Ärsyttävä työkaveri. Mitä sinä tekisit?
Aloitin uudessa työpaikassa alle kuukausi sitten. Jo alkuun huomasin erään rouva T:n olevan työpaikan "alfanaaras", nainen jonka vaikeaa käytöstä muut kestävät syystä tai toisesta. (Itseasiassa sain huonosta työilmapiiristä maininnan esimieheltä jo työhaastattelussa) Rouva on todellisuudessakin ammattitaitoisin työntekijä kyseisessä yrityksessä, ja senhän hän todellakin osaa käyttää hyväkseen. Töitä on rouva T:n mielestä hänellä aivan liikaa, koska hän on niin erinoimaisen hyvä, mutta myöskään hän ei voi antaa muiden niitä tehdä, sillä näinhän hänen asemansa horjuisi. Näin alkuun kun uudet (minä ja pari muuta) joudumme kysymään asioissa välillä neuvoa, saa rouva T:ltä kiukkuisen vastauksen "On täällä muitakin työntekijöitä!!", mutta jos et häneltä käy kysymässä neuvoa vaan muilta työntekijöiltä, loukkaantuu hän siitäkin.
No, työn tekemiseen en oikein tässä kohtaa voi vielä itse vaikuttaa sillä olen riippuvainen rouva T:n neuvoista ja joudun menemään hänen pompottelujen mukaan. Mutta asia joka on alkanut jo rassaamaan vaikka työtä on niin vähän vasta takana, on käytös ruokatunnilla tai kahvitauoilla. Rouva T on yleensä aina äänessä sekä töitä tehdessä sekä tauoilla. Milloin on kyse siitä kuinka hän minkäkin työasian hoiti erinomaisesti, milloin hänen erinomaiset kaksi poikaansa jotka ovat luokkansa huippuja ja näin yläkoulussa jo huomaa kuinka ovat tulevia lääkäreitä.
Jostain syystä rouva T on nyt ärsyyntynyt minusta, vaikka olen ollut hänelle ystävällinen ja kestänyt työasioissa temppuilun (vaikka toki on v*tuttanut), sillä joka kerta kun rupattelen tauolla jotain yleistä alkaa rouva T puhua minun päälleni jollekin toiselle työntekijälle omaa asiaansa. Joka kerta. Paitsi silloin kun esimies on paikalla. Ja minä en todellakaan ole kokoajan äänessä, sillä rouva T pitää kyllä huolen että hän on äänessä.
Itse olen ajatellut että alan vältellä kyseisen rouvan seuraa tauoilla kun taas mies on sitä mieltä että rouva T pitäisi saada ruotuun ja seuraavan keskeytyksen sattuessa todeta kohteliaasti "anteeksi, minulla oli juttu kesken". Jälkimmäinen vaihtoehto vaan tuntuu valitettavasti hankalalta, sillä pelkään sen vaikuttavan rouva T:n käytökseen töitä tehdessä. Olen jo muutaman kerran joutunut mielenilmauksen kohteeksi kun olen häneltä neuvoa kysyessä ollut kuin ilmaa, ja oma työnihän on siinä sitten hankaloitunut.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (26)
Kuvittele, mitä raavas mies tekisi sinun housuissasi ja toimi samoin. Älä tee asioista liian vaikeita. Hoida asiat asioina, tee työsi, äläkä märehdi liikaa.
Itse tekisin kuin olit aikonut: välttely. Suhtautuisin niin että vaikuttaisin kohteliaalta, mutta en sanoisi hänelle mitään.
En puhuisi hänen läsnäollessaan, kuuntelisin vain tarkasti ja lopettaisin ärsyyntymisen. Hän on muidenkin mielestä naurettava joten anna ajan kulua. Jossain vaiheessa hän itsekin huomaa että nyt ei mene ihan putkeen.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:08"]
Itse tekisin kuin olit aikonut: välttely. Suhtautuisin niin että vaikuttaisin kohteliaalta, mutta en sanoisi hänelle mitään.
[/quote]
ei kanna hyvää hedelmää. Minun mielestäni hankalaan ihmiseen kannattaa suhtautua lehmänhermoisesti. Hänelle ei saa paljastaa sitä, että pitää häntä hankalana.
Antaisin esimieheni hoitaa työnsä. Hänen asiansa on muistuttaa rouvalle vastatulleiden hyvästä kohtelusta, ei sinun. Hänen kannattaisi myös tosissaan miettiä keinoja ryhmähengen parantamiseksi, ja toteuttaa niitä myös. Hyvin harvoin se ryhmähenki syntyy ilman virittelyä ja huolenpitoa.
