Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?

n28
22.10.2020 |

Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?

Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?

Kommentit (472)

Vierailija
181/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä ikäsyrjimisestä valittavat ovat oikein töissä? Jossain "nuorekkaassa" firmassa joka pitää keski-iän keinotekoisesti alhaalla että voi hyväksikäyttää nuoria koodaajia? Kyllä niissä "hyvissä" eli eettisesti toimivissa IT-yrityksissä on 40+-ikäisiä koodaajia sukupuoleen katsomatta vaikka kuinka paljon, naisia toki vähemmän koska naiskoodareita nyt sattuu olemaan pienemmissä määrin. Jos on haluttua osaamista ja on kohtuu normaali persoonana, niin iän kanssa ei palkkaaja nirsoile.

Joo, on toki yli 40 v koodareita koska ei niitä entisiä potkita pois kun 40 täyttävät. Mutta erittäin harvoin palkataan uutena yli 40 v koodaria. Ainakaan meillä, olen töissä maan toiseksi suurimmalla it alan työllistäjällä.

Mitä ihmettä, miksi ette palkkaa osaavaa kaveria jolla on kokemusta ja vielä 25 vuotta uraa jäljellä? En ole koskaan törmännyt tällaiseen vaikka tunnen valtavasti yli 40v ihmisiä it-alalla.

Vierailija
182/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 43 - vuotias IT- alalla töissä oleva nainen. Olen 4 viime vuoden aikana hakenut töitä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla 3 haastattelua, joista 2 työnantajaa tarjosi töitä. Jälkimmäisellä kerralla 2 haastattelua ja 2 tarjottua paikkaa.

Ehkäpä sun osalta hakemusta pitäisi fiksata. Ja sanon suoraan että itse käytän häikäilemättä avuksi olemassa olevia suhteita. Jos työnantaja X julkaisee mielenkiintoisen tehtävähaun, niin ensin tsekkaan LinkedInin kautta ketä tunnen sieltä. Sitten olen omiin kontakteihini yhteydessä ja pyydän suosittelijaksi. Vielä ei ole kukaan kieltäytynyt ja suosituksia on myös kuunneltu hyvin.

50- vuotias ystäväni laittoi vuosi sitten yhden ainoan hakemuksen eteenpäin ja sai hakemansa työn. Tehtävä oli ns modernien työkalujen parissa tehtävää. Hänellä oli osaamista ja asennetta, joten hän sai paikan.

Tiedän että on yrityksiä jotka YT-kierroksella laittavat vanhimmasta päästä ulos tai sopivat eläkejärjestelyistä (ainakin kolmikirjaiminen iso talo toimii näin). Mutta valtaosa IT- alan firmoista arvostaa osaamista, jos sitä riittää, ei sua potkita ulos. Kannattaa pysyä ajan hermoilla ja pitää oma osaaminen ajan tasalla. Sen jälkeen kaikki on kiinni vain sun persoonasta ja asenteesta.

Vierailija kirjoitti:

biologia hukassa kirjoitti:

tällä alalla töitä löytyy kuhan olet riittään kokenut, motivaatio koodaamiiseen jne pitää olla vuosien kokemus.

Tuo pätee kunnes täytät 35, sen jälkeen iskee suomalainen ikäsyrjintä, et saa kutsua haastatteluun vaikka tietäisit 100% varmasti osaavasi kuvatut hommat etu- ja takaperin helposti, jopa parin kaljan jälkeen. Nimim. 7 sertifiointia ja 4 major kieltä hallussa, mutta ikää yli 35.

Siinä tulikin sun salaisuus: suhteet ja kontaktit. Niillä voi kyllä päästä vanhempanakin töihin. Kaikilla meistä ei vaan semmoisia ole ja vaikeaa on.

