Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyttääkö mun lääkärikaverit mun sairaushistoriaa?

Vierailija
26.01.2014 |

Mua hävettä kun mulla on nuoruusvuosina ollut kaikenlaisia ongelmia ja "diagnooseja", esim. ahdistusta, joku puoskari diagnosoi minulle jopa kaksisuuntaisen mielialahäiriön parin käynnin perusteella. Nykyisin panen ne nuoruuden kuohunnan piikkiin, oli ikävuosina 20-25. Olen nyt elänyt vuosikymmenen erittäin täysijärkisenä, tasaista perhe-elämää ja ilman minkäänlaisia psyykkisiä ongelmia tai lääkityksiä. Mielestäni olen mieleltäni harvinaisen vakaa ihminen, työelämässä menestynyt ym.

Mutta.. Mulla on paljon lääkärikavereita ja tuttuja, ja aina mulla on sellainen tunne että ne kuitenkin on stalkannut mun terveystietoja ja edellä mainitut jutut hävettää. Mitä mieltä, onko huoleni aiheellinen? Vanheneeko terveystiedot koskaan? (Tiedot pääosin YTHS:llä ja Terveystalolla)

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus, taas tällainen keskustelu. Uskokaa jo, ei juuri sinun sairaudet kiinnosta muita, ei vaan kiinnosta!!!

T. Lääkäri, joka ei ehdi kunnolla edes normi työajassa perehtyä niiden oikeiden potilaiden teksteihin. 

Vierailija
62/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:19"]

Ei ole mitään mahdollisuutta alkaa antaa potilaalle ohjeita "entä jos näin ja sitten jos näin" pohjalta. Monet potilaat ja etenkin vanhukset ovat aivan pihalla siitä, mitä sairauksia heillä on ja mitä operaatioita on tehty ja mitä lääkityksiä on. Potilaan kertomus pitää toki kuunnella mutta aina ne taustatiedot pitää myös tarkistaa papereista. Potilaan itse kertoma "jotain jalasta on leikattu" ei todellakaan riitä taustatiedoksi. Toki on sitten näitä opettaja-tyyppisiä potilaita, jotka tulevat vastaanotolle kahden A4-liuskan tiukkaan kirjoitettu luettelo kaikista aiemmista sairauksista, oireista ja tuntemuksista päivän ja kellonajan tarkkuudella tai joskus joku insinöörityyppi suolentoiminnasta tehdyn exel-taulukon kanssa mutta nämä sitten erikseen... ; )

[/quote]

Mistäköän se mahtaisi johtua että vanhukset ovat pihalla? Voisiko johtua siitä, että heidät on pidettu omien asioidensa ulkopuolella vuosikymmeniä kun taas nuoremmat menevät rohkeasti etsimään tietoa netistä? Seuraus on se, että vanhuksen kokeilevat toistensa lääkkeitä, eivät huomaa joidenkin vakavien sairauksien oireita, eivät luota lääkäreihin, kokevat ettei heitä kuunnella yms.

Kun ihmiset muutoin vihaavat sitä, että joku tulee neuvomaan heitä tai sekaantuu heidän asioihinsa tai puuhailee jotain heidän selkänsä takana, niin kuitenkin sitten terveydenhuollossa tämä "minun hoitamiseni minun tietämättäni" hyväksytään yleisesti. Luulen, että se hyväksytään vain sen takia, että on pakko koska lääkärit eivät halua luopua vallastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi vähempää kiinnostaa ja ehtiä tutkia kenenkään sairaushistoriaa ellei ole pakko. Sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa työskentelevänä minulla ei ole oikeuksia nähdä mielenterveyspuolen tekstejä, mutta lääkäreille nämäkin sivut aukeavat.

Ihmisillä on omituisia harhakuvitelmia, että kaikki hoitoalan ihmiset ovat sairaalloisen kiinnostuneita naapureidensa, työkavereidensa ja ystäviensä sairaushistoriasta. Ei pidä lainkaan paikkaansa. Tosiasiassa töissä on jatkuvasti niin kiire, ettei aina ehdi riittävän hyvin perehtyä edes hoidettavien potilaiden sairauskertomuksiin.

