Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana 46 vuotiaana. Mitä tekisit?

Vierailija
27.01.2014 |

Elämäni suurin päätös edessä. Terveys suht ok, talous kunnossa. Isommat lapset murkkuja. Auttakaa.

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:31"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:15"]

Järkyttävää itsekkyyttä ihmisiltä hankkia lapsia noin vanhana. Ai mikä siinä on vikana että 70v. On 23vuotiaan äiti? No heillähän on ikäeroa lähes puoli vuosisataa, kyllä siinä ollaan henkisesti ja fyysisesti niin eri maailmoissa että ei,ei.. Oma äitini sai minut 30vuotiaana ja mummini on nyt 75v, minä olen 25v. Olisi aivan järkyttävää jos mummi olisi minun äitini. Hän on erittäin nuorekas, aktiivinen ja hyväkuntoinen entinen historian opettaja, joka jäi vasta seitsemän vuotta sitten eläkkeelle. Mutta kyllä hänen ja minun 55vuotiaan äitini erottaa toisistaan niin ikä kuin kunto! Ovat täysin eri maailmoista, 55v. Jaksaa vielä hoitaa lapsenlapsia ja reissata Euroopassa, on kaikin puolin aika nuori vielä. Mutta yksikään yli 70v. Ei kyllä parhaimmalla tahdollakaan ole enää samassa maailmassa tai mahdollisuuksien rajoissa elävä kuin alle eläkeikäiset.

[/quote] Taidatte olla aika raihnaista sukua, onko dementiaa kun 70v. ei ole enaa samassa maailmassa? Taitaa sinullakin olla noin kurja tulevaisuus.

[/quote]

Tarkoitinkin että mummini joka on ikäisekseen erittäin nuorekas ja hyväkuntoinen, on syntynyt ja elänyt aikuiselämänsä niin kaukana minun nuoruudestani että hän ei millään tavalla ymmärrä asioita kuten äitini. Hän seuraa tiiviisti uutisia ja on ns kartalla, mutta ei tulisi kuuloonkaan että hän ottaisi vaikka kahdeksaksi tunniksi hoitoon kaksivuotiaan lapseni. Äitini kanssa sen sijaan voimme lähteä Eurooppaan matkalle yllättäen ja hän hoitaa lasta tarvittaessa viikonkin putkeen päivisin, vaikka on siis työelämässä. Ero heillä ja heidän ikäisillä on kuin yö ja päivä, viisikymppisen ja seitsemänkymppisen välillä on valovuosi eroa. Vaikka molemmat olisivat erittäin hyväkuntoisia, koulutettuja ihmisiä.

Vierailija
62/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:31"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:15"]

Järkyttävää itsekkyyttä ihmisiltä hankkia lapsia noin vanhana. Ai mikä siinä on vikana että 70v. On 23vuotiaan äiti? No heillähän on ikäeroa lähes puoli vuosisataa, kyllä siinä ollaan henkisesti ja fyysisesti niin eri maailmoissa että ei,ei.. Oma äitini sai minut 30vuotiaana ja mummini on nyt 75v, minä olen 25v. Olisi aivan järkyttävää jos mummi olisi minun äitini. Hän on erittäin nuorekas, aktiivinen ja hyväkuntoinen entinen historian opettaja, joka jäi vasta seitsemän vuotta sitten eläkkeelle. Mutta kyllä hänen ja minun 55vuotiaan äitini erottaa toisistaan niin ikä kuin kunto! Ovat täysin eri maailmoista, 55v. Jaksaa vielä hoitaa lapsenlapsia ja reissata Euroopassa, on kaikin puolin aika nuori vielä. Mutta yksikään yli 70v. Ei kyllä parhaimmalla tahdollakaan ole enää samassa maailmassa tai mahdollisuuksien rajoissa elävä kuin alle eläkeikäiset.

[/quote] Taidatte olla aika raihnaista sukua, onko dementiaa kun 70v. ei ole enaa samassa maailmassa? Taitaa sinullakin olla noin kurja tulevaisuus.

[/quote]

Tarkoitinkin että mummini joka on ikäisekseen erittäin nuorekas ja hyväkuntoinen, on syntynyt ja elänyt aikuiselämänsä niin kaukana minun nuoruudestani että hän ei millään tavalla ymmärrä asioita kuten äitini. Hän seuraa tiiviisti uutisia ja on ns kartalla, mutta ei tulisi kuuloonkaan että hän ottaisi vaikka kahdeksaksi tunniksi hoitoon kaksivuotiaan lapseni. Äitini kanssa sen sijaan voimme lähteä Eurooppaan matkalle yllättäen ja hän hoitaa lasta tarvittaessa viikonkin putkeen päivisin, vaikka on siis työelämässä. Ero heillä ja heidän ikäisillä on kuin yö ja päivä, viisikymppisen ja seitsemänkymppisen välillä on valovuosi eroa. Vaikka molemmat olisivat erittäin hyväkuntoisia, koulutettuja ihmisiä.

