Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?

n28
22.10.2020 |

Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?

Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?

Kommentit (472)

Vierailija
201/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta kukaan ei ole niitä minulle kultalusikalla ojentanut vaan ihan itse olen hoitanut hommani niin hyvin että entiset pomot ja työkaverit haluaa suositella. Ei kannata polttaa siltoja takanaan.

Jos on aina ollut samassa firmassa töissä eikä voi hyödyntää juuri sen firman kontakteja, niin ei muuta kuin lähiseudun naisten it- alan tapahtumiin osallistumaan ja luomaan omaa verkostoa. Myös talon ulkopuoliset koulutukset on ihan loistavia paikkoja jättää itsestään hyvä kuva kollegoille kilpailijoilla.

Tämä on minun salaisuus ja tällä tulen vielä 50 täytettyäni vaihtamaan firmaa jos haluan. En ole myöskään ikinä ollut työtön kiitos turvaverkostoni. Osaan nytkin nimetä 5 firmaa joihin pääsen milloin vain töihin suhteitteni avulla. Parissa on entisiä alaisia jotka luvanneet jeesata, entinen pomo yhdessä ja parissa entisiä kollegoja. Niitä ihmisiä jotka tuntevat kykyni.

Olen juuri näiden henkilöiden avulla noussut devaajasta tiiminvetäjäksi.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 43 - vuotias IT- alalla töissä oleva nainen. Olen 4 viime vuoden aikana hakenut töitä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla 3 haastattelua, joista 2 työnantajaa tarjosi töitä. Jälkimmäisellä kerralla 2 haastattelua ja 2 tarjottua paikkaa.

Ehkäpä sun osalta hakemusta pitäisi fiksata. Ja sanon suoraan että itse käytän häikäilemättä avuksi olemassa olevia suhteita. Jos työnantaja X julkaisee mielenkiintoisen tehtävähaun, niin ensin tsekkaan LinkedInin kautta ketä tunnen sieltä. Sitten olen omiin kontakteihini yhteydessä ja pyydän suosittelijaksi. Vielä ei ole kukaan kieltäytynyt ja suosituksia on myös kuunneltu hyvin.

50- vuotias ystäväni laittoi vuosi sitten yhden ainoan hakemuksen eteenpäin ja sai hakemansa työn. Tehtävä oli ns modernien työkalujen parissa tehtävää. Hänellä oli osaamista ja asennetta, joten hän sai paikan.

Tiedän että on yrityksiä jotka YT-kierroksella laittavat vanhimmasta päästä ulos tai sopivat eläkejärjestelyistä (ainakin kolmikirjaiminen iso talo toimii näin). Mutta valtaosa IT- alan firmoista arvostaa osaamista, jos sitä riittää, ei sua potkita ulos. Kannattaa pysyä ajan hermoilla ja pitää oma osaaminen ajan tasalla. Sen jälkeen kaikki on kiinni vain sun persoonasta ja asenteesta.

Vierailija kirjoitti:

biologia hukassa kirjoitti:

tällä alalla töitä löytyy kuhan olet riittään kokenut, motivaatio koodaamiiseen jne pitää olla vuosien kokemus.

Tuo pätee kunnes täytät 35, sen jälkeen iskee suomalainen ikäsyrjintä, et saa kutsua haastatteluun vaikka tietäisit 100% varmasti osaavasi kuvatut hommat etu- ja takaperin helposti, jopa parin kaljan jälkeen. Nimim. 7 sertifiointia ja 4 major kieltä hallussa, mutta ikää yli 35.

Siinä tulikin sun salaisuus: suhteet ja kontaktit. Niillä voi kyllä päästä vanhempanakin töihin. Kaikilla meistä ei vaan semmoisia ole ja vaikeaa on.

Vierailija
202/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kolmikirjaiminen it- talo toimii omalla logiikallaan. Siirtyivät palkkaamaan junnuja ja samaan aikaan kun oli juniorihaku päällä oli senioreja irtisanottu yt:ssä.