Vierailija
64/124 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:10"]

kyllä sepsykiatria näkyy ihan kaikille, jotka potilasta hoitavat. Tämän tietää esim siitä, että ne psykiatrian diagnoosit näkyvät tapauskuvauksen anamneesissa myös esim ortopedianosastolta tulevissa epikriisipapereissa.

"potilas tulee vastaanotolle nilkkakipujen takia, traumaepäily. Hyväkuntoisen oloinen normaalipainoinen nuori, anamneesissa aspergerin oireyhtymä, hiljainen mutta tulee kuitenkin kontaktiin" on suora lainaus omasta paperistani ortopedianyksiköstä. Eli on siellä näkynyt, mitä olen psykiatrian osastolla seikkaillut, vaikka jalkakivun ei pitäisi liittyä pääpuolen vaivoihin mitenkään..

[/quote]Kysyttiinkö sinulta itseltäsi noita muita sairauksia, eli kerroitko itse että sinulla on asperger? (vai onko se tieto saatu muualta?)

[/quote]

ei kysytty, enkä kertonut itse- eihän se kipeään jalkaan mitenkään liity - vaan tieto on ollut yliopistollisen keskussairaalan potilastietorekisterissä, josta kyseisen ortopedi on sen katsonut. varmaan se on ensin ajatellut, että onpas outo tyyppi (koska olen oikeasti vähän outo, vaikka ihan asiallinen) ja etsinyt sille selitystä papereistani. Tämä lääkäri oli myös vähän sitä mieltä, että ei se jalka varmaan oikeasti kipeä ole, kun röntgenissä ei näy mitään erikoista, joten voi olla, että tuo pääpuoli oli sitäkin varten kaikvettu esiin. Seuraava lekuri löysi sit oikean viankin, mutta aspergeri seuraa silti myös jalkapaperiessa mukana lääkäriltä toiselle ja sairaalasta toiselle ( kun siirryin leikkauksen jälkeen jatkohoitoon yliopistosairaalasta kaupungin terveyskeskuksen palveluihin) nyt kun se on sinne kerran päätynyt.

[/quote]

En tietenkään tiedä mitä jalallesi tapahtui, mutta ilmeisesti jonkinlainen onnettomuus. Onnettomuuksissa lääkärin täytyy aina miettiä, onko potilas mahdollisesti loukannut päänsä, sillä silloin voi olla hyvin kiire. Jos olet "vähän outo", on lääkärillä saattanut olla aihetta epäillä päätäsi loukatuksi. Silloin tieto Aspergerista antaa käytöksellesi selityksen ja asiasta ei tarvitse huolehtia - varsinkaan, jos psykiatri on aiemmissa teksteissään ottanut kantaa käytökseesi. Tieto Aspergeristasi kulkee kaikissa teksteissäsi, sillä varsinkin se näkyy sinusta ulospäi, on sen tietäminen oleellista ja tärkeää sinua hoitavalle henkilökunnalla, sillä se selittää käytöstäsi. Tärkeää se on siksi, jotta saisit parhaan mahdollisen hoidon.

[/quote]

onnettomuudesta oli tuolloin kulunut jo yli vuosi, joten mistään pään loukkaamisen epäilystä ei ollut kyse. Olin ortopedilla, koska trauma jalassa ei parantunut odotetulla tavalla, vaan vaivaasi aina vaan. Asperger ei oikeasti mitenkään liittynyt eikä liity jalkavaivaan. Se ei kerro hoitvalle henkilökunnalle mitään oleellista minun käytöksestäni, kun valitan, että jalkaan sattuu: Parasta hoitoa saan, jos henkilökunta keskittyy siihen jalkaan, eikä mieti mitään muita outouksia. 

Juuri tämän asenteellisuuden takia mt-ongelmista kärsineiden on vaikea saada kunnollista hoitoa fyysisille vaivoilleen. Kaikki kun menee sen vuosikymmenentakaisin masennuksen tai aspergerin tai jonkun muun piikkiin, eikä oireita tarvitse ottaa tosissaan.