Valtaosa hyvistä työpaikoista menee nuorenakin suhteiden kautta. Kontakteja kannattaa ehdottomasti hankkia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä ikäsyrjimisestä valittavat ovat oikein töissä? Jossain "nuorekkaassa" firmassa joka pitää keski-iän keinotekoisesti alhaalla että voi hyväksikäyttää nuoria koodaajia? Kyllä niissä "hyvissä" eli eettisesti toimivissa IT-yrityksissä on 40+-ikäisiä koodaajia sukupuoleen katsomatta vaikka kuinka paljon, naisia toki vähemmän koska naiskoodareita nyt sattuu olemaan pienemmissä määrin. Jos on haluttua osaamista ja on kohtuu normaali persoonana, niin iän kanssa ei palkkaaja nirsoile.

Joo, on toki yli 40 v koodareita koska ei niitä entisiä potkita pois kun 40 täyttävät. Mutta erittäin harvoin palkataan uutena yli 40 v koodaria. Ainakaan meillä, olen töissä maan toiseksi suurimmalla it alan työllistäjällä.

Mitä ihmettä, miksi ette palkkaa osaavaa kaveria jolla on kokemusta ja vielä 25 vuotta uraa jäljellä? En ole koskaan törmännyt tällaiseen vaikka tunnen valtavasti yli 40v ihmisiä it-alalla.

En päätä rekrytoinnista itse, mutta epäilen että pääosin hintasyistä. Juniorit tulee halvalla ja ovat nälkäisiä oppimaan ja pärjäämään. Joten ottavat mieluummin 2500 e per kk junnun kuin 5000 e per kk seniorin, silti vaikka alussa seniorin osaaminen olisikin vahvempi. Junioreista pidetään vain ne parhaat, muut päätyy pois koeajalla tai yt:issä joita pyöritetään säännöllisesti, että ei-toivotuista työntekijöistä päästään kivutta eroon.

Vierailija
184/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 43 - vuotias IT- alalla töissä oleva nainen. Olen 4 viime vuoden aikana hakenut töitä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla 3 haastattelua, joista 2 työnantajaa tarjosi töitä. Jälkimmäisellä kerralla 2 haastattelua ja 2 tarjottua paikkaa.

Ehkäpä sun osalta hakemusta pitäisi fiksata. Ja sanon suoraan että itse käytän häikäilemättä avuksi olemassa olevia suhteita. Jos työnantaja X julkaisee mielenkiintoisen tehtävähaun, niin ensin tsekkaan LinkedInin kautta ketä tunnen sieltä. Sitten olen omiin kontakteihini yhteydessä ja pyydän suosittelijaksi. Vielä ei ole kukaan kieltäytynyt ja suosituksia on myös kuunneltu hyvin.

50- vuotias ystäväni laittoi vuosi sitten yhden ainoan hakemuksen eteenpäin ja sai hakemansa työn. Tehtävä oli ns modernien työkalujen parissa tehtävää. Hänellä oli osaamista ja asennetta, joten hän sai paikan.

Tiedän että on yrityksiä jotka YT-kierroksella laittavat vanhimmasta päästä ulos tai sopivat eläkejärjestelyistä (ainakin kolmikirjaiminen iso talo toimii näin). Mutta valtaosa IT- alan firmoista arvostaa osaamista, jos sitä riittää, ei sua potkita ulos. Kannattaa pysyä ajan hermoilla ja pitää oma osaaminen ajan tasalla. Sen jälkeen kaikki on kiinni vain sun persoonasta ja asenteesta.

Vierailija kirjoitti:

tällä alalla töitä löytyy kuhan olet riittään kokenut, motivaatio koodaamiiseen jne pitää olla vuosien kokemus.

Tuo pätee kunnes täytät 35, sen jälkeen iskee suomalainen ikäsyrjintä, et saa kutsua haastatteluun vaikka tietäisit 100% varmasti osaavasi kuvatut hommat etu- ja takaperin helposti, jopa parin kaljan jälkeen. Nimim. 7 sertifiointia ja 4 major kieltä hallussa, mutta ikää yli 35.

Siinä tulikin sun salaisuus: suhteet ja kontaktit. Niillä voi kyllä päästä vanhempanakin töihin. Kaikilla meistä ei vaan semmoisia ole ja vaikeaa on.

Valtaosa hyvistä työpaikoista menee nuorenakin suhteiden kautta. Kontakteja kannattaa ehdottomasti hankkia!

