Kyttääkö mun lääkärikaverit mun sairaushistoriaa?
Mua hävettä kun mulla on nuoruusvuosina ollut kaikenlaisia ongelmia ja "diagnooseja", esim. ahdistusta, joku puoskari diagnosoi minulle jopa kaksisuuntaisen mielialahäiriön parin käynnin perusteella. Nykyisin panen ne nuoruuden kuohunnan piikkiin, oli ikävuosina 20-25. Olen nyt elänyt vuosikymmenen erittäin täysijärkisenä, tasaista perhe-elämää ja ilman minkäänlaisia psyykkisiä ongelmia tai lääkityksiä. Mielestäni olen mieleltäni harvinaisen vakaa ihminen, työelämässä menestynyt ym.
Mutta.. Mulla on paljon lääkärikavereita ja tuttuja, ja aina mulla on sellainen tunne että ne kuitenkin on stalkannut mun terveystietoja ja edellä mainitut jutut hävettää. Mitä mieltä, onko huoleni aiheellinen? Vanheneeko terveystiedot koskaan? (Tiedot pääosin YTHS:llä ja Terveystalolla)
Kommentit (124)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 02:34"]
Joku lekuri täällä ilmeisesti ilmoittelee, että kaikki näkyy kaikille, no ei todellakaan pidä paikkaansa. Ko. henkilöllä on laajemmat oikeudet kuin muilla, mikään muu ei sitä selitä. On ainakin kaksi erikoisaluetta mihin ei todellakaan kaikilla ole asiaa, eli psykiatria ja sukupuolitaudit. Niin ja sitten toki atk-henkilöstöllä on pääsy vähän kaikkeen, mutta ihan asioiden korjaamisten vuoksi. Kaikkia sitoo se sama pääkii-velvollisuus.
[/quote]
No olen tuo lekuri ja olen työpisteissäni nähnyt aina psykiatrian lehdet. Sukupuolitaudit unohdin, niihin ei ulkopuolisilla ole oikeuksia, mutta mainitsin kyllä esim. psykiatrian tietyt alueet, joita en näe.
[/quote] Tässähän on ihan huomattavat paikalliset erot. Mun työpaikalla näkee omaan tk:n, naapuriterveyskeskusten ja koko sairaanhoitopiirin erikoissairaanhoidon tiedot, myös psykiatrian ja sukupuolitaudit. Meillä on yhteinen potilastietojärjestelmä, jonka koen hyväksi. Mutta tiedän tätä kyllä väärinkäytetynkin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 05:00"]
Minä olen tällainen "konttoriapulainen". Tarvitsen pääsyn potilastietoihisi juurikin tarkistaakseni hoitaneen lääkärisi nimen ja yksikön, uskomattoman monet ihmiset muistavat ne väärin tai eivät ollenkaan. Ei minulla ole aikaa arvuutella asiaa puhelimessa kanssasi. Potilastietojärjestelmä on rakennettu niin, että voin mennä suoraan perustietosi sisältävälle lehdelle katsomaan sen lääkärin nimen, ei tarvitse edes vilkaista toisella palstalla olevia sairauskertomustietojasi.
[/quote]
Tässä tapauksessa lääkärin nimestä erehtymismahdollisuutta ei ollut ellei lääkäri sitten itse kirjoita nimeään väärin.
Pointti, jota et tunnu ymmärtävän, on, että sinne tietoihin pääsee luvallisesti katsomaan monet muutkin kuin hoitava lääkäri. Jälkikäteen on täysin mahdotonta selvittää onko joku lukenut niitä tietoa asiattomasti. Monesti myös tietoihin ollaan menty vaikka olen kysynyt jotain yleisluontoista asiaa vaikka että mistä lasku muodostuu.
Jos joku terveydenhuollon työntekijä on luonteeltaan utelias kyylä, niin kukaan ei voi hänelle mitään. Aina löytyy joku millä selittää. Ja kuten sanoin toisen ihmisen henkilötunnuksella pääsee puhelimessa tonkimaan jonkun naapurin tietoja. Tämä systeemi ei pyri suojaamaan yksityisyyttä. Miksi puolustelet sitä?