Vierailija
65/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vuosia tekee tätä työtä ja kohtaa tuhansia potilaita, ei siinä paljoa naapurin pirkon sairaudet enää jaksa kiinnostaa. Vielä vähemmän kiinnostaa KUUNNELLA kun kaverit tuntuvat kuvittelevan minun olevan kiinnostunut heidän sairaskertomuksistaan.

nimin. ei ensimmäistäkään sairaskertomusta vapaa-ajalla, kiitos ja anteeksi.

Älkääkä nyt joku jauhako jotain itsestäänselvyyttä siitä miten joku sairas kusipää kuitenkin voi olla kiinnostunut, puhun nyt yleisesti itsestäni ja siitä mitä työkaverit puhuvat. Poikkeuksia on joka paikassa jokunen.

Vierailija
66/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:53"]

Henkilökunta ei voi keskittyä vain jalkaan, sillä se jalka on kytköksissä muuhun vartaloosi, sinuun ja sitä kautta käytökseesi. Jalkasi ei varmasti käy irtonaisena siellä ortopedin luona. Lääkäri tekee vain oikein ja perusteellista työtä kirjatessaan huolellisesti ylös potilaan esitiedot. Ikävää, että näet tämän sinun parhaaksesi tehtävän työn leimaamisena.

[/quote]

Jos potilas toivoo, että lääkäri keskittyy vain hänen jalkaansa, niin mikä syy sinulla on kieltäytyä toteuttamasta hänen toivettaan?

[/quote]

ammatillisuus. Mene yksityiselle jos haluat sanella lääkärille hänen työnkuvaansa.

Vierailija
67/124 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:10"]

kyllä sepsykiatria näkyy ihan kaikille, jotka potilasta hoitavat. Tämän tietää esim siitä, että ne psykiatrian diagnoosit näkyvät tapauskuvauksen anamneesissa myös esim ortopedianosastolta tulevissa epikriisipapereissa.

"potilas tulee vastaanotolle nilkkakipujen takia, traumaepäily. Hyväkuntoisen oloinen normaalipainoinen nuori, anamneesissa aspergerin oireyhtymä, hiljainen mutta tulee kuitenkin kontaktiin" on suora lainaus omasta paperistani ortopedianyksiköstä. Eli on siellä näkynyt, mitä olen psykiatrian osastolla seikkaillut, vaikka jalkakivun ei pitäisi liittyä pääpuolen vaivoihin mitenkään..

[/quote]Kysyttiinkö sinulta itseltäsi noita muita sairauksia, eli kerroitko itse että sinulla on asperger? (vai onko se tieto saatu muualta?)

[/quote]

ei kysytty, enkä kertonut itse- eihän se kipeään jalkaan mitenkään liity - vaan tieto on ollut yliopistollisen keskussairaalan potilastietorekisterissä, josta kyseisen ortopedi on sen katsonut. varmaan se on ensin ajatellut, että onpas outo tyyppi (koska olen oikeasti vähän outo, vaikka ihan asiallinen) ja etsinyt sille selitystä papereistani. Tämä lääkäri oli myös vähän sitä mieltä, että ei se jalka varmaan oikeasti kipeä ole, kun röntgenissä ei näy mitään erikoista, joten voi olla, että tuo pääpuoli oli sitäkin varten kaikvettu esiin. Seuraava lekuri löysi sit oikean viankin, mutta aspergeri seuraa silti myös jalkapaperiessa mukana lääkäriltä toiselle ja sairaalasta toiselle ( kun siirryin leikkauksen jälkeen jatkohoitoon yliopistosairaalasta kaupungin terveyskeskuksen palveluihin) nyt kun se on sinne kerran päätynyt.

[/quote]

En tietenkään tiedä mitä jalallesi tapahtui, mutta ilmeisesti jonkinlainen onnettomuus. Onnettomuuksissa lääkärin täytyy aina miettiä, onko potilas mahdollisesti loukannut päänsä, sillä silloin voi olla hyvin kiire. Jos olet "vähän outo", on lääkärillä saattanut olla aihetta epäillä päätäsi loukatuksi. Silloin tieto Aspergerista antaa käytöksellesi selityksen ja asiasta ei tarvitse huolehtia - varsinkaan, jos psykiatri on aiemmissa teksteissään ottanut kantaa käytökseesi. Tieto Aspergeristasi kulkee kaikissa teksteissäsi, sillä varsinkin se näkyy sinusta ulospäi, on sen tietäminen oleellista ja tärkeää sinua hoitavalle henkilökunnalla, sillä se selittää käytöstäsi. Tärkeää se on siksi, jotta saisit parhaan mahdollisen hoidon.