Itse olen asunut paikkakunnalla jossa tasan 1 pieni alan firma. Olen ollut samassa paikassa duunissa 20 vuotta. Jos nyt työtä pitäisi saada, niin työt on lähinnä

pk-seudulta, enkä tunne siellä ketään.

Vierailija
185/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nettisivujen ja muutenkin Frontenfin teko on kilpailluin pää.

Koko ajan on pula koodaajista, jotka ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa, oli se sitten pankki, leipomo, verotus, kirjanpito tai sairaala. Pitää ymmärtää se asiakkaan tarve ja sen mukaan suunnitella ja ohjelmoida. Toki läheskään kaikki koodarit ei ole mukana suunnitteluvaiheessa, mutta tekemistä helpottaa kun tietää mitä on tekemässä.

Jos ei ole supertekninen, niin kannattaa suunnata Sap-konsultiksi. Kaikki isot yritykset käyttää Sappia ja käyttää vielä lähivuosina. Hyvät palkat ja koko ajan pula osaajista.

Miten Sap-konsultiksi pääsee? Sappia kun ei voi harjoitella kotona kuten esim fronttidevausta.

Saat yhden hölmön firman kouluttamaan sinut sappiin ja sitten voitkin vaihtaa firmaa mielen mukaan. 

Vierailija
186/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut paikkakunnalla jossa tasan 1 pieni alan firma. Olen ollut samassa paikassa duunissa 20 vuotta. Jos nyt työtä pitäisi saada, niin työt on lähinnä

Kannattaa verkostoitua sitten netin kautta, siitä on hyötyä myös osaamisen ylläpidossa. Itse olen kerännyt verkostoja koodariyhteisöistä, harrastuksista ja järjestötoiminnasta. Nykyisen työpaikan sain kaverin kautta jonka tunnen alunperin nettipelistä.

Vierailija
187/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa verkostoitua sitten netin kautta, siitä on hyötyä myös osaamisen ylläpidossa. Itse olen kerännyt verkostoja koodariyhteisöistä, harrastuksista ja järjestötoiminnasta. Nykyisen työpaikan sain kaverin kautta jonka tunnen alunperin nettipelistä.

Kai se tuollaista tosiaan vaatisi. Itse olen ääri-introvertti ja ahdistaa jo lukeakin jostain järjestötoiminnasta tai moninpelaamisesta. Haluan olla vapaa-ajallani yksin. No, täytyy vaan toivoa että nykyinen työpaikka säilyy eläkeikään asti...

Vierailija
188/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En päätä rekrytoinnista itse, mutta epäilen että pääosin hintasyistä. Juniorit tulee halvalla ja ovat nälkäisiä oppimaan ja pärjäämään. Joten ottavat mieluummin 2500 e per kk junnun kuin 5000 e per kk seniorin, silti vaikka alussa seniorin osaaminen olisikin vahvempi. Junioreista pidetään vain ne parhaat, muut päätyy pois koeajalla tai yt:issä joita pyöritetään säännöllisesti, että ei-toivotuista työntekijöistä päästään kivutta eroon.

Kuulostaa kauhealta paikalta olla töissä.

Vierailija
189/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kauhealta paikalta olla töissä.

Tavallaan joo on aika kylmät arvot jotka tulee sieltä pohjoisamerikkalaisesta emoyrityksestä. Toisaalta yksittäisen jo asemansa vakiinnuttaneet työntekijän kuten minun päivittäinen työ voi olla oikeinkin mukavaa, minkä takia ei tule lähdettyä vaikka korpeaakin taustalla nuo tietyt jutut kuten jokavuotinen yt mylly ja juniorirekrytoinnit laajamittaisesti jo kesken yt:iden jälkeisen suoja-ajan.

Ja itse toki pidän huolen siitä että mulla on sellaista tietoa, että minua olisi hyvin vaikea potkia pois ilman tärkeiden asiakkaiden palvelun kärsimistä. Moni muukin tekee näin eli ei oikein tiedon jakamista ja dokumentointia tue tuo jatkuva yt vaara.

