Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävä työkaveri. Mitä sinä tekisit?

Vierailija
27.01.2014 |

Aloitin uudessa työpaikassa alle kuukausi sitten. Jo alkuun huomasin erään rouva T:n olevan työpaikan "alfanaaras", nainen jonka vaikeaa käytöstä muut kestävät syystä tai toisesta. (Itseasiassa sain huonosta työilmapiiristä maininnan esimieheltä jo työhaastattelussa) Rouva on todellisuudessakin ammattitaitoisin työntekijä kyseisessä yrityksessä, ja senhän hän todellakin osaa käyttää hyväkseen. Töitä on rouva T:n mielestä hänellä aivan liikaa, koska hän on niin erinoimaisen hyvä, mutta myöskään hän ei voi antaa muiden niitä tehdä, sillä näinhän hänen asemansa horjuisi. Näin alkuun kun uudet (minä ja pari muuta) joudumme kysymään asioissa välillä neuvoa, saa rouva T:ltä kiukkuisen vastauksen "On täällä muitakin työntekijöitä!!", mutta jos et häneltä käy kysymässä neuvoa vaan muilta työntekijöiltä, loukkaantuu hän siitäkin.

No, työn tekemiseen en oikein tässä kohtaa voi vielä itse vaikuttaa sillä olen riippuvainen rouva T:n neuvoista ja joudun menemään hänen pompottelujen mukaan. Mutta asia joka on alkanut jo rassaamaan vaikka työtä on niin vähän vasta takana, on käytös ruokatunnilla tai kahvitauoilla. Rouva T on yleensä aina äänessä sekä töitä tehdessä sekä tauoilla. Milloin on kyse siitä kuinka hän minkäkin työasian hoiti erinomaisesti, milloin hänen erinomaiset kaksi poikaansa jotka ovat luokkansa huippuja ja näin yläkoulussa jo huomaa kuinka ovat tulevia lääkäreitä.

Jostain syystä rouva T on nyt ärsyyntynyt minusta, vaikka olen ollut hänelle ystävällinen ja kestänyt työasioissa temppuilun (vaikka toki on v*tuttanut), sillä joka kerta kun rupattelen tauolla jotain yleistä alkaa rouva T puhua minun päälleni jollekin toiselle työntekijälle omaa asiaansa. Joka kerta. Paitsi silloin kun esimies on paikalla. Ja minä en todellakaan ole kokoajan äänessä, sillä rouva T pitää kyllä huolen että hän on äänessä.

Itse olen ajatellut että alan vältellä kyseisen rouvan seuraa tauoilla kun taas mies on sitä mieltä että rouva T pitäisi saada ruotuun ja seuraavan keskeytyksen sattuessa todeta kohteliaasti "anteeksi, minulla oli juttu kesken". Jälkimmäinen vaihtoehto vaan tuntuu valitettavasti hankalalta, sillä pelkään sen vaikuttavan rouva T:n käytökseen töitä tehdessä. Olen jo muutaman kerran joutunut mielenilmauksen kohteeksi kun olen häneltä neuvoa kysyessä ollut kuin ilmaa, ja oma työnihän on siinä sitten hankaloitunut.

Mitä sinä tekisit?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mieti niinkään miten toimit vaan mitä seurauksia toiminnallasi on. Jos alat välttelemään hänen seuraansa, hän kyllä huomaa sen ja tajuaa ettet pidä

hänestä ja alkaa todennäköisesti puhumaan sinusta pahaa. Lopulta kääntää muutkin sinua vastaan (esittää asian esimerkiksi niin, että olet diiva ja esität olevasi parempi kuin muut kun seura ei sinulle kelpaa) koska muut eivät itse jaksa ottaa kiukkuakan kiukuttelua osakseen puolustamalla sinua. Ja siitä tilanteesta on vaikea päästä pois, jos olet yleisesti hyljeksitty. Ainoa mahdollisuutesi olisi kääntää muut puolellesi, mutta mikäli ovat lampaita ei se niin helposti käy.