[/quote]

onnettomuudesta oli tuolloin kulunut jo yli vuosi, joten mistään pään loukkaamisen epäilystä ei ollut kyse. Olin ortopedilla, koska trauma jalassa ei parantunut odotetulla tavalla, vaan vaivaasi aina vaan. Asperger ei oikeasti mitenkään liittynyt eikä liity jalkavaivaan. Se ei kerro hoitvalle henkilökunnalle mitään oleellista minun käytöksestäni, kun valitan, että jalkaan sattuu: Parasta hoitoa saan, jos henkilökunta keskittyy siihen jalkaan, eikä mieti mitään muita outouksia. 

Juuri tämän asenteellisuuden takia mt-ongelmista kärsineiden on vaikea saada kunnollista hoitoa fyysisille vaivoilleen. Kaikki kun menee sen vuosikymmenentakaisin masennuksen tai aspergerin tai jonkun muun piikkiin, eikä oireita tarvitse ottaa tosissaan.

[/quote]

Henkilökunta ei voi keskittyä vain jalkaan, sillä se jalka on kytköksissä muuhun vartaloosi, sinuun ja sitä kautta käytökseesi. Jalkasi ei varmasti käy irtonaisena siellä ortopedin luona. Lääkäri tekee vain oikein ja perusteellista työtä kirjatessaan huolellisesti ylös potilaan esitiedot. Ikävää, että näet tämän sinun parhaaksesi tehtävän työn leimaamisena.

Vierailija
68/124 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:53"]

[/quote]

Jos potilas toivoo, että lääkäri keskittyy vain hänen jalkaansa, niin mikä syy sinulla on kieltäytyä toteuttamasta hänen toivettaan?

Vierailija
69/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vittu voi voi sitten. Joku tosiaan saattaa katsella juuri sinun tietojasi. Mitä sitten? Mitä sillä oikeasti on väliä?

Ja ketä kiinnostaa?

Vierailija
70/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:04"]

No vittu voi voi sitten. Joku tosiaan saattaa katsella juuri sinun tietojasi. Mitä sitten? Mitä sillä oikeasti on väliä?

Ja ketä kiinnostaa?

[/quote]

No avataanko terveystietoarkisto sitten yleisölle? Kuka tahansa pääsisi katsomaan kenen tahansa tietoja. Ai että ei? Miksei? Älä vastaa tähän, että no koska terveydenhuollon työntekijöiden pitää päästä näkemään ne mutta yleisöllä ei ole mitään syytä. Juurihan sanoit ettei ketään kiinnosta joten ihan sama vaikka avattaisiin, ei niitä kukaan työssäkäyvä ehdi katsoa.

Vierailija
71/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:19"]

Ei ole mitään mahdollisuutta alkaa antaa potilaalle ohjeita "entä jos näin ja sitten jos näin" pohjalta. Monet potilaat ja etenkin vanhukset ovat aivan pihalla siitä, mitä sairauksia heillä on ja mitä operaatioita on tehty ja mitä lääkityksiä on. Potilaan kertomus pitää toki kuunnella mutta aina ne taustatiedot pitää myös tarkistaa papereista. Potilaan itse kertoma "jotain jalasta on leikattu" ei todellakaan riitä taustatiedoksi. Toki on sitten näitä opettaja-tyyppisiä potilaita, jotka tulevat vastaanotolle kahden A4-liuskan tiukkaan kirjoitettu luettelo kaikista aiemmista sairauksista, oireista ja tuntemuksista päivän ja kellonajan tarkkuudella tai joskus joku insinöörityyppi suolentoiminnasta tehdyn exel-taulukon kanssa mutta nämä sitten erikseen... ; )

[/quote]

Mistäköän se mahtaisi johtua että vanhukset ovat pihalla? Voisiko johtua siitä, että heidät on pidettu omien asioidensa ulkopuolella vuosikymmeniä kun taas nuoremmat menevät rohkeasti etsimään tietoa netistä? Seuraus on se, että vanhuksen kokeilevat toistensa lääkkeitä, eivät huomaa joidenkin vakavien sairauksien oireita, eivät luota lääkäreihin, kokevat ettei heitä kuunnella yms.

