Miten te muut vaativien vauvojen vanhemmat kestätte?
Tein toisen lapsen sillä ajatuksella, että ei nyt missään maailmassa voi tulla vielä huonommin nukkuvaa ja itkevää vauvaa kuin esikoinen. No tuli kuitenkin. Taas samaa säätöä päiväunien kanssa. Nukahtaa kyllä, mutta herää max. 15 min kuluttua. Vaunulenkille kun lähdet, saat ensin kuunnella kurkku suorana huutoa pukemisen yms ajan, nukahtaa vaunuihin sitten kun ovat olleet jonkin aikaa liikkeessä. Kauas ei voi lähteä koska unet ovat lyhyet ja kun herää, alkaa taas kurkku suorana huuto. Ihmiset katsovat kadulla että mikä tolla on hätänä.
illat on pelkkää huutoa ja niin on oikeastaan päivätkin. Hetken malttaa touhuta leikkimatolla tai kun lauletaan tai höpötellään yhdessä, sitten alkaa taas raivo. Jatkuvasti pitää viihdyttää ja keksiä uutta jotta mielenkiinto pysyisi yllä. Sylissä ei voi olla kun istuu, täytyy jatkuvasti kävellä ympäri kämppää.
On käytetty useampaankin otteeseen sairaalassa tutkimuksissa, mikään ei ole vialla. Vauva pian 4 kk.
Älkää tehkö lapsia!
Kommentit (78)
En edes yrittänyt nukuttaa tiettyinä aikoina päiväunille. Tärkeintä oli, että nukkui yöllä. Eka nukkui pätkissä ja toka yhtenäisemmin yöunet. En ikinä vaunulenkittänyt, jotta nukkuisi. Saattoi nukkua sisällä sen verran kun väsytti. Päiväunet vaikka sohvalla kaiken hälinän keskellä itsekseen nukahtaen tai babysitteriin kömpi itse, niin ei tarvinnut olla hiljaa ja heräsi jos heräsi tai jätti väliin päiväunet.
Vierailija kirjoitti:
En edes yrittänyt nukuttaa tiettyinä aikoina päiväunille. Tärkeintä oli, että nukkui yöllä. Eka nukkui pätkissä ja toka yhtenäisemmin yöunet. En ikinä vaunulenkittänyt, jotta nukkuisi. Saattoi nukkua sisällä sen verran kun väsytti. Päiväunet vaikka sohvalla kaiken hälinän keskellä itsekseen nukahtaen tai babysitteriin kömpi itse, niin ei tarvinnut olla hiljaa ja heräsi jos heräsi tai jätti väliin päiväunet.
Mun on pakko nukuttaa päiväunille, koska tää vaan huutaa väsymystään mutta ei vahingossakaan nukahda itse. Ja ihan sama miten väsynyt on, edes niitä tunnin unia ei voi nukkua.
Ja niin, olisi vain mukavaa saada syy sille miksi vauva itkee koko ajan, jotta asialle voisi jotain tehdä.
ap
Hiljennä kodin ääniä ja valaistusta ja pidä lasta ihoasi vasten. Älä nukuta, vaan löhöä lapsen kanssa. Laita luurit korville ja kuuntele jotain tai seuraa jotain ohjelmaa aikasi kuluksi. Sano "nyt nukutaan", mutta älä puhu muuta lapselle. Tai laita rauhallinen musiikki soimaan, jos se hiljentäisi lapsen.
Voisiko olla esimerkiksi maitoallergiaa?
Ensimmäinen vuosi on vaikein. Helpottaa arkea, tilaa ruoka ostokset kotiinkuljetusella jos mahdollista.
Isompi lapsi mahdollisesti päiväkotiin.
Pyydä ystäviä ja sukulaisia avuksi kaikkiin kotitöihin ja lasten hoitoon.
Pidä oma vapaapäivä, vauva pärjää kyllä vaikka yön hoidossa ja täys imetettykin varmasti juo maitoa pullosta kun on tarpeeksi nälkä.
Jos perheessä on lemmikkejä niin mieti onko parempi etsiä uutta kotia niille, lapset vaativat todella paljon aikaa ja huolenpitoa, varsinkin kun ovat pieniä.