[/quote]
Sinä et nyt tunnu itse ymmärtävän asiaa: jos sinä nyt vielä muistatkin jonkun lääkärin nimen oikein, niin mistä voisin olla varma, että hän todellakin on se sinua viimeksi hoitanut lääkäri tai oma lääkärisi? Sinä olet puhelimen päässä täysin vieraana ihmisenä, joka saattaa huvikseenkin haluta ottaa yhteyttä johonkin tietämäänsä lääkäriin. Tarkistan tiedot potilastietojärjestelmästä ja sitä kautta myös teen sinulle tarvittaessa ajanvarauksen. Jos haluat vaihtaa omaa lääkäriäsi, niin sitten täytät siitä tarvittavat kupongit ja tiedot joudutaan jälleen päivittämään potilastietojärjestelmään.
Ja edelleenkin totean, että "konttoriapulaisenkin" on päästävä siihen potilastietojärjestelmään edellä luettelemistani syistä. Lääkäri keskittyy potilaiden hoitamiseen, ei lääkärillä ole aikaa eikä asiantuntemustakaan tehdä kaikenlaisia "konttoriapulaiselle" kuuluvia toimistotöitä vain siksi, että sinä pelkäät sinulle täysin vieraiden ihmisten olevan kiinnostuneita tiedoistasi.
Systeemi suojaa yksityisyyttä sillä, että lokitiedot ovat olemassa. Sinuna kyllä ymmärtäisin, että jos joku sinulle täysin tuntematon "konttoriapulaisen" nimikkeellä kulkeva henkilö on niiden mukaan käynyt tiedoissasi, niin hänellä on ollut sinne oikeasti asiaa. Voidaanhan asiaa ruveta selvittelemään: oletko soittanut ajanvaraukseen, oletko pyytänyt papereita itsellesi, onko hoitolaitoksesi pyytänyt, oletko saanut vakuutusyhtiön korvaamaa hoitoa, oletko käynyt hoidossa toisella paikkakunnalla (mistä laskutetaan sinun kotipaikkakuntaasi tietyin perustein) jne. Normaali ihminen kuitenkaan ei tällaisia aikaa vieviä ja raskaita selvityksiä ryhdy vaatimaan vaan tajuaa, että hänelle täysin vieras ihminen ei huvikseen valitse häntä kytättäväkseen.
Jos haluat, että potilastiedoissasi ei käy kukaan muu kuin sinua hoitava lääkäri, niin sitten hankkiudut yksityislääkärin vastaanotolle ja sovit hänen kanssaan erillisestä korvauksesta, että hän hoitaa ihan itse kaikki konttorityötkin. Kallista tulee olemaan, joten toivottavasti varaa on.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:51"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:24"]
Olen nyt elänyt vuosikymmenen erittäin täysijärkisenä (...)
(...) aina mulla on sellainen tunne että ne kuitenkin on stalkannut mun terveystietoja
[/quote]
Joku tässä ei nyt täsmää.
[/quote]
Tylsyyksissäni avasin tämänkin tekeleen. Olen skipannut järjestelmällisesti, koska juttu on ihan trolliprovopohjalta kirjoitettu. Haisee jo otsikko. Sama rakenne näköjään olikin tuossa tekstissä kuin palstan vakituisella satutädillä "apua, mitä teen" -mininovelleissaan.
Mutta mikäpä estää itse aiheesta keskustelemasta, varsinkin kun ap itse lisää vettä myllyyn pitääkseen ketjun pinnalla.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:39"]
Jos urkkivat niin siitä saa syytteen. Sun tietoja voi kattoa vain ne joilla on suhun hoitosuhde. Pyydä lokitietosi ja jos sieltä paljastuu asiattomuuksia niin ota yhteyttä rekisterinpitäjään.
[/quote]
Bullshit!
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:39"]
Jos urkkivat niin siitä saa syytteen. Sun tietoja voi kattoa vain ne joilla on suhun hoitosuhde. Pyydä lokitietosi ja jos sieltä paljastuu asiattomuuksia niin ota yhteyttä rekisterinpitäjään.
[/quote]
Bullshit!
[/quote]
Ei muuten ole bullshittiä, tiedän useamman tapauksen. Tietosuojarikkomuksesta voi tulla ihan mukavat rapsut.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 06:27"]
Sinä et nyt tunnu itse ymmärtävän asiaa: jos sinä nyt vielä muistatkin jonkun lääkärin nimen oikein, niin mistä voisin olla varma, että hän todellakin on se sinua viimeksi hoitanut lääkäri tai oma lääkärisi? Sinä olet puhelimen päässä täysin vieraana ihmisenä, joka saattaa huvikseenkin haluta ottaa yhteyttä johonkin tietämäänsä lääkäriin. Tarkistan tiedot potilastietojärjestelmästä ja sitä kautta myös teen sinulle tarvittaessa ajanvarauksen. Jos haluat vaihtaa omaa lääkäriäsi, niin sitten täytät siitä tarvittavat kupongit ja tiedot joudutaan jälleen päivittämään potilastietojärjestelmään.