Kun ihmiset muutoin vihaavat sitä, että joku tulee neuvomaan heitä tai sekaantuu heidän asioihinsa tai puuhailee jotain heidän selkänsä takana, niin kuitenkin sitten terveydenhuollossa tämä "minun hoitamiseni minun tietämättäni" hyväksytään yleisesti. Luulen, että se hyväksytään vain sen takia, että on pakko koska lääkärit eivät halua luopua vallastaan.

[/quote]

Olet kyllä sairas ihminen.

Vierailija
72/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:17"]

Lääkäreitä ei muuten ole tietojen urkinnasta tuomittu mutta hoitajia, sihteereitä, siivoojia kylläkin.

[/quote]

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/163051/Turkulaislaakari+tirkisteli+sukulaisensa+potilastietoja

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/173337/Naislaakarille+sakkoja+henkilorekisteririkoksesta

Vierailija
73/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:41"]

Olet kyllä sairas ihminen.

[/quote]

Ajattelin sinusta aivan samaa mutta en viitsinyt kirjoittaa sitä tähän.

Vierailija
74/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos urkkivat niin siitä saa syytteen. Sun tietoja voi kattoa vain ne joilla on suhun hoitosuhde. Pyydä lokitietosi ja jos sieltä paljastuu asiattomuuksia niin ota yhteyttä rekisterinpitäjään. 

Vierailija
75/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 76, idiootti.

Vierailija
76/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:04"]

Ja ketä kiinnostaa?

[/quote]

No avataanko terveystietoarkisto sitten yleisölle? Kuka tahansa pääsisi katsomaan kenen tahansa tietoja. Ai että ei? Miksei? Älä vastaa tähän, että no koska terveydenhuollon työntekijöiden pitää päästä näkemään ne mutta yleisöllä ei ole mitään syytä. Juurihan sanoit ettei ketään kiinnosta joten ihan sama vaikka avattaisiin, ei niitä kukaan työssäkäyvä ehdi katsoa.

[/quote]

Helvetti mikä aasi.

Niin, vastaanpa nyt kuitenkin että henkilökunnan pitää nähdä ne mikäli on hoitosuhteessa potilaaseen koska tiedot saattavat vaikuttaa hoitoon. Kadun Eskon sen sijaan ei tarvitse nähdä niitä koska hän ei hoida potilasta. Jos Esko silti näkee ne, mitä väliä? Oikeasti, et kai kuvittele olevasi nyt hieman kiinnostavampi kuin olet.

Ainakin olet melko vajakki autisti.

Vierailija
77/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa yksityisen lääkäriaseman puolesta. Meillä tulee lokiin merkintä, jokaisesta käynnistä asiakkaan potilastietoihin ja se pitää pystyä selittämään, miksi on potilastiedoissa käynyt.. Nämä lokitiedot on asiakkaalla oikeus saada. Samoin asiakkaalla on oikeus saada omat potilaskertomuksensa. Meillä voidaan kysytään aikaa varattaessa henkilötunnus, hoitavan lääkärin löytää ajanvaraushistoriasta, joka ei ole yhteydessä potilaskertomuksiin, ei tarvitse mennä kertomuksista lukemaan. Myös jos meiltä lähtee lasku asiakkaalle ja asiakas tästä haluaa kysyä, kysytään henkilötunnusta, tällöinkään ei hallinnossa oleva ihminen mene asiakkaan potilaskertomuksia lukemaan, vaan löytää laskun ja mahdolliset siihen tulleet liiteet ja päätökset (esim. vakuutusyhtiön) henkilötunnuksen avulla.Ne ovat eri ohjelmassa kuin potilaskertomukset. Myös tietyt lääkärikäynnit voi merkitä salaisiksi, jolloin näitä tekstejä pääsee lukemaan hoitava lääkäri, mutta ei esim. sairaanhoitaja (tottakai salauksen voi poistaa, mutta se tietäisi vähintään varoitusta, ilman asiakkaan kirjallista lupaa) Kaikkia (mukaan lukien hallinnon henkilöitä, joilla ei ole hoitosuhdetta asiakkaaseen), joilla on pääsy potilas tietoihin, sitoo vaitiolovelvollisuus.