Vierailija
190/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia halutaan alalle. Sitten ne ihmettelee kun naisia ei ole alalla. Miehet. 

Tämä. Tästä syystä niitä mimmit koodaa -juttuja tehdään, että saataisiin naisetkin kiinnostumaan alasta. Sitten saa lukea juuri noita kuvauksia kuinka vain miesnäkökulma- ja tyyli tehdö asiota on osaamista ja  naisnäkökulma epäpätevyyttä. Eli päälleen saisi vain vanhakantaista syrjintää ja väheksyntää sukupuolensa takia ja siihen päälle vielä ikäsyrjintä, niin eipä kannata ihmetellä, miksi ei kiinnosta työllistyä tuolle alalle...

t. nainen, jolla it-tutkinto

Vierailija
191/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan joo on aika kylmät arvot jotka tulee sieltä pohjoisamerikkalaisesta emoyrityksestä. Toisaalta yksittäisen jo asemansa vakiinnuttaneet työntekijän kuten minun päivittäinen työ voi olla oikeinkin mukavaa, minkä takia ei tule lähdettyä vaikka korpeaakin taustalla nuo tietyt jutut kuten jokavuotinen yt mylly ja juniorirekrytoinnit laajamittaisesti jo kesken yt:iden jälkeisen suoja-ajan.

Ja itse toki pidän huolen siitä että mulla on sellaista tietoa, että minua olisi hyvin vaikea potkia pois ilman tärkeiden asiakkaiden palvelun kärsimistä. Moni muukin tekee näin eli ei oikein tiedon jakamista ja dokumentointia tue tuo jatkuva yt vaara.

Älyttömältä kuulostaa! Mun mies on myös jenkkifirmassa töissä, tai emo on jenkki, mutta siellä ihan erilainen meininki. Ensinnäkin ne on ihan hiton nirsoja rekrytoimaan, sinne on rima tosi korkealla. Opiskelijana pääsee vähän löyhemmän seulan kautta, mutta nekin joiden tiedän siellä olleen kesätöissä, on just näitä jotka on lukiolaisina ollu tietotekniikan olympialaisissa tai muuten tosi ansioituneita jo nuorella iällä.

Palkkauspolitiikka lähtee siitä, että luova ongelmanratkaisu (mitä koodauskin on) sujuu asiantuntijalta paremmin, kun sen ei tarvitse murehtia raha-asioita. Näille maksetaan siis ns. riittävästi palkkaa, että voivat keskittyä siihen työntekoon ilman rahahuolia.

Myös henkilöstön hyvinvoinnista ollaan kiinnostuneita. Firma teki henkilöstölle kyselyn, et miten voitais parantaa työhyvinvointia. Työntekijät toivoi, että työn ja perheen vois paremmin yhdistää. Firma alkoi sitten tarjota kaikille naisille 1v palkallista äitiysvapaata ja miehille 6kk palkallisen isyysloman, jonka voi pitää itselleen sopivana aikana siihen mennessä kun lapsi täyttää kaksi. Tämä isyysloma on ihan kovassa huudossa työntekijöiden keskuudessa! Ja uskoisin että tuo äitiyslomakin, erityisesti Suomen ulkopuolella, missä ei ole totuttu pitkiin äitiysvapaisiin. Ennen kaikkea tuossa viestitään työntekijöille, että on ihan ok että on muutakin elämää ja lisääntykää rauhassa, kyllä me täällä työpaikalla pärjätään. 

Mitään YT-juttuja ei harrasteta, koska firma tekee ihan hiton hyvää tulosta. Ja väittäisin, että se tulos tulee siitä, että palkataan parhaita ja kovalla rahalla, pidetään niitä kuin kukkaa kämmenellä, eikä siitä, että yritetään tehdä halvalla ja pyöritetään jotain juniori- ja YT-karusellia. 

Mies on 52 ja hänellä on monia samanikäisiä työkavereita. Hän on itse aloittanut tässä firmassa 44-vuotiaana. Miehen tiimiin palkattiin noin vuosi sitten uusi tiiminvetäjä ja hänkin oli taloon tullessaan jo lähempänä viittäkymppiä. Kovan tason osaajat on väkisinkin hieman varttuneempia, ei mitään poikasia enää.

