Kyttääkö mun lääkärikaverit mun sairaushistoriaa?
Mua hävettä kun mulla on nuoruusvuosina ollut kaikenlaisia ongelmia ja "diagnooseja", esim. ahdistusta, joku puoskari diagnosoi minulle jopa kaksisuuntaisen mielialahäiriön parin käynnin perusteella. Nykyisin panen ne nuoruuden kuohunnan piikkiin, oli ikävuosina 20-25. Olen nyt elänyt vuosikymmenen erittäin täysijärkisenä, tasaista perhe-elämää ja ilman minkäänlaisia psyykkisiä ongelmia tai lääkityksiä. Mielestäni olen mieleltäni harvinaisen vakaa ihminen, työelämässä menestynyt ym.
Mutta.. Mulla on paljon lääkärikavereita ja tuttuja, ja aina mulla on sellainen tunne että ne kuitenkin on stalkannut mun terveystietoja ja edellä mainitut jutut hävettää. Mitä mieltä, onko huoleni aiheellinen? Vanheneeko terveystiedot koskaan? (Tiedot pääosin YTHS:llä ja Terveystalolla)
Kommentit (124)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:17"]
Lääkäreitä ei muuten ole tietojen urkinnasta tuomittu mutta hoitajia, sihteereitä, siivoojia kylläkin.
[/quote]
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/163051/Turkulaislaakari+tirkisteli+sukulaisensa+potilastietoja
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/173337/Naislaakarille+sakkoja+henkilorekisteririkoksesta
[/quote]
Haluaisin vielä jotain perusteluja sille, ettei lääkäreitä ole koskaan tuomittu tietojen urkinnasta. Anyone?
[/quote]
Noissa molemmissa on ilmeisesti kuitenkin taustalla jonkinlainen vahva henkilökohtainen ihmissuhdeintressi yhdistettynä johonkin muuhun. Erikoisia tapahtumia.
Edelleenkään en usko että kukaan lääkäri ihan huvikseen kokisi kutsua selailla naapureiden tai tuttavien jne tietoja. Sitähän ap pelkäsi.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:20"]
Pitkässä ketjussa oli varmasti joku jo vastannutkin samaan tapaan mutta oikeasti, evvk. Siis muiden ihmisten sairaushistoriat. Ihan sama miten noloja tai häpeällisiä juttuja niistä löytyisi. Lääkäreistä varmaakin 99% ajattelee samoin.
Hoitoalan työntekijöissä on vähän enemmän yksittäisiä henkilöitä jotka käyvät tutkimassa tuttujen ja työkavereiden sairauskertomuksia mutta hyvin vähän heissäkin. Omalla isolla työpaikallani olen kuitenkin törmännyt kahteen tapaukseen.
Eli lääkärieden kohdalla riski siihen että ovat lukeneet, on olematon. Sairaanhoitajien kohdallakin erittäin pieni.
Jos epäilyttää, pyydä lokitiedot siistä kuka on katsellut tietojasi. Tähän kai pitää olla jokin perusteltu epäily, esim joku tietää sinusta asioita joita ei ole muuta kautta voinut saada esille.
Mutta oikeasti siis, evvk ;)
[/quote]
En ymmärrä miten sinulla on pokkaa sanoa tälläistä. Sinähän et nimittäin tiedä kuinka monet lääkärit käyvät tietoja urkkimassa. Hyvin harva tilaa ne lokitiedot ja vielä harvemmalla on muistissa jokainen puhelinsoitto vuosien takaa jotta voi varmasti sanoa, ettei lääkärillä tai kenelläkään ei ollut mitään asiaa tietoihin.
Mistä tämä äyllinen epärehellisyys oikein kumpuaa? Ensin täällä väitettiin, että kukaan lääkäri ei koskaan tekisi sellaista ja sitten joku linkitti tänne kaksi uutista joissa lääkäri oli saanut tuomion. Sitten täällä väitettiin, että vain hoitava taho pääsee näkemään tietoja. Sitten käy ilmi, että tietoja pääsee katsomaan konttoriapulaiset ja ajanvaraajat. Nyt väitetään, että ketään ei oikeasti kiinnosta katsoa niitä tietoja. Aika kova pokka kun väittää jotain sellaista jonka todenperäisyyttä ei voi mitenkään tietää. Olen oppinut, että älyllinen epärehellisyys kulkee melkein aina käsi kädessä muun epärehellisyyden kanssa.
