionhallintaan tulevan puolan ja venäjän vahvistuksilta koodia usein aamuyöstäkin... Tekevät siis paljon palkatonta ylityötä osoittaakseen arvonsa työnantajalle.
AP:lle voisin ensimmäisenä sanoa, että webbisivukoodaaminen on aika kaukana ns. ohjelmoinnista, ja käsittääkseni pula on nimenomaan noista ohjelmoijista. Tänä päivänä tli 95% webbisivuista tehdään käyttäen jotain valmista platformia (esim. Wordpressiä), jolla ei ohjelmoida pätkääkään. Ja jos tarttee "koodiin" koskea, niin se on CSS:n hienosäätöä, ja joisain tapauksissa javascriptiä.
Ja täällä kun on puhuttu joistain kielistä, niin ohjelmoinnin osaaminen on ajattelutapa, ja jos toi ajattelutapa on kondiksessa, niin parin päivän tutustumisella pystyy aloittamaan projektin ihan millä tahansa kielellä.
Ja sitä täällä ei vielä ole mainuttu lainkaan, että itse olin jokusen vuoden ohjelmoijana, niin totesin, että se ei ole mun ammatti. Vaikka osaankin, niin jos projekti kestää yhtään pidempään, niin mulla loppuu motivaatio, ja loppuprojekti etenee todella tuskaisesti. Siihen saakka olen oikein innokas, että saan proof-of-consept:in aikaiseksi, ja sen jälkeen ei... Ja aika harvassa työpaikassa ohjelmointiprojektit on sellaisia, että ne kestää vain muutaman viikon, jonka jälkeen voi siirtyä uuteen.
Jos olet vähän tumpelo koodari niin lähde teollisuuteen automaatioinssiksi.
Todennäköisesti maailman tylsin homma.
Kirjanpidon jälkeen.
Kopolin vääntäminen on mestarien taidetta.
Toisin esille toisen puolen. Hyvä testaaja on projektille hyvin arvokas. Firma säästää valtavasti, jos ongelmat löytyvät ennen tuotteen julkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, on toki yli 40 v koodareita koska ei niitä entisiä potkita pois kun 40 täyttävät. Mutta erittäin harvoin palkataan uutena yli 40 v koodaria. Ainakaan meillä, olen töissä maan toiseksi suurimmalla it alan työllistäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, miksi ette palkkaa osaavaa kaveria jolla on kokemusta ja vielä 25 vuotta uraa jäljellä? En ole koskaan törmännyt tällaiseen vaikka tunnen valtavasti yli 40v ihmisiä it-alalla.
Vierailija kirjoitti:
En päätä rekrytoinnista itse, mutta epäilen että pääosin hintasyistä. Juniorit tulee halvalla ja ovat nälkäisiä oppimaan ja pärjäämään. Joten ottavat mieluummin 2500 e per kk junnun kuin 5000 e per kk seniorin, silti vaikka alussa seniorin osaaminen olisikin vahvempi. Junioreista pidetään vain ne parhaat, muut päätyy pois koeajalla tai yt:issä joita pyöritetään säännöllisesti, että ei-toivotuista työntekijöistä päästään kivutta eroon.
Junnut eivät ole oppineet pitämään rajoistaan kiinni ja ovat valmiita tekemään palkattomia töitä kyselemättä kompensoidaanko se muutoin kuin kiitoksin.
Oletko töissä jossain konsulttitalossa jossa laadulla ei ole niin väliä?
Vierailija kirjoitti:
AP:lle voisin ensimmäisenä sanoa, että webbisivukoodaaminen on aika kaukana ns. ohjelmoinnista, ja käsittääkseni pula on nimenomaan noista ohjelmoijista. Tänä päivänä tli 95% webbisivuista tehdään käyttäen jotain valmista platformia (esim. Wordpressiä), jolla ei ohjelmoida pätkääkään. Ja jos tarttee "koodiin" koskea, niin se on CSS:n hienosäätöä, ja joisain tapauksissa javascriptiä.
Ja täällä kun on puhuttu joistain kielistä, niin ohjelmoinnin osaaminen on ajattelutapa, ja jos toi ajattelutapa on kondiksessa, niin parin päivän tutustumisella pystyy aloittamaan projektin ihan millä tahansa kielellä.
Ja sitä täällä ei vielä ole mainuttu lainkaan, että itse olin jokusen vuoden ohjelmoijana, niin totesin, että se ei ole mun ammatti. Vaikka osaankin, niin jos projekti kestää yhtään pidempään, niin mulla loppuu motivaatio, ja loppuprojekti etenee todella tuskaisesti. Siihen saakka olen oikein innokas, että saan proof-of-consept:in aikaiseksi, ja sen jälkeen ei... Ja aika harvassa työpaikassa ohjelmointiprojektit on sellaisia, että ne kestää vain muutaman viikon, jonka jälkeen voi siirtyä uuteen.
WordPressilla on toki mahdollista tehdä nettisivut koodaamatta ollenkaan, mutta sille tehdään todella paljon räätälöityjä projekteja jossa koodataan paljonkin myös backend-puolella. WP on vain alusta, sen ympärille voidaan rakentaa monimutkaisiakin järjestelmiä. Itse olen koodannut mm. varausjärjestelmän joka käyttää fronttina ja autentikoinnissa WordPressiä. Suomessakin on kymmenittäin yrityksiä joiden liiketoiminta pohjautuu WordPress-projekteille ja projektien hinnat voivat nousta satoihin tuhansiin.