Vierailija
192/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyykö yli 50-vuotias kondiittori, jos pitänyt osaamisestaan huolta?

Vierailija
193/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, oli selkeä  ja  valaiseva selostus  ammattiurasta Numero   79 / 192.      Valaisee asiaa   myös työnantajan  kannalta.

Vierailija
194/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömältä kuulostaa! Mun mies on myös jenkkifirmassa töissä, tai emo on jenkki, mutta siellä ihan erilainen meininki. Ensinnäkin ne on ihan hiton nirsoja rekrytoimaan, sinne on rima tosi korkealla. Opiskelijana pääsee vähän löyhemmän seulan kautta, mutta nekin joiden tiedän siellä olleen kesätöissä, on just näitä jotka on lukiolaisina ollu tietotekniikan olympialaisissa tai muuten tosi ansioituneita jo nuorella iällä.

Palkkauspolitiikka lähtee siitä, että luova ongelmanratkaisu (mitä koodauskin on) sujuu asiantuntijalta paremmin, kun sen ei tarvitse murehtia raha-asioita. Näille maksetaan siis ns. riittävästi palkkaa, että voivat keskittyä siihen työntekoon ilman rahahuolia.

Myös henkilöstön hyvinvoinnista ollaan kiinnostuneita. Firma teki henkilöstölle kyselyn, et miten voitais parantaa työhyvinvointia. Työntekijät toivoi, että työn ja perheen vois paremmin yhdistää. Firma alkoi sitten tarjota kaikille naisille 1v palkallista äitiysvapaata ja miehille 6kk palkallisen isyysloman, jonka voi pitää itselleen sopivana aikana siihen mennessä kun lapsi täyttää kaksi. Tämä isyysloma on ihan kovassa huudossa työntekijöiden keskuudessa! Ja uskoisin että tuo äitiyslomakin, erityisesti Suomen ulkopuolella, missä ei ole totuttu pitkiin äitiysvapaisiin. Ennen kaikkea tuossa viestitään työntekijöille, että on ihan ok että on muutakin elämää ja lisääntykää rauhassa, kyllä me täällä työpaikalla pärjätään. 

Mitään YT-juttuja ei harrasteta, koska firma tekee ihan hiton hyvää tulosta. Ja väittäisin, että se tulos tulee siitä, että palkataan parhaita ja kovalla rahalla, pidetään niitä kuin kukkaa kämmenellä, eikä siitä, että yritetään tehdä halvalla ja pyöritetään jotain juniori- ja YT-karusellia. 

Mies on 52 ja hänellä on monia samanikäisiä työkavereita. Hän on itse aloittanut tässä firmassa 44-vuotiaana. Miehen tiimiin palkattiin noin vuosi sitten uusi tiiminvetäjä ja hänkin oli taloon tullessaan jo lähempänä viittäkymppiä. Kovan tason osaajat on väkisinkin hieman varttuneempia, ei mitään poikasia enää.

Se on juuri näin. Itse huomasin joutuneeni keskelle juniori- ja YT-karusellia ja minä mukaan lukien pari muuta kokenutta kollegaa teimme omat johtopäätöksemme firman strategian kantokyvystä ja johdon pätevyydestä ja lähdimme muualle. Jääköön keskenään askartelemaan junnujensa kanssa.

Vierailija
195/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kiinittää huomiota siihen, miksi alalla ei ole kovin paljon seniorikoodaajia, vaikka jo 15 vuotta sitten alan koulutuspaikkoja oli paljon. Aivan! Useimmat poistuvat syystä tai toisesta näistä tehtävistä esimerkiksi heikon palkkakehityksen vuoksi verrattuna uralla etenemiseen johtotehtävissä.

Vierailija
196/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-koodari kirjoitti:

Kannattaa kiinittää huomiota siihen, miksi alalla ei ole kovin paljon seniorikoodaajia, vaikka jo 15 vuotta sitten alan koulutuspaikkoja oli paljon. Aivan! Useimmat poistuvat syystä tai toisesta näistä tehtävistä esimerkiksi heikon palkkakehityksen vuoksi verrattuna uralla etenemiseen johtotehtävissä.