Ja edelleenkin totean, että "konttoriapulaisenkin" on päästävä siihen potilastietojärjestelmään edellä luettelemistani syistä. Lääkäri keskittyy potilaiden hoitamiseen, ei lääkärillä ole aikaa eikä asiantuntemustakaan tehdä kaikenlaisia "konttoriapulaiselle" kuuluvia toimistotöitä vain siksi, että sinä pelkäät sinulle täysin vieraiden ihmisten olevan kiinnostuneita tiedoistasi.
Systeemi suojaa yksityisyyttä sillä, että lokitiedot ovat olemassa. Sinuna kyllä ymmärtäisin, että jos joku sinulle täysin tuntematon "konttoriapulaisen" nimikkeellä kulkeva henkilö on niiden mukaan käynyt tiedoissasi, niin hänellä on ollut sinne oikeasti asiaa. Voidaanhan asiaa ruveta selvittelemään: oletko soittanut ajanvaraukseen, oletko pyytänyt papereita itsellesi, onko hoitolaitoksesi pyytänyt, oletko saanut vakuutusyhtiön korvaamaa hoitoa, oletko käynyt hoidossa toisella paikkakunnalla (mistä laskutetaan sinun kotipaikkakuntaasi tietyin perustein) jne. Normaali ihminen kuitenkaan ei tällaisia aikaa vieviä ja raskaita selvityksiä ryhdy vaatimaan vaan tajuaa, että hänelle täysin vieras ihminen ei huvikseen valitse häntä kytättäväkseen.
Jos haluat, että potilastiedoissasi ei käy kukaan muu kuin sinua hoitava lääkäri, niin sitten hankkiudut yksityislääkärin vastaanotolle ja sovit hänen kanssaan erillisestä korvauksesta, että hän hoitaa ihan itse kaikki konttorityötkin. Kallista tulee olemaan, joten toivottavasti varaa on.
[/quote]
Kuinka voi olla ettei tämä nyt mene jakeluun: täällä on ainakin pariin otteeseen väitetty, että vain hoitava lääkäri tai hoitsu pääsee näkemään tiedot. Se ei pidä paikkaansa.
Enkä näe mitään syytä miksi jonkun konttoriapulaisen pitäisi nähdä minun sairaskertomukseni. Hän ei tee sillä tiedolla mitään, ainakaan mitään laillista.
minä myös olen terveydenhuollon konttoriapulainen. ihan työkseni ja palkan edestä vellon niitä sairauskertomuksia koko päivän. muutamat ei näköjään todellakaan tiedä meidän työstä mitään,
luuletteko että ne epikriisit itsestään tulee koneelle, siirtyy toiseen hoitopaikkaan, kirjeet tulee teille? aikoja antaessa ja siirtäessä joutuu tarkistamaan monta asiaa, ihmiset kyselee puhelimitse jatkuvasti asioitaan jne.
aina on käytävä sairauskertomuksissa.
toivottasti ette tule pyytämään selitystä miksi olen tiedoissanne käynyt, koska sitä ei välttämättä pysty antamaan.
t. konttoriapulainen
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:24"]
Ketä kiinnostaa?
Olen itse sh ja näkisin koneelta kaikkien perheenjäsenteni, naapureiden, lasteni vanhempien yms. samassa kunnassa asuvien tiedot JOS vai haluaisin.
[/quote]
Ja vaikka haluaisitkin, sinulla ei edelleenkään ole oikeutta/lupaa mennä katsomaan heistä kenenkään tietoja, ilman että sinulla todistettavasti on heihin sillä hetkellä voimassa oleva asiakas-/potilas-/hoitojakso.
Edes omia tietojaan ei saa katsoa. Ja kyllä siellä terveydenhuollossa työskentelevä näkee vaikka mitä tietoja aina mielenterveyspuolelta lähtien mutta hänellä ei ole oikeutta niitä katsoa vaikka saisikin ne auki. Potilaaseen on oltava hoitosuhde.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 22:56"]
Edes omia tietojaan ei saa katsoa. Ja kyllä siellä terveydenhuollossa työskentelevä näkee vaikka mitä tietoja aina mielenterveyspuolelta lähtien mutta hänellä ei ole oikeutta niitä katsoa vaikka saisikin ne auki. Potilaaseen on oltava hoitosuhde.