Eivät sitten ottaneet huomioon että avainpelaajat osaavat myös äänestää jaloillaan. Menettivät tämän vuoksi kilpailuasemaansa joillain aiemmin merkittäviksi teknologioiksi luetuilla liiketoiminta-alueilla.

Ajattelin että tulevaisuuteni ei ole siellä vaan jossain missä voin kunnioittaa työnantajani arvoja. En ole katunut päivääkään.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä ikäsyrjimisestä valittavat ovat oikein töissä? Jossain "nuorekkaassa" firmassa joka pitää keski-iän keinotekoisesti alhaalla että voi hyväksikäyttää nuoria koodaajia? Kyllä niissä "hyvissä" eli eettisesti toimivissa IT-yrityksissä on 40+-ikäisiä koodaajia sukupuoleen katsomatta vaikka kuinka paljon, naisia toki vähemmän koska naiskoodareita nyt sattuu olemaan pienemmissä määrin. Jos on haluttua osaamista ja on kohtuu normaali persoonana, niin iän kanssa ei palkkaaja nirsoile.

Joo, on toki yli 40 v koodareita koska ei niitä entisiä potkita pois kun 40 täyttävät. Mutta erittäin harvoin palkataan uutena yli 40 v koodaria. Ainakaan meillä, olen töissä maan toiseksi suurimmalla it alan työllistäjällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tulikin sun salaisuus: suhteet ja kontaktit. Niillä voi kyllä päästä vanhempanakin töihin. Kaikilla meistä ei vaan semmoisia ole ja vaikeaa on.

Jos ei ole 20-25 vuoden aikana työelämässä onnistunut solmimaan suhde- ja kontaktiverkostoa niin voi katsoa ihan vaan peiliin.

Vierailija
204/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne verkostot toki muodostu jos et millään tavoin kontaktoidu muiden kanssa. Mutta tiedätkö kun niissä haastatteluissakin on mukavampi käydä kun tietää että joku on sinua jo etukäteen suositellut ja olet jo valmiiksi etulyöntiasemassa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 43 - vuotias IT- alalla töissä oleva nainen. Olen 4 viime vuoden aikana hakenut töitä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla 3 haastattelua, joista 2 työnantajaa tarjosi töitä. Jälkimmäisellä kerralla 2 haastattelua ja 2 tarjottua paikkaa.

Ehkäpä sun osalta hakemusta pitäisi fiksata. Ja sanon suoraan että itse käytän häikäilemättä avuksi olemassa olevia suhteita. Jos työnantaja X julkaisee mielenkiintoisen tehtävähaun, niin ensin tsekkaan LinkedInin kautta ketä tunnen sieltä. Sitten olen omiin kontakteihini yhteydessä ja pyydän suosittelijaksi. Vielä ei ole kukaan kieltäytynyt ja suosituksia on myös kuunneltu hyvin.

50- vuotias ystäväni laittoi vuosi sitten yhden ainoan hakemuksen eteenpäin ja sai hakemansa työn. Tehtävä oli ns modernien työkalujen parissa tehtävää. Hänellä oli osaamista ja asennetta, joten hän sai paikan.

Tiedän että on yrityksiä jotka YT-kierroksella laittavat vanhimmasta päästä ulos tai sopivat eläkejärjestelyistä (ainakin kolmikirjaiminen iso talo toimii näin). Mutta valtaosa IT- alan firmoista arvostaa osaamista, jos sitä riittää, ei sua potkita ulos. Kannattaa pysyä ajan hermoilla ja pitää oma osaaminen ajan tasalla. Sen jälkeen kaikki on kiinni vain sun persoonasta ja asenteesta.

Vierailija kirjoitti:

tällä alalla töitä löytyy kuhan olet riittään kokenut, motivaatio koodaamiiseen jne pitää olla vuosien kokemus.