Moni myös väsyy siihen ryynäämiseen 40-50 ikävuoden paikkeilla. Jatkuva kiire, omalla ajalla opiskelupakko, jatkuvasti opeteltava uusia tekniikoita nollasta. Paljon vaihdetaan kokonaan alaa tuossa iässä tai pyritään vähemmän suorittavan tason hommiin. Alkaa joku hallinnollisen esimiehen tms rooli maistua.

Lisäksi moni pitää vähän säälittävänäkin jos on yli 40 ja peruskoodari. Itse olen ja aion olla vastakin koska olen erakkoluonne eikä nuo johto yms hommat siksi sovi. Mutta moni meinaa että ei ole oikein ura hyvin mennyt kun mun iässä 46v vielä vaan koodaa.

Vierailija
197/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-koodari kirjoitti:

Lisäksi kävi niin, että edellisen notkahduksen jälkeen valmistuneiden oli hankala päästä työnsyrjään kiinni.  Nyt edellisen vuosikymmenen vaihteessa aloittaneet olisi niitä senioreita, nyt heille olisi käyttöä, mutta yksi "sukupolvi" jäi välistä. 

Vierailija
198/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tyypillinen piirre IT-alalla, ilman yt-vaaraakin. Tieto on rahaa, joten tietoa pantataan.

Netissä on vaikka kuinka paljon näitä aloitteleville ohjelmistokehittäjille tarkoitettuja foorumeita ja sivustoja. Sieltä saa kyllä apua hyvin geneerisissä kysymyksissä. Mutta kysyppä jotain sellaista, millä on rahallista arvoa, niin hiljaista on.

199/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaripula on pääasiassa alan luoma myytti. Pulaa on lähinnä ilmaistyövoimasta sekä tietysti ennen lounastaukoa isännilleen kolme miljardiluokan startupia koodaavista yksisarvisista. Näidenkin olisi syytä olla ilmaisia.

Töitä kuitenkin on, enemmän kuin useimmilla muilla aloilla ja on hyvät mahdollisuudet saada palkkaa, jolla pystyy esim. maksamaan asuntolainaa. Koska mainitsit webbisivut kiinnostuksen kohteeksi, suosittelen ottamaan haltuun modernin Javascriptin (ES6+) ja React.js:n (Vue.js on myös nousussa, mutta Suomen työmarkkinoilla kysyntä on toistaiseksi rajallista). Näillä eväillä luulisi töitä löytyvän. Muodollista koulutusta ei välttämättä tarvitse, mutta esim. MOOC:it voivat auttaa.

Sitten kääntöpuoli: Tämä koskee vain tällä hetkellä muodissa olevia teknologioita. Mitään takeita ei ole, että töitä on vielä kymmenen vuoden päästä. Pystymetsästä tuleva koodari, jolla on kokemusta vain muodikkaimmista kielistä ja sovellusrungoista on vahvoilla. Jos CV:ssä on kypsempää teknologiaa edustavia rivejä, siitä on vain haittaa työmarkkinoilla. Lisäksi menetät 40-vuotiaana ison osan ammattitaidostasi joka tapauksessa ja 50 vuotta täytettyäsi loppukin osaaminen katoaa. Sitten pitäisi ihmetellä, mitä tekee viimeiset 15 vuotta työurastaan. Se ei ole myöskään kovin hyvä hetki uranvaihtoon. Tämä on etupäässä suomalainen ongelma, joten suosittelen vaihtamaan maata ajoissa. Toki työtä pystyy tekemään ulkomaille myös etänä esim. Toptalin kautta. Hintataso ei välttämättä päätä huimaa, koska kilpailet mm. itäeurooppalaisten ja kolmannen maailman porukan kanssa.

200/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa IT-alan työnantajista harrastaa ihmiskauppaa. Siis myyvät koodareita tuntihinnalla. Koodaripulalengendat auttavat perimään poskettomia tuntihintoja (>200 EUR/h) peruskoodauksesta. Kun on se pula niin karmea.