[/quote]
Onko sinusta ajanvaraaminen puhelimitse hoitosuhde?
Osittain off topic, mutta miksi ihmeessä psykiatrinen diagnoosi tai joku sukupuoliyhteydessä tarttuva tauti on joidenkin kirjoittajien mielestä niin kauhean erityinen tai suojattava verrattaessa esim ortopediseen tai sisätautiseen vaivaan?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
Korjatkoon viisaammat, mutta eivätkö potilastietojärjestelmien osana olevat ajanvarauskirjat toimi kuitenkin niin, että ajanvaraus tehdään järjestelmään luodulle lääkärin kirjalle ilman että ruudun avatessa eteen lävähtää suoraan näkymä aikaa varaavan henkilön sairauskertomukseen? Samasta järjestelmästä toki on tarvittaessa pääsy siihenkin mikäli tilanne ja/tai oireet ajanvaraustilanteessa sitä vaativat.
Tärkeää on luultavasti varmistua siitä, että siellä langan päässä vastaanottoaikaa varaamassa oleva henkilö on se, kuka hän sanoo olevansa. Siksi hetun kysyminen on olennaista, koska aika monilla meistä sattuu olemaan nimikaimoja jo ihan saman pitäjänkin alueella.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 23:41"]
[/quote]
[/quote]
Korjatkoon viisaammat, mutta eivätkö potilastietojärjestelmien osana olevat ajanvarauskirjat toimi kuitenkin niin, että ajanvaraus tehdään järjestelmään luodulle lääkärin kirjalle ilman että ruudun avatessa eteen lävähtää suoraan näkymä aikaa varaavan henkilön sairauskertomukseen? Samasta järjestelmästä toki on tarvittaessa pääsy siihenkin mikäli tilanne ja/tai oireet ajanvaraustilanteessa sitä vaativat.
Tärkeää on luultavasti varmistua siitä, että siellä langan päässä vastaanottoaikaa varaamassa oleva henkilö on se, kuka hän sanoo olevansa. Siksi hetun kysyminen on olennaista, koska aika monilla meistä sattuu olemaan nimikaimoja jo ihan saman pitäjänkin alueella.
[/quote]
Kyllä olet oikeassa. Ei sen ajanvaraajan tartte mennä pläräämään kaikkia sivuja.
[/quote]
http://www.kuntamarkkinat.fi/portals/2/2012-09-12-08-1.pdf
Sivulla 8 lienee vastaus kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:17"]
Lääkäreitä ei muuten ole tietojen urkinnasta tuomittu mutta hoitajia, sihteereitä, siivoojia kylläkin.
[/quote]
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/163051/Turkulaislaakari+tirkisteli+sukulaisensa+potilastietoja
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/173337/Naislaakarille+sakkoja+henkilorekisteririkoksesta
[/quote]
Haluaisin vielä jotain perusteluja sille, ettei lääkäreitä ole koskaan tuomittu tietojen urkinnasta. Anyone?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 23:48"]
Kyllä olet oikeassa. Ei sen ajanvaraajan tartte mennä pläräämään kaikkia sivuja.
[/quote]
No ei ehkä tarvitse mutta jos haluaa mennä, niin voi mennä. Sitä ei voi enää jälökikätee mitenkään osoittaa oliko asiatonta vai ei.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 23:41"]
[/quote]
Henkilötietoja voi ostaa. Hetua ei voi käyttää ihmisen tunnistamiseen puhelimessa. Joku voi onkia hetusi tietoonsa, soittaa lääkäriin, kysellä terveystietosi.
Vink vink kaikki miestään pettämistä epäilevät naiset.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:17"]
Lääkäreitä ei muuten ole tietojen urkinnasta tuomittu mutta hoitajia, sihteereitä, siivoojia kylläkin.
[/quote]
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/163051/Turkulaislaakari+tirkisteli+sukulaisensa+potilastietoja
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/173337/Naislaakarille+sakkoja+henkilorekisteririkoksesta
[/quote]
Haluaisin vielä jotain perusteluja sille, ettei lääkäreitä ole koskaan tuomittu tietojen urkinnasta. Anyone?