No toivon, että jäätte kiinni ja menetätte työpaikanne. Taidankin heti huomenna tilata omat tietoni.
Miten tuo vastaus oli epärehellinen ku nimen omaan ehdotti että ne katselutiedot voi tilata? Mikä sulla on hätänä 115?
YTHS:ään liittyen: näkyykö psykologin käynneistä jotain tietoja esimerkiksi YTHS:n sairaanhoitajille, hammaslääkäreille?
Kylläpä täällä AV-mammat pelkäävät hysteerisesti mt-ongelmiensa paljastumista. 413Kuulunee taudin oireistoon.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 09:24"]
Ilman perusteltua syytä (eli hoitosuhde) potilaan tietojen selailu on rikollista. Sairaanhoitaja tai lääkäri tms. voi menettää työpaikkansa sellaisen vuoksi. Terveitä ihmisiä ei yleensä kiinnosta huvin vuoksi selailla potilastietoja, sairaalloisen uteliaat yksilöt voivat sitä tehdäkin.
[/quote]
Soitin sairaalaan kysyäkseni erästä asiaa liittyen hoitooni. Olisin halunnut puhua lääkärin kanssa. Se jolle soitin kysyi heti ensimmäiseksi henkilötunnustani. Annoin sen. Kysyin häneltä, että mihin tarvitset henkilötunnustani. Hän vastasi, että täytyy katsoa täältä sinun tiedoistasi kuka se sinua hoitanut lääkäri oli. Vastasin hänelle mikset kysynyt minulta, kyllä minä tiedän kuka minun lääkärini on.
Eli tälläisillä verukkeilla melkein kuka tahansa konttoriapulainen pääsee katsomaan tietoja. Muistaakseni YTHS:lläkin ajanvaraajat, joihin potilas ei ole minkäänlaisessa hoitosuhteessa, pääsevät katselemaan tietoja. Enkä tiedä jääkö puheluista edes mitään todisteita. Joku kyylä voi väittää minun soittaneen ja sen takia piti katsoa tietoja. Mitenkäs todistat ettet ole soittanut?
[/quote]
No haloo, totta kai lääkärin puheille pääsee vasta jonkun seulan läpi. Tässä tapauksessa pääsyedellytyksenä on hoitosuhde, joka luonnollisesti pitää tarkistaa ja varmentaa oikeaksi. Ihmiset haluavat usein jopa huijaamalla lääkärin juttusille ja joskus potilas voi muistaa lääkärin nimen väärin.
Tk:ssa, kaupunginsairaaloissa ja isommissa sairaaloissa eli aina julkisella puolella näen myös potilaan psykiatriset lehdet. Ainoastaan joidenkin psykiatrian erikoisalojen, kuten vaikka neuropsykiatrian, potilasasiakirjat saattavat olla erillisissä kansissa. Tieto potilaan psykiatrisesta historiasta kulkee kyllä aina mukana kaikissa teksteissä - koska se kuuluu potilaan sairashistoriaan ja liittyy potilaan hoitoon.
En todellakaan urki enkä halua tietää ystävieni terveystietoja.
[/quote]
Ja muutes, henkilötunnuksiahan saa tietoonsa ihan mistä vaan
[/quote]
Pliis.
Hyvä ketju! Olen lueskellut nyt tämän läpi ja hienoa kun on syntynyt keskustelua voiko potilastietoihin kajota. Itse vastaan että kyllä voi, jos on sairaalloisen utelias niin kyllä tulee kurkittua muiden (tuttujen) tietoja. Perustelut tähän mielipiteeseeni ovat todistetusti henkilöltä joka kurkistelut tietoja saatu tunnustus sekä hänen hänen kummalliset tarkat tietonsa asioista joista ei kukaan ole hänelle kertonut. Niinkuin kirjoititte, ei sen tarvitse olla lääkäri vaan sairaalaassa liikkuu muutakin henkilökuntaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 09:43"]
Onko totta, että on tulossa tuollainen arkisto, johon pääsee pankkitunnuksilla katsomaan omia tietojaan?