Käytä enemmän valmis ruokaa, siivoa vaan välttämättömät esim roskien vienti ja tiskien tiskaaminen on ihan riittävästi yhdelle päivälle. Pari kertaa viikossa pikainen imurointi ja pyykkikonetta voi tyhjentää ja täyttää sitä mukaan kun puhtaat vaatteet alkaa käydä vähiin. Lattialta voi pyyhkiä vaan enimmät tahrat, itse pesen kokonaan ehkä jouluksi.. Kuivausrumpu on ehdottomasti hyvä hankinta lapsiperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin, olisi vain mukavaa saada syy sille miksi vauva itkee koko ajan, jotta asialle voisi jotain tehdä.
ap
Lääkäriin? Itku on vauvan ainoa tapa itseään ilmaistu, ja jos joka hetki on pelkkää itkua niin varmasti on pienellä kurja olla jostain syystä. Ekana tulee mieleen mahdollinen refluksi, maito virtaa takaisin ja korventaa nielua. Tai sitten pienellä vauvalla jumit kropassa. Vinkkinä annan, että hanki laadukas kantoreppu tai liina. Pystyasento voi auttaa, vauva pääsee ihokontaktiin ja omat kädet vapautuvat. Näin hoitelin pahimman itkuisuuden ajan omaa kuopusta, kun jaloissa hääri myös 1v5kk esikoinen. Lopulta itkuisuuden syy meillä löytyi kireästä kielijänteestä, joka aiheutti refluksivaivaa ja pään alueen jumeja. Helpotti kun kielijänne operoitiin ja jumit hoidettiin osteopaatilla ja vyöhyketerapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla esimerkiksi maitoallergiaa?
Odotamme parhaillaan aikaa allergiapolille. Monen kuukauden jono.
Ap
Sellainen koliikkikeinu toimi meillä todella hyvin kun tuttava sellaisen suositteli ostaa tyytymättömälle vauvalle. Ja kyllä harmitti että ensimmäisen lapsen kanssa ei tullut edes mieleen kokeilla vaan heijasin sylissä ja vaunuissa tai kannoin liinassa.
Meillä vauva nukkui päikkärit kantoliinassa ihokontaktissa. Ainoa paikka, missä unta riitti vähän pidempään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lääkäriin? Itku on vauvan ainoa tapa itseään ilmaistu, ja jos joka hetki on pelkkää itkua niin varmasti on pienellä kurja olla jostain syystä. Ekana tulee mieleen mahdollinen refluksi, maito virtaa takaisin ja korventaa nielua. Tai sitten pienellä vauvalla jumit kropassa. Vinkkinä annan, että hanki laadukas kantoreppu tai liina. Pystyasento voi auttaa, vauva pääsee ihokontaktiin ja omat kädet vapautuvat. Näin hoitelin pahimman itkuisuuden ajan omaa kuopusta, kun jaloissa hääri myös 1v5kk esikoinen. Lopulta itkuisuuden syy meillä löytyi kireästä kielijänteestä, joka aiheutti refluksivaivaa ja pään alueen jumeja. Helpotti kun kielijänne operoitiin ja jumit hoidettiin osteopaatilla ja vyöhyketerapiassa.
Niin kuin tuossa kirjoitinkin, olemme käyttäneet parilla eri lääkärillä. Refluksia ei kukaan ottanut tosissaan vaikka ehdotin että vauvalla voisi se olla. Kuulemma kuuluu asiaan. No, hoidin itse kotona niin kuin olisi refluksi, esim. nukkuu pääpuoli korotettuna ja on paljon pystyasennossa. Olen lukenut aiheesta paljon refluksilapset-faceryhmästä ja kokeillut kaikkia kikkoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut koliikkikeinua?
Olen kokeillut. Esikoinen viihtyi siinä hyvin mutta myimme rotiskon pois tilaa viemästä kun tämä vauva ei halunnut siinä olla. Huusi vain täyttä kurkkua monesta yrityksestä huolimatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen vuosi on vaikein. Helpottaa arkea, tilaa ruoka ostokset kotiinkuljetusella jos mahdollista.