En nostaisi kissaa vielä pöydälle kun olet riippuvainen hänestä työhönopastuksessa. Odottaisin että oppisin asiat siten, että voisin hoitaa asiat itsenäisesti ennen kuin alkaisin sanoa jotain.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:12"]
Antaisin esimieheni hoitaa työnsä. Hänen asiansa on muistuttaa rouvalle vastatulleiden hyvästä kohtelusta, ei sinun. Hänen kannattaisi myös tosissaan miettiä keinoja ryhmähengen parantamiseksi, ja toteuttaa niitä myös. Hyvin harvoin se ryhmähenki syntyy ilman virittelyä ja huolenpitoa.
[/quote]
Itseasiassa rouva T avautui tästä minulle kun olin ollut viikon talossa, että esimiehen astuessa pestiinsä oli hän (esimies) ottanut aiheekseen työpaikkakiusaamisen ja työilmapiirin parantamisen. Rouva T sitten totesi minulle hyvin dramaattisesti hieman pahoittaneensa mielensä että "ihan kuin MINÄ olisin tässä joku työpaikkakiusaaja". No, niinpä..
Kiitos hyvistä mielipiteistä!
ap
Otin virkavapaata, kun en jaksanut vastaavaa besserwisseriä. Paluu paikkaan ahdistaa nyt jo kyseisen tyypin takia... Olen työssä, jossa välttely ei oikein onnistu... Ehkä saan järkättyä sellaiset työvuorot että ollaan niin vähän kuin mahdollista samaan aikaan paikalla...
Itse jonkun aikaa tilannetta kestettyäni menettäisin hermoni ja lopulta suustani paukahtaisi juuri tuo: "SAISINKO NYT PUHUA KERRANKIN ASIANI LOPPUUN, KIITOS!".
Sen jälkeen liittoutuisin muiden työntekijöiden kanssa tämän ämmän takana päin. Mikään ei kohenna yhteishenkeä niin hyvin kuin yhteinen vihollinen.
Muutaman kerran ämmän saapuessa huoneeseen sellainen vieno hymy ja katseiden vaihto työkavereiden kanssa, niin a vot. Taitaisi tajuta tyhmempikin, että hänen alfa-paikkansa on mennyttä kalua!
Väkivalta lopettaa vittuilun, mitä raaempaa väkivaltaa käytät, sen parempi.
Ihmisten kanssa yleensä tulee juttuun kun on ystävällinen ja osoittaa arvostavansa toisen työpanosta.
Ei kannata kuunnella mitä muut moittivat rouva T:stä, kulje omaa tietäsi ja luo omat verkostosi. Jos rouva T on kerran hyvä ja osaava työntekijä kuten sanot, niin sinulla on varmasti häneltä opittavaa Josta myöhemmin on sinulle itsellesi hyötyä. Jos muut eivät tule rouvan kanssa toimeen, voit Sinä silti tulla.
Sinulla uutena on mahdollisuus muuttaa työpaikan ilmapiiri, ota se iloisena haasteena. Kaikkia ihmisiä ei tarvitse rakastaa, mutta aikuinen tulee kaikkien kanssa toimeen halutessaan.
sting laulaa jotenkin näin: spread a little happiness as you go by ...
Välttelisin häntä kohteliaasti ja antaisin hänen puhua. Mahdollisemman vähän samassa tilassa. Älä vaan laita häntä järjestykseen koska vaikeuttaa työtäsi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:59"]Taidat olla riidankylväjä :(
[/quote]
Jaa-a. En voi väittää vastaankaan kun itsessään voi löytää puolia mitä ei ole huomannutkaan. Missä kohtaa tekstistäni löysit tämän, ehkä osaisin analysoida sen jälkeen käytöstäni tarkemmin.
Mitään riitaahan meillä ei ole ollut enkä ole väittänyt vastaan tms. ja olen kohdellut rouva T:tä muutenkin kohteliaasti ja kiittänyt hänen antamastaan avusta.
ap
Kaikella kunnioituksella, et ole itse tainnut tavata rouva T:n kaltaisia työkavereita? Minä olen. Minä joka tulen toimeen ihan kaikkien kanssa. Tapasin oman rouva Y:ni edellisessä työpaikassani. Rouva oli saanut jännän klikin aikaiseksi työpaikalla. Henkilöt, joista hän koko hyötyvänsä jotenkin näkivät hänestä myönteisemmän puolen. Henkilöt, joista hän ei mielestään hyötynyt (kuten samaa työtä tekevä kollega), saivat tuta rouva Y:n epämieluisamman puolen.