Itse toimin niin, että mikäli joutuisin puolitutun tai tutun, puhumattakaan läheisistäni, potilastiedoista jotain hakemaan, siirrän sen suosiolla kollegalleni.

Vierailija
78/124 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa yksityisen lääkäriaseman puolesta. Meillä tulee lokiin merkintä, jokaisesta käynnistä asiakkaan potilastietoihin ja se pitää pystyä selittämään, miksi on potilastiedoissa käynyt.. Nämä lokitiedot on asiakkaalla oikeus saada. Samoin asiakkaalla on oikeus saada omat potilaskertomuksensa. Meillä voidaan kysytään aikaa varattaessa henkilötunnus, hoitavan lääkärin löytää ajanvaraushistoriasta, joka ei ole yhteydessä potilaskertomuksiin, ei tarvitse mennä kertomuksista lukemaan. Myös jos meiltä lähtee lasku asiakkaalle ja asiakas tästä haluaa kysyä, kysytään henkilötunnusta, tällöinkään ei hallinnossa oleva ihminen mene asiakkaan potilaskertomuksia lukemaan, vaan löytää laskun ja mahdolliset siihen tulleet liiteet ja päätökset (esim. vakuutusyhtiön) henkilötunnuksen avulla.Ne ovat eri ohjelmassa kuin potilaskertomukset. Myös tietyt lääkärikäynnit voi merkitä salaisiksi, jolloin näitä tekstejä pääsee lukemaan hoitava lääkäri, mutta ei esim. sairaanhoitaja (tottakai salauksen voi poistaa, mutta se tietäisi vähintään varoitusta, ilman asiakkaan kirjallista lupaa) Kaikkia (mukaan lukien hallinnon henkilöitä, joilla ei ole hoitosuhdetta asiakkaaseen), joilla on pääsy potilas tietoihin, sitoo vaitiolovelvollisuus.

Itse toimin niin, että mikäli joutuisin puolitutun tai tutun, puhumattakaan läheisistäni, potilastiedoista jotain hakemaan, siirrän sen suosiolla kollegalleni.

Vierailija
79/124 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 00:17"]

Mutta sitten kun tulee vähän hiljaisempi hetki, niin on pakko kurkistaa et mikä se jännä juttu oli siinä sen yhden terveystiedoissa...eihän siinä luurit päässä istuessa muutakaan tekemistä ole.

[/quote]

Ei ole muuta tekemistä, ei. Muutama potilas siellä toimenpidehuoneissa vain huvikseen istuu odottamassa korvahuuhtelua, kipsausta, haavahoitoa, tikkien poistoa, lääketiputusta, monitoriseurantaa ja kaikkea muuta mukavaa puuhastelua mitä joidenkin poliklinikoilla työskentelevien hoitajien työnkuvaan ajanvarauksen ohella kuuluu...

[/quote]

Jossain paikoissa ajanvaraajat ovat erikseen.

Ylpeys käy lankeemuksen edellä...Ihmeen kova tarve sulla todistella, ettet katso.

Vierailija
80/124 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti, jota et tunnu ymmärtävän, on, että sinne tietoihin pääsee luvallisesti katsomaan monet muutkin kuin hoitava lääkäri. Jälkikäteen on täysin mahdotonta selvittää onko joku lukenut niitä tietoa asiattomasti. Monesti myös tietoihin ollaan menty vaikka olen kysynyt jotain yleisluontoista asiaa vaikka että mistä lasku muodostuu.

Aina jos joku potilas/asiakas soittaa kysyäkseen jotain hoitoonsa/lääkkeisiin tai muuhun liittyvää, on hoitajan tai kuka nyt onkaan puhelimessa, kirjattava siitä potilastietoihin.