Osoite on Kanta.fi. Käy siellä hyväksymässä ehdot niin tammikuussa 2015 alkavat omat tiedot tulla näkyviisi ko.sivulle. Tarvitset verkkopankkitunnukset
Ei kyllä näy vielä Kannassa, ainakaan joka puolella Suomea.
Siinäpä se oli selkeästi sanottu, mutta kun ei tiedetä, mitä kaikkea jonkun työ sisältää, länkytetään vaan.
Onko sinusta ajanvaraaminen puhelimitse hoitosuhde?
[/quote]
http://www.kuntamarkkinat.fi/portals/2/2012-09-12-08-1.pdf
Sivulla 8 lienee vastaus kysymykseen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:53"]
Henkilökunta ei voi keskittyä vain jalkaan, sillä se jalka on kytköksissä muuhun vartaloosi, sinuun ja sitä kautta käytökseesi. Jalkasi ei varmasti käy irtonaisena siellä ortopedin luona. Lääkäri tekee vain oikein ja perusteellista työtä kirjatessaan huolellisesti ylös potilaan esitiedot. Ikävää, että näet tämän sinun parhaaksesi tehtävän työn leimaamisena.
[/quote]
Jos potilas toivoo, että lääkäri keskittyy vain hänen jalkaansa, niin mikä syy sinulla on kieltäytyä toteuttamasta hänen toivettaan?
[/quote]
No yksinkertaistetaanpa reilusti. Vastaanotolleni tulee potilas, jolla on paha haava jalassa. Helppo juttu, määrään haavaan sidoksia, haavanhoitotuotteita ja puhdistuksia muutaman kerran viikossa. Normaali terve aikuinen selviää kyllä näistä itse. Jos potilas onkin immuunipuutoksinen munuaissairauden takia, joudun miettimään lisäksi antibioottisuojaa. Jos potilas ei selvästi huolehdikaan itsestään vaikka alkoholismin takia, yritän järjestää jonkun käymässä hoitamassa haavaa potilaan puolesta. Sama juttu, jos potilas on vaikkapa kädetön ja ei pysty haavaansa itse hoitamaan. Jos potilaalla on paha verenkiertoelimistön sairaus, joudun miettimään, paraneeko haava edes näillä hoidoilla ja ehkä konsultoin verisuonikirurgia.
Ymmärrätkö? En voi hoitaa pelkkää vastaanotolle pomppivaa jalkaa, jos haluan auttaa parhaiten potilasta.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:10"]
kyllä sepsykiatria näkyy ihan kaikille, jotka potilasta hoitavat. Tämän tietää esim siitä, että ne psykiatrian diagnoosit näkyvät tapauskuvauksen anamneesissa myös esim ortopedianosastolta tulevissa epikriisipapereissa.
"potilas tulee vastaanotolle nilkkakipujen takia, traumaepäily. Hyväkuntoisen oloinen normaalipainoinen nuori, anamneesissa aspergerin oireyhtymä, hiljainen mutta tulee kuitenkin kontaktiin" on suora lainaus omasta paperistani ortopedianyksiköstä. Eli on siellä näkynyt, mitä olen psykiatrian osastolla seikkaillut, vaikka jalkakivun ei pitäisi liittyä pääpuolen vaivoihin mitenkään..
[/quote]Kysyttiinkö sinulta itseltäsi noita muita sairauksia, eli kerroitko itse että sinulla on asperger? (vai onko se tieto saatu muualta?)
[/quote]Lähetteessä?
Lääkärikaverisi eivät kyttää sairaustietojasi ja toivovat muutenkin, ettei kukaan ystävistä ja sukulaisista haluaisi keskustella tai kysellä mistään omiin terveysasioihin tai sairauksiin viittaavasta. Töissä sairauksia on ihan riittävästi. Jos itselle töissä tulee sukulainen, naapuri tai tuttava potilaslistalle, vaihdan aina kollegan kanssa potilaita päikseen, en halua sekaantua näiden hoitoon mitenkään. Saat toki pyytäessäsi lokitiedot henkilöistä, jotka ovat sairauskertomukseesi tutustuneet. Lääkäreitä ei muuten ole tietojen urkinnasta tuomittu mutta hoitajia, sihteereitä, siivoojia kylläkin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:53"]
Henkilökunta ei voi keskittyä vain jalkaan, sillä se jalka on kytköksissä muuhun vartaloosi, sinuun ja sitä kautta käytökseesi. Jalkasi ei varmasti käy irtonaisena siellä ortopedin luona. Lääkäri tekee vain oikein ja perusteellista työtä kirjatessaan huolellisesti ylös potilaan esitiedot. Ikävää, että näet tämän sinun parhaaksesi tehtävän työn leimaamisena.