[/quote] Ala yleista, se etta sinun perheessasi on nain ei valttamatta tarkoita etta muilla olisi. Onhan se sinun mummosi elanyt kaikki ne vuodet jotka sinakin ja viela paljon enemman.

Eihan AP:n lapsikaan ole enaa kaksivuotias kun han itse on seitsemankymppinen. Mutta ehka sinakin alat vahitellen kasvaa ajattelevaksi aikuiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:51"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:31"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:15"]

[/quote]

[/quote]

Ai niin, äiti on sitä varten, että jaksaa hoitaa mun lapset! Voiko ihminen enään itsekkäämpi olla? Ota itse vastuu omasta elämästäsi.

Ap:n perheessä tulevalla vauvalla on myös vanhempia sisaruksia. Toivottavasti sisarusten välit pysyy hyvinä, että voivat olla tukena toisille, sekä fyysisesti, että henkisesti.

Vierailija
64/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö tekisin? Opettelisin KÄYTTÄMÄÄN EHKÄISYÄ!!!!!

Vierailija
65/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän tänä vuonna 46, nuorin lapseni täytti pari viikkoa sitten 2 vuotta :) Isoveljensä täytti syksyllä 3 ja vanhimmat sisaruksensa ovat kohta 18 ja 17. Elän ehkä elämäni parasta aikaa, en todellakaan koe tätä raskaaksi. Paremmin olen jaksanut kuin nuoremmat äidit, ei mitään ongelmia heräämisissä eikä muutenkaan. Enkä stressaa mistään, ihan erilaista kuin silloin nuorempana. Todellakin nautin tästä, en antaisi pois :) Minulle tehtiin sterilisaatio nuorimman synnytyksen yhteydessä, joten minun ei kannata enää haaveilla vauvoista... ;)

Vierailija
66/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti, hetkeäkään epäröimättä.

Vierailija
67/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti pitäisi saada vain erittäin painavista syistä (äiti kuolemanvaarassa tai sikiöltä puuttuu aivot) niin ei kenenkään tarvitsisi vatvoa ottaako lapsen vastaan vai lähettääkö hänet sairaalan biojätteisiin.

Vierailija
68/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa elinian ennuste nykyaan niin alhainen etta neljakymppinen on jo mummo? Huonosti on asiat. Taalla meillapain se on naisten parasta aikaa.

Vierailija
69/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 07:23"]

Abortti pitäisi saada vain erittäin painavista syistä (äiti kuolemanvaarassa tai sikiöltä puuttuu aivot) niin ei kenenkään tarvitsisi vatvoa ottaako lapsen vastaan vai lähettääkö hänet sairaalan biojätteisiin.

[/quote]

Siinä vaiheessa, kun aborttia harkitaan, ei ole vielä olemassa mitään lasta. Minkä takia teidän uskisten on aina pakko yrittää kontrolloida muiden elämää? Minun puolestani saat olla tekemättä niin monta aborttia kuin haluat, enkä kuvittelekaan minulla olevan oikeutta puuttua toisten kehoon.

Vierailija
70/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

69:lle: olen nähnyt aidon lapsen viikolla 10. Varpaat, sormet, kaikki kohdallaan, tosi pieni ihminen. Et voi sanoa, ettei silloin ole lasta!

Vierailija
71/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:36"]

Elämäni suurin päätös edessä. Terveys suht ok, talous kunnossa. Isommat lapset murkkuja. Auttakaa.

[/quote]

Sain vauvan. Sen siis tein.

Vierailija
72/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halle berry sai juuri kuopuksensa 47 vuotiaana. Raskas päätös voi olla, mutta toisaalta saisitte keskittyä vauvaan ja apukäsiäkin ilmeisesti tarjolla :) sikiöseulonnat on melko hyviä, vaikka kaikkea eivät toki kerrokaan!

Tsemppiä päätökseen <3

Vierailija
73/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, eipä mitään lasta ole, eipä ei

Viikko 6
Äidin keho

Kaikki elimet mukautuvat uuteen tilanteeseen suojatakseen ja turvatakseen uuden yksilön kasvun ja kehityksen kohdussa. Raskauden aikana aineenvaihdunta vilkastuu ja hengitys sekä verenkierto tehostuvat. Muutokset johtuvat pääosin istukan erittämistä hormoneista ja entsyymeistä.

Lapsi

Alkion pituus on alle 4 mm. Sydän alkaa sykkiä. Raajojen, korvien ja silmien kehitys alkaa.

Ongelmat/huomiot

Raskaus ja verenvuoto: Alkuraskaudessa voi esiintyä niukkaa veristä vuotoa. Lääkäriin otetaan päivystyksellisesti yhteys, jos vuoto on runsasta (runsaampaa kuin kuukautisvuoto) tai esiintyy kovia alavatsakipuja. Verivuoto voi olla viatonta tai merkki keskenmenosta. Alkuraskauden keskenmenot ovat yleisiä (> 50 prosenttia).