Tuo pätee kunnes täytät 35, sen jälkeen iskee suomalainen ikäsyrjintä, et saa kutsua haastatteluun vaikka tietäisit 100% varmasti osaavasi kuvatut hommat etu- ja takaperin helposti, jopa parin kaljan jälkeen. Nimim. 7 sertifiointia ja 4 major kieltä hallussa, mutta ikää yli 35.

Valtaosa hyvistä työpaikoista menee nuorenakin suhteiden kautta. Kontakteja kannattaa ehdottomasti hankkia!

Itse olen asunut paikkakunnalla jossa tasan 1 pieni alan firma. Olen ollut samassa paikassa duunissa 20 vuotta. Jos nyt työtä pitäisi saada, niin työt on lähinnä

pk-seudulta, enkä tunne siellä ketään.

Kannattaa verkostoitua sitten netin kautta, siitä on hyötyä myös osaamisen ylläpidossa. Itse olen kerännyt verkostoja koodariyhteisöistä, harrastuksista ja järjestötoiminnasta. Nykyisen työpaikan sain kaverin kautta jonka tunnen alunperin nettipelistä.

Kai se tuollaista tosiaan vaatisi. Itse olen ääri-introvertti ja ahdistaa jo lukeakin jostain järjestötoiminnasta tai moninpelaamisesta. Haluan olla vapaa-ajallani yksin. No, täytyy vaan toivoa että nykyinen työpaikka säilyy eläkeikään asti...

Vierailija
205/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Datanomi hyvä tutkinto koodarille. Siitä voi sitten jatkaa IT-tradenomiksi tai lukea suoraan jos haluaa tehdä koodarin työtä vaativampaa työtä eli esim. ohjelmistokehittämistä tai tietohallintojohtamista. IT-tradenomista voi jatkaa tai lukea suoraan IT- tai tietohallintopuolen yliopistotutkintoja. Jotain ammattikursseja on tietysti myöskin esim. ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa. Niistä saa lisätietoa Googlella tai työvoimatoimistoista. 

Vierailija
206/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Googlea käytetään?

Vierailija
207/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Datanomi hyvä tutkinto koodarille. Siitä voi sitten jatkaa IT-tradenomiksi tai lukea suoraan jos haluaa tehdä koodarin työtä vaativampaa työtä eli esim. ohjelmistokehittämistä tai tietohallintojohtamista. IT-tradenomista voi jatkaa tai lukea suoraan IT- tai tietohallintopuolen yliopistotutkintoja. Jotain ammattikursseja on tietysti myöskin esim. ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa. Niistä saa lisätietoa Googlella tai työvoimatoimistoista. 

Onko sellaista pelkkää koodarin työtä edes misäään, en ole alalla olevana nähnyt? Käytännössä kaikki on ohjelmistosuunnittelijoita/kehittäjiä, jotka tekee kaikkea mitä nyt softan tekoon liittyy. Koodaus on vain pieni osa siinä osaamisvaatimusten suhteen.

Vierailija
208/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne verkostot toki muodostu jos et millään tavoin kontaktoidu muiden kanssa. Mutta tiedätkö kun niissä haastatteluissakin on mukavampi käydä kun tietää että joku on sinua jo etukäteen suositellut ja olet jo valmiiksi etulyöntiasemassa.

Joo ymmärrän että olet oikeassa ja noin toimiminen ajoissa olisi auttanut sitä että tässäkin iässä pääsisin uusiin töihin. Mutta kun se silti on niin vahvasti oman luonteeni vastaista, että vaikka olisin tiennyt asian, en olisi luultavasti pystynyt juurikaan verkostoitumaan. Olen aspergerpiirteinen ja erakko. Mutta silloin kun alalle tulin ei kyllä juuri ollut näkemystäkään että miitään verkostoja tarvitaan, kovien teknisten osaajien piti mennä kuin kuumille kiville vaikka olisi aika omituisia nörttejäkin.