Sen sijaan jos sanot hänelle suoraan, että "anteeksi juttuni oli kesken" saattaa vaikutus olla sama, mutta ainakin muut tietävät miksi kiukkuakka puhuu sinusta pahaa ja osaavat suhtautua tilanteeseen avoimemmin kun tietävät miksi kiukkuakka on sinut ottanut silmätikuksi.

Mutta sinun kannattaa miettiä, kuinka haluaisit kiukkuakan käyttäytyvän sinua kohtaan ja miettimällä sen mukaan käyttäytymisesi. Parastahan olisi mielistellä häntä kasvotusten ja "vain tyytyä" osaansa. Itse en ehkä siihen pystyisi, enkä usko sinunkaan pystyvän.

Todennäköisesti kestäisin tilannetta aikani ja esittäisin mukavaa hänelle ja tilanteen käydessä sietämättömäksi ottaisin asian puheeksi esimiehen kanssa nimenomaan ryhmähengen näkökulmasta.

Mutta mielenkiintoinen tilanne. Muistuttaa sellaista luola-ajan alfanaaras taistelua :)

Vierailija
22/26 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin äärimmäisen ystävällinen ja mairea. Kun hän neuvoisi, kehuisin vuolaasti ja ylisanoin. Muillekin! Monta kertaa! Jos hän suuttuisi kun "ei ehdi neuvoa" tms, pahoittelisin todella äärimmäisen nöyrästi ja monta kertaa ja muillekin kertoisin hänen kuulleen kuinka mokasit kun häiritsit häntä ja kuinka hän on niin hyvä mutta pitäisi osata toimia oikein ja onneksi hän neuvoi miten toimia jne jne.

Kun hän keskeyttää tauolla, pysähtyisin näyttävästi: kädet ilmaan, suu auki, sitten nyökyttelyä, pieniä ääniä, nöyränä kuuntelisin hänen puhettaan ja kehuisin sitä jotenkin lopuksi. Esim sanomalla "juuri näin" tai "osasit tiivistää tuon niin hyvin".

Tämä metodi opetetaan jo raamatussa, ja se on nimeltään hiilien kerääminen toisen pään päälle. Ja se toimii :D Jossain vaiheessa saat muutkin mukaan tai heitä naurattaa, ja se vaan "lisää hiiliä". Työkaveri ei voi valittaa mistään, koska sinähän et tee mitään väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työyhteisöön ilmestyy toinen alfa niin tilanteesta tulee helposti sotatanner ja räjähdysaltis. Ne työt jää helposti sivuosaan kun alfat ottavat yhteen. Yhden alfan kanssa työyhteisö on vielä pärjännyt väistelemällä ja hyssyttelemällä tilannetta.

Vierailija
24/26 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ihminen ole alfaa nähnytkään.

Vierailija
25/26 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijjjumalauta, että tekee mieli läväyttää näppäimistöllä tuota raskasta kollegaani, joka ei ymmärrä sanan "työrauha" merkitystä. Ei mulla muuta. Kuhan vituttaa.

Vierailija
26/26 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut käsittelemään tuollaisia naisia korottamalla ääntäni ja ajamalla sellaiset muutokset läpi, ettei hän ole enää entisensä ihan postiivisessa mielessä. Kokisin hänenä turhauttavaksi kaikki naisten piiloviittaukset (piilovittuilut) hänen huonosta käytöksestään, sillä vikaa on muissakin kuin vain hänessä.

Hänelle on parasta antaa oma tarpeeksi laaja vastuualue, aivan uusi, jotta jotuu oikein perehtymään. Kiittää hyvästä työstä ja perustaa uusi tiimi ilman häntä vanhalla porukalla. Hänet voi joskus ottaa tuuraajaksi vanhoihin tehtäviinsä, niin että kaikki muistavat, miten onnellisia ovatkaan, kun ei joka päivä tarvitse sietää! Hänelle kiitokset muistuttamisesta!

olen nainen

ps. Onko johtajana oikea tyyppi, joka osaa ja tahtoo siis hoitaa ongelman pois päiväjärjestyksestä?