Viikko 7
Äidin keho

Pahoinvointi ja väsymys voivat pahentua tässä vaiheessa. Paino nousee keskimäärin 12 kg raskausaikana. 

Lapsi

Alkion pituus on noin 5 mm. Sydämen toiminta on varmasti todettavissa ultraäänellä. 

Ongelmat/huomiot

Pahoinvointi on tyypillinen alkuraskauden oire ja etenkin aamuisin ilmenevä. Pahoinvointi ei vaikuta alkion kehitykseen ja se yleensä alkaa helpottaa raskausviikolla 12–13. 

Tutkimukset

Huomioitavaa on, että neuvolan Doppler-ultraääneen perustuvalla kuuntelulaitteella sydämen syke voi kuulua vasta 11–12 raskausviikolla normaalissa raskaudessa.

Viikko 8
Äidin keho

Paino voi nousta tai jopa laskea pahoinvoinnin takia. Rinnat tulevat aremmiksi ja pingottuneiksi. Alavatsakivut voivat olla melko kovia, mutta yleensä lyhytaikaisia. Kivut johtuvat kohdun kasvamisesta.

Lapsi

Alkion pituus on noin 16 mm. Aivojen kaikki osat ovat muodostuneet. Hampaiden aiheet alkavat kehittyä.

Ongelmat/huomiot

Raskaus ja seksi: Yhdyntä on raskausaikana sallittua. Siitä ei ole haittaa alkion kehitykselle eikä raskauden normaalille kululle. Yhdynnästä suositellaan pidättäytymään, mikäli verivuotoa esiintyy.

Tutkimukset

Jos et vielä ole ottanut yhteyttä neuvolaan, soita terveydenhoitajalle ja varaa aika ensimmäiselle käynnille.

Viikko 9
Äidin keho

Tarvittavan veren määrä kasvaa kun joudut huolehtimaan nyt myös istukan verenkierrosta. Voit tuntea kuumotusta tai huimausta.

Lapsi

Sikiön kokonaispituus on viikonlopulla noin 23 mm. Sikiö alkaa liikkumaan.

Vierailija
74/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan joku lukenut uutisen Jelena Välbestä ja keksinyt vuosisadan aloituksen...ei jaksa;D

Vierailija
75/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, niistä kaikista oli minulle apua. Yö tuli juteltua  miehen kanssa ja päätös on tehty.

Lapsi saa tulla. Päätin, etten murehdi tulevaa, en ajattele muiden kommentteja mummoäidistä. Voin sairastua, lapsi voi olla vammainen, mutta elämää ei voi määrätä.

Abortti voi olla monelle oikea ratkaisu, mutta se ei ole minulle tässä tilanteessa vaihtoehto. En missään tapauksessa voi tuomita ketään, joka päätyy siihen ratkaisuun.

Minulla kuitenkin elämän perusasiat ovat kunnossa, olen suht terve ja mieheni tukee päätöstäni. Lupasi tosin olla tukenani, mitä ikinä päätänkin. Antoi minulle oikeuden päättää, mitä omalla kehollani teen. Uskon tehneeni oikean päätöksen. 

Elämä yllättää. Iso muutos taas edessä.

ap.

Vierailija
76/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti sai 47v. esikoisensa ja ovat lapsesta ikionnellisia. Luulivat että eivät voi koskaan saada lasta, eivät käyttäneet ehkäisyä 20. vuoteen ja sitten 47v. tärppäsi.

Elämää ei voi suunnitella. Anna sen viedä. 

Ja onneksi olkoon pikkuisesta. :)

Vierailija
77/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 06:05"]

Mitäkö tekisin? Opettelisin KÄYTTÄMÄÄN EHKÄISYÄ!!!!!

[/quote] AV on sitä mieltä että tuon ikäinen ei voi luomusti raskautua. Koittakaa siis päättää miten on.

Vierailija
78/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ajattelin, että jos olet henkisesti kunnossa, niin jaksat. Vauva-aika on lyhyt kuitenkin ja jos muut lapset ovat jo isompia. Raskainta on nuorenkin äidin tehdä lapsia putkeen, siinä sitä koville joutuu. Iltatähden kanssa on monesti kaikkein mukavin vauva-aika.

Vierailija
79/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Minä olen saman ikäinen. Päätös olisi todella vaikea. Olisin aikanaan halunnut lisää lapsia mutta tekemättä jäi. Nyt nuorinkin on jo 16 v. Jaksaisinkohan aloittaa alusta...

Vierailija
80/149 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Paljon onnea! Kaikkea hyvää sinulle ja koko perheelle. Pidä itsestäsi ja vauvasta hyvää huolta. Ota apua vastaan, jos sitä saat. Nauti. Osta ihania äitiysvaatteita, hössötä kaikesta kivasta. Itse olen tullut sekä nuorena että vanhana äidiksi, ja hyvin on mennyt.