[/quote]
Jos potilas toivoo, että lääkäri keskittyy vain hänen jalkaansa, niin mikä syy sinulla on kieltäytyä toteuttamasta hänen toivettaan?
[/quote]
No yksinkertaistetaanpa reilusti. Vastaanotolleni tulee potilas, jolla on paha haava jalassa. Helppo juttu, määrään haavaan sidoksia, haavanhoitotuotteita ja puhdistuksia muutaman kerran viikossa. Normaali terve aikuinen selviää kyllä näistä itse. Jos potilas onkin immuunipuutoksinen munuaissairauden takia, joudun miettimään lisäksi antibioottisuojaa. Jos potilas ei selvästi huolehdikaan itsestään vaikka alkoholismin takia, yritän järjestää jonkun käymässä hoitamassa haavaa potilaan puolesta. Sama juttu, jos potilas on vaikkapa kädetön ja ei pysty haavaansa itse hoitamaan. Jos potilaalla on paha verenkiertoelimistön sairaus, joudun miettimään, paraneeko haava edes näillä hoidoilla ja ehkä konsultoin verisuonikirurgia.
Ymmärrätkö? En voi hoitaa pelkkää vastaanotolle pomppivaa jalkaa, jos haluan auttaa parhaiten potilasta.
[/quote]
Sinäkö et pysty kysymään potilaalla, että pystyykö hän itse hoitamaan haavansa? Eikö tälläinen kysymys olisi parempi kuin se, että vedät omia johtopäätöksiäsi kenties 10 vuotta vanhojen tietojen perusteella? Potilaan tila voi myös muuttua äkisti joten sinun kannattaisi kertoa hänelle mitä tehdä jos haavaa ei voi hoitaa itse. Potilashan voi olla vaikka lähdössä ulkomaille jossa hän tarvitsee erityisen paljon suojaa haavalleen. Sitä ei kuitenkaan kerrota siellä tiedoissa.
Potilaalle voi myös kertoa siitä, että mikäli on immuunipuutteinen, niin hän tarvitsee lisää antibioottia. Minusta on suorastaan vaarallista, että teet hoitopäätöksiä pelkästään kirjattujen tietojen perusteella. Ne kun eivät kerro kaikkea. Potilas tuntee itse oman elämänsä ja oman terveydentilansa parhaiten.
Ei voisi vähempää kiinnostaa tuttujen sairaudet, niistä tilitystä ja alaani liittyviä kysymyksiä kuulee ihan tarpeeksi tutuilta itseltään lähes joka päivä joltain jotain jos on kylässä/syömässä tai juttelee vähän pidempää puhelimessa.
t.Lääkäri
Miksei täsmäisi?. Onko rehellisyys mielestäsi automaatio?. Kuulutko niihin jotka säilyttävät lompakkoaan yhden yön auton konepellillä, tai ehkä ei edes yhtä yötä, voihan satunnainen rahantarvitsija kävellä siitä ohi ennenkuin nukahdat?.
Fakta on se, mitä täällä kukaan ei uskalla sanoa, jokainen jolla on pääsy tietojärjestelmiin yms. katsoo tuttujensa tiedot.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 09:43"]
Onko totta, että on tulossa tuollainen arkisto, johon pääsee pankkitunnuksilla katsomaan omia tietojaan?
[/quote]
Osoite on Kanta.fi. Käy siellä hyväksymässä ehdot niin tammikuussa 2015 alkavat omat tiedot tulla näkyviisi ko.sivulle. Tarvitset verkkopankkitunnukset.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:51"]
Kun vuosia tekee tätä työtä ja kohtaa tuhansia potilaita, ei siinä paljoa naapurin pirkon sairaudet enää jaksa kiinnostaa. Vielä vähemmän kiinnostaa KUUNNELLA kun kaverit tuntuvat kuvittelevan minun olevan kiinnostunut heidän sairaskertomuksistaan.
[/quote]
Silti aihe kiinnosti sen verran, että avasit tämän ketjun?