Hän ei jakanut tietoa, ei tietenkään, tyhmäähän sellainen olisi ollut. Hän esitti muiden ideoita ominaan. Kerran hän esitti tiimipalaverissa idean, josta olin edellisenä päivänä puhunut jo esimiehemme kanssa. Hän ei tästä tiennyt, joten hymyilin hyvin leveästi kun rouva Y puhui asiasta omanaan. Esimies kuunteli hetken ja sitten sanoi että tämä olikin oikein hyvä idea Tiinalta (minulta) ja sitä on jo esitetty eteenpäin. Hienoa rouva Y että tuet Tiinan ideaa.
Rouva Y vaikeni silloin hetkeksi. Tarkemmin sanottuna päiväksi. Mökötti loppupäivän.
Ei, kaikkien kanssa ei tule toimeen ystävällisyydellä, valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:44"]
Ihmisten kanssa yleensä tulee juttuun kun on ystävällinen ja osoittaa arvostavansa toisen työpanosta.
Ei kannata kuunnella mitä muut moittivat rouva T:stä, kulje omaa tietäsi ja luo omat verkostosi. Jos rouva T on kerran hyvä ja osaava työntekijä kuten sanot, niin sinulla on varmasti häneltä opittavaa Josta myöhemmin on sinulle itsellesi hyötyä. Jos muut eivät tule rouvan kanssa toimeen, voit Sinä silti tulla.
Sinulla uutena on mahdollisuus muuttaa työpaikan ilmapiiri, ota se iloisena haasteena. Kaikkia ihmisiä ei tarvitse rakastaa, mutta aikuinen tulee kaikkien kanssa toimeen halutessaan.
sting laulaa jotenkin näin: spread a little happiness as you go by ...
[/quote]
Minä sain selvitettyä hankalan työkaverin pois työstä. Toki saan tehdä nyt kaiken itse, mutta parempi sekin kuin meidän T apurina.
Jutellaanko teillä jotenkin vuorotellen yksi keraallaan vai miksi sinun puheesi estyy, jos toinen aloittaa keskustelun toisen työkaverin kanssa?
Meillä on kahvihuoneessa usein useita keskusteluja päällekkäin, eikä vain yksi äänessä.
Meillä on päinvastainen ongelma eli tuore työntekijä rouva Salonen, joka puhuu muiden päälle, esittelee yhteisiö ideoita ominaan ja jättää huolettomasti tulemasta palavereihin, koska hänellä on jotain tärkeämpää. Muutaman kerran olemme joutuneet jyrähtämään, että "saanko puhua asiani loppuun", mutta siitä rouva Salonen meneekin esimiehe puheille itkemään, että hänelle ollaan ilkeitä.
No me lopetimme koko muu porukka puhumasta rouvalle tai rouvan kuullen palavereissa. Tosin poistumme paikalta, jos hän tulee kahvihuoneeseen. Kahvittelemme keskenämme jonkun toisen työhuoneessa.
Kaivoin vanhan ketjun, kun alkoi oma työkaveri ärsyttää taas vaihteeksi. Ennen joulua olin häneen ihan kypsä ja nyt tuli uusi tilanne, kun totesin mielessäni, että on ihan turha yrittää olla ystävällinen, kun eukko tuikkaa veitsellä heti kun on tilaisuus. Nauttii oikein saadessaan antaa negatiivista palautetta muiden kuullen.
Välttely ei onnistu eikä puhumattomuus, kun ollaan samassa tiimissä ja työyhteisö on pieni. Hyvä puoli on se, että ollaan korkeintaan puoli vuotta enää yhdessä, jompi kumpi ei syksyllä jatka talossa. Se tietysti luo skismaa meidän välille, vaikkei pomo voikaan periaatteessa vaikuttaa siihen, kumpi meistä jatkaa.
Oon miettinyt, että juttelen hänelle tästä lähin vain työasioita. Jos ollaan kahdelleen kahvihuoneessa, otan kahvini ja menen pois. Välttelen jos se suinkin on mahdollista. Teen töitä, ettei tarvitsisi jutella ylimääräisiä. Tärkeintä olisi, etten tee virheitä hänen nähtensä, koska itse hän on täydellinen eikä sorru moisiin. Olen myös viimeisenä taloon tullut, joten en voi oikein olla mitenkään hänen yläpuolellaan, vaikka olen koulutetumpi.
Ääh, inhottava tilanne. Olisi kiva lähteä lomalle tai jonnekin, mutta yritän jaksaa keväälle ja lomailen vasta sitten. Ketuttaa mennä töihin.