Isompi lapsi mahdollisesti päiväkotiin.
Pyydä ystäviä ja sukulaisia avuksi kaikkiin kotitöihin ja lasten hoitoon.
Pidä oma vapaapäivä, vauva pärjää kyllä vaikka yön hoidossa ja täys imetettykin varmasti juo maitoa pullosta kun on tarpeeksi nälkä.
Jos perheessä on lemmikkejä niin mieti onko parempi etsiä uutta kotia niille, lapset vaativat todella paljon aikaa ja huolenpitoa, varsinkin kun ovat pieniä.
Käytä enemmän valmis ruokaa, siivoa vaan välttämättömät esim roskien vienti ja tiskien tiskaaminen on ihan riittävästi yhdelle päivälle. Pari kertaa viikossa pikainen imurointi ja pyykkikonetta voi tyhjentää ja täyttää sitä mukaan kun puhtaat vaatteet alkaa käydä vähiin. Lattialta voi pyyhkiä vaan enimmät tahrat, itse pesen kokonaan ehkä jouluksi.. Kuivausrumpu on ehdottomasti hyvä
Ja mitenköhän tämä litania auttaa vauvan huutoon? Ja kuka sen huutavan vauvan muka hoitoon ottaisi?
Apteekista sai jotakin tippoja jotka laitettiin maidon sekaan vähentämään ilmavaivoja. Apteekista myös sai refluksiin gaviscoonia tms. Neuvolasta osaavat neuvoa miten noita voi käyttää, en enää tarkalleen muista.
Kuulostaa aika tavalliselta vauvalta. Tuollaista se on meidän lapsenlapsemmekin kanssa ja oli myös aikoinaan meidän lastemme kanssa. Jotkut vauvat vaan eivät nuku pitkiä pätkiä päivisin ja tykkäävät, kun kannellaan ympäriinsä. Helpottaa yleensä siinä vaiheessa, kun vauva alkaa omin voimin tutkia ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko nukuttaa päiväunille, koska tää vaan huutaa väsymystään mutta ei vahingossakaan nukahda itse. Ja ihan sama miten väsynyt on, edes niitä tunnin unia ei voi nukkua.
Koska tää keksittiin "ei osaa nukahtaa"? Kyllä vauva osaa nukahtaa itse, jos siitä elämästä ei tehdä niin hurjan kamalaa. Moni vauva nukahtaa kapalossa parhaiten, mutta jos on opetettu moniosainen nukutusoperaatio, niin miksi ihmeessä nukahtaa ennen kuin se on ohi? Väsynyt lapsi nukkuu, vaikka äiti sinnikkäästi väittää, että ei nuku. Sairaalan unikoulussa se on huomattu, että kun lapselle tehdään selväksi, että nyt on uniaika, voit rauhassa nukahtaa, niin kahden vinkaisun jälkeen ollaan unten mailla ja nukutaan tuntitolkulla. Riittää, että vanhemmat ei ole paikalla.
Suolisto-oireinen allergia. Kosketus ja ohjelma saavat kivut hetkeksi unohtumaan. Kun viihdytys loppuu on mahakipu ja pahaolo taas päällimmäisenä.
Ei allergioita tarvitse testata polilla. Testaa itse kotona. Jos imetät karsit oman ruokavaliosi viikoksi todella niukaksi ja sitten lisäät tuotteen kerrallaan ja seuraat oireita. Jos vauva on pullomaidolla, saat apteekista maidottomat ja kasviproteiinittomat maidonvastikkeet testaamista varten.
Rintareppu, kantoliina, rinkka auttoivat. Raskasta oli. Ihania lapsia heistä tuli. Pidän itseäni aika kovana muijana, koska selvisin.
Se on sinun lapsesi, osa sinua. Miten haluaisit itsesi kanssa toimittavan jos olisit vaativa vauva? Pinterestistä löytyy kaikenlaisia niksejä ja infoa vauvojen rauhoittamiseen. Itse olen käyttänyt vauvan hierontavinkkejä.