Vierailija
209/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole 20-25 vuoden aikana työelämässä onnistunut solmimaan suhde- ja kontaktiverkostoa niin voi katsoa ihan vaan peiliin.

Jaa mä luulin että kyse oli eeppisestä osaamisestasi mutta näemmä kyse olikin siitä että kaverit hommaa sulle uusia paikkoja vaikka osaamista ei olisi ollenkaan. Ei ihme että suomen it-ala ja varsinkin ohjelmistoala on ollut melkoista näpertelyä nyt viimeiset 20 vuotta eli kehitystä ei tapahdu ainakaan eteenpäin.

Alkujaanhan nokia sotki alaa omilla toimintatavoillaan muttei nuo näytä nokian jälkeenkään saavan tapojaan korjattua. 

Vierailija
210/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sellaista pelkkää koodarin työtä edes misäään, en ole alalla olevana nähnyt? Käytännössä kaikki on ohjelmistosuunnittelijoita/kehittäjiä, jotka tekee kaikkea mitä nyt softan tekoon liittyy. Koodaus on vain pieni osa siinä osaamisvaatimusten suhteen.

Tää nyt on taas tätä suomalaiskansallista soopaa jonka mukaan lastentarhaopettajatkin on korkeakoulutettuja ja rivikoodarit vähintään opisto/amkki inssejä. Scrummiryhmään riittäisi sekin että rivikoodari on esim. amiskoulutettu kunhan se vaan osaa asiansa. Jonkun toki ryhmästä pitää osata enemmänkin. 

Vierailija
211/472 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus lyöt pystyyn yl.i. laudan(prk sensuuri), ei Sopsykään ole kun sähköasentaja koulutukseltaan ja vetää lautamediaa. Käsittääkseni randomikin on lähtenyt ihan harrastepohjalta ja Luilutin viskelee tonnin donateja striimaajille.

Vierailija
212/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somaliasta tulee pätevimmät koodarit.

Vierailija
213/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni koodannut lapsesta saakka joten laatu on kova eikä tule mitään kouluja käymällä pärjäämään jos aikuisena aloittaa nuo hommat, vähän kuin monimutkaisen kielen opettelu ja nuo puhuu sitä ikään kuin äidinkielenään

Vierailija
214/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin, en tiedä mitä täällä ihmiset selittää. Mun kaksi veljeä on molemmat ohjelmoijia, molemmilla autistisia piirteitä ja eivät kumpikaan koskaan olleet edes töissä 25 ikään mennessä. Molemmat saivat töitä heti valmistuttuaan ja todella hyvillä palkoilla. Eikä kyseessä edes pääkaupunki seutu tai muukaan isompi kaupunki. Ja eivät tosiaankaan olleet ennen amkia harrastaneet.

Vierailija
215/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

moni koodannut lapsesta saakka joten laatu on kova eikä tule mitään kouluja käymällä pärjäämään jos aikuisena aloittaa nuo hommat, vähän kuin monimutkaisen kielen opettelu ja nuo puhuu sitä ikään kuin äidinkielenään

Lapsesta saakka koodannut ei välttämättä osaa erityisen hyvin jos ei ole käynyt niitä kouluja myös. Saattaa pikemminkin olla lapsen tasolla.

Vierailija
216/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alalla kirjoitti:

Et tule työllistymään ilman korkeakoulututkintoa sekä erittäin kovaa harrastuneisuutta. Jos et meinaa uskoa tuon koodarihypen takia, niin kuvittelepa kuinka monta muuta "harrastelijaa" on hakemassa niitä entry-tason työpaikkoja. Niitä on loputtomasti.

+ 10 miljoonaa intialaista.

Kokemuksesta sanoisin, että tuolta saa ihan mitä sattuu.