[/quote]
Tietääks kukaan näiden lääkäreiden nimiä?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 23:48"]
[/quote]
No ei ehkä tarvitse mutta jos haluaa mennä, niin voi mennä. Sitä ei voi enää jälökikätee mitenkään osoittaa oliko asiatonta vai ei.
[/quote]
Tehdyn ajanvarauksen aikaleimasta ja sairauskertomuksen pläräämisen aikaleimasta pystyttäisiin katsomaan ainakin se, kytkeytyykö kertomuksen pläräämisen ajankohta ajanvaraustilanteeseen vai ei. Kukaan ajanvarauksessa työskentelevä tuskin huvikseen alkaa ainakaan sen ajanvarauksen vaatiman puhelun aikana lukemaan yhtään mitään sillä hetkellä ylimääräistä tai tarpeetonta tietoa kun jonossa on jo muutama muukin puhelu...
Täällä näkyy olevan monta jotka eivät näe asiassa mitään ongelmaa koska joko "itseä ei vois vähempää kiinnostaa" tai "mitä väliä sillä olis jos joku tietäis sairautesi, oletko muka niin tärkeä". Eivät ole kumpikaan valideja argumentteja.
Vaikka useimpia lääkäreitä ym. tuskin kiinnostaa tietojen urkinta, joukkoon kyllä mahtuu niitä joita kiinnostaa. Kun on nähnyt elämässään koko joukon lääkäreitä, voi kyllä sanoa että "he ovat ihmisiä siinä kuin muutkin". Pahimmat yhdistelmät ovat ihan omankin kokemukseni mukaan nuori naispotilas - alapäähän ja rintoihin liittyvät asiat - mieslääkäri ja kaikenlaiset psyyken vaivat ja muut kuin varsinaiset psykiatrit tai psykologit hoitajina (no, toivomisen varaa on joissakin näissäkin ollut hienotunteisuuden ja kuulluksi tulemisen suhteen). Olen saanut lapsen aika iäkkäänä ja kun olin niskapoimu-ultrassa, (ulkomaalainen) nuori mieslääkäri Naistenklinikalla oikein tivaamalla tivasi olenko ollut lapsettomuushoidoissa, vaikka selvästi näki etten halua avautua asiasta. Kun hän sai painostettua minut ahdistuneena livauttamaan vastauksen, mies suorastaan riemastui ja jonkinlaisen vahingonilon valtaamana kailotti asiaa pitkin huonetta ja teki ison numeron soittelemalla jonnekin ja kysymällä jotain erikoisneuvoja. Olin siinä tilanteessa tosi iloinen, että oli mahdollisuus edes kieltää tietojen eteenpäin luovutus.
Mutta, sanotaan että olisin ollut joku julkkis, tuo lääkäriukkeli oli juuri sen tuntuista tyyppiä että tuskin olisi malttanut pitää omana tietonaan työpaikan ulkopuolella, oli nyt salassapitovelvollisuus tai ei. Kohta koko kansa hyvinkin olisi saanut lukea asiasta Seiskasta. - Oli miten oli, tilanne oli nöyryyttävä ja masentava minulle potilaana.
Omassa tuttavapiirissänikin on hoitajia, se on sen verran tavallinen ammatti että varmasti aika monella myös. Vaikka kuinka on periaatteessa salassapitovelvollisuus, eihän sen rikkomisesta oikeasti rangaista millään sakoilla tai vankeudella. Tuskin poliisia jaksaa kiinnostaa tutkia, miten voi olla että vaikkapa nyt joku työkaveri tulee kysymään että mitenkäs se syöpäsi jaksaa, vaikka henkilö ei olisi hiiskunut asiasta kenellekään muulle kuin hoitavalle lääkärille.
Tällaisia kun kirjoittelee, tulee asiaa ajattelemattomalta vainoharhaisuusleima helposti otsaan. Mutta en nyt itse väitä, että kukaan olisi juuri minun tietojani päässyt tai kiinnostunut levittelemään, mutta sellaisen mahdollisuuden olemassaolo ei tunnu mitenkään miellyttävältä.
Jotkut kerskuvat väittäen "ei minulla ole mitään salattavaa" mutta harva silti pitää verhoja aina auki tai heittää pankkitiliotteet taloyhtiön paperinkeräyslaatikkoon.
Nimim. Uneton Ulvilassa (kunnan nimi muutettu :) =