Vierityspalkista voi lukea lisää näistä projekteista: https://vierityspalkki.fi/toimistot/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
moni koodannut lapsesta saakka joten laatu on kova eikä tule mitään kouluja käymällä pärjäämään jos aikuisena aloittaa nuo hommat, vähän kuin monimutkaisen kielen opettelu ja nuo puhuu sitä ikään kuin äidinkielenään
Noh, itse asiassa laatu nimenomaan näiltä itseoppineilta puuttuu kokonaan. Osaamista voi olla mutta yleensä sekin on kovin kapealta alueelta.
Devaamisessa kun pitää olla joku tolkku, ei sitävoi vain suoltaa sen hetkisen mielialan mukaan.
Ei se koulutuskaan mitään takaa, samalla tavalla löytyy porukkaa joilla on ihan perusasiat hukassa.
Meillä palkataan osaamisen mukaan, ei sen mukaan millä tunnilla on jaksanut istua.
Töitä on. Ja todella kirjavaa tekemistä ja paljon hajontaa myös työnantajissa.
Monet täällä vastaavat kysymykseen mitä koodaus on täysin omasta näkökulmastaan käsin esim. nämä front-end, front backend, react yms. höpöttäjät ovat tehneet koko työuransa sovelluksia vain selaimen päälle eivätkä edes osaa kuvitella, että on ohjelmointia ja sovelluskehitystä jossa ei edes olla nettiselainten kanssa missään tekemissä (luojan kiitos sillä vähänkään enemmän tietävät, että koko sovellusten kehittäminen selainten päälle on pelkkää kyhäelmää ja korttitaloa. Tyyppiesimerkki, kun on alunperin lähdetty täysin väärälle polulle josta ei voida enää palata).
Se mitä todellisuudessa sovelluskehittäminen ja ohjelmointi on:
a) Business tietämystä eli tiedetään ja tunnetaan asiakkaan business, tarpeet, toiveet, vaatimukset yms.
Ja kyllä. Myös koodarin tulee tietää käsitteet ja olla perillä businesslogiikasta
b) Ongelmaratkaisua - loppupeleissä lähes 99% koodareilta kysytään toistuvasti seuraavia kysymyksiä: Miten tämä homma x ja y saadaan toimimaan asiakkaan ympäristössä ja millä aikataululla? Mihin sovellus kaatu ja miten se korjataan, niin ettei tule enää vastaavia vikoja? Kuinka monta tuntia menee homman x tekemiseen? Entä jos tehdään myös y joka riippuu z:sta joka riippuu x:stä paljonko sitten vie aikaa? Miten sovelluksen tietoturva on ratkaistu? Miten optimoit tämän nopeammaksi sillä se kaataa sen ja sen? jne. jne.
c) Hyvää kommunikaatiota niin liiketoiminnan kuin kehitystiimin välillä.
Näillä pääsee jo pitkällä.
Tuolla voi opetella Full Stack webbidevausta (front ja back end). Löytyy suomeksi ohjeet.
Nettisivujen tekeminen alustalla tai tietokannan tekeminen valmiilla pohjalla ei ole ohjelmointia. Nettisivujen tekijöistä on ylitarjontaa. Aika moni asiasta jotain tietävät näyttää täällä ajattelevan lähinnä kaupallisen puolen ohjelmia. Suurin puute kuitenkin on tyypeistä, jotka kykenevät koodaamaan sulautettuja järjestelmiä teollisuuteen. Helpoin esimerkki sellaisesta on joku pesukoneen ohjelma, mutta todellisuudessa tarvitaan eniten niitä, jotka osaavat koodata ja suunnitella laajoja teollisuuden ohjausjärjestelmiä.
Vaikka kuinka opiskelisi, kaikki eivät opi edes keskinkertaiseksi. Toisilla ei ole sitä ohjelmpintipalikkaa vaan päässä. Suomen kielen taitoa ei hommassa juurikaan tarvita, joten siksi tätä on ulkoistettu paljon muualle ja tilaaja haluaa konkareiden tilalle halpoja.
En enää jaksaisi lukea niitä työpaikkailmoituksia joissa selvästi kuvitellaan että kokenut ammattilainen voidaan houkutella tekno-hype-hölynpölyllä töihin. Koodaaminen on oikeasti ihan tavallista työtä. Opetella pitää paljon mutta suurelta osin työ on vain palavereissa kärvistelyä ja koodin naputtelua ja ongelmien pähkäilyä.
Meille on kyllä otettu 50+ vuotiaita koodaajiakin; heillä on niin paljon monimutkaisista projekteista kokemusta, että ilman heitä ei tulisi hommasta mitään. Itse asiassa meille ei palkata ketään, jolla ei ole kokemusta vähintään 3 vuotta oikeista hommista, mieluiten vähintään 5. Periaate on kyllä välillä hieman tyhmä, eräs testaajamme kouluttautui työn ohessa koodaajaksi, perustekijän paikka tuli avoimeksi, muttei palkattu. Tyyppi olisi tuntenut ohjelmistot ja firman työskentelytavat jo valmiiksi. Noh, valmistui ja meni muualle töihin. Se, joka sen peruskoodajan duunin sai, häipyi alle vuodessa.
Joka tapauksessa mikäli alaa opiskelet, niin älä keskity pelkästään yhteen ohjelmointikieleen. Opettele mahdollisimman monta kieltä ja teknologiaa. Kun yksi menee pois muodista, on sinulla muutakin osaamista. Tämän takia muuten joudut kouluttautumaan koko ajan työn ohessa lisää. Osa firmoista maksaa koulutuksen, osa ei.
Ja vielä tuosta introverttiydestä; meilläkin suurin osa on introverttejä. Kaikki osaavat silti tehdä töitä tiimissä ja ovat sosiaalisia. Vastapainoksi sitten uppoutuvat siihen koneeseen tuntikausiksi; ei niitä kokouksia nyt koko ajan ole.