Vierailija
217/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa oikeasti huippukoodariksi, niin tuollaisesta harrastuneisuudesta on hyötyä. Mutta ei kaikkien tarvitse olla mitään huippukoodareita. Esimerkiksi ABAP-koodareita (SAP:n ohjelmointikieli) työllistyy kyllä projekteihin, vaikkei olisi mitenkään huippu siinä, varsinkin jos on prosessiosaamista (esim. logistiikka tai kirjanpito) eli ymmärtää paremmin, mitä on oikein koodaamassa. Olen itse SAP-hommissa, vaikka olen opiskellut ihan muuta alaa ja ainut koulutus, jonka olen saanut, oli viikon kestävä ABAP-kurssi. Suurin osa siitä, mitä olen urallani ohjelmoinut, on ollut varsin simppeliä eikä ole vaatinut kovinkaan kummoisia ohjelmointitaitoja. Ei ABAP ole ehkä yhtä seksikästä kuin joku pelien koodaus, mutta työllisyys on hyvä ja palkka myös.

Vierailija
218/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, itse asiassa laatu nimenomaan näiltä itseoppineilta puuttuu kokonaan. Osaamista voi olla mutta yleensä sekin on kovin kapealta alueelta. 

Devaamisessa kun pitää olla joku tolkku, ei sitävoi vain suoltaa sen hetkisen mielialan mukaan.

Vierailija
219/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa hyvistä työpaikoista menee nuorenakin suhteiden kautta. Kontakteja kannattaa ehdottomasti hankkia!

Itse olen asunut paikkakunnalla jossa tasan 1 pieni alan firma. Olen ollut samassa paikassa duunissa 20 vuotta. Jos nyt työtä pitäisi saada, niin työt on lähinnä

pk-seudulta, enkä tunne siellä ketään.

Kannattaa verkostoitua sitten netin kautta, siitä on hyötyä myös osaamisen ylläpidossa. Itse olen kerännyt verkostoja koodariyhteisöistä, harrastuksista ja järjestötoiminnasta. Nykyisen työpaikan sain kaverin kautta jonka tunnen alunperin nettipelistä.

Kaverisi siis suositteli sinua, koska pelailit hänen kanssaan netissä. Onko tämä jollain lailla tae siitä, että osaat työtehtävän paremmin kuin se joka ei pelaillut Runescapea kaverisi kanssa?

Olen itsekin saanut paikan josta kaverini vihjaisi, oli avautumassa. Mutta osaaminen taitaa olla tärkeintä.

Vierailija
220/472 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyllä näyttää ainakin avoimessa haussa olevien työpaikkojen osalta, että suurimmaksi osaksi töitä on vain senior-tason koodareille. Junior-paikkoja on tosi vähän. Sitten on myös jonkin verran trainee eli siis harjoittelijan paikkoja, mutta ne on vaan opiskelijoille ja/tai kesätyöntekijöille.

Eli tuolla perusteella luulen, että se paljon puhuttu koodaripula koskee vain senior-koodareita. Kyllä on vastavalmistuneet ja työuransa alkupuolella olevat vaikeassa asemassa, kun heille ei ole kunnolla heidän kokemustaan ja osaamistaan vastaavia työpaikkoja juuri lainkaan.

Kyllä entrylevel koodarin kannattaa hakea kaikkia paikkoja, missä vaan on jokin oma teknologia mainittu. Jos hakemus ja portfolio on hyvä, yritys kyllä ottaa yhteyttä, vaikka et juuri kyseistä asemaa saisikaan, vaan esim. harjoittelupaikan aluksi.

Itse sain "jalan oven väliin" juuri tällä tavalla, sitten harjoittelun jälkeen sain jäädä, ja jo 2-3 vuoden kokemuksella onkin jo enemmän kysyntää työmarkkinoilla.

Nykyinen työpaikka ei myöskään erikseen ilmoita hakevansa harjoittelijoita, mutta niitä kuitenkin on kokoajan. En tiedä sitten miksi, tuleeko sellaiseen ilmoitukseen liikaa huonoja hakemuksia.