Tällä logiikalla minkähän takia ne ei ole kuntien yhteisessä tietokannassa? Olisi paljon halvempi pitää yksi isompi tietokanta ihmisistä, koska onhan opettajilla ja lääkäreillä vaitiolovelvollisuus. Eihän opettajat ehdi tutkia oppilaiden vanhempien terveystietoja, eikä ne varmasti kiinnosta. Ovat nähneet niin monet vanhemmat.
Minulla on kaveri, joka oli Kelassa kesätyöntekijänä joskus 90-luvulla ja hän kertoi että kävi totta kai tsekkailemassa tuttujen tiedot. Joku työkaveri oli käynyt katsomassa entisen presidentin tietoja, se oli huomattu ja esimies oli puhutellut, ei sen kummempaa. Tämän kun on kuullut suorana tietona niin olen siitä lähin ollut varovainen tietojeni suhteen.
YTHS:ssä olin kerran menossa ottamaan jotain rokotusta ja kohdalleni osui hoitaja, joka innostui suureen ääneen selaamaan potilaskansiotani ja kommentoimaan sitä minulle. Hän poimi sieltä kaikki mahdolliset unilääkereseptien haut ja kehtasi vielä väittää että "sinun hyväksesi minä näitä katson".
Surullista kyllä, mutta olen havainnut saman kuin yllä kirjoittanut: kun olen kerran käynyt terveyskeskuksessa puhumassa masennuksesta niin vaikuttaa siltä että se pistää joka lääkärin silmään vaikka kävisi keuhkoputkentulehduksesta vastaanotolla. Kysellään aina mitä lääkkeitä käytän ja kun en puhu mitään masennuslääkkeistä, sitä varmistellaan vielä monta kertaa. Eihän se mitään haittaa ellei vaikuta diagnoosiin, mutta jotenkin se kiusaannuttaa ja jotenkin hankaloittaa viestintää tuossa tilanteessa kun muutenkin on aika heikoilla, alastomana ja vieraan ihmisen syynättävänä (no, tuttu olisi vielä huonompi juttu). Haluaisin nuo merkinnät pois.
Erinomainen juttu jos potilastietojen katseluoikeuksien ja katselujen valvontaa kiristetään. Nämä ovat todella henk.koht. asioita ja potilaalla kuuluu olla oikeus itse päättää mitä tietoja terveydenhuollonkin ihmiset saavat nähdä.
Joskus nuorena sitä on kuvitellut, että kaikki lääkärit ja hoitajat ovat rautaisia ammattilaisia, korkean eettisiä ihmisiä jotka tekevät työtään toisten auttamisen halusta ainoastaan; että miesgynelle naisen alapään tunnustelu ja katselu on työtä vain eikä aiheuta mitään tuntemuksia, yms. Nyt kun olen päässyt sivusta seuraamaan lähihoitajien koulutusta, en voi kuin hymähtää moiselle naiiviudelle. Valtaosa terveydenhuollon työntekijöistä on varmasti aivan ok ja ansaitsee ehdottomasti korkeaa kunnioitusta raskaan, tärkeän ja monesti alipalkatun työn tekijöinä. Mutta suureen joukkoon mahtuu monenlaista viheltäjää.
Pitkässä ketjussa oli varmasti joku jo vastannutkin samaan tapaan mutta oikeasti, evvk. Siis muiden ihmisten sairaushistoriat. Ihan sama miten noloja tai häpeällisiä juttuja niistä löytyisi. Lääkäreistä varmaakin 99% ajattelee samoin.
Hoitoalan työntekijöissä on vähän enemmän yksittäisiä henkilöitä jotka käyvät tutkimassa tuttujen ja työkavereiden sairauskertomuksia mutta hyvin vähän heissäkin. Omalla isolla työpaikallani olen kuitenkin törmännyt kahteen tapaukseen.
Eli lääkärieden kohdalla riski siihen että ovat lukeneet, on olematon. Sairaanhoitajien kohdallakin erittäin pieni.
Jos epäilyttää, pyydä lokitiedot siistä kuka on katsellut tietojasi. Tähän kai pitää olla jokin perusteltu epäily, esim joku tietää sinusta asioita joita ei ole muuta kautta voinut saada esille.
Mutta oikeasti